Jump to content

Alternatief met zelfde geluidskarakteristiek als Technics SA-GX170

muzfreak
 Share

Recommended Posts

Ik heb al een poos een Technics SA-GX170 reciever (foto voorkant en foto achterkant). Deze klinkt echt fantastisch in combinatie met mijn B&W 201i speakers (klik hier voor een PDF met speakerinfo).

Nu heb ik deze speakers al aangesloten op een aantal andere versterkers / recievers, nl. op een Sansui 4900Z, Akai AM-U210 en Yamaha DSP-A595a, echter ze halen het niet bij de Technics. Wat me verbaasd, omdat het echt een budgetreciever is. Op mijn werk wil ik ook graag een paar 201i's neerzetten, en het zou alleen fijn zijn als ik een versterker/reciever zou hebben met iets meer vermogen.

Mijn vraag is: welke Technics versterkers / recievers hebben hetzelfde klankkarakter als de mijne? Op http://www.stereomanuals.com/vintagetechni.../receivers2.htm staat bijvoorbeeld een aardig overzicht van recievers.

Misschien een onaardige opmerking van mij, maar het is juist een wonder dat je een versterker hebt gevonden die goed klinkt met die speakers :D .

Ik denk dat het makkelijker is om een setje andere speakers te zoeken, want normaal zijn het echt geen briljante dingen.

We hebben het toch over deze h

Nee, we hebben het over deze:

7ba4cc7814d988ad1b3d94974f1552ba.jpg

Oftewel de 201i. Jouw foto is van de 202i, de grotere broer. En die klinken echt veel minder. Ik heb ze onlangs gekocht maar ik doe ze snel weer weg. Ik vind de 201i's ook fijner klinken dan andere kleine speakers die ik in mijn bezig heb, de Mission 761.

Mijn Technics reciever gebruikte ik eerst met een setje Goodmans Havana speakers, daarna kwamen de 201i's. Dat is nu mijn compusetje.

als het al fantastisch klinkt .....waarom heb je dan meer vermogen nodig?

die receiver zal wellicht een grote broer hebben of koop een versterker uit het zelfde tijdperk van technics.

zitten vaak wel dezelfde onderdelen in en dan ook klankkarakter.

losse technics tuner erbij en GOAN ;)

Kun je niet beter omschrijven wat je precies beter vindt?

Ik heb wat ervaring met een wat oudere serie Technics versterkers. Die klinken nogal hard en analytisch, zonder enige warmte, absoluut niet wollig en misschien wel " snel" en "clean". Maar bij Japanners weet je het nooit, de ene serie klinkt zo, de ander weer helemaal anders.

Mijn ervaring met het technics spul uit die tijd is dat de klankeigenschappen/klankkleur redelijk hetzelfde blijft door de serie.

Ik denk dus dat je veilig een amp uit deze serie of, misschien leuker, een dikkere. Vind je best voor leuke prijsjes op MP en kringloop :)

(Ook deze B&W'tjes kan ik het niet mee eens zijn, ik vind het heulemaal niets. De 760i's vind ik wel leuk, al zijn er betere bookeshelfjes. Maar hee, ik ben er niet om je set te beoordelen.)

Kun je niet beter omschrijven wat je precies beter vindt?

Jawel hoor! Bij de 201's zit alles er in qua geluid: sprankelend hoog, ver doorlopend laag en een lekker vol geluid. De 202i is nog wat fijner in het geluid, maar klinkt in het geheel niet vol. En het laag valt voor een grotere kast ook tegen, de 201i is er beter in. De Mission 761 zit er een beetje tussenin.

Ik heb wat ervaring met een wat oudere serie Technics versterkers. Die klinken nogal hard en analytisch, zonder enige warmte, absoluut niet wollig en misschien wel " snel" en "clean". Maar bij Japanners weet je het nooit, de ene serie klinkt zo, de ander weer helemaal anders.

Ah. :-)

Mijn ervaring met het technics spul uit die tijd is dat de klankeigenschappen/klankkleur redelijk hetzelfde blijft door de serie.

Ik denk dus dat je veilig een amp uit deze serie of, misschien leuker, een dikkere. Vind je best voor leuke prijsjes op MP en kringloop :)

Ok, alleen als ik uit dezezelfde periode wat heftigers wil dan kom ik bij een versterker uit i.p.v. een reciever. En of die nou hetzelfde klinken, gene idee.

(Ook deze B&W'tjes kan ik het niet mee eens zijn, ik vind het heulemaal niets. De 760i's vind ik wel leuk, al zijn er betere bookeshelfjes. Maar hee, ik ben er niet om je set te beoordelen.)

Het gaat wel om de 761 h

De 761's heb ik lang gehad. Destijds gekocht voor mijn vriendin.

Is inderdaad een heel andere speaker dan de 760 en een stuk beter :)

Jippee, gelukkig maar!

Vwb de B&Wtjes: Het verwondert me dat ik de enige ben die erover zeurt, meestal worden ze afgekraakt voordat je het type hebt uitgesproken. Eigenlijk wel goed dat dat hier niet gebeurt. Ik zal er zelf nu ook maar over ophouden :lol:

Tja, wat kan ik er nog over zeggen... Ik vind de combi compu --> M-Audio Audiophile USB --> Sommercable polaris interlink --> SA-GX170 --> Monitor / Hobo luidsprekerkebel - 201i in ieder geval een erg fijne...

De 761's heb ik lang gehad. Destijds gekocht voor mijn vriendin.

Is inderdaad een heel andere speaker dan de 760 en een stuk beter :)

Jippee, gelukkig maar!

Mwaaah, of je daar blij mee moet zijn.

Als ik hier Luxman L-505 --> Tannoy Eaton roep word ik meestal uitgejoeld ;D

Mwaaah, of je daar blij mee moet zijn.

Als ik hier Luxman L-505 --> Tannoy Eaton roep word ik meestal uitgejoeld ;D

Ben benieuwd naar het hoe en waarom, maar daarvoor ga ik nog maar eens zoeken.

Ik vat 'm ook niet helemaal, alhoewel....

Bij hear.nl wordt je wat sneller genegeerd als je wat te nuchter bent, technisch opgeleid of niet meedoet met gekte van kabels en dure tweaks.

Dus als iemand aankomt met een oude Tannoy dan snappen velen het niet zo.

Deze combinatie met Luxman lijkt me trouwens juist erg goed. Bij deze Tannoy's moet je echt een wat "rustige" versterker hebben met veel controle en detail, anders wordt het zaakje te dynamisch, analytisch of zelfs agressief. De Luxman past naar mijn weten juist erg goed hierbij en haalt niks weg van de positieve kanten van de Tannoy (z'n extreme helderheid, enthousiasme en voorwaartse stereobeeld).

Zo zie je maar weer, goed combineren maakt het totaal veel beter.

Geloof het of niet, maar de Luxman kan gemeen fel en schel zijn aan de verkeerde speakers.

Hang er een set AR3's of oude B&O's (de 'echte' met Seas units enzo) aan en je gaat rennen. Vreselijk schel en lelijk.

Samen met de Tannoys geeft het een vrij warm geluidsbeeld dat flink dynamisch is en veel detail heeft. Ook is het laag met deze combinatie iets aangedikt en dat mag bij de Tannoys wel (klinken snel 'kort' en soms zelfs 'hol').

Meeste mensen vinden het hele DC systeem waardeloos en Tannoys muffe wollige speakers. Ik denk niet dat die mensen goed geluisterd hebben, als je het filter op neutraal hebt staan (heb ik niet ;D) zijn de Tannoys juist aan de scherpe kant.

Vwb de B&W's is mijn ervaring dat het midden mist en dat het laag bonkt en hol is. Het hoog is prima.

De Mission 761's daarentegen zijn lekker transparant en goed aan te sturen met de gekste versterkers.

Verder: Als je een beetje kwaliteit wil moet je vaak af stappen van een receiver. UItzonderingen zijn er altijd, maar waarom zou je bij een receiver blijven als je jezelf daarmee te kort doet?

Vwb de B&W's is mijn ervaring dat het midden mist en dat het laag bonkt en hol is. Het hoog is prima.

De Mission 761's daarentegen zijn lekker transparant en goed aan te sturen met de gekste versterkers.

Niks bonkend en hol, juist diep en strak. Maar dat is mijn ervaring. ;)

Verder: Als je een beetje kwaliteit wil moet je vaak af stappen van een receiver. UItzonderingen zijn er altijd, maar waarom zou je bij een receiver blijven als je jezelf daarmee te kort doet?

Nou, omdat ik juist niet weet of die Technics versterkers hetzelfde klinken.