Jump to content

Luisterplaats waarneming

stefk
 Share

Recommended Posts

Hoi iedereen,

Sinds kort heb ik de akoestiek een beetje aangepakt

Ben aan het schuiven gegaan met luidsprekers en zitbank.

Volgende waarneming heb ik vor de 1e keer met deze luidsprekers ontdekt ... heb deze speakers nu 9j

Graag had ik geweten of dit nu prima is of juist heel fout?

Luidsprekers staan iets meer uit elkaar dan vroeger, ik speel terug in de lengte van de woonkamer, kheb tapijt uit ikea tegen de muur gehangen en eentje op de grond voor de reflectiesen een beetje op te vangen want twas nogal een gekletter rond mijn oren. Soit

Hart van de woofer staat een kleine meter van de zijmuur en zo'n 1m30 van de straatkant

Ik was naar PJ Harvey aant luisteren. Als ik een beetje nr rechts draaide met mijn hoofd, volgde PJ mee, draaide ik naar links, PJ volgde niet

Per toeval rek ik mij uit goe ver tegen de leuning en toen merkte ik dat PJ niet meer meevolgde

Zetel een goeie tien cm naar achter, terug zelfde nummer luisteren, terug eens R en L draaien, wat bleek, PJ staat steeds in het midden te zingen en spelen, idem dito als Nick Cave, The Stranglers ...

Kortom iedere plaat of CD die ik deze ochtend speelde en waarvan de zang en instrumnten in het midden worden afgebeeld, bleven in het midden waar te nemen, maakte niet uit hoe ik mijn hoofd draaide.

Wanneer "plakt" er iets aan de speakers, als het links of rechts gemixed is ... dan hoor je het duidelijk uit de speaker komen ... storen doet het niet tot nu toe

Tanx voor de feedback

Stef

Hoi iedereen,

Sinds kort heb ik de akoestiek een beetje aangepakt

Ben aan het schuiven gegaan met luidsprekers en zitbank.

Volgende waarneming heb ik vor de 1e keer met deze luidsprekers ontdekt ... heb deze speakers nu 9j

Graag had ik geweten of dit nu prima is of juist heel fout?

Luidsprekers staan iets meer uit elkaar dan vroeger, ik speel terug in de lengte van de woonkamer, kheb tapijt uit ikea tegen de muur gehangen en eentje op de grond voor de reflectiesen een beetje op te vangen want twas nogal een gekletter rond mijn oren. Soit

Hart van de woofer staat een kleine meter van de zijmuur en zo'n 1m30 van de straatkant

Ik was naar PJ Harvey aant luisteren. Als ik een beetje nr rechts draaide met mijn hoofd, volgde PJ mee, draaide ik naar links, PJ volgde niet

Per toeval rek ik mij uit goe ver tegen de leuning en toen merkte ik dat PJ niet meer meevolgde

Zetel een goeie tien cm naar achter, terug zelfde nummer luisteren, terug eens R en L draaien, wat bleek, PJ staat steeds in het midden te zingen en spelen, idem dito als Nick Cave, The Stranglers ...

Kortom iedere plaat of CD die ik deze ochtend speelde en waarvan de zang en instrumnten in het midden worden afgebeeld, bleven in het midden waar te nemen, maakte niet uit hoe ik mijn hoofd draaide.

Wanneer "plakt" er iets aan de speakers, als het links of rechts gemixed is ... dan hoor je het duidelijk uit de speaker komen ... storen doet het niet tot nu toe

Tanx voor de feedback

Stef

Hoi Stef,

Ik heb zelf mijn set altijd in de lengterichting van de kamer gehad.

Om uit te proberen een keer in de brede richting dat heb ik snel weer veranderd.

Mijn speakers (Avalon Avatar) heb ik plm. 2,5m uit elkaar staan, plm 80cm. v.d. zijmuur en ruim v.d achtermuur

dit geeft bij mij een ruimtelijk beeld los van de speakers.

De speakers iets verder uit elkaar geeft vaker een breed beeld, zet ze niet te ver uit elkaar anders krijg je

een gat in het midden en/of niet realistische weergave verhoudingsgewijs.

Het maakt ook veel uit of je harde of zachte wanden hebt: harde wanden reflekteren het geluid meer dan zachte

zet de speakers dus niet te dicht aan de zijmuur geef ze wat ruimte de afstand speaker achterwand heb ik plm. dubbel zo lang t.o.v. de zijwand (dieptebeeld)

De muren links en rechts zien er bij mij nagenoeg hetzelfde uit dik behang en wat schilderijen en achter de speakers

zware gordijnen.

Mijn luisterpositie is ruim 1.5 keer de lengte v.d. speakers onderling anders zit ik "in de muziek" dat vind ik niet mooi (smaakafhankelijk)

Probeer ook eens met je speakers te spelen door ze licht in te draaien zo ontstaat vaak nog een ander geluidsbeeld.

Alles is afhankelijk van hoe je luisterruimte eruit ziet door veel uit te proberen en schuiven met speakers en luisterpsitie kom je tot je ideale opstelling.

Veel plezier en succes!

Groet.

Je bedoelt: als een stem meer naar links of rechts is gemixed dan gaat die plakken aan de speaker?

Ik neem aan dat je dan een gebrek aan ruimtelijkheid hebt in je installatie. Er is als het ware geen diepte en ruimte in je stereobeeld. Dat is een kwestie van de kleine details van de opname goed weer kunnen geven. Dat betekent vaak en helaas diep in de buidel tasten voor dure apparatuur door de hele keten....

Je bedoelt: als een stem meer naar links of rechts is gemixed dan gaat die plakken aan de speaker?

Ik neem aan dat je dan een gebrek aan ruimtelijkheid hebt in je installatie. Er is als het ware geen diepte en ruimte in je stereobeeld. Dat is een kwestie van de kleine details van de opname goed weer kunnen geven. Dat betekent vaak en helaas diep in de buidel tasten voor dure apparatuur door de hele keten....

Neen neen dit bedoel ik niet :);)

Zang zit mooi in het midden los van de speakers ... Pj speelt ondertussen ook guitar

Ik zit zelf mooi in het midden, terwijl ik mijn hoofd draai, richting Rluidspreker, dan volgt PJ mee ... maw ik neem haar niet meer waar in het midden maar tussen midden en luidspreker

nu de bank iets naar achter staat, heb ik dat fenomeen niet meer ... draai ik nu mijn hoofd dan blijft PJ in het midden

Ik vind dit best heel aangenaam. Wanneer ik een guitar of ander instrument echt ui de L of R luidspreker hoor komen, dan is dit zo gemixed

Van mijn luidsprekers wordt eens gezegd dat er een enorm gat in het midden is ... mss is dit wel zo ... maar ik ervaar mijn luidsprekers nu op een manier zoals ik nog nooit had ... is best wennen

Speakers staan licht ingedraaid

Gr

Stef

Een goed stereobeeld is meer dan links, rechts en midden....

Er zijn bij mij eigenlijk nooit geen instrumenten of stemmen die aan de speaker plakken.

Het lijkt alsof de speakers overbodig zijn... :huh:

Wanneer ik 'n meter uit het midden ga zitten, beweegt het stereobeeld kompleet mee en zit dan ergens tussen het midden en de speaker die het dichtst bij me staat.

Mijn opstelling is.

Kamer 6 x 3,9 x 2,3m

Onder het dak schuine hoeken voor en achter over de helft van de hoogte (1,2 m muurtje).

De kamer is behoorlijk gedempt en bovendien voorzien van enkele difussers.

Speakers in de lengte.

Speakers (midden front) ca 90 cm vanaf linker- en rechtermuur en ca 1 m vanf achterwand.

De luisterplaats is bijna in het midden van de kamer (ong. een halve meter achter het midden.

De luisterpositie is dus een gelijkzijdige driehoek met de speakers.

Voor een goed stereobeeld is het nodig dat het indirecte geluid meer dan 1,5 m moet afleggen dan het directe geluit.

Speakers en luisterplaats dicht bij de muur is dus uit de boze (wanneer je een goed stereobeeld wil).

Overigens zijn de kwaliteit van de CD speler en versterking ook erg belangrijk.

:)

Neen neen dit bedoel ik niet :);)

Zang zit mooi in het midden los van de speakers ... Pj speelt ondertussen ook guitar

Ik zit zelf mooi in het midden, terwijl ik mijn hoofd draai, richting Rluidspreker, dan volgt PJ mee ... maw ik neem haar niet meer waar in het midden maar tussen midden en luidspreker

nu de bank iets naar achter staat, heb ik dat fenomeen niet meer ... draai ik nu mijn hoofd dan blijft PJ in het midden

Ik vind dit best heel aangenaam. Wanneer ik een guitar of ander instrument echt ui de L of R luidspreker hoor komen, dan is dit zo gemixed

Van mijn luidsprekers wordt eens gezegd dat er een enorm gat in het midden is ... mss is dit wel zo ... maar ik ervaar mijn luidsprekers nu op een manier zoals ik nog nooit had ... is best wennen

Speakers staan licht ingedraaid

Gr

Stef

Stef,

Als je het heel aangenaam vindt is dit misschien wel je ideale opstelling.

Als dat niet zo is moet je eens je luisterplek naar achter schuiven (grotere afstand tot speakers)

Ik heb een rubber stoeptegel met daarop een gewone stoeptegel, cones met daarop de speakers daardoor wordt het geluidsbeeld ruimtelijker.

Van alles uitproberen is nooit verkeerd toch?

Groet.

Ik heb een rubber stoeptegel met daarop een gewone stoeptegel, cones met daarop de speakers daardoor wordt het geluidsbeeld ruimtelijker. Van alles uitproberen is nooit verkeerd toch? Groet.

Beste hifinaat,

Zet je luidsprekers eens in je badkamer!

Of in je volglazen serre!

Dat geeft r u i m t e l ij k h e i d een heel nieuwe dimensie!

Nooit verkeerd, toch?

(What the f*ck about REALITY?)

hey iedereen,

vind de reaxies boeiend en tof maar sorry dat ik het zeg ... er w een beetje naast mijn waarneming gelezen. :)

Het gaat mij om het draaien van het hoofd waarneming ... ik zou zeggen test dit eens bij jullie en post hier de bevindingen

Per toeval kwam merkte ik dit ...

Hans hoi

Als ik opschuif, schuift mijn stereobeeld mee zoals jij het beschrijft, dit is iets anders dan je hoofd draaien terwijl je blijft zitten

En ja sosm plakt er iets aan de speakers maar over het algemeen klinkt het sinds kort een stuk aangenamer dr de demping van de tapijten. :)

Ik check nog eens data hoor Hans :)

Luisterruimte, onze living dus is 8m50 op 4m50 en 2m95 hoog

Hart van de woofer staat dus op 95cm zijmuur en 1m30 ongeveer van de achterwand, de leuning van de zitbank staat op zo'n 3m60 van het hart van de speakers en dus een kleine 5m van de muur achter de speakers ...

Ik ken het fenomeen van schuiven enzo wel ... ik heb ook het geluk dat ik de zitbank kan verplaatsen enz

maar ik blijf bij mijn openingspost nl het waarnemen dr het draaien, de verschillen die ik had

Graag had ik daar een beetje feedback op gehad

Gr

Stef

Zelf probeer ik ongeveer een gelijkbening driehoek aan te houden mbt hoever de speaker uitelkaar staan en hoever ik van de speakers zit. Dit houd in dat ik ongeveer 2 meter van mijn speakers vandaan zit.

woonkamer.JPG

Waarbij:

2 mijn audiomeubel

3 een leren stoel

7 mijn speakers

5 mijn luisterbank

Ook staan de speakers wat ingedraaid, ik hoop dat ik hiermee een soort nearfield oplossing heb. Omdat mijn speakers niet allebij even ver van de muren af staan. Op de grond tussen de speakers en de bank ligt een kleed. Dit had ik in het begin niet maar het gaf wel meer rust toen ik het kleed er neer legde.

Och ik doe het er maar mee

:rolleyes:

Ik heb een rubber stoeptegel met daarop een gewone stoeptegel, cones met daarop de speakers daardoor wordt het geluidsbeeld ruimtelijker. Van alles uitproberen is nooit verkeerd toch? Groet.

Beste hifinaat,

Zet je luidsprekers eens in je badkamer!

Of in je volglazen serre!

Dat geeft r u i m t e l ij k h e i d een heel nieuwe dimensie!

Nooit verkeerd, toch?

(What the f*ck about REALITY?)

maar ik blijf bij mijn openingspost nl het waarnemen dr het draaien, de verschillen die ik had

Gr

Stef

Daar merk ik eigenlijk weinig van... het stereobeeld blijft hetzelfde, wanneer ik m'n hoofd draai.

Gr

Stef

Daar merk ik eigenlijk weinig van... het stereobeeld blijft hetzelfde, wanneer ik m'n hoofd draai.

Hans tanx

Als je kan spelen met je luisterstoel plaats, wil je dan eens bvb dichterbij gaan zitten en dan je hoofd draaien om te zien of het midden mee verschuift ...

Ik blijf het vreemd fenomeen vinden en waar ik vat wil op krijgen

zeer waarschijnlijk heeft het te maken met de luisterafstand waardoor een beeld blijft "hangen"

zeer waarschijnlijk heb ik nu, volgens de mogelijkheden van de set en luidsprekers, een vrij goed positie gevonden

je ziet ik zit in een experimenteer en ontdek fase wat betreft luidsprekerplaatsing en luisterpositie

Gr

stef

Gr

Stef

Hans tanx

Als je kan spelen met je luisterstoel plaats, wil je dan eens bvb dichterbij gaan zitten en dan je hoofd draaien om te zien of het midden mee verschuift ...

Ik blijf het vreemd fenomeen vinden en waar ik vat wil op krijgen

zeer waarschijnlijk heeft het te maken met de luisterafstand waardoor een beeld blijft "hangen"

zeer waarschijnlijk heb ik nu, volgens de mogelijkheden van de set en luidsprekers, een vrij goed positie gevonden

je ziet ik zit in een experimenteer en ontdek fase wat betreft luidsprekerplaatsing en luisterpositie

Gr

stef

Ik ben nu bezig met een paar nieuwe speakerkabels te maken, hierdoor zit ik soms dichterbij de luidsprekers dan normaal. Ik merk wel dat het geluid dan w

Hey Hans

Belangrijkste vr mij nu is het volgende

1) Heb eindelijk iets gedaan aan de akoestiek, ook al is er nog veel te verbeteren, het klettert niet meer rond mijn oren

In de maand maart hopen we een gevoerde overgordijn te hangen die over de gehele breedte achter de set kan geschoven worden. Idd 2.85 hoog en 4.5m breed

2) Dr de speakers meer uit elkaar te zitten, krijg ik een aangenamer geluidsbeeld. Het blijft hangen waar het ontstaat zeg maar terwijl vroeger de minste beweging met het hoofd een verandering had ... best vervelend

3) Daar ik een geweldige eega heb, mag ik met de zitbank en dergelijke gaan schuiven

Ondertussen staat deze 70 cm meer naar achter dan ooit de startpositie was. Ik ervaar nu dat de muziek tussen en achter de pseakers zit, er is ook meer diepte. Ik kijk nu meer met mijn oren terwijl ik vroeger het gevoel had middenin een brij te zitten.

4) Binnenkort kan ik nog eens nr een 8TC speakerkabel luisteren en ben benieuwd wat het geeft kwa emotie en detail. Nu speel ik nog steeds met de instap koper van Linn.

Kun jij met uitleggen hoe ik die 60 graden moet meten? Is dat de hoek vr de zitbank waar de denkbeeldige lijnen van de speaker elkaar kruisen indien ze naar binnen gedraaid staan?

Ik ervaar de muziek meer als een geheel. Het komt niet meer zo verkapt over

Groetjes en succes met de zelfbouw

Stef

Hey Hans

Belangrijkste vr mij nu is het volgende

1) Heb eindelijk iets gedaan aan de akoestiek, ook al is er nog veel te verbeteren, het klettert niet meer rond mijn oren

In de maand maart hopen we een gevoerde overgordijn te hangen die over de gehele breedte achter de set kan geschoven worden. Idd 2.85 hoog en 4.5m breed

2) Dr de speakers meer uit elkaar te zitten, krijg ik een aangenamer geluidsbeeld. Het blijft hangen waar het ontstaat zeg maar terwijl vroeger de minste beweging met het hoofd een verandering had ... best vervelend

3) Daar ik een geweldige eega heb, mag ik met de zitbank en dergelijke gaan schuiven

Ondertussen staat deze 70 cm meer naar achter dan ooit de startpositie was. Ik ervaar nu dat de muziek tussen en achter de pseakers zit, er is ook meer diepte. Ik kijk nu meer met mijn oren terwijl ik vroeger het gevoel had middenin een brij te zitten.

4) Binnenkort kan ik nog eens nr een 8TC speakerkabel luisteren en ben benieuwd wat het geeft kwa emotie en detail. Nu speel ik nog steeds met de instap koper van Linn.

Kun jij met uitleggen hoe ik die 60 graden moet meten? Is dat de hoek vr de zitbank waar de denkbeeldige lijnen van de speaker elkaar kruisen indien ze naar binnen gedraaid staan?

Stef

De hoek van 60 graden ontstaat wanneer de afstand tussen de speakers (midden units) en de afstand van de speakers tot aan je oren gelijk is. In studio's wordt de muziek die wij kopen zo afgemixt. Voor reproductie lijkt me dat dus de best opstelling. Vaak is 60 graden in een huiskamer niet mogelijk. Je kunt dan beter wat verder weg zitten dan nog dichterbij.

Die 8TC is een kabel die kwa karakter erg op mijn gevlochten kabels lijkt. Het lijkt w

Hey Hans

Stef

De hoek van 60 graden ontstaat wanneer de afstand tussen de speakers (midden units) en de afstand van de speakers tot aan je oren gelijk is. In studio's wordt de muziek die wij kopen zo afgemixt. Voor reproductie lijkt me dat dus de best opstelling. Vaak is 60 graden in een huiskamer niet mogelijk. Je kunt dan beter wat verder weg zitten dan nog dichterbij.

Die 8TC is een kabel die kwa karakter erg op mijn gevlochten kabels lijkt. Het lijkt w