Jump to content

Buizenliefde!!!! Het virus te pakken!!!!!!

polleke
 Share

Recommended Posts

Omdat gebrek aan kwaliteit (duidelijkheid, natuurlijkheid) dan in veel mindere mate kan worden gecompenseerd met kwantiteit (herrie! gedaver!).

(Een transistorversterker als Bryston, Crown, Krell met een dempingsfactor van enkele honderden o.i.d. trekt een basslordige speaker er nog wel aardig doorheen: een buizenversterker daarentegen laat zo'n laagrommelaar genadeloos vallen.)

Een luidspreker die uitsluitend in bedwang kan worden gehouden door een bak met een enorme dempingsfactor, zal in het algemeen niet erg helder articuleren, in het bijzonder in het laag en het lage middengebied niet, zulk een speaker is bij voorbaat eigenlijk al rijp voor diskwalificatie.............

Nu is het wel zo dat er nogal wat van dit soort speakers in gebruik zijn en nog steeds nieuw worden aangeschaft, op elke show is dit ook erg duidelijk waar te nemen, doet je vreselijk twijfelen aan de luistervaardigheid van kopers, verkopers, fabrikanten en ontwerpers.

Commercieel gezien is er wat voor te zeggen, het wordt wel heel erg lastig een 15 Watt transistorversterkertje op het prijsniveau van een vette Krell of ML te krijgen.

Ook zullen vorm en functie van een luidspreker meer op elkaar moeten worden afgestemd om tot een acceptabel resultaat te komen.

Zolang keuzes worden gemaakt op het oog, rekeninghoudend met de status die de apparatuur aan de bezitter kan verlenen, blijven we hiermee zitten en zullen nog veel topics worden volgeschreven over de - teleurstellende - weergave en blijft er een markt voor wondermiddelen.

Binnenkort komt hier weer een simpele 15 watt transistorversterker zich meten aan m'n buizenbakken - die ongeveer hetzelfde vermogen leveren - in het verleden bleek al dat er bijzonder weinig verschil is tussen solid state en buizen als het op de klank aankomt, inmiddels zou dit verschil nog kleiner moeten zijn.

Heel benieuwd dus, misschien geneest dit m'n buizenliefde, blijkt het een viruskiller ! <_<

@ Jitze,

Ik vrees er voor dat een transistor je buizenliefde zal genezen.

Alleen al maar het zaligmakende idee dat je met verschillende buisjes kan gaan experimenteren :rolleyes:

Guest kikkervisje
Binnenkort komt hier weer een simpele 15 watt transistorversterker zich meten aan m'n buizenbakken - die ongeveer hetzelfde vermogen leveren - in het verleden bleek al dat er bijzonder weinig verschil is tussen solid state en buizen

als het op de klank aankomt,

inmiddels zou dit verschil nog kleiner moeten zijn.

Heel benieuwd dus, misschien geneest dit m'n buizenliefde, blijkt het een viruskiller ! <_<

Maar geeft die solid state de zelfde of soms zelfs nog meer ruimte in je geluidsbeeld? :confused:

buis of solidstate. beiden hebben wanproducten / snoepjes voortgebracht.

veel leken op audio gebied maar wel muziekliefhebbers vragen vaak of mijn ouwe versterker een buizenbak is.

hij klinkt zo warm en lekker.

neu gewoon een vervormende ietwat ruisende torrenbak.

heerlijk organisch geluidje. als je begrijpt wat ik bedoel.

zeg maar verschil tussen een analoge drummachine en een digitale.

de analoge klinkt vetter, lekkerder.

maar mijn zwager heeft een audioinnovations buizenbak de 300B (dacht ik) en dat ding klinkt zoals je zou verwachten als een ucd versterker. iel, fel, koud brrrrr

en KT heeft een ucd versterker die klinkt als een klok. niks mis mee behalve dat zijn eigen buizenbak weer vele malen beter is.

duzz.

PS

kna meniet echt vinden in het "harder willen zetten van speakers die slecht articuleren"

als iets niet goed klinkt wil je dat niet harder zetten. En doe je dat wel leer je het snel af denk ik.

alleen een schoon, gedetailleerd geluid vraagt om power en dan wil je meer, MEER.

ik ga niet met een ouwe roggelende opel kadet met slechte banden besluiten om het gaspedaal helemaal in te trappen in de hoop dat ie het dan beter gaat doen.

Guest tubejack

Laat me raden een JLH, en dan die met enkelvoudige voeding dus met dikke elco in de uitgang :rolleyes:

Leuke site : http://www.tcaas.btinternet.co.uk/

Even on-topic wat "liefde" betreft kan het mij niet lang genoeg duren :D

Jack

Naarmate een speaker rommeliger klinkt, zal men de neiging hebben hem harder te laten spelen.
Dat is maar de helft van de waarheid, misschien zet je hem eerst harder om de boel beter te kunnen verstaan maar daarna zet je hem toch weer snel zachter omdat het geluid je gaat irriteren.

Bij echt goede luidsprekers heb je de neiging de boel lekker luid te zetten omdat je wordt gepakt door de muziek en wordt opgenomen in het geluid....tot de buren aanbellen.

buis of solidstate. beiden hebben wanproducten / snoepjes voortgebracht.

veel leken op audio gebied maar wel muziekliefhebbers vragen vaak of mijn ouwe versterker een buizenbak is.

hij klinkt zo warm en lekker.

neu gewoon een vervormende ietwat ruisende torrenbak.

heerlijk organisch geluidje. als je begrijpt wat ik bedoel.

zeg maar verschil tussen een analoge drummachine en een digitale.

de analoge klinkt vetter, lekkerder.

maar mijn zwager heeft een audioinnovations buizenbak de 300B (dacht ik) en dat ding klinkt zoals je zou verwachten als een ucd versterker. iel, fel, koud brrrrr

en KT heeft een ucd versterker die klinkt als een klok. niks mis mee behalve dat zijn eigen buizenbak weer vele malen beter is.

duzz.

PS

kna meniet echt vinden in het "harder willen zetten van speakers die slecht articuleren"

als iets niet goed klinkt wil je dat niet harder zetten. En doe je dat wel leer je het snel af denk ik.

alleen een schoon, gedetailleerd geluid vraagt om power en dan wil je meer, MEER.

ik ga niet met een ouwe roggelende opel kadet met slechte banden besluiten om het gaspedaal helemaal in te trappen in de hoop dat ie het dan beter gaat doen.

Helemaal mee eens M 44 , en dat is voor mij eigenlijk ook meteen het begrip high end , het op hoge volumes "onvervormd" kunnen luisteren naar je favoriete muziek.

gr hj :D

Naarmate een speaker rommeliger klinkt, zal men de neiging hebben hem harder te laten spelen.
Dat is maar de helft van de waarheid, misschien zet je hem eerst harder om de boel beter te kunnen verstaan maar daarna zet je hem toch weer snel zachter omdat het geluid je gaat irriteren.

Bij echt goede luidsprekers heb je de neiging de boel lekker luid te zetten omdat je wordt gepakt door de muziek en wordt opgenomen in het geluid....tot de buren aanbellen.

Voordeel is dan wel dat je die bel toch niet hoor, kan je gewoon je plaatje af luisteren :D:lol:

Ik heb de ervaring dat elke soort muziek om zijn eigen volume vraagt, vooropgesteld dat de opname deugt.

Bij kamermuziek (ik houd het even bij klassiek) hoeft het niet zo hard, als je maar de instrumenten op redelijke afstand op natuurlijke sterkte denkt te horen. Dat geldt ook voor andere kleine bezettingen, a cappela muziek e.d.

Bij concerten en symfonische muziek mag het wat meer zijn, als de illusie maar klopt!

In Alkmaar was ik bij de demo van Cabasse mannetjes, speakers van 80 KG en € 20.000 per stuk, en de inleider zei dat we onze ogen mochten dichtdoen, dan zouden we de King's Singers voor ons zien.

Maar mooi niet, ik deed mijn ogen dicht en hoorde een groepje reuzen heel hard en luid (en zuiver en verstaanbaar etc. etc.) door de zaal bassen en piepen. Gewoon te hard.

Kan me voorstellen dat het bij rock en pop en electriek versterkte muziek i.h.a. anders werkt. Ik houd bv van Black & White van M. Jackson, en ja, die kan me weer niet hard genoeg...

M :ph34r: rc

Laat me raden een JLH, en dan die met enkelvoudige voeding dus met dikke elco in de uitgang :rolleyes:

Leuke site : http://www.tcaas.btinternet.co.uk/

Even on-topic wat "liefde" betreft kan het mij niet lang genoeg duren :D

Jack

Je hebt goed bijgehouden wat ik eerder heb gepost, inderdaad de die, nu met non polar Black - eigenlijk Red - Gates in de uitgang en de eindtorren zijn vervangen door een setje van Sanken, waardoor ook de voeding weer enigszins is aangepast - hogere spanning, meer stroom -.

Overigens g

Over het volume waarop wordt gespeeld, mijn ervaring is dat als de kwaliteit van de weergave toeneemt je inderdaad zachter gaat spelen, niet dat je nooit eens uit je dak gaat en het hele huis eens flink laat schudden, domweg omdat de beleving ook op een lager geluidsniveau al klopt.

Bij gebreken in de weergave, slechte detaillering bijvoorbeeld, ontstaat de neiging - onbewust haast - om het volume op te voeren, om toch dat detail waar te nemen.

Een echt slecht klinkende weergave, vervorming, scherpte of andere ellende is een totaal ander verhaal, dat wil je inderdaad niet harder en zet je uiteindelijk domweg uit omdat het luistermoeheid oplevert.

Deze twee zaken moet je echt van elkander onderscheiden.

:rolleyes:

en dan daarbij bedenken dat dat een eindeloze discussie word. :lol:

ik heb dat nooit zo ervaren zoals je dat zegt Jitze. wanneer een speaker lekkerder klinkt gaat ie bij mij makkelijk harder omdat dat KAN. omdat het dan schoon blijft. ( open deur voor bijdehante opmerking)

iemand zoals jij Jitze (muziekliefhebber, moet wel als je klipsch hebt ;) ) weet ook hoe hard een trompet klinkt of het kabaal wanneer het nichtje uit de familie in de woonkamer bij oma haar laatste vioolles demonstreert.

of je neefje met een drumstel!

muziek klinkt voor mij lekker als ik de "live" ervaring voel. dat het realistisch klinkt.

dan is de ervaring compleet ( en dan relatief gezien he)

ik hoef geen stadion concert in de woonkamer. wat dat betreft blijft het het nastreven van "iets" dat onbereikbaar is

Guest kikkervisje

M44 er zijn ( gelukkig ) ook nog bosjes mensen die bij voorkeur naar akoestische muziek luisteren en bij deze lieden is "stadion geluid" nimmer aan de orde. :D

p.s. blijf a.u.b gewoon liefhebber van gitaar geweld & ook akoestische muziek kan je spelen alsof het absolute tering herrie lijkt. ;)

ik luister naar van alles. het grote misverstand is dat ik alleen maar naar kolereherrie luister :lol:

hier staat echt muziek over de hele wereld, van acid tot mozart en herman van veen tot tibetaanse chantings

Guest kikkervisje
ik luister naar van alles. het grote misverstand is dat ik alleen maar naar kolereherrie luister :lol:

hier staat echt muziek over de hele wereld, van acid tot mozart en herman van veen tot tibetaanse chantings

Waar van akte! :)

p.s. je posting in het platen topic geeft wel een ander idee.

platen topic?

ik wist niet eens dat die bestond :huh:

ik neem aan dat je het "welke muziek staat ...."

daar staat ook veel andere muziek in. wel heb ik een voorliefde voor metal.

Ik hou zelf van wat stevige 70/80's rock en ik hou nu helemaal van een flink volume. En als het niet vervormd kan het nog wel een stapje harder. Heb wel eigenlijk nooit de volume knop verder dan 3kwart gedaan. Maar ook bij klassiek is het gewoon prettig als het op concert sterkte kan worden weergegeven, het hoort gewoon dat het orgel de hele kamer laat trillen.

Over metal muziek : Ik vind het wel goede muziek, alleen durf het nooit echt hard te zetten omdat ik denk dat me luidsprekertjes dat niet erg zullen waarderen, omdat de bassen daar meestal standaard al een blok vorm hebben... (het staat dus eigenlijk al te clippen) Altijd als er niemand thuis is en de buren zijn weg (de buurvrouw is doof, maar de andere buren niet). dat ik meteen de muziek op gehoorschade volume aanzet, Maar omdat het gewoon niet vervormt merk je zelf eigenlijk niet hoe hard het eigenlijk is.

Over buizen, Ik ben eigenlijk enorm benieuwd om eens iets met buizen te horen. Als eind Trap zal het voor mij te weinig vermogen hebben. Alleen in een voor trap in een voorversterker/CD-speler/Phono trap lijkt mij het eigenlijk wel lekker klinken. Uit china kan je ook erg voordelig spul halen, daar heb je voor 200/300 euro al een leuk versterkertje voor een kleine kamer. Heeft iemand eigenlijk ervaring met het importeren uit china ?

ik meen mij te herineren dat er veel rommel word gemaakt daar.

ik heb ooit op het punt gestaan een chinese buizen bak te kopen maar dat werd me ernstig afgeraden.

check dus hier eerst bij de buizen kenners om welk merk het gaat ;)

Ja, dat topic hou ik al een hele poos bij. Maar ik vroeg mij dus af of hier iemand met chinees buizen spul speelt. Nadeel is als ik het zo kan opmaken dat de porto + de douane nogal tegen kan zitten, En dat het product niet altijd even degelijk in elkaar zit. Maar ik zal het nog eens extra doorlezen het is alleen wel erg veel informatie.

(...) en KT heeft een ucd versterker die klinkt als een klok (...)

Leuk! Enne... hoe klinkt zijn klok? :mellow:

Wie heeft het over KT zijn klok?

@LSP: als het je om een eindversterker zou gaan, zou ik Yarland zeggen, maar da's nou net niet waar je naar op zoek bent.

Je zou eens naar Dynavox kunnen kijken, die kun je gewoon in NL krijgen en hebben ook een goedkope VV in het programma:TPR-1

Er is ook nog ergens een VV met (transistor-) phonotrap in die prijskklasse geloof ik, maar het merk ontschiet me nu.

Edited by Moderator3
bericht aangepast

Ja, dat topic hou ik al een hele poos bij. Maar ik vroeg mij dus af of hier iemand met chinees buizen spul speelt. Nadeel is als ik het zo kan opmaken dat de porto + de douane nogal tegen kan zitten, En dat het product niet altijd even degelijk in elkaar zit. Maar ik zal het nog eens extra doorlezen het is alleen wel erg veel informatie.

Dag Langspeelplaat,

Als je naar het begin van het topic kijkt zal je zien dat ik dit draadje opende omdat ik zo tevreden was van m'n net aangeschafte Yarland ( chinese ) buizenversterker.

Dat ding heeft me 399 Euro gekost en ik schafte het aan bij Audiofan in Antwerpen. De importeur is het Nederlandse bedrijf Crafty ( www.crafty.nl ) Je kan daar ook direct kopen

In Frankrijk vond ik een officiele importeur voor het Chinese merk Yaqin. ( Je vindt zijn aanbiedingen regelmatig op ebay )

Je kan dus perfect met Europese garantie Chinees materiaal kopen in eigen land, met een degelijke naverkoopservice. Geen nood dus om rechtstreeks in China te gaan kopen, invoerrechten te betalen en het risico te lopen dat je slecht of defect materiaal toekrijgt.

Ik ben in ieder geval dolgelukkig met m'n Yarland versterker.