stefk Posted 23 februari 2009 Report Share Posted 23 februari 2009 Audioselectief krijgt inderdaad de wereldpremiere van de Raven Black Night. De nieuwe toptafel zal aanwezig zijn in Sneek met erop een Breuer Dynamic 8C met Lyra Titan en een Graham Phantom 2 met waarschijnlijk een Miyajima Shilabe (ook al een premi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 23 februari 2009 Members Report Share Posted 23 februari 2009 [...] Ik speelde met een zelbouw DT van Scheu elementen (lager, motortje en 5 cm acryl platter) op een zware basis van meerder lagen zwaar multiplex. Gisteren heb ik dan een 'ordinaire' Technics DT in huis gehaald, en als ik alle plussen en minnen tegen elkaar afstreep vind ik die toch beter, ondanks het techniks-armpje en het goedkope elementje. En dan heb ik wel eens horen fluisteren dat Thomas Woshnick het vak zou hebben geleerd van Thomas Scheu!! Zal wel een fabeltje zijn, alhoewel, die grote Scheu's lijken wel verdomd veel op... In ieder geval, toptafels zijn er in allerlei soorten en maten. Iedere fabrikant probeert op zijn manier het beste uit de voorhande mogelijkheden te halen. De een zal daar misschien n Link to comment Share on other sites More sharing options...
2x4b Posted 23 februari 2009 Report Share Posted 23 februari 2009 Stef, Ik had mijn Raven al voor er een dealer in Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
H Audio Posted 23 februari 2009 Report Share Posted 23 februari 2009 Beste, Verschillende loopwerken geven zeer zeker verschillende klankkarakters. Bijvoorbeeld een Rega P 9 klinkt super fris (het loopwerk). Een Nottingham Analogue klinkt super rustig. Een Transrotor zit daar ergens tussenin. En zo zijn er zeer veel combinaties te bedenken die met arm en element, ook niet te vergeten Phono Versterker alsook interlinks die voor de diverse verschillen kunnen zorgen. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
H Audio Posted 23 februari 2009 Report Share Posted 23 februari 2009 Beste Kraus, Instapmodellen draaitafels zullen zeker best verschillend klinken en die verschillen zal ik ook absoluut niet ontkennen maar de "betere" draaitafels klinken allemaal vrijwel hetzelfde. Zou dat niet het geval zijn dan zijn het immers geen goede draaitafels. Tegen die logica is niets in te brengen. Er zijn geen verschillende gradaties van de werkelijkheid Bijna altijd ben ik het met je eens, alleen deze keer niet . Bijna elke dag verbaas ik mij er over dat de verschillen zo groot zijn. Ook ben ik blij dat dat zo is want dan kun je hele mooie combinaties maken. Of gaan we een een topic krijgen , alle platenspelers klinken gelijk ? Graag, want dat kan ik gemakkelijk bewijzen, door dezelfde combinaties te maken , alleen met een ander loopwerk. Ook loopwerken van boven de 10 K MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 februari 2009 Report Share Posted 23 februari 2009 maar nergens komt het geluid zo volkomen los van de speakers als juist bij die mono-opnamen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 23 februari 2009 Report Share Posted 23 februari 2009 Henk als je twee dezelfde draaitafels neemt met exact hetzelfde type element, arm etc Zelfs daar zijn verschillen te horen. Ondanks een afstelling door dezelfde goeroe...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 februari 2009 Report Share Posted 23 februari 2009 Henk als je twee dezelfde draaitafels neemt met exact hetzelfde type element, arm etc Zelfs daar zijn verschillen te horen. Ondanks een afstelling door dezelfde goeroe...... Ik denk dat Henk bedoeld, dat er door het samenvoegen van verschillende componenten dezelfde klank kan ontstaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 23 februari 2009 Report Share Posted 23 februari 2009 volgens mij bedoelt ie dat juist niet, hij zegt dat er heel veel combinaties mogelijk zijn. Ik wil alleen maar zeggen dat als je twee denon dl 301 hebt een rega 250 arm en een loopwerk van ik noem maar wat een transrotor. Dus alles is exact hetzelfde dat er toch verschil is in het geluid, ondanks een afstelling door henk zelf,. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 februari 2009 Author Report Share Posted 23 februari 2009 Ik denk dat het erg moeilijk is loopwerken met elkaar te vergelijken omdat je in ieder geval arm en element gelijk moet hebben. Er zijn maar weinig zaken die dat dubbel hebben en daarbij vraag ik me af of elke JA (of een andere niet produktie element) van het zelfde type exact gelijk klinkt. Ik ben nogal met draaitafels bezig en zou niet kunnen zeggen dat elke topdraaitafel gelijk klinkt of juist niet. Maar goed iemand als Henk krijgt plenty langs zich. Ik heb nog even een test van de Raven in de Stereophile gelezen. Daar wordt de Raven AC Balance met een Avid Acatus vergeleken. Het verschil zou te vergelijken zijn als tussen een Merlot en een Pinot Noir. De Raven zou dan het best te combineren zijn met een "leaner, more analistical" element zoals Lyra of Transfiguration. Overigens wel jammer dat ook niet gedemonstreerd wordt met JA want die ken ik wel een beetje bij Henk. Nu hoor je zowel een vreemde draatafel als twee vreemde elementen. Maar goed ik weet nu wel hoe het gaat klinken - zeer goed (mits er goede opnamen gebruikt worden). PS Kraus, 1951 was een goed jaar want toen ben ik geboren. Valt je overigens ook op dat Armstrong slist? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 23 februari 2009 Report Share Posted 23 februari 2009 Henk ik deel je mening zeker hoor Toen ik jaren terug vr de 1e keer de mogelijkheid had om draaitafels te horen, hadden Avid, Linn LP12, Rega P3 en P25, d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 23 februari 2009 Report Share Posted 23 februari 2009 Hoorbare verschillen bij draaitafels zijn er wel degelijk. Ik heb zelf ooit een standaard Leonardo gedurende een aantal jaren geupgraded naar wat nu eigenlijk geen Leonardo meer is maar eerder een "Little Ambassador". Omdat ik dat in relatief kleine stappen heb gedaan: doppia, voeding, element, arm, bekabeling, phonotrap,keramisch lager, TMD, 60 mm. plateau kon ik vrij goed beschrijven wat deze upgrades voor verschillen gaven. Ik ben er van overtuigd dat het gebruik van bepaalde materialen, lagering, constructie, koppeling/ontkoppeling van grote invloed zijn op de uiteindelijke klank. En dan hebben we het nog niet eens over armen, elementen, voeding, bekabeling en phonotrappen. Je ziet dan ook dat alle fabrikanten daar nog steeds uitgebreid mee experimenteren en dat geeft soms mooie resultaten (zowel technisch als visueel) en ook goed hoorbare resultaten. Op dit moment constateer ik bij diverse fabrikanten dat plexiglas en chroom een beetje uitraakt en dat "black" in is. Raven past wat dat betreft mooi in het rijtje maar ik vind het wat te kort door de bocht om te gaan roepen dat Raven zich om allerlei redenen verheft boven de massa. De "Deutsche Gr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 23 februari 2009 Report Share Posted 23 februari 2009 Beste Kraus, De Link to comment Share on other sites More sharing options...
2x4b Posted 24 februari 2009 Report Share Posted 24 februari 2009 @Audiopaul, Ik deed sinds aankoop ook een aantal upgrades op mijn AC: eerst zette ik er de nieuwe OEM stillpoints (mee ontworpen door TW) onder en dat zorgde voor een verbetering, vooral aan de uiteinden van het frequentiebereik (dieper laag, levendiger hoog). Een aantal maanden geleden heb ik mij de nieuwe PSU aangeschaft en dat is echt een upgrade. Er was toen een kameraad uit Nederland bij me en we konden het eigenlijk niet geloven, maar hoorden allebei een duidelijke verbetering van de klank. Ik ben er dus echt wel van overtuigd dat in analoog alles belangrijk is ! Beide upgrades maken nu deel uit van de standaarduitvoering van de AC. (vandaar ook de prijsstijging) Verder kan ik jullie alleen maar aanraden om naar Sneek te rijden, dan kunnen jullie zelf zien en horen waar het bij Raven allemaal om draait. Trouwens dat de Raven zwart ziet is geen "lifestyle" keuze geweest. Het polymeer dat gebruikt wordt, werd door TW ontwikkeld en zorgt voor de geweldige demping. Hopelijk zien me mekaar daar ! Ik verheug me er al op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 24 februari 2009 Report Share Posted 24 februari 2009 (AC: eerst zette ik er de nieuwe OEM stillpoints op) wat zijn dit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
2x4b Posted 24 februari 2009 Report Share Posted 24 februari 2009 Het zijn nieuwe voetjes voor onder de Raven AC. Origineel stonden er metalen voeten met rubber onder en kon je de normale Stillpoints als optie bestellen. Dit deed ik echter niet omdat Thomas mij op moment van aankoop vertelde dat hij bijna klaar was met de speciale, door hem mee ontwikkelde Stillpoints speciaal voor de Raven. Zodra deze beschikbaar werden, schafte ik ze aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 24 februari 2009 Members Report Share Posted 24 februari 2009 Dat deze Raven tafels op top-niveau presteren, dat wil ik echt wel geloven. Echter, ik blijf er net als Kraus ook nog steeds bij dat de diverse topmodellen van verschillende fabrikanten elkaar gewoonweg niet veel ontlopen. Opgebouwd met dezelfde arm en element, afgespeeld over dezelfde set en omstandigheden zijn er uiteraard klankverschillen. Zwevend opgehangen tafels zijn vaak wat levendiger, de massaloopwerken wat preciezer met een strakker fundament. De top blijft echter de top. Zo vind ik een volledig opgeblazen Linn LP12 ook nog steeds een fantastich product, hoe ik over de topmodellen van VPI denk is hier ook wel algemeen bekend. De Fat Bob's zijn anders, maar ook absoluut niet minder. Ik gaf het al eerder aan, je hebt het dan over smaak, dat kan niemand anders voor je bepalen. Misschien is zo'n Raven ook wel precies mijn smaak, ik kan er dus nog niets over zeggen. Ik ga me dus (als ik het enthousiasme hierboven zo lees) maar eens zeer aangenaam laten verassen. Je weet het immers maar nooit (en kunnen we deze discussie bij de chinees voortzetten)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 24 februari 2009 Report Share Posted 24 februari 2009 Het zijn nieuwe voetjes voor onder de Raven AC. Origineel stonden er metalen voeten met rubber onder en kon je de normale Stillpoints als optie bestellen. Dit deed ik echter niet omdat Thomas mij op moment van aankoop vertelde dat hij bijna klaar was met de speciale, door hem mee ontwikkelde Stillpoints speciaal voor de Raven. Zodra deze beschikbaar werden, schafte ik ze aan. Foto's en omschrijving van m'n set (moet wel dringend nog eens aanpassen aan de huidige situatie, want er is weer vanalles veranderd) vindt u op http://my.hifi.nl/index.php?user=6481 Mooie set , daar zal wel niet veel meer aan te verbeteren zijn denk ik zo ( in die ruimte), wat voor platenspeler had je voor de raven en wat voor elementen heb je er allemaal op gehad , ik wil er persoonlijk nog een keer een koetsu bij(VPI). gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 februari 2009 Author Report Share Posted 24 februari 2009 Dat deze Raven tafels op top-niveau presteren, dat wil ik echt wel geloven. Echter, ik blijf er net als Kraus ook nog steeds bij dat de diverse topmodellen van verschillende fabrikanten elkaar gewoonweg niet veel ontlopen. Opgebouwd met dezelfde arm en element, afgespeeld over dezelfde set en omstandigheden zijn er uiteraard klankverschillen. Zwevend opgehangen tafels zijn vaak wat levendiger, de massaloopwerken wat preciezer met een strakker fundament. De top blijft echter de top. Zo vind ik een volledig opgeblazen Linn LP12 ook nog steeds een fantastich product, hoe ik over de topmodellen van VPI denk is hier ook wel algemeen bekend. De Fat Bob's zijn anders, maar ook absoluut niet minder. Ik gaf het al eerder aan, je hebt het dan over smaak, dat kan niemand anders voor je bepalen. Je moet een topdraaitafel maar eens vergelijken met een CD speler. Bij CD en LP's met dezelfde master maakt het geluidsverschil niet zoveel uit ook als je een andere draaitafel combinatie hebt met dien verstande dat ik de onbetwistbare neiging heb om toch LP op te zetten en daaruit concludeer dat mits sprake is van een goede opname, LP toch iets meer heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HPMD Posted 24 februari 2009 Report Share Posted 24 februari 2009 Ik kan het niet meer horen of lezen, Carl. HPMD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 24 februari 2009 Members Report Share Posted 24 februari 2009 Dat deze Raven tafels op top-niveau presteren, dat wil ik echt wel geloven. Echter, ik blijf er net als Kraus ook nog steeds bij dat de diverse topmodellen van verschillende fabrikanten elkaar gewoonweg niet veel ontlopen. Opgebouwd met dezelfde arm en element, afgespeeld over dezelfde set en omstandigheden zijn er uiteraard klankverschillen. Zwevend opgehangen tafels zijn vaak wat levendiger, de massaloopwerken wat preciezer met een strakker fundament. De top blijft echter de top. Zo vind ik een volledig opgeblazen Linn LP12 ook nog steeds een fantastich product, hoe ik over de topmodellen van VPI denk is hier ook wel algemeen bekend. De Fat Bob's zijn anders, maar ook absoluut niet minder. Ik gaf het al eerder aan, je hebt het dan over smaak, dat kan niemand anders voor je bepalen. Je moet een topdraaitafel maar eens vergelijken met een CD speler. Bij CD en LP's met dezelfde master maakt het geluidsverschil niet zoveel uit ook als je een andere draaitafel combinatie hebt met dien verstande dat ik de onbetwistbare neiging heb om toch LP op te zetten en daaruit concludeer dat mits sprake is van een goede opname, LP toch iets meer heeft. Deze begrijp even niet helemaal. Ik heb het toch over de toptafels, en niet over cd of iets dergelijks? Voor mij heeft de lp ook iets extra's, iets magisch, maar daar gaat het nu toch niet om? Ik probeer aan te geven dat de topmodellen van de genoemde draaitafel-fabrikanten misschien allemaal een andere weg hebben gevonden, maar ze blijven wel allemaal naar Rome leiden. Datzelfde eindresultaat is bij allen van een bijzonder hoog nivo. Die andere wegen echter, die zorgen voor nuance-verschillen. Welke nu naar jouw, mijn of een ander zijn smaak het beste uitpakt, d Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 februari 2009 Author Report Share Posted 24 februari 2009 Dat deze Raven tafels op top-niveau presteren, dat wil ik echt wel geloven. Echter, ik blijf er net als Kraus ook nog steeds bij dat de diverse topmodellen van verschillende fabrikanten elkaar gewoonweg niet veel ontlopen. Opgebouwd met dezelfde arm en element, afgespeeld over dezelfde set en omstandigheden zijn er uiteraard klankverschillen. Zwevend opgehangen tafels zijn vaak wat levendiger, de massaloopwerken wat preciezer met een strakker fundament. De top blijft echter de top. Zo vind ik een volledig opgeblazen Linn LP12 ook nog steeds een fantastich product, hoe ik over de topmodellen van VPI denk is hier ook wel algemeen bekend. De Fat Bob's zijn anders, maar ook absoluut niet minder. Ik gaf het al eerder aan, je hebt het dan over smaak, dat kan niemand anders voor je bepalen. Je moet een topdraaitafel maar eens vergelijken met een CD speler. Bij CD en LP's met dezelfde master maakt het geluidsverschil niet zoveel uit ook als je een andere draaitafel combinatie hebt met dien verstande dat ik de onbetwistbare neiging heb om toch LP op te zetten en daaruit concludeer dat mits sprake is van een goede opname, LP toch iets meer heeft. Deze begrijp even niet helemaal. Ik heb het toch over de toptafels, en niet over cd of iets dergelijks? Voor mij heeft de lp ook iets extra's, iets magisch, maar daar gaat het nu toch niet om? Ik probeer aan te geven dat de topmodellen van de genoemde draaitafel-fabrikanten misschien allemaal een andere weg hebben gevonden, maar ze blijven wel allemaal naar Rome leiden. Datzelfde eindresultaat is bij allen van een bijzonder hoog nivo. Die andere wegen echter, die zorgen voor nuance-verschillen. Welke nu naar jouw, mijn of een ander zijn smaak het beste uitpakt, d Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 februari 2009 Author Report Share Posted 24 februari 2009 Ik kan het niet meer horen of lezen, Carl. HPMD Wat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 24 februari 2009 Report Share Posted 24 februari 2009 Begint er ineens iemand over CD's. Sorry maar bij een goede draaitafel past geen vergelijking met CD. Wilde in aanvulling op mijn antwoord aan Kraus ook nog schrijven dat ze in 1951 niet de beste opname apparatuur hadden, maar nog wel met verstand opnamen. Heb zelf een paar mooie mono opnamen uit die jaren en een paar mooie RCA stereo platen van vlak daarna en dat klinkt gewoon goed. Zoals het zou moeten, de technische stand van zaken van die tijd meegenomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2x4b Posted 25 februari 2009 Report Share Posted 25 februari 2009 collega-liefhebbers, Toch nog even een paar opmerkingen: - Ik speel zelf met een Metronome T2i CD-speler. Een zeer mooie speler, maar ik heb geen probleem om toe te geven dat de CD-speler door m'n draaitafel vermorzeld wordt op dezelfde opname. Ik heb van Stockfish aan paar opnames op LP + CD (http://www.stockfisch-records.de/stckff/sf_stockfisch_e.html) en daar is toch echt een groot verschil merkbaar. Misschien zit het em in de Raven, maar aan de kwaliteiten van de CD-speler ligt het zeker niet, die is zeer goed. (http://www.positive-feedback.com/Issue26/metronome_t2i.htm) Voor de Raven had ik een Clearaudio Champion Limited. Toen ik besloot de upgrade te doen luisterde ik naar veel tafels (Fat Bob Ref, La Roccia, VPI HRX en TNT6) bij me thuis, minstens voor een week. Ik testte ook een SME20 en een Brinkman, maar niet bij me thuis. De Raven stak er (voor mij!) toch bovenuit. Vooral voor zijn klank en muzikaliteit, maar wat ook meespeelde was het feit dat het een heel "eenvoudige" tafel isom aan te werken en dat is voor iemand (zoals ik) die verschillende armen heeft en graag experimenteert toch ook h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts