Jump to content

Colibri

Jitze
 Share

Recommended Posts

Hai Siep en Jitze,

Als Siep de Kolibri in zijn draaitafel heeft "hangen" zou hij het karakter van dit element als duurzaam gebruiker goed moeten kunnen beschrijven.

Deze discussie roept overigens de vraag op of gegeven een bepaalde klasse van een draaitafel het element niet uiteindelijk de klank bepaald. Anders zou zo'n Benz Glider nooit zo anders moeten kunnen klinken als jullie beschrijven.

Hoi Jitze,

Het is absoluut niet neerbuigend bedoeld.

Mocht ik je gekwetst hebben ,Sorry.

Mijn punt was dat ,naar het mij lijkt, moeilijk wordt een colibri te lenen.

We praten over een duur stukje techniek en 1 keer uit je handen glippen is genoeg.

Schadepost meer dan 3000

Geplaatst door siep:

Moet ik nu m'n eindoordeel baseren op de slechte of de goede demo.

Hier lees ik iets van in sneek was ie slecht dus hij is slecht.

Sorry Jitze,verbeter me als ik fout zit.

That's all.

In dat geval zou ik niet geinteresseerd zijn in een vervolg, overigens blijft het verschil tussen beiden bestaan, ga er vanuit dat beide elementen redelijk snel zijn geinstalleerd, enige zorg zou tot een ander resultaat hebben geleid.

Toch blijft het verschil redelijk opvallend.

Carl ik denk dat het uiteindelijke resultaat bepaald wordt door de gehele keten, zou een element in staat zijn meer weer te geven dan de rest van de installatie, zul je nooit horen tot hoever dit kan komen, wat we zaterdag even snel hebben gehoord is verschil tussen twee elementen in dezelfde keten, verschillen kunnen inderdaad behoorlijk opvallend zijn.

Groet Jitze

Geplaatst door carl:

.... gegeven een bepaalde klasse van een draaitafel het element niet uiteindelijk de klank bepaald.

.... Anders zou zo'n Benz Glider nooit zo anders moeten kunnen klinken als jullie beschrijven.

Beste Carl,

Als twee topelementen zo verschrikkelijk anders klinken als hierboven wordt beschreven dan is er echt iets mis.

Dat is jammer, nee dat is zelfs verdrietig. Dan worden de spullen verkeerd gebruikt.

Ik vind het zelf ook heel leuk om te tweaken, maar zorg er wel voor dat minimaal de basisvoorwaarden vervuld zijn.

Om maar even in de sfeer van Haudio te blijven:

Als ik ga fietsen zorg ik er voor dat de banden zijn opgepompd, zo simpel is het.

Dat de fiets mogelijk prettiger fietst als de banden een ietsje harder of juist ietsje zachter zijn opgepompd, dat is tweaken naar mijn mening.

Maar er moet lucht in zitten, anders kan ik niet eens fietsen.

mvg

Gert

Hai Gert,

Daar heb je gelijk in. Toch lijkt het me logisch dat naarmate componenten meer tot de "top" behoren de klankverschillen kleiner zou moeten worden. Althans als je ervan uitgaat dat bij een topcomponent gestreefd wordt naar neutraleit.

Geven het feit dat een platenspeler als doel heeft de arm recht boven een plaat te houden zodat het element de groef optimaal kan aftasten zou een Pluto dat niet zoveel anders moeten doen dan een LP12 of een TNT (lijkt me). Het is natuurlijk ook een beetje een vraag om dat ik zelf op zoek ben naar de "Holy Grail".

Hallo,

Hebben julli de Stereoplay 10/02 al gezien en met name beluisterd? Er zit een CD bij waarop een aantal elementen digitaal zijn opgenomen. Onder de opgenomen elementen is.....de vdH Colibri. De opnames zijn gemaakt na eea afgeregeld te hebben. Nog aardiger wordt het bij de opnamen die gemaakt zijn van met opzet niet juist ingestelde combinaties.

Leuk initiatief, maar of het de zaak duidelijk maakt moet ik nog ervaren.

Groeten,

Henk

Gisteravond even op bezoek bij Siep.

Die speelt zoals jullie vast ook wel weten met een colibri, deze beluisterd en kan niet anders concluderen dat die, die in Sneek gebruikt werd, of niet goed is, of niet goed afgeregeld is geweest.

Die van Siep is nog niet de fase van inspelen voorbij, doch de kwaliteiten die nu al hoorbaar zijn strefen menig ander topelement voorbij (dynamiek, ruimtelijkheid, detailering en tonale balans)echter het element moet perfect afgeregeld/afgesloten zijn, zoniet kun je beter een meer vergevingsgezind element in(laten) bouwen.

Ook elke slechte persing die een ander element nog wel redelijk afspeelt valt bij de colibri genadeloos door de mand.

Hoi Ruud,

Nou zeg maar gerust dat die laatste lp een ramp was.

En #$*/@! toch weer de fout gemaakt om de instellingen te veranderen :(

Want ja dat is het eerste waar je aan denkt.

Voor de mensen die het zelfde eens willen meemaken Dwarsdruk op 0 zetten en een hard opgenomen vrouwen stem draaien.

Heeft me weer uren gekost om het zaakje weer een beetje op niveau te krijgen.

Geplaatst door Ruud:

... deze beluisterd en kan niet anders concluderen dat die, die in Sneek gebruikt werd, of niet goed is, of niet goed afgeregeld is geweest.

Hai Ruud,

Dat bedoel ik dus met slecht behandelen van een topprodukt. Er worden conclusies getrokken over iets wat helemaal niet kan in ieder geval zonder onderbouwde argumenten.

Eerst de basisdingen als arm/element horizontaal/verticaal (spiegeltje bij Blokker) i.v.m. de 15 graden hoek, juiste afspeelgewicht + anti-skating en impedantie een beetje in de buurt (universeelmetertje bij V&D van 10 euro)

Gemiste kans lijkt mij.

mvg

Gert

Geplaatst door gert:

Gemiste kans lijkt mij.

mvg

Gert

Vind ik ook, kijk je hebt de pretentie om iets moois neer te zetten, en met hoge verwachtingen reis je af :) en dan voldoet het niet :( , jammer...erg jammer :(

Op zich niet eens zo

Zeg Ruud,

Volgens mij kan je dat verhaal van Haudio met een korrel zout nemen. Meerdere keren heb ik op die dag met Henk gepraat over het geproduceerde geluid. Ook hij vond het bar slecht. Met dat verhaal over die fiets wilde hij denk ik aangeven dat je inderdaad leert van veel luisteren. Dat hij daar mee doelde op de aanwezigen, geloof ik absoluut niet. Hij reageerde op de 14e immers net als de meeste daar aanwezigen op de kwaliteit van de installatie. Wel maakte ik uit zijn gedrag en opmerkingen op dat hij niets begreep van iemand die een set neer zet zonder enige aandacht voor de justage van die set. De opname van de Colibri op de eerder genoemde CD van StereoPlay klonk heel wat beter dan het in de pluto 'gemonteerde' exemplaar. Tegelijkertijd heb ik op basis van die zelfde CD vastgesteld dat voor heel wat minder geld een in mijn oren beter klinkend element beschikbaar is. Uiteraard heeft dat ook te maken met de set die voor de opname is gebruikt (Linn/Akito) en de spullen in de opname keten.

Verder ben ik het geheel met je eens dat in dit soort beoordelings-vraagstukken slechts

Ik heb net Ron gesproken, vertelde me dat het nu wel goed klinkt(met het Benz element erin en goed afgeregeld ;) )klankbalans o.k. klinkt zeer open, laag wanneer het er moet zijn(klinkt echter niet als een transmissionline(Ron kan dat weten, heeft er zelf ook

Leuk om de reacties en ervaringen te lezen van de Analoog demo in Sneek.

Allereerst is het fijn om Haudio te complimenteren om dit initiatief te nemen.

( ik ben er niet geweest )

ten tweede is een demo geven met combinaties die niet altijd 'tried en tested ' zijn altijd een lucky shot.

De Pluto is zonder meer een meesterwerk in design en productie.

Maar zoals altijd is er nog geen garantie voor het walhalla als we alleen maar 'de duurste' spullen aan elkaar knopen !

De Colibri wordt gemaakt in diverse uitvoeringen, met evenzovele eigenschappen.

vd Hul heeft met de Colibri inderdaad een raspaardje geschapen, en tegelijkertijd dus ook geen gemakkelijk element.

Er zijn vele andere elementen te noemen welke een veel bredere keus toelaten in arm en phono amp combinaties.

want daar gaat het om.

Ik weet niet wat voor body deze Colibri had, en in welke arm en met welke phonostage, maar het kan inderdaad betekenen dat deze Colibri hier gewoon niet presteert, wat ie in een andere set-up wel zou doen.

Conclusies trekken als: een Colibri klinkt nergens naar is dus wat ongenuanceerd.

ik kan uit ervaring vertellen dat de Colibri zeker een 'moeilijk' element is, wat inderdaad aardig nerveus is op de diverse afstel parameters.

Dat vraagt ervaring, maar vooral TIJD.

Neem dus Haudio niet meteen kwalijk dat het eea niet presteerde wat het beloofde.

Uit ervaring weet ik ook dat demo's altijd op het laatste moment nog uitdagingen hebben, en als alles wel op z'n plaats valt met een show ( denk aan akoestiek !) nou dan ben je als dealer gezegend hoor !

resume: de Colibri is heel bijzonder, maar is beslist geen alleseter vwb tafel en arm combi's.

groeten van een XCW 'vogelaar'

Hi gy's ik ben vandaag naar Sneek geweest Ruud heeft het al gemaild. Ik heb heerlijk rustig zitten luisteren en heb m'n eigen muziek meegenomen. Het is altijd anders als je een complete set moet beoordelen of losse componenten. Je kan niet zeggen waarom het goed of minder goed klinkt, daarbij komt nog dat je eerst aan een set moet wennen en als je het dan vergelijkt met thuis is het ook niet helemaal ree

Geplaatst door callas:

Conclusies trekken als: een Colibri klinkt nergens naar is dus wat ongenuanceerd.

ik kan uit ervaring vertellen dat de Colibri zeker een 'moeilijk' element is, wat inderdaad aardig nerveus is op de diverse afstel parameters.

Dat vraagt ervaring, maar vooral TIJD.

resume: de Colibri is heel bijzonder, maar is beslist geen alleseter vwb tafel en arm combi's.

groeten van een XCW 'vogelaar'

We kunnen derhalve concluderen dat het vreselijk jammer is dat deze draaitafel in combinatie met dit element is neergezet.

Beter was geweest een element te kiezen dat iets minder heftig op afstelparameters reageert.

Blijft staan dat het interessant is beide elementen nog eens naast elkander te houden.

zal niet lukken op een regenachtige zondagmiddag, lees ik uit de reactie van " Callas " .

Groet Jitze

Ik heb afgelopen dinsdag bij vdHul in Vaassen met de audioclub kunnen luisteren naar z'n eigen Thorens Reference met Colibri element.

Ik ben erg onder de indruk van de klank van de colibri. Bij direkte vergelijking met een SACD speler (er stond een Philips SACD 1000 en een Sony SCD1) in stereo had ik inderdaad duidelijk voorkeur voor de LP.

Ik ga op de VAD shown wel weer even bij Cor kijken (uhh luisteren). Ik vond het in ieder geval fantastisch dat we een hele dag hebben kunnen ruiken aan speelgoed dat de meesten van ons niet 1-2-3 thuis hebben staan.

gr,

Maarten

PS. Die Array versterkers die vdHul nu distribueert vind ik trouwens ook helemaal niet slecht klinken.

Naar aanleiding van al het voorgaande gistermiddag uitgenodigd voor een beluistering van een ander VDH element, de Grashpper III op een SME 20 met een SME V arm, diverse opnamen op plaat en cd naast elkaar gehouden en uitgebreid stemmen en piano's beluisterd.

Fantastisch gedetailleerd in hoog en mid-hoog voldoende laag, echter de onderkant van stemmen was wat dunnetjes, terwijl ook de kast van de piano niet echt uit de verf kwam.

Dit is temeer aanleiding nog eens uitgebreid met elementen uit deze stal te spelen.

Groet Jitze

Geplaatst door Jitze:

Naar aanleiding van al het voorgaande gistermiddag uitgenodigd voor een beluistering van een ander VDH element, de Grashpper III op een SME 20 met een SME V arm, diverse opnamen op plaat en cd naast elkaar gehouden en uitgebreid stemmen en piano's beluisterd.

Fantastisch gedetailleerd in hoog en mid-hoog voldoende laag, echter de onderkant van stemmen was wat dunnetjes, terwijl ook de kast van de piano niet echt uit de verf kwam.

Dit is temeer aanleiding nog eens uitgebreid met elementen uit deze stal te spelen.

Groet Jitze

En Jitze,

Waar bestond de rest van de set uit :rolleyes:

Geplaatst door Ruud:

.. Dat komt omdat je gewend bent aan scheve trappers en daarom vond je rechte trappers niet recht. (Haudio)

... daar zakt echt mijn broek van af

He Ruud,

Ik zou graag een foto van jou willen hebben terwijl jij aan het fietsen bent met afgezakte broek, uiteraard op een herenrijwiel. Eventueel per geheime email.

mvg

Gert