Jump to content

Azimuth


alabaster
 Share

Recommended Posts

Ik heb kanaalongelijkheid door een verkeerde afstelling van de azimuth. Mijn arm is de SME 3500 (Transrotor mod.).

 

Hoe stel ik in 's hemelsnaam de azimuth af? Bij mijn vorige arm, Hadcock, was in ieder geval duidelijk hoe het moest, al was het niet te doen. Bij de SME zie ik nergens een slimmigheidje waarmee dit kan.

 

Alabaster

Link to comment
Share on other sites

Guest kikkervisje
Ik heb kanaalongelijkheid door een verkeerde afstelling van de azimuth. Mijn arm is de SME 3500 (Transrotor mod.).

 

Hoe stel ik in 's hemelsnaam de azimuth af? Bij mijn vorige arm, Hadcock, was in ieder geval duidelijk hoe het moest, al was het niet te doen. Bij de SME zie ik nergens een slimmigheidje waarmee dit kan.

 

Alabaster

 

Hoe weet je nu zeker dat het de azimuth is welke niet goed staat?

 

Aan de binnenzijde van headshell (tov. de spindel) zit een boutje welke je los kan draaien ( passend gereedschap!)

Nu kan je de headshell verschuiven. ( roteren)

 

Staat je naald soms scheef op het cantilever?

Link to comment
Share on other sites

Beste Jos,

 

 

De SME /TR 3500 heeft een losse shell indien het boutje los gedraaid wordt, draai je het boutje een beetje los , dan kun je de shell een beetje verdraaien en daarmee ook de Azimuth instellen, daarna het boutje weer vastdraaien en klaar is K.......... Jos.

 

MvG, Haudio

Link to comment
Share on other sites

Hoe ik dat zeker weet?

 

 

Omdat ik het element scheef zie staan.

 

Alabaster

Nou dat is op het oog dan zo gefixed, zie Paul zijn tip :D

 

Maar het echt goed doen is niet zo simpel als Haudio het voor stelt. Daarvoor heb je een testplaat nodig met een speciaal set testtracks en een level meter (is ook goed te doen met een soundcard + geschikte software). In principe staat de Azimuth pas echt goed bij minimale overspraak tussen beide kanalen.

 

Voorwaarde is wel dat de rest dan al goed staat ingesteld en het element goed in orde is (geen scheve cantilever of naald scheef in de cantilever).

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Guest kikkervisje
Hoe ik dat zeker weet?

 

 

Omdat ik het element scheef zie staan.

 

Alabaster

 

Nou en?

Misschien staat de naald wel scheef op het cantilever.

Controleren m.b.v. een loupe het puntje van de naald moet n.l. recht omhoog staan.

 

Voor dat je gaat sleutelen gebruik eerst eens een testplaat zoals Pojtr beschrijft. Speel de spoor tests 40 tot 100 Mu. 70 Mu moet je onvervormd kunnen halen ongeacht welk element.

 

Let goed op van welke kant de vervorming het eerste komt.

 

Verdraai daarna je headshell iets en herhaal de test. Is de vervorming weg dan heb je het gelijk goed gedaan zo niet word bv de vervorming erger dan moet je de headshell de andere kant opdraaien.

 

Dwarsdrukcompensatie en naalddruk spelen hierbij ook een rol.

Met name de dwarsdruk regel je af bij de 90/100 Mu sporen.

 

En je definitieve naalddruk regel je pas in bij het instellen van je V.T.A.

 

Het is soms best wel een gepiel om het zo te doen maar ala niet iedereen beschikt nou eenmaal over een scope.

 

 

p.s. prettige wedstrijd :)

Link to comment
Share on other sites

ik ken het gedonder met afstellen van een element. Ik heb hem nu op het oog recht gezet en dat moet voorlopig maar genoeg zijn.

 

Kikkervisje, het element, het kastje, staat scheef. De naald. cantilever staat recht, tenminste dat hoop ik bij een Allaerts.

 

Binnenkort maar eens naar Sneek.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
ik ken het gedonder met afstellen van een element. Ik heb hem nu op het oog recht gezet en dat moet voorlopig maar genoeg zijn.

 

Kikkervisje, het element, het kastje, staat scheef. De naald. cantilever staat recht, tenminste dat hoop ik bij een Allaerts.

 

Binnenkort maar eens naar Sneek.

 

Als de body scheef staat en de naald recht, dan is het andersom net zo: je naald staat dus scheef; cantilever (het pinnetje/buisje waar de naald op/in gemonteerd zit) is waarschijnlijk krom. Heb je kat of zo? Kinderen?

mvg RastaPhil

Link to comment
Share on other sites

Het ken natuurlijk ook een VD Hull Colibri zijn...

"the Colibri can be a 'train wreck'. it breaks all the rules. the barrel and canteliver are out of algnment with the cartridge 'body'......so setting asthimuth you ignore the body and just align the cateliver and stylus."

 

mvg RastaPhil

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...