Jump to content

Lagervet?

buizenbart
 Share

Recommended Posts

Net nog wat zitten schroeven aan dat cassettedeck, de 'afdekplaat' die de vliegwielen tegenhoudt losgemaakt. Zie foto:

IMG_6009.jpg

De afdekplaat heb ik naar boven geklapt, je kijkt nu dus tegen de binnenkant aan.

Op de lagerpuntjes zit vet voor de smering, maar dat is helemaal opgedroogd, moet ook vervangen worden dus. Maar daar heb ik dus geen verstand van :rolleyes:

Waarmee kan ik dat vet het beste weghalen? En wat voor vet moet erop? Kan dat gewoon kogellagervet (of hoe heet dat?) zijn, of is dat te gewoontjes? (Ik wil hier geen nieuw 'olieverversen'-topic van maken h

Jah, komt niet zo kritisch. Ik gebruik voor dat soort klusjes standaard kogellagervet op lithiumbasis, bij de meeste hobbymarkten wel te krijgen van CFS.

785d650ff30b3dc870678b.gif

Schoonmaken van hardnekkig verdroogd vet gaat meestal vrij goed met aceton/methylene chloride/Bison ontvetter e.d. Wel goed ventileren dan, vooral Bison ontvetter is nogal troep bij inademen.

;)

Als je ook wel eens aan een auto sleutelt, remmenreiniger ontvet fantastisch...... :rolleyes:

Of anders deze ontvetter:

546118.jpg

Kroon Degreaser

Is gewoon bij de Halfords verkrijgbaar. Heb er laatst de ketting van m'n fiets mee schoongemaakt (en daarna natuurlijk opnieuw geolied). Werkt heel fijn. Stinkt alleen wel als de ziekte... ;)

Remmenreiniger is soms wat te agressief voor kunststof, het lost sommige soorten op.

Verder is het op deze plek handig om vet te gebruiken dat zo dik mogelijk is, om te voorkomen dat het in een rechte streep van het vliegwiel "afdruipt" als het vliegwiel draait. De tube die je gekocht hebt, lijkt me dan ook erg geschikt.

Groeten van Hobbes

Remmenreiniger is soms wat te agressief voor kunststof, het lost sommige soorten op.

Verder is het op deze plek handig om vet te gebruiken dat zo dik mogelijk is, om te voorkomen dat het in een rechte streep van het vliegwiel "afdruipt" als het vliegwiel draait. De tube die je gekocht hebt, lijkt me dan ook erg geschikt.

Groeten van Hobbes

Ondanks dat het alleen maar om een tubetje vet ging heeft de fietsenmaker verschillende potjes opengemaakt om me de viscositeit te laten zien, ik was onder de indruk :cool2:

BTW het spul ligt nog steeds open omdat de snaren die ik gekocht had te groot zijn :mad2: Ouwe gare snaren opmeten is dus niet voldoende, je moet ook nog incalculeren hoeveel ze uitgelubberd zijn..