Jump to content

The King of Bass

Edwin Snoek
 Share

Recommended Posts

Leuk dat je Nathan East een keer onder de aandacht brengt. Ik ben een behoorlijk fan van Fourplay en heb dan ook al hun cd's inclusief een hoop solocd's van de bandleden. Je bent er trouwens fan van of helemaal niet. De een noemt het elevator-music en vind het niks, ik mag er graag naar luisteren. De laatste cd "Energy" is prima maar wel uiteraard weer veel van hetzelfde. Hun voorlaatste cd "X" is volgens mij de vetste cd met prachtige basslines, gisteren nog gedraaid op oorlogssterkte om m'n nieuwe speakers sneller in te spelen. :ph34r:

Nathan East is uitstekend bassist maar om 'm nou The King of Bass te noemen gaat mij persoonlijk iets te ver. Dan denk ik liever aan bassisten als Jaco Pastorius, Stanley Clarke, Marcus Miller, Victor Wooten, Victor Bailey, Jimmy Haslip, Gerald Veasley, Brian Bromberg en bijvoorbeeld Jay-Tee, Peter M

Stef, we hebben het hier over jazz-fusion en dan in het bijzonder bass-fusion. Veel van de genoemde bassisten zijn zeer bekend als solo-artiest en/of met een band. Ik ben trouwens nog een hele hoop namen vergeten te noemen. Eentje die me nu ook te binnenschiet is Bernard Edwards van de funk/soulband Chic. Als ik eerlijk moet zijn is hij misschien wel degene die mij in m'n jonge jaren gek heeft gekregen van de bass-sound. Helaas is 'ie inmiddels overleden, maar wat kon hij een vette bass-sound neerzetten zeg! B)

Leuk om te lezen Edwin, ik herken dat wel bij Nathan East. Hij komt altijd heel vrolijk en betrokken over, bovendien is het gewoon een heel aardige kerel. Wat dat betreft past hij goed in de band Fourplay, als die bij elkaar zijn knalt het plezier er vanaf. Als ze weer naar Nederland komen raad ik je zeker aan om ze te gaan zien, ze zijn live echt supergoed.

Bij NSJ2006 hadden ze trouwens een leuke stunt door midden in een nummer ineens te stoppen en met z'n allen onbeweeglijk in een bepaalde pose te blijven staan. Dat hielden ze een paar minuten vol, de zaal was echt door de dolle heen. B):D

En in Utrecht-Vredenburg (2001) heb ik ze ook gezien. Ik zat op de eerste rij en zat, bij wijze van spreken, naar de beste high-end set ter wereld te luisteren! Die gasten spelen echt perfect en na afloop moest ik m'n ribben bij elkaar zoeken. :D

Is niet 'mijn' stijl, maar hij zal vast goed zijn ;) Nou ja, dat hele fusion is niet mijn ding. Vind het inderdaad liftmuziek :D

Ik heb dan meer met deze bassist (niet per se met dit filmpje): http://www.youtube.com/watch?v=U65k_6PAiQM

[Edit]

dit filmpje is beter:

Ahaaa, van Dream Theater. Ik had geen idee, ik moest ook even mijn kin van de grond oprapen :rolleyes: Indrukwekkend!! Al die flageoletten in dat eerste filmpje, en in het tweede speelt ie helemaal niet mee met een piano, dat geluid maakt hij ook zelf.. "Twee handen op de hals" :blink: Waa poe hee... En swingend

Is niet 'mijn' stijl, maar hij zal vast goed zijn ;) Nou ja, dat hele fusion is niet mijn ding. Vind het inderdaad liftmuziek :D

Ik heb dan meer met deze bassist (niet per se met dit filmpje): http://www.youtube.com/watch?v=U65k_6PAiQM

[Edit]

dit filmpje is beter:

Ahaaa, van Dream Theater. Ik had geen idee, ik moest ook even mijn kin van de grond oprapen :rolleyes: Indrukwekkend!! Al die flageoletten in dat eerste filmpje, en in het tweede speelt ie helemaal niet mee met een piano, dat geluid maakt hij ook zelf.. "Twee handen op de hals" :blink: Waa poe hee... En swingend