buizenbart Posted 19 februari 2009 Report Share Posted 19 februari 2009 Net nog wat zitten schroeven aan dat cassettedeck, de 'afdekplaat' die de vliegwielen tegenhoudt losgemaakt. Zie foto: De afdekplaat heb ik naar boven geklapt, je kijkt nu dus tegen de binnenkant aan. Op de lagerpuntjes zit vet voor de smering, maar dat is helemaal opgedroogd, moet ook vervangen worden dus. Maar daar heb ik dus geen verstand van Waarmee kan ik dat vet het beste weghalen? En wat voor vet moet erop? Kan dat gewoon kogellagervet (of hoe heet dat?) zijn, of is dat te gewoontjes? (Ik wil hier geen nieuw 'olieverversen'-topic van maken h Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 februari 2009 Author Report Share Posted 20 februari 2009 Ik kwam vandaag langs een fietsenwinkel (altijd leuk, 'audiofiele boodschappen' doen buiten de audiosektor. "Waar is het voor?""Voor een cassettedeck" " " ) Ik werd uitstekend voorgelicht, en heb dit spul meegenomen: Zal wel goed zijn toch? Cyclon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 februari 2009 Report Share Posted 20 februari 2009 En die ouw troep krijg ik ook wel weg. Ook snaren gehaald, dus we kunnen aan de slag. petroleum, dunne lampenolie, white spirit, kookpuntsbenzine, dat soort dingen, allemaal te gebruiken om vet kwijt te raken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 februari 2009 Report Share Posted 20 februari 2009 Jah, komt niet zo kritisch. Ik gebruik voor dat soort klusjes standaard kogellagervet op lithiumbasis, bij de meeste hobbymarkten wel te krijgen van CFS. Schoonmaken van hardnekkig verdroogd vet gaat meestal vrij goed met aceton/methylene chloride/Bison ontvetter e.d. Wel goed ventileren dan, vooral Bison ontvetter is nogal troep bij inademen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 februari 2009 Author Report Share Posted 20 februari 2009 Okee bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 februari 2009 Report Share Posted 21 februari 2009 Als je ook wel eens aan een auto sleutelt, remmenreiniger ontvet fantastisch...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 februari 2009 Report Share Posted 21 februari 2009 Als je ook wel eens aan een auto sleutelt, remmenreiniger ontvet fantastisch...... Of anders deze ontvetter: Kroon Degreaser Is gewoon bij de Halfords verkrijgbaar. Heb er laatst de ketting van m'n fiets mee schoongemaakt (en daarna natuurlijk opnieuw geolied). Werkt heel fijn. Stinkt alleen wel als de ziekte... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hobbes Posted 27 februari 2009 Report Share Posted 27 februari 2009 Remmenreiniger is soms wat te agressief voor kunststof, het lost sommige soorten op. Verder is het op deze plek handig om vet te gebruiken dat zo dik mogelijk is, om te voorkomen dat het in een rechte streep van het vliegwiel "afdruipt" als het vliegwiel draait. De tube die je gekocht hebt, lijkt me dan ook erg geschikt. Groeten van Hobbes Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 27 februari 2009 Author Report Share Posted 27 februari 2009 Remmenreiniger is soms wat te agressief voor kunststof, het lost sommige soorten op. Verder is het op deze plek handig om vet te gebruiken dat zo dik mogelijk is, om te voorkomen dat het in een rechte streep van het vliegwiel "afdruipt" als het vliegwiel draait. De tube die je gekocht hebt, lijkt me dan ook erg geschikt. Groeten van Hobbes Ondanks dat het alleen maar om een tubetje vet ging heeft de fietsenmaker verschillende potjes opengemaakt om me de viscositeit te laten zien, ik was onder de indruk BTW het spul ligt nog steeds open omdat de snaren die ik gekocht had te groot zijn Ouwe gare snaren opmeten is dus niet voldoende, je moet ook nog incalculeren hoeveel ze uitgelubberd zijn.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts