Jump to content

Buizenliefde!!!! Het virus te pakken!!!!!!

polleke
 Share

Recommended Posts

Dit weekend een nieuw aanschafje gedaan voor in m'n hobbykamer!

Yarland FV34 versterker en 2 boekenplank luidsprekertjes, cabasse MT30

De Yarland is mijn eerste kennismaking met buizenapparatuur. Een Chineesje van 399 Euro en 14 kg aan de haak.

Ik ben gelijk verliefd geworden op mijn gloeiende buisjes. Kan niet zeggen dat het beter is dan de solid state apparatuur die ik in m'n woonkamer staan heb, nee, het is gewoon anders.

Als bron een Micro-seiki MR-311 met MA-77 toonarm waar ik al lang het element wil van vervangen ( nog een oud Micro element dat al meegaat van in de jaren 70, dat ding komt nog van m'n ouders)

Maar wat blijkt.... De combinatie van de beiden maakt me zo gelukkig dat ik zelf niet meer het besef heb dat ik die draaitafel eigenlijk wou upgraden. Dat ding maakt ongelooflijk veel muziek voor bijna geen geld.

Kortom gezegd, mijn eerste stap in de buizenwereld was een enorm success. Mijn eerste ervaring met Chinees materiaal (je kan niet geloven hoe sceptisch ik ertegenover stond alvorens mijn aanschaf) ook een ongelooflijk success.

Het wrange gevoel van dit alles. Als China zo'n goed materiaal kan leveren aan zo'n goedkope prijs.... Worden we dan niet ergens bedrogen door de door ons geliefde westerse producenten?

Gefeliciteerd, Polleke!

Ik was zondag in Alkmaar, en heb diverse buizenversterkers en cd-spelers gehoord, zonder het echt te beseffen. Ik heb wel beweerd dat mijn eigen set die moeiteloos kan beconcurreren, maar dat overdreef ik. Het is alleen niet zo dat ik meteen kon uitmaken dat wat ik daar hoorde ook echt (veel) mooier is dan wat er thuis staat, dus bij mij sloeg het virus nog niet toe.

En dat scheelt weer een hoop centjes, zo moet je het ook eens bekijken.

Tja, ik vraag me dus nog steeds af wat nou toch het Grote Verschil is. Behalve in onderhoud, stroomverbruik, warmteafgifte en sfeer. Jij weet het ook niet, lees ik.

Elders las ik: er bestaat niet zoiets als buizengeluid.

Heerlijk die eeuwige controverse.

M :ph34r: rc

Dit weekend een nieuw aanschafje gedaan voor in m'n hobbykamer!

Yarland FV34 versterker en 2 boekenplank luidsprekertjes, cabasse MT30

De Yarland is mijn eerste kennismaking met buizenapparatuur. Een Chineesje van 399 Euro en 14 kg aan de haak.

Ik ben gelijk verliefd geworden op mijn gloeiende buisjes. Kan niet zeggen dat het beter is dan de solid state apparatuur die ik in m'n woonkamer staan heb, nee, het is gewoon anders.

Als bron een Micro-seiki MR-311 met MA-77 toonarm waar ik al lang het element wil van vervangen ( nog een oud Micro element dat al meegaat van in de jaren 70, dat ding komt nog van m'n ouders)

Maar wat blijkt.... De combinatie van de beiden maakt me zo gelukkig dat ik zelf niet meer het besef heb dat ik die draaitafel eigenlijk wou upgraden. Dat ding maakt ongelooflijk veel muziek voor bijna geen geld.

Kortom gezegd, mijn eerste stap in de buizenwereld was een enorm success. Mijn eerste ervaring met Chinees materiaal (je kan niet geloven hoe sceptisch ik ertegenover stond alvorens mijn aanschaf) ook een ongelooflijk success.

Het wrange gevoel van dit alles. Als China zo'n goed materiaal kan leveren aan zo'n goedkope prijs.... Worden we dan niet ergens bedrogen door de door ons geliefde westerse producenten?

Als zo'n product in het westen wordt ontwikkeld en geproduceerd, dan zijn alle kosten hoger. Ontwikkelkosten zijn bij dat soort producten ook substantieel (gezien de relatief kleine aantallen die geproduceerd worden), dus het maakt behoorlijk wat uit of een HTS ingenieur het ontwerp maakt of zijn Chinese collega.

Gezien het opleidingsniveau van Chinese technici is er geen reden om te verwachten dat het veel slechter zou zijn dan Westers spul. De wet van Ohm is in China hetzelfde tenslotte.

Maar na het lezen van jouw verhaal begint het toch wel een beetje te kriebelen om ook eens zoiets uit te proberen.

Een transistorversterker kan heel hard met weinig vervorming. Echter als hij zacht speelt vervormt ie relatief veel. Een buizenversterker vervormt juist minimaal bij laag volume, en relatief veel bij vol vermogen.

Maar wie luistert er nou met de volumeknop vol open? Bij normaal luisteren gebruik je echt maar een paar watt ( "The first Watt is the most important Watt")

Zou het 'm daar in zitten?

Gezien het opleidingsniveau van Chinese technici is er geen reden om te verwachten dat het veel slechter zou zijn dan Westers spul. De wet van Ohm is in China hetzelfde tenslotte.

Lijkt mij ook. Maar helaas is de kwaliteitscontrole vaak het struikelblok (ik generaliseer nu), en de verhalen dat de opbouw van de versterker helemaal niet op het schema lijkt legio.. <_<

Maar na het lezen van jouw verhaal begint het toch wel een beetje te kriebelen om ook eens zoiets uit te proberen.

Ik kan het je alleen maar aanraden! Met die Yarlands is helemaal niks mis.

Een transistorversterker kan heel hard met weinig vervorming. Echter als hij zacht speelt vervormt ie relatief veel. Een buizenversterker vervormt juist minimaal bij laag volume, en relatief veel bij vol vermogen.

Maar wie luistert er nou met de volumeknop vol open? Bij normaal luisteren gebruik je echt maar een paar watt ( "The first Watt is the most important Watt")

Zou het 'm daar in zitten?

De eerste Watt bevat de allerbelangrijkste details die beeldbepalend zijn. Dat is bekend. Hoe meer er van het oorspronkelijke signaal onderweg verdwijnd, hoe minder er dan ook kan worden weergegeven in deze 1e Watt versterkeringsvermogen. In veel (SS) versterkers zit er teveel rotzooi in de signaalweg.

Tja, een SS versterker met de volumeknop voorbij 12 uur gaat meestal de vervorming in. Die dingen zijn meestal fout ontworpen en kun je dus harder zetten dan dat ie aankan. Erg fout !

In tegenstelling tot mijn buizenversterker die ik gewoon voluit kan gooien. Klippen gaat ie niet. Hooguit op het allerlaatste moment van Klasse A naar AB maar dat zou alleen maar optreden wanneer het volle vermogen aangesproken wordt ( en waarbij dus een hard signaal op de ingang komt, en dat is met muziek niet snel het geval )

Trouwens: Chinese spullen zijn meestal in Europa ontwikkeld. Juist met buizenapparatuur is het interessant om dat in China te laten maken, daar waar handwerk niets kost. Een buizenversterker is nou eenmaal minder geschikt voor machinale fabricage dan een SS versterker.

Als zo'n product in het westen wordt ontwikkeld en geproduceerd, dan zijn alle kosten hoger. Ontwikkelkosten zijn bij dat soort producten ook substantieel (gezien de relatief kleine aantallen die geproduceerd worden), dus het maakt behoorlijk wat uit of een HTS ingenieur het ontwerp maakt of zijn Chinese collega.

Het "ontwikkelen" van een buizenversterkertje uit de EL84 PP klasse kost mij en ieder ander die iets van buizen afweet, een uurtje.

Dat is allemaal al 50 jaar bekend...........

Tim de Paravicini schijnt de MF A1 ook op een bierviltje in een zondagmiddag te hebben getekend......

Ontwikkelingskosten van niet-vernieuwende audioproducten als bovenstaande zijn te verwaarlozen op het geheel.

Het maken van de tekeningen en het opzetten van het productieproces, DAAR zitten de grootste kosten.

Want onderdelen kosten nagenoeg niets in China.

Guest tubejack
Het milieu moet voor de ware audiofiel wel een blok aan het zere been zijn, schat ik.

Nee hoor, fiel en milieu gaat prima samen, dat beetje extra energie, besparen we al jaren elders :D

De kachel hoeft hier ook nauwlijks aan :rolleyes:

Het milieu moet voor de ware audiofiel wel een blok aan het zere been zijn, schat ik.

Nee hoor, fiel en milieu gaat prima samen, dat beetje extra energie, besparen we al jaren elders :D

De kachel hoeft hier ook nauwlijks aan :rolleyes:

Tja en een beetje audiofiel kijkt ook nog eens minder TV en luistert vaak in het donker :D .

Een beetje fiel houd dus zo nog geld over voor nieuwe hard of software en spaart dan ook nog het muljeu :lol:

Geweldige hobby toch.

Groetjes George

(...) Maar wie luistert er nou met de volumeknop vol open? (...)

Hoe ver je de volumeknop moet opendraaien, hangt natuurlijk ook af van de geluidsbronnen (aanpassing, ingangssignaal) en het rendement van de speakers (dB/W).

Maar niet all

" Bij goede versterkers zijn goed articulerende speakers daarom van doorslaggevend belang."

Zullen we het er maar op houden dat dit in alle gevallen van een enorm belang is ?

En dat een goede versterker je niet laat horen of er buizen of transistoren zijn gebruikt ?

:unsure:

Wat me in ieder geval ook begint op te vallen, en uit jullie reacties kan onderschrijven is het volgende.

Je kan met zo'n buizenbakje enorm genieten van je muziek zonder de volumeknop open te moeten draaien. Hij doet het inderdaad fantastisch op lage volumes en geeft je een bepaalde muzikale intimiteit ( als ik het zo mag uitdrukken ) die ik bij solid state toestellen niet terugvind.

En weet je wat het buizenvirus ook heeft... Je wordt nieuwsgierig naar de lampjes, en begint te dromen en te zoeken naar andere merken van lampen en wat de invloed hiervan op je weergave zal zijn.

Wat dat Chinese van het Chineesje betreft. Ik heb hem doelbewust gekocht in een hifi-zaak in Antwerpen die hem via de officiele importeur verdeelt en je zo een degelijke garantie kan bezorgen.

Die kleine Cabasse MT30 speakers maken me trouwens ook heel gelukkig. Spelen perfect samen met zo'n versterkertje. Voor iemand die jaren gewoon is naar grote speakers te luisteren ( speel in de woonkamer met een Kef RR 104-2 ) is dit een aangename ervaring. Je luistert op een andere manier naar je muziek en ontdekt nieuwe dingen in je favoriete collectie. Perfect complementair met m'n grote set. Ik ga bv. in m'n collectie automatisch filteren tussen dingen die ik liever op de Kef's hoor en dingen die me gevoelsmatig direct naar het kleine setje leiden.

speel in de woonkamer met een Kef RR 104-2

Die zijn zeer geschikt voor kleine buizenbakjes. Verras jezelf eens door die Yarland beneden te zetten....

En dat was ik nou net dit weekend van plan ! :D:D:D

Het "ontwikkelen" van een buizenversterkertje uit de EL84 PP klasse kost mij en ieder ander die iets van buizen afweet, een uurtje.

Dat is allemaal al 50 jaar bekend...........

Tim de Paravicini schijnt de MF A1 ook op een bierviltje in een zondagmiddag te hebben getekend......

Ontwikkelingskosten van niet-vernieuwende audioproducten als bovenstaande zijn te verwaarlozen op het geheel.

Het maken van de tekeningen en het opzetten van het productieproces, DAAR zitten de grootste kosten.

Dat schemaatje tekenen geloof ik wel. Maar er komt nog wel wat meer bijkijken voordat een apparaat gereed is voor productie en distributie. Mechanisch ontwerp, productie organiseren, uitbesteden, toeleveranciers selecteren, manuals schrijven + drukken, marketing, verpakking, dealer management enz. En al die uren wil je toch terugverdienen.

Dat schemaatje tekenen geloof ik wel. Maar er komt nog wel wat meer bijkijken voordat een apparaat gereed is voor productie en distributie. Mechanisch ontwerp, productie organiseren, uitbesteden, toeleveranciers selecteren, manuals schrijven + drukken, marketing, verpakking, dealer management enz. En al die uren wil je toch terugverdienen.

Ik denk dat het eerder is zoals ik eens in een verslag van zo'n yarland gelezen heb.

China maakt liever een schaamteloze copie van een goed origineel dan een slecht origineel.

In het geval van Yarland zijn ze daar zeer goed in gelukt naar mijn bescheiden mening

Dat bedoelde ik ook. ;)

Milieu, milieu, ik kom uit een voorrrrtreffelijk milieu. :lol::lol:

Dan ben jij zeker het zwarte schaap! :blink:

M :ph34r: rc

Dit weekend de grote test gedaan,

Buizenversterkertje naar de woonkamer verhuisd en aangesloten op de Kef RR104.2

Mooi in de stemmen, gedetailleerd, vol, enfin al wat je maar wil om gelukkig te zijn.

Partijen met percussie en wat meer laag lukt niet goed. Te weinig controle over de woofers, enfin, het wordt een beetje een soepje.

Voor kamermuziek ok, maar als je wat "gas" wil geven komt ie vrij snel tekort.

Moraal, Ideale combinatie met mijn cabasjes, maar voor de Kef's toch wat power te kort.

" Bij goede versterkers zijn goed articulerende speakers daarom van doorslaggevend belang."

Zullen we het er maar op houden dat dit in alle gevallen van een enorm belang is ?

En dat een goede versterker je niet laat horen of er buizen of transistoren zijn gebruikt ?

:unsure:

Beste Jitze,

Ja, in