remcojan Posted 20 februari 2009 Report Share Posted 20 februari 2009 Het doek van de grilles op mijn luidsprekers is door de jaren heen een beetje smerig geworden en de lijm begint ook hier en daar los te laten. Nu wil ik de stof gaan vervangen, maar ik vraag me eigenlijk af hoe ik dat het handigste kan doen. Het originele doek is gelijmd en dat wil ik eigenlijk wel zo houden. De vraag is dan: wat voor lijm kan ik hier het beste voor gebruiken? En hoe houd je het doek gespannen als de lijm nog moet drogen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 20 februari 2009 Report Share Posted 20 februari 2009 Dat hangt een beetje af van het materiaal waar waar van het doek gemaakt is. Maar met een goede textiel lijm moet je een heel eind kunnen komen. Dit is verkrijg baar in een textiel winkel. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 februari 2009 Report Share Posted 20 februari 2009 Idd, eigenlijk alles wat stof lijmt zoals Bisonkit/montagekit. Zelf heb ik het eens gedaan met strijkband, ook verkrijgbaar in een stoffenwinkel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 20 februari 2009 Report Share Posted 20 februari 2009 geen secondenlijm. dan krijg je giftige rookontwikkeling. of rookontwikkeling want rook is natuurlijk altijd giftig Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 21 februari 2009 Report Share Posted 21 februari 2009 Ik zou op houtlijm gokken, lijkt me onschuldig ;D. Maar heb het nooit zelf geprobeerd (ik niet altijd ;D) Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 21 februari 2009 Author Report Share Posted 21 februari 2009 Ik heb nog even gegoogled en kwam op een site terecht waar men Bison Tix aanraadde, en nadrukkelijk geen Bison Kit. Kan de site nu zo gauw niet meer vinden (gebookmarked op een andere computer). Ik ga maar eens een tubetje halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 februari 2009 Report Share Posted 21 februari 2009 Ik heb nog even gegoogled en kwam op een site terecht waar men Bison Tix aanraadde, en nadrukkelijk geen Bison Kit. Kan de site nu zo gauw niet meer vinden (gebookmarked op een andere computer). Ik ga maar eens een tubetje halen. Bison Tix is wat vriendelijker voor kunststoffen. Bison kit heeft wat meer weekmakers en oplos middelen van daar beter tix gebruiken. Wel vind ik het een nadeel dat dit het beste werkt met de vast los vast methode dat gaat niet altijd even gemakkelijk met stof. Ook is het niet echt transparant te noemen. Dat zie je voornamelijk als je morst. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 22 februari 2009 Report Share Posted 22 februari 2009 Er is toch speciale textiellijm? Het type poeder of band waarmee je met een strijkbout de boel aan elkaar lijmt. Je kan het ook met dubbelzijdig plakband en nietjes vastzetten, is het ook eenvoudig te verwijderen of aan te passen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 februari 2009 Report Share Posted 23 februari 2009 Goede aanleiding om die frontdoeken weg te flikkeren, dunkt me! Laten we er geen doekjes om winden: frontdoek heeft nooit bijgedragen tot Beter Geluid. Hoogstens tot Verdoezeling van Vervorming ("Scherpte"). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 23 februari 2009 Report Share Posted 23 februari 2009 Heb zelf wel eens houtlijm gebruikt. Dit heb ik ook wel eens gebruikt voor en lijmen/aanbrengen van rubber luidspreker randen en dit ging ook perfect. Je moet wel op passen dat je niet morst wand echt mooi is het niet (aan de achterkant zie je er toch niets van). Zelf heb ik tegenwoordig altijd het luidspreker doek eraf. 1. omdat ik ze mooier vind zonder 2. ze klinken net een fractie beter (is niet veel hoor..). Maar ik ben wel eens bang dat mensen er tegen aanflikeren en een dome indeuken. Ach ja dan mogen ze zelf de reparatie kosten betalen (unit's zijn altijd weer 100% te krijgen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 24 februari 2009 Author Report Share Posted 24 februari 2009 Goede aanleiding om die frontdoeken weg te flikkeren, dunkt me!Laten we er geen doekjes om winden: frontdoek heeft nooit bijgedragen tot Beter Geluid. Hoogstens tot Verdoezeling van Vervorming ("Scherpte"). Tijdens het luisteren haal ik ze er ook af. Het voornaamste doel van de grilles zijn bescherming tegen kinderhandjes. Maar dan moet het doek wel vast zitten op het frame.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts