Jump to content

epos m15 zuil m12 monitor

hans40
 Share

Recommended Posts

Mosfet... Heb ik dan weer niet bij de hand :(

Jammer, maar kleinigheidje hou je toch. :lol:

Overigens heb ik de ervaring dat de Epos l.s. heel goed presteren als ze gewoon recht naar voren staan te spelen, dus niet in schuin in een hoek en minstens 30 a 40 cm vanaf de achterwand.

• 2 weeks later...

Heej een hele discussie over mijn speakers. (EPOS M15.2)

Stijn komt hier nog een keer van alles uitproberen. Ondertussen klooi ik zelf ook rustig verder.

Ik heb al in de gaten dat er een versterker met behoorlijk veel vermogen en controle aan moet. In de winkel hing er een NAD C372 aan. Die de boel goed onder controle had. Ik heb daar ook een dynaco ST-70 van de eigenaar van de winkel geprobeerd. Een oude uit de 70's met een paar kleine mods. Dat ging op zich ook prima.

Thuis een weekend lang met van alles getest voor ik tot aankoop over ging.

Sansui Au-70 (buizengebakje zoals boven al omschreven) Quad 22 voorversterker met PA eindbak. Quad 34/405 Quad 34/303 met in de 303 de beveiliging anders zodat er 90watt uit komt. En nog een aantal zelfbouw eindversterkers met een quad 22 of de 34 er voor.

Uiteindelijk in de woonkamer gezet met de Sansui au-70 er aan. Mid en hoog was prima, maar laag werd een probleem. Ook had ik last van wat harde s en t klanken. Krap 20 watt en een opgegeven rendement van 87 dB wat denk ik gemeten wel eens veel lager kan zijn. Dus de Quad 34/405 er weer aan om er vermogen in te kunnen duwen. Dat gaf inderdaad meer laag, maar het mid en hoog verslechterde. Sansui AU-70 onder de loupe genomen en diverse modificaties gedaan aan de schakeling. En weer opgesteld. Iets meer laag, maar het hield niet over.

Toen dus een Rel Quake subwoofer in de hoek verstopt.

Dat was het ook niet helemaal. Tegen een Sansui AU-X911DG aan gelopen voor veel te weinig geld. Die hangt er nu dus aan. Door de 120 watt die het ding leverd komt er weer meer laag uit. de sub staat nu super laag afgefilterd, voor net dat beetje onder de 40Hz wat de EPOS net niet weer kunnen geven.

Probleem wat er nu nog is, is dat s en t klanken nog wat minder mogen, dat laatste is ook erg afhankelijk van de opname. Met een metal dome natuurlijk verwacht ik natuurlijk ook geen zijdezacht hoog ;)

Op dit moment staan de speakers zeker 50 cm van de muur. En op de bijgeleverde voetplaten. Nog niet op spikes, dat ga ik toch van de week even proberen. Maar ik moet nog even metalen plaatjes voor onder spikes maken. De bijgeleverde spikes gaan zo door de toplaag van m'n tegelvloer heen. B)

Ik heb de speakers een tijdje iets ingedraaid gehad, nu staan ze recht t.o.v de muur.

Zow heel verhaal en dat terwijl ik hier haast nooit post. Maar aangezien het hier over mijn speakers ging, moest ik wel even te reageren.

Heej een hele discussie over mijn speakers. (EPOS M15.2)

Stijn komt hier nog een keer van alles uitproberen. Ondertussen klooi ik zelf ook rustig verder.

Ik heb al in de gaten dat er een versterker met behoorlijk veel vermogen en controle aan moet. In de winkel hing er een NAD C372 aan. Die de boel goed onder controle had. Ik heb daar ook een dynaco ST-70 van de eigenaar van de winkel geprobeerd. Een oude uit de 70's met een paar kleine mods. Dat ging op zich ook prima.

Thuis een weekend lang met van alles getest voor ik tot aankoop over ging.

Sansui Au-70 (buizengebakje zoals boven al omschreven) Quad 22 voorversterker met PA eindbak. Quad 34/405 Quad 34/303 met in de 303 de beveiliging anders zodat er 90watt uit komt. En nog een aantal zelfbouw eindversterkers met een quad 22 of de 34 er voor.

Uiteindelijk in de woonkamer gezet met de Sansui au-70 er aan. Mid en hoog was prima, maar laag werd een probleem. Ook had ik last van wat harde s en t klanken. Krap 20 watt en een opgegeven rendement van 87 dB wat denk ik gemeten wel eens veel lager kan zijn. Dus de Quad 34/405 er weer aan om er vermogen in te kunnen duwen. Dat gaf inderdaad meer laag, maar het mid en hoog verslechterde. Sansui AU-70 onder de loupe genomen en diverse modificaties gedaan aan de schakeling. En weer opgesteld. Iets meer laag, maar het hield niet over.

Toen dus een Rel Quake subwoofer in de hoek verstopt.

Dat was het ook niet helemaal. Tegen een Sansui AU-X911DG aan gelopen voor veel te weinig geld. Die hangt er nu dus aan. Door de 120 watt die het ding leverd komt er weer meer laag uit. de sub staat nu super laag afgefilterd, voor net dat beetje onder de 40Hz wat de EPOS net niet weer kunnen geven.

Probleem wat er nu nog is, is dat s en t klanken nog wat minder mogen, dat laatste is ook erg afhankelijk van de opname. Met een metal dome natuurlijk verwacht ik natuurlijk ook geen zijdezacht hoog ;)

Op dit moment staan de speakers zeker 50 cm van de muur. En op de bijgeleverde voetplaten. Nog niet op spikes, dat ga ik toch van de week even proberen. Maar ik moet nog even metalen plaatjes voor onder spikes maken. De bijgeleverde spikes gaan zo door de toplaag van m'n tegelvloer heen. B)

Ik heb de speakers een tijdje iets ingedraaid gehad, nu staan ze recht t.o.v de muur.

Zow heel verhaal en dat terwijl ik hier haast nooit post. Maar aangezien het hier over mijn speakers ging, moest ik wel even te reageren.

Hang er eens een goede mosfet versterker aan. Deze heeft een beetje het zachte van buizen.Zorg dat de l.s. kabels van koper zijn. Zorg tevens voor een paar goede jumpers tussen hoog en laag en je weet niet wat je hoort. Voor je aan het eind van het kunnen van deze luidsprekers bent, ben je een heleboel geld verder. Het gaat bij deze l.s. niet om er een bak vermogen in te plempen, maar om controle. Als je de juiste combinatie hebt, komen ze qua snelheid zelfs dicht in de buurt van elektrostaten. Je weet eigenlijk niet wat voor juwelen je in huis hebt.

Nu is mosfet versterker gebruiken, wel heel simpel om te roepen. Ik ken ook de achtergrond van die bewering natuurlijk niet geheel. Aan wat voor iets moet ik gaan denken dan? Doe eens een voorzichtige voorzet in merken en types. Dat is wel zo handig bij een luister test en lenen bij een winkel ;)

Nu is mosfet versterker gebruiken, wel heel simpel om te roepen. Ik ken ook de achtergrond van die bewering natuurlijk niet geheel. Aan wat voor iets moet ik gaan denken dan? Doe eens een voorzichtige voorzet in merken en types. Dat is wel zo handig bij een luister test en lenen bij een winkel ;)

Nou, simpel roepen... Je zou bij een audio boer eens kunnen kijken of je een versterker met mosfets zou mogen horen in combinatie met jouw M15 l.s. Van Sphinxs weet ik dat ze mosfets in hun versterkers hebben. Met name de Sphinx Myth 5 is een fantastische versterker met veel controle. Maar of ze nieuw nog te koop worden aangeboden weet ik niet. :);)

Kijk 2e hands is natuurlijk ook prima.

Dus ik dacht, dat je de speakers kende in combinatie met een bepaalde versterker.

Dat klopt, een juweel van een combi. :rolleyes:

Kijk 2e hands is natuurlijk ook prima.

Dus ik dacht, dat je de speakers kende in combinatie met een bepaalde versterker.

Dat klopt, een juweel van een combi. :rolleyes:

En je hebt het dan over de Sphinx myth 5 in combinatie met de epos?

Yes! :rolleyes:

• 1 month later...

Jullie hadden nog wat te goed.

Ik heb ze beluisterd.

Aan de Sansui waaraan ze hangen: Waardeloos schelle speakers die gigantische gaten laten vallen in het midden en het laag

Aan mijn NAD eindbakje: Beetje levenloos, maar er mist al een stuk minder. Wel nog erg veel hoog

Aan mijn Luxman L-505: Het hoog is wat getemperd en er zit eindelijk genoeg laag midden in. Het laag gaat nu ook dieper door.

Ondanks dat vind ik

1. Te weinig midden. Er vallen soms hele stukken geluid weg, stemmen blijven op de achtergrond

2. Teveel hoog. Het is niet per s

Nou wil ik met direct mijn eerste posting niet meuten, maar het verhaal metaldome enzo snap ik niet echt..

op een meeting is stijn hier geweest en heeft mijn vintage Altec Lansing Voice of the theatre gehoord.

je zei zelf dat ze erg goed waren maar ook die hebben een metal dome en een 10kg gietijzer in de vorm van een hoorn ervoor...

waarom heb je het daar dan niet over gehad?

ter info:

ik ben nog niet zo lang bezig en heb geen dikke versterkers ofzo.. 1 6x te zware labgruppen PA bak, wat simpele transistordingen enzo...

Jurjen heeft zijn Quad *** en z'n Sansui buizenbak er weleens aan gehangen, en ik kan me herinneren dat dat best leuk klonk, is wel een half jaar geleden al.

Sansuitje is wel wat underpowered, maar 't zal al snel beter zijn dan de 9018 die jij eraan had hangen (al was 't wel lekker als je met een zatte, vermoeide kop in bed lag ;D).

Denk dat ze aan de 303 weer wat wollig zouden zijn. Maar je kunt je daar in vergissen :)

Op Stijn's forum heet ie gewoon Jurjen :P

Om niet te ver af offtopic af te dwalen, is dit natuurlijk ook een chique forum.

Was het de Quad 405 die aan de VOTTS van Maus hing, maar daar was toch echt de Sansui AU-70 buizenbak met maar 15 wattjes beter aan.

En waren bij de luistertest met Stijn de verschillen tussen de versterkers onderling dramatisch groot! Even in het midden gelaten, of het al dan niet een geluid is wat Stijn mooi vind. Smaken verschillen nu eenmaal.

De grootse winst was gek genoeg in het midden te halen, terwijl ik eerst altijd het idee dat het laag een rommel werd. Ik ga nog wat versterker her en der lenen en proberen. Heb de copy van de test cd van Stijn nog liggen. Desnoods kan ik vast nog wel een versterker lenen ook van Stijn mocht ik de klank vergeten zijn.

De NAD van Stijn was maar een baby NAD met 30 watt in vergelijking met de sansui au-x911dg die er nu aan hangt maar presteerde eigenlijk beter dan ik gedacht had. De luxman deed het ook goed, maar daar vond ik het hoog juist ingehouden. Terwijl het voor Stijn juist goed was. Nu kunnen we daar in een discussie over belanden die de forum beheerders tot extra webspace zou kunnen dwingen, maar dat is niet de bedoeling.

Feit blijft, dat het veel beter kan met deze speakers dan het nu is.

Gelukkig heb ik een Denon PMA1500r staan ter reparatie, als die werkt kan ik die mooi even uittesten voordat hij terug gaat naar de eigenaar. Die zou het, gezien de discussie hiervoor al, door zijn moderne mosfet technologie op papier dus heel goed moeten doen. Maar ik sta even nergens meer van te kijken.

Aan de luxman was het mij nog steeds teveel, maar inderdaad een stuk aangenamer.

Vraag me af aan wat voor versterker je die speakers moet hangen voor 'zijdezacht hoog'.

Het komt in elk geval nog niet in de combinatie van Quad 44/405/ESL63 zoals ik die gehoord heb :)

Guest C J

Jammer, erg jammer om een juweel van een luidspreker zo af te kraken, alleen omdat je de andere spullen niet voor elkaar hebt. <_<