Jump to content

epos m15 zuil m12 monitor

hans40
 Share

Recommended Posts

beste s-k ...laat spido zichzelf maar in de nesten werken hier.

hij begeeft zich ( en dat weet ie) op glad ijs :lol:

Glad ijs KOMT door Spido. En dat weet Spido. :D

Heb nog steeds geen problemen met onze vage rasidioot.

Sommige mensen doen zo raar dat je 't ze niet meer kwalijk kunt nemen :cool2:

ik heb ook geen moeite met hem.

Maar wel met z'n postings? :lol:

nee.

hij bestaat toch niet :lol:

in ieder geval was ie hier weer.. onze dark (room) knight :lol:

heeft dit topic gelezen en niet gereageerd?

ontkenning zal de volgende stap zijn :ph34r:

Heeft bovenstaande iets met Epos monitoren te maken? <_<

ach daar ging het allang niet meer over. B)

Zow....

De M15.2 hebben wel degelijk een filter, met een condensator, spoeltje en weerstand heb ik vanavond gezien toen ik er 4 mm kabel voor het laag in gedaan heb. Ik wilde 6mm gebruiken massief, maar dat ging echt niet passen.

En ja, ik die altijd zei dat een stukkie kabel geen verschil uit zou maken............

uhm das nie waar! Het is wel degelijk een vooruitgang!

Het hoog heb ik vooralsnog origineel gelaten. Ik ben bang dat als ik zilver in het hoog ga toepssen dat het scherpe randje in het hoog juist scherper wordt.

De M15.2 hebben wel degelijk een filter, met een condensator, spoeltje en weerstand heb ik vanavond gezien toen ik er 4 mm kabel voor het laag in gedaan heb.

Dus C J en jij hebben het al de hele tijd over verschillende speakers? :D

Er zit geen filter in, alleen een condensator.

Lijkt er op dat we het niet helemaal over hetzelfde hebben. OF er moet verschil tussen de 2 modellen zijn M15 en M15.2 Voor het gemak neem ik dan wel aan dat een M12 wat eigenlijk een M15 in kleinere kast is, of een M15 is een M12 in grotere kast :cool2: Verder helemaal hetzelfde zijn omdat men dezelfde units toepast.

Zow....

De M15.2 hebben wel degelijk een filter, met een condensator, spoeltje en weerstand heb ik vanavond gezien toen ik er 4 mm kabel voor het laag in gedaan heb. Ik wilde 6mm gebruiken massief, maar dat ging echt niet passen.

En ja, ik die altijd zei dat een stukkie kabel geen verschil uit zou maken............

uhm das nie waar! Het is wel degelijk een vooruitgang!

Het hoog heb ik vooralsnog origineel gelaten. Ik ben bang dat als ik zilver in het hoog ga toepssen dat het scherpe randje in het hoog juist scherper wordt.

Nee, dat scherpe randje zal met massief zilver beslist niet scherper worden. Ik denk dat je dat scherpe randje ergens anders in zult moeten zoeken. Door massief zilver op de tweeter zal het gehele geluidsbeeld er op vooruit gaan. Probeer het en je zult versteld staan. :rolleyes: Voor de rest had ik je zo kunnen vertellen dat de binnenbedrading vervangen door massief een enorme verbetering is.

Vervolg.

Ik heb een DENON PMA 1500r er aan hangen nu. Geweldig laag :D midden ook in orde, maar wederom wat scherp hoog. en harde S en T klanken.

Dus onkyo DX 7500 cd speler, intelink van goede microfoonkabel en neutik pluggen, PMA 1500R 6mm audiolab koper kabel met WBT pluggen EPOS M15.2 Intern in de speakers van terminla naar filter en van filter naar laag/mid unit met 4 mm massief koper.

Waar nu verder. De DENON is een enorme verbetering in het laag en midden ten opzichte van de NAD 2200 eind en ROTEL RC960BX pre die ik eerst had, maar het scherpe hoog is weer terug.

Vervolg.

Ik heb een DENON PMA 1500r er aan hangen nu. Geweldig laag :D midden ook in orde, maar wederom wat scherp hoog. en harde S en T klanken.

Dus onkyo DX 7500 cd speler, intelink van goede microfoonkabel en neutik pluggen, PMA 1500R 6mm audiolab koper kabel met WBT pluggen EPOS M15.2 Intern in de speakers van terminla naar filter en van filter naar laag/mid unit met 4 mm massief koper.

Waar nu verder. De DENON is een enorme verbetering in het laag en midden ten opzichte van de NAD 2200 eind en ROTEL RC960BX pre die ik eerst had, maar het scherpe hoog is weer terug.

Voorzie de tweeters eerst eens van massief zilver en luister opnieuw. Ook de verdere filterbedrading zou massief koper moeten worden. Maar realiseer je wel dat er veel opnames zijn waar harde S en T klanken in voorkomen.

Het weergeven hiervan betekend dat er wordt weergegeven wat er op de opname staat.

Als je de klanken van een trompet in volle glorie hoort, moet die knetterend en scherp zijn zoals koperwerk nu eenmaal klinkt en niet zijdezacht. Violen kunnen echter wel zijdezacht klinken, maar ook messcherp.

Guest KT88

Helemaal juist, CJ.

Als je ooit een trompet of strijkers in het echt hebt gehoord, weet je hoe fel en snijdend dat soms kan zijn.

Mijn ribbons kunnen dat uitstekend weergeven (wat door sommigen dan weer wordt aangezien voor "klasse D scherpte" :D ).

De Eposjes zijn wat dat betreft ook echte "vertolkers".

Zoals eerder gemeld, ik heb jarenlang de ES11 gehad maar ken de iets grotere types ook goed.

Filter bedrading is allemaal al koper ;) Ik zal nog eens een stuk zilverdraad op de kop gaan tikken.

Probleem met de scherpe S en T klanken is een heel eind verhelderd door vandaag even met versterker en cd's bij iemand anders langs te gaan. Het meeste zat zoals jullie al zeiden in de opname.

Helemaal juist, CJ.

Als je ooit een trompet of strijkers in het echt hebt gehoord, weet je hoe fel en snijdend dat soms kan zijn.

Mijn ribbons kunnen dat uitstekend weergeven (wat door sommigen dan weer wordt aangezien voor "klasse D scherpte" :D ).

De Eposjes zijn wat dat betreft ook echte "vertolkers".

Zoals eerder gemeld, ik heb jarenlang de ES11 gehad maar ken de iets grotere types ook goed.

Hoi KT88, :)

Het verbaast mij dan ook altijd weer dat zoveel mensen klagen over scherpe klanken. Maar velen denken er volgens mij niet bij na dat de scherpte vaak puur in de opname zit. Een muziekinstallatie die weergeeft wat er in de opname zit is dus gewoon een goede installatie. Als je dan met alle mogelijke middelen probeert dingen te maskeren, ben je m.i. gewoon verkeerd bezig.

Het is niet zo zeer maskeren. Ik denk dat het ook een heel stuk wennen is. Ik merk nu dat de hele set met redelijk grote stappen vooruit gaat. Ineens hoor je enorme verschillen in opnamens enzo. En zoals dus vandaag ook was, ineens blijkt iets waarvan je dacht dat het en goede opname was, toch minder te zijn. Overigens komen de S en T klanken waar ik het over had het meest naar voren bij vrouwenstemmen.

De Denon PMA 1500r is in ieder geval even een versterker die mag blijven. Hij speelt nu tijdelijk met een externe voedingstrafo, omdat 1 van de originele trafo's gesneuveld was. Gelukkig is denon zo vriendelijk service onderdelen te leveren aan particulieren. En heb ik straks een mooie versterker voor iets meer dan de prijs van een trafo :rolleyes:

Zou het toeval zijn, dat "treble" bijna net zo klinkt als "trouble"? :rolleyes:

Er zijn veel minder opnamen met "scherp" hoog (afgezien van pokkeherrieheavymetalpunkzooienzo) dan men vaak aanneemt.

Hoe beter je pick-up element en hoe beter je speakers, des te minder "scherp hoog" je tegenkomt!

Controleer de verdachte opnamen eens met een goede hoofdtelefoon (toprange AKG of Sennheiser, bijv.), om de invloed van de speakers na te gaan.

• 2 weeks later...