Hans van Liempd Posted 21 februari 2009 Report Share Posted 21 februari 2009 Afgelopen donderdag hadden we een zeer mooie demo van McIntosch (zie ook topic Audioclub Oost Brabant). Ik heb zelden zo'n realistische weergave gehoord, maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 21 februari 2009 Report Share Posted 21 februari 2009 Luidsprekers waarvan de freq karakteristiek onder een hoek gemeten bijv: 20 a 30 graden op de horizontale luisteras niet echt veel afwijkt vd karateristiek op de horizontale luisteras gemeten , worden in het algemeen gezien als luidsprekers die een erg goed/stabiel stereobeeld hebben . Of dit bij de MC intosh ook zo is zou je kunnen uitvinden door de speaker onder verschillende hoeken op de horizontale luisteras te meten . Maar dit zal uiterraard een ontwerp keuze zijn van Mc intosh , ook kunnen goedkope Tweeter seriecaps het geluid doen plakken aan de speaker en ook een slechte /slappe behuizing heeft er invloed op. Gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 februari 2009 Author Report Share Posted 21 februari 2009 Luidsprekers waarvan de freq karakteristiek onder een hoek gemeten bijv: 20 a 30 graden op de horizontale luisteras niet echt veel afwijkt vd karateristiek op de horizontale luisteras gemeten , worden in het algemeen gezien als luidsprekers die een erg goed/stabiel stereobeeld hebben .Of dit bij de MC intosh ook zo is zou je kunnen uitvinden door de speaker onder verschillende hoeken op de horizontale luisteras te meten . Maar dit zal uiterraard een ontwerp keuze zijn van Mc intosh , ook kunnen goedkope Tweeter seriecaps het geluid doen plakken aan de speaker en ook een slechte /slappe behuizing heeft er invloed op. Gr hj Van een slechte slappe behuizing is geen sprake, die speakers waren loodzwaar en massief. Het is bovendien een line Array waarvan bekend is dat de horizontale spreiding erg groot, en de vertikale erg klein is. Voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 21 februari 2009 Report Share Posted 21 februari 2009 Ik bedoel niet tweeters maar de tweeter serie condensatoren , maar daar zal bij mc intosh ook niet op bezuinigd zijn neem ik aan , en ach als het maar mooi is , maar ik ben persoonlijk ook iemand die houdt van een brede sweetspot . gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 februari 2009 Report Share Posted 21 februari 2009 Speakers met een benepen sweetspot en waar het geluid aan de speakers blijft plakken komen er bij niet in, ongeacht de prijs. Al heel lang geleden heeft men uitgezocht dat voor het optimaal weergeven van stereo puntbronnen dat het beste doen, oftewel speakers met een uniform afstraalpatroon, dat is wat andromedaaudiodesign eigenlijk ook noemt. Bij speakers waarbij de ontwerper daar niet mede naar streeft heeft de ontwerper gewoon zitten prutsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 februari 2009 Report Share Posted 21 februari 2009 Speakers met een benepen sweetspot en waar het geluid aan de speakers blijft plakken komen er bij niet in, ongeacht de prijs. Bij mij ook niet, en ondanks dat het "knollen" van dingen zijn met een WAF van -3 komt het geluid mooi los. Zal ook aan aan het filter liggen, dat is phase lineair volgens de bouwer. Lijkt me een topic voor Spido Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 21 februari 2009 Report Share Posted 21 februari 2009 Volgens de mensen van Transtec ligt dit aan het gekozen principe van de speakers en is het een eigenschap waar de kopers van deze speaker mee moeten leven.Daar kunnen ze gelijk in hebben. De geluidsbron per kant is breed waardoor de boel behoorlijk bundelt. Ga je buiten de luisteras zitten veranderd niet alleen het looptijdverschil tussen links en rechts (op zich geen groot probleem) maar ook het looptijdverschil tussen de linker en rechterzijde van de enkele luidspreker. Dit resulteert in een onnatuurlijke weergave door bijvoorbeeld kamfiltereffecten. De perfecte illusie die je in het midden ervaart wordt buiten het midden verstoort door vervorming in het geluid. Het 'plakken' van het geluid aan de luidsprekers hoor je dus eigenlijk door de vervorming. Je hersenen zijn perfect in staat de bron van de vervorming aan te wijzen. Waarschijnlijk moet je deze luidsprekers ook netjes op de luisterplaats uitlijnen om optimaal te klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 21 februari 2009 Report Share Posted 21 februari 2009 Zijn het deze dingen? Dat verklaart dan een hoop. Een 'd Appolito en dan horizontaal. Hopelijk filtert die al heel laag (1kHz) met de tweeter, al vrees ik het ergste. Dan krijg je gewoon ordinaire interferentie op het horizontale vlak. En dan hebben we het nog niet eens over interferentie op het verticale vlak! Vooral als je relatief dichtbij zit (bij zo'n speaker is 10 meter dichtbij ) moet je heel stil zitten, vooral niet bewegen. Precies dat hoorde ik bij de nieuwe Monacor Line Array. Nou, waarom neem je dan geen koptelefoon als je toch niet mag bewegen? En dan zal ik het maar niet gaan hebben over " lobing" bij line-arrays. Line arrays zijn leuk in kerken of op stations. Ik heb er weleens mee geexperimenteerd (tot 32 kleine speakers aan een paal). Verder zijn ze nergens goed voor. Niet buiten, en al helemaal niet in een huiskamer! Uitzondering vormt een linearray van folies, daar die verticaal al minder afstralen en zo dus minder interfereren. Kort samengevat: McIntosh heeft een hele dure STATIONS-speaker op de markt gebracht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 februari 2009 Author Report Share Posted 21 februari 2009 Zijn het deze dingen? Dat verklaart dan een hoop. Een 'd Appolito en dan horizontaal. Hopelijk filtert die al heel laag (1kHz) met de tweeter, al vrees ik het ergste. Dan krijg je gewoon ordinaire interferentie op het horizontale vlak. En dan hebben we het nog niet eens over interferentie op het verticale vlak! Vooral als je relatief dichtbij zit (bij zo'n speaker is 10 meter dichtbij ) moet je heel stil zitten, vooral niet bewegen. Precies dat hoorde ik bij de nieuwe Monacor Line Array. Nou, waarom neem je dan geen koptelefoon als je toch niet mag bewegen? En dan zal ik het maar niet gaan hebben over " lobing" bij line-arrays. Line arrays zijn leuk in kerken of op stations. Ik heb er weleens mee geexperimenteerd (tot 32 kleine speakers aan een paal). Verder zijn ze nergens goed voor. Niet buiten, en al helemaal niet in een huiskamer! Uitzondering vormt een linearray van folies, daar die verticaal al minder afstralen en zo dus minder interfereren. Kort samengevat: McIntosh heeft een hele dure STATIONS-speaker op de markt gebracht. Het zijn w Link to comment Share on other sites More sharing options...
JB-muziek Posted 21 februari 2009 Report Share Posted 21 februari 2009 Plakken aan de speakers is iets wat zeer vaak voorkomt, gisteren bij Rhapsody naar de Master en de Avalon geluisterd, plakken no way. ruimtelijk dynamiek alles wat muziek nodig heeft. Thuis gekomen hoe doen zij dat toch Op google gezocht naar dit fenomeen er zijn in Nederland maar een handje vol mensen die dit goed kunnen. Ik ga dinsdag weer terug ik zal het hun vragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 februari 2009 Report Share Posted 21 februari 2009 Op google gezocht naar dit fenomeen er zijn in Nederland maar een handje volmensen die dit goed kunnen. Ik ga dinsdag weer terug ik zal het hun vragen. Het fenomeen is toch al lang bekend en het waarom ook (zie eerdere postings). Kennelijk doen veel speakerbouwers hun huiswerk niet goed. Veel andere gelukkig wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 22 februari 2009 Report Share Posted 22 februari 2009 Op google gezocht naar dit fenomeen er zijn in Nederland maar een handje volmensen die dit goed kunnen. Ik ga dinsdag weer terug ik zal het hun vragen. Het fenomeen is toch al lang bekend en het waarom ook (zie eerdere postings). Kennelijk doen veel speakerbouwers hun huiswerk niet goed. Veel andere gelukkig wel. Ik heb al diverse saaie merken in huis gehad (B+W, KEF en nu Castle Howards) en bij geen van deze merken heb ik ooit het probleem ervaren dat het geluid blijft plakken. Bij mijn huidige luidsprekers moet ik zelfs mijn best doen om de luidsprekers zelf te horen. Ik "zie" vooral een groot venster waar de muziek uit komt. Het zal een combinatie zijn van degelijke engineering en een goede selectie van componenten. Het belangrijkste bij dat laatste is dat de verschillen tussen links en rechts minimaal zijn. Vooral v.w.b. dat laatste zijn de grotere merken in het voordeel omdat het voor hun veel makkelijker is om gematchte componenten te vinden, domweg omdat er meer is om uit te selecteren. Ik heb ook zelf gebouwd (eigen ontwerp volgens de basisregeltjes), en dat heeft ook vaak geleid tot plakkend geluid. Kennelijk te weinig designtijd ingestopt (in combinatie met suboptimale comptetenties...). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 22 februari 2009 Report Share Posted 22 februari 2009 Mijn Omega's zijn breder dan de McIntosch en daar ken ik dat probleem ook niet. Zelfs mijn oude DM2a's doen dit goed.Een brede baffle is het probleem niet, het probleem is een te brede geluidsbron. Een vuistregel is dat de het membraanoppervlak niet breder mag zijn dan de halve golflengte van de hoogst weer te geven frequentie. Is hij toch breder krijg je buiten de luisteras interferentie. Ik schat de afstand tussen de middentoners bij die McIntosh ongeveer 20 cm. De hoogste frequentie die probleemloos door die middentoners kunnen worden weergegeven zal zo'n 850 Hz zijn. Daarboven krijg je buiten de luisteras vervorming, of het een McIntosh is of niet. Maar voor een gemiddelde Amerikaan zal dat een zorg zijn, die gaan toch voor kwantiteit in plaats van kwaliteit. En dat hij kwantiteit heeft zal waarschijnlijk niet worden bestreden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 22 februari 2009 Report Share Posted 22 februari 2009 Mijn Omega's zijn breder dan de McIntosch en daar ken ik dat probleem ook niet. Zelfs mijn oude DM2a's doen dit goed.Een brede baffle is het probleem niet, het probleem is een te brede geluidsbron. Een vuistregel is dat de het membraanoppervlak niet breder mag zijn dan de halve golflengte van de hoogst weer te geven frequentie. Is hij toch breder krijg je buiten de luisteras interferentie. Ik schat de afstand tussen de middentoners bij die McIntosh ongeveer 20 cm. De hoogste frequentie die probleemloos door die middentoners kunnen worden weergegeven zal zo'n 850 Hz zijn. Daarboven krijg je buiten de luisteras vervorming, of het een McIntosh is of niet. Maar voor een gemiddelde Amerikaan zal dat een zorg zijn, die gaan toch voor kwantiteit in plaats van kwaliteit. En dat hij kwantiteit heeft zullen wel niet worden bestreden. Kortom de units staan te ver van elkaar af. Cq. zijn niet geschikt voor deze toepassing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 februari 2009 Report Share Posted 22 februari 2009 Het is flauwekul om de units de schuld te geven. Het is meer de manier waarop de units ingezet worden: Het is het totaalplaatje van de combinatie van units, filter EN zeker ook kast en de plaatsing van de units daarin. Het is net als koken. Je kunt met dure en kwalitatieve goede ingredi Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 22 februari 2009 Report Share Posted 22 februari 2009 Het is flauwekul om de units de schuld te geven. Het is meer de manier waarop de units ingezet worden: Het is het totaalplaatje van de combinatie van units, filter EN zeker ook kast en de plaatsing van de units daarin. Het is net als koken. Je kunt met dure en kwalitatieve goede ingredi Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 22 februari 2009 Report Share Posted 22 februari 2009 Het zijn w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 22 februari 2009 Report Share Posted 22 februari 2009 Het is flauwekul om de units de schuld te geven. Het is meer de manier waarop de units ingezet worden: Het is het totaalplaatje van de combinatie van units, filter EN zeker ook kast en de plaatsing van de units daarin. Het is net als koken. Je kunt met dure en kwalitatieve goede ingredi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 februari 2009 Report Share Posted 22 februari 2009 Kok? Denk dat ie even ziek was en de eerste de beste bordenwasser het even over moest nemen Maar voor een gemiddelde Amerikaan zal dat een zorg zijn, die gaan toch voor kwantiteit in plaats van kwaliteit. En dat hij kwantiteit heeft zal waarschijnlijk niet worden bestreden. Ja, kan ook. Ooit eens een Amerikanse gast op bezoek gehad, hij kwam uit Chicago. Zijn lievelingskostje was spare ribs (lekker veel voor weinig) met daar overheen veel sambal EN bruine suiker Schijnt en specialiteit in Chicago te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 22 februari 2009 Report Share Posted 22 februari 2009 Kok? Denk dat ie even ziek was en de eerste de beste bordenwasser het even over moest nemen Ach, niet iedere kok is nu eenmaal geen 3 sterren kok. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 februari 2009 Author Report Share Posted 22 februari 2009 Kok? Denk dat ie even ziek was en de eerste de beste bordenwasser het even over moest nemen Ach, niet iedere kok is nu eenmaal geen 3 sterren kok. Toeval is waarschijnlijk dat de ontwerper van de Sonor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 22 februari 2009 Report Share Posted 22 februari 2009 Kok? Denk dat ie even ziek was en de eerste de beste bordenwasser het even over moest nemen Ach, niet iedere kok is nu eenmaal geen 3 sterren kok. Toeval is waarschijnlijk dat de ontwerper van de Sonor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 22 februari 2009 Report Share Posted 22 februari 2009 (Haar naam is McIntosh)Weet je zeker dat zij geen hij is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 februari 2009 Report Share Posted 23 februari 2009 ... en dan over welk type line-array hebben we het, gewone of bessel? Wat er van buiten het zelfde uitziet hoeft van binnen zeker niet het zelfde te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 februari 2009 Author Report Share Posted 23 februari 2009 Zijn het deze dingen? Dat verklaart dan een hoop. Een 'd Appolito en dan horizontaal. Hopelijk filtert die al heel laag (1kHz) met de tweeter, al vrees ik het ergste. Dan krijg je gewoon ordinaire interferentie op het horizontale vlak. En dan hebben we het nog niet eens over interferentie op het verticale vlak! Vooral als je relatief dichtbij zit (bij zo'n speaker is 10 meter dichtbij ) moet je heel stil zitten, vooral niet bewegen. De scheidingsfrequenties liggen op 300 en 2000 Hz. Bijzonder is dat McIntosch als een van de eigenschappen van de speaker "Superior Imaging" noemt. Je moet dan dus w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts