Jump to content

Hoe zit dat nou met digitale uitgangen?

Martin_L
 Share

Recommended Posts

Eerst even een situatieschets, ik speel met een Transporter van Slim Devices mijn geripte muziek af over mijn hifi set. De Transporter is over m'n netwerkje gekoppeld aan een pc + geripte muziek die in de kelder staat. Dit klink zeer behoorlijk en werkt geweldig comfortabel, de gehele cd collectie onder de afstandsbediening! Meer info op Mijn set. Nu wil ik echter een volgende stap zetten in de kwaliteit van m'n set (vervanging van m'n B&W804s staat op de planning) maar ook de bron moet beter kunnen. De Transporter is al ge-upgrade met een clock + voeding van Tentlabs, en dat heeft echt voor verbeteringen gezorgd, maar veel meer valt er niet te halen. Het zwakke punt nu van het apparaat is het analoge deel, denk ik. Een volgende stap zou de Akurate DS van LINN kunnen zijn maar ook de externe DAC van Wadia 521 heeft mijn interesse.

Nu heb ik meerdere (onafhanklijke) audiofielen gesproken die beweren dat een externe DAC minder goed zou zijn dan een bron met geintegreerde DAC waarbij alle delen gelijk van kwaliteit zijn. Ik snap niet waarom dat zo zou zijn en het kan mij ook niet helder uitgelegd worden.

Een oorzaak zou het gebruik van het kabeltje kunnen zijn om de externe DAC op de bron aan te sluiten maar dat geloof ik eigenlijk niet want daar komt toch een digitale stroom enen en nullen uit die door de DAC gevonverteerd worden naar een analoog signaal? Hoe moelijk kan het nou zijn om een bit stream (muziekbestand) van A naar B te kopieeren (niet, dit is 'proven computer technology'. Dagelijks worden terrabits bit-perfet het gehele internet over gekopieerd), te clocken en te converteren naar een analoog signaal?

Een andere oorzaak zou de digitale uitgang op de bron kunnen zijn. Is dit signaal al geclockt en wordt dit binnen de externe DAC alleen nog maar geconverteerd naar een analoog signaal (en wellicht weer ge-herclockt?)? Op die manier introduceer je wellicht weer jitter en ander ongemak.

Iemand enig idee?

Hallo,

Als je aan een modificatie van het analoge deel denkt, zou ik, als ik jou was, eens contact opnemen met Mattijs de Vries van Triple M audio in Rhenen.

Hij is een kei in het modificeren. Hij heeft voor mij in mijn TEAC CD speler een klasse A eindtrap gemaakt. Dat gaf een flinke verbetering. Meer detail, maar vooral een sprong in dynamiek.

Mattijs is trouwens niet onbekend met streaming, dus vast wel ge

[knip]

Iemand enig idee?

Beste Martin,

Je bent gelukkig niet de enige die de onderste kan uit zijn digitale muziekbib wil halen. Ik weet niet of het al je vragen beantwoordt, maar kijk even in dit kabeltopic svp.

En welkom op dit forum, tussen alle platendraaiers en buizenliefhebbers.

Bij de opzet van je audio-inrichting (Mijn-Set) neem ik mijn petje af.

Ik heb zelf gekozen voor een hifidelio-achtige oplossing in de vorm van een Olive Opus No.4. Nadat ik overigens een Transporter, een T+A 1250 en een Linn Akurate had bekeken/beluisterd. Wat overigens niets zegt over de audiokwaliteit, want ik heb tenslotte meer gelet op gemak en geschiktheid voor klassieke muziek. Overigens ben ik heel tevreden over die audiokwaliteit van de Opus.

M :ph34r: rc

Ik heb kort gecorrespondeert met KT88 hier op de site, die ziet ook wel brood in een upgrade van de SlimDevices (voeding); overigens: wanneer ik de foto van de luisterruimte zie kan een kleedje zomaar wonderen verrichten. Verder zou meteen ruilen.....

Goede vragen, die ik zelf als beginnend digitale muziekopslaggebruiker (bestaat dat woord :D ), met interesse zal volgen. Zelf heb een iPod Classic met 120 Gb op een Wadia 170i Transport staan. Deze is weer aangesloten Cambridge Audio Dacmagic en die is met een zeer betaalbaar interlinkje van Profigold (PGA4201) op de voorversterker aangesloten. Ik ben vooral ge

Goede vragen, die ik zelf als beginnend digitale muziekopslaggebruiker (bestaat dat woord :D ), met interesse zal volgen. Zelf heb een iPod Classic met 120 Gb op een Wadia 170i Transport staan. Deze is weer aangesloten Cambridge Audio Dacmagic en die is met een zeer betaalbaar interlinkje van Profigold (PGA4201) op de voorversterker aangesloten. Ik ben vooral ge

Staat daar dan een duidelijk antwoord op mijn vraag? :rolleyes:

Misschien kun je het antwoord er niet uithalen, maar wel inspiratie.

Kijk, als 'ze' van Wadia zeggen dat een ander kabeltje misschien nog beter is, waarom dan niet een paar centen eraan uitgeven en zelf zo'n kabel in elkaar knutselen, zoals aan het eind van die thread wordt gesuggereerd.

Daarmee kun je dan vergelijken. Is het niet beter, dan kun je gaan denken over een duurdere merkkabel. Is het wel beter, nou, klaar ben je.

Kijk, dit is mijn conterfeitsel:

D34CD7ECFF2167AC8807C824326D6289.jpg

De kabel had ik nog, de connectoren waren

dat trucje heb ik ook al eens uitgehaald, werkt prima.

alleen zijn die coaxkabels vaak erg stijf vooral die satelietkabels en bij licht apparaten wordt deze als ware opgetild (moet je dus even aan denken)

Bij een consumenten dac via s/pdif of aes/ebu ga je veelal extra jitter introduceren omdat zowel de data als de clock over het draadje geperst moeten worden. Daarom klinkt een externe DAC meestal niet beter dan een goede interne DAC (die bv op IC nivo via I2s verbonden is).

Je zou natuurlijk een world clock kunnen gebruiken, maar dan ben je aangewezen op pro dacs of zo'n Teac esoteric geval. Of zo'n dCS dac.

Je bent al gauw 10K armer voor 0.1% verbetering. Denk dat zo'n Linn ook maar marginaal beter zal zijn, tegen veel geld.

Zou dat geld in de LS stoppen. 1000 x meer rendement

Daar ben ik het niet mee eens, als ik een dac aansluit op mijn geluidskaart klinkt dit beduidend beter dan het geluid van mijn geluidskaart, ondanks de extra jitter

Ik heb een DacMagic aangesloten op mijn Olive. Die zit nu analoog, digitaal met Coax en digitaal met Toslink aangesloten op de versterker. Via analoog gebruikt de Olive zijn eigen interne dac, digitaal gaat het via de DacMagic.

Ik heb er nog geen intensieve luistersessie aan geweid, maar ik kan niet zeggen dat

Nee, die echt hele goede geluidskaarten zijn niet te betalen. Ik heb een m-audio delta 2496 en die bevalt mij prima.

Echter is het geluid van mijn dac stukken beter dan die van de geluidskaart, ook bij diverse cd spelers wordt het geluid beter via het dac. Echter is het niet altijd beter.

Of is er sprake van dat het 'anders' klinkt maar niet beter of slechter.

[knip]

Iemand enig idee?

Beste Martin,

Je bent gelukkig niet de enige die de onderste kan uit zijn digitale muziekbib wil halen. Ik weet niet of het al je vragen beantwoordt, maar kijk even in dit kabeltopic svp.

En welkom op dit forum, tussen alle platendraaiers en buizenliefhebbers.

Bij de opzet van je audio-inrichting (Mijn-Set) neem ik mijn petje af.

Ik heb zelf gekozen voor een hifidelio-achtige oplossing in de vorm van een Olive Opus No.4. Nadat ik overigens een Transporter, een T+A 1250 en een Linn Akurate had bekeken/beluisterd. Wat overigens niets zegt over de audiokwaliteit, want ik heb tenslotte meer gelet op gemak en geschiktheid voor klassieke muziek. Overigens ben ik heel tevreden over die audiokwaliteit van de Opus.

Hi Mumsoft,

Bedankt, voor de tip.

De Olive Opus ken ik van het web, ik wist niet dat deze in de EU verkrijgbaar was? Volgens mij is het de 'US Hifidelio' maar dan een stuk beter uitgevoerd. De Hifidelio heb ik ook gehad maar die disk (160GB) ronkte nogal. De 80GB heeft een laptop disk en die is een stuk stiller, net als de OO.

Martin

Ik heb kort gecorrespondeert met KT88 hier op de site, die ziet ook wel brood in een upgrade van de SlimDevices (voeding); overigens: wanneer ik de foto van de luisterruimte zie kan een kleedje zomaar wonderen verrichten. Verder zou meteen ruilen.....

Hi Egbert,

Een zweeds kleedje ligt er ondertusen en het klikt daardoor een idd een stuk rustiger.

Martin

Bij een consumenten dac via s/pdif of aes/ebu ga je veelal extra jitter introduceren omdat zowel de data als de clock over het draadje geperst moeten worden. Daarom klinkt een externe DAC meestal niet beter dan een goede interne DAC (die bv op IC nivo via I2s verbonden is).

Je zou natuurlijk een world clock kunnen gebruiken, maar dan ben je aangewezen op pro dacs of zo'n Teac esoteric geval. Of zo'n dCS dac.

Je bent al gauw 10K armer voor 0.1% verbetering. Denk dat zo'n Linn ook maar marginaal beter zal zijn, tegen veel geld.

Aha! Dus over het kabeltje gaat behalve de muziek (bitstream) ook het clocksignaal? En dat clocksignaal is waarschijnlijk extreem gevoelig. Ik lees ook op wikipedia en de site van Wadia dat de clock in cd-spelers bij het transport zit en niet bij de DAC. Als je dan de DAC extern zet moet ook het clocksignaal getransporteerd worden en dat zorgt voor jitter. Met een wordclock aansluiting ga je dat weer tegen; de externe DAC verzorgd het clocksignaal richting de cd-speler, of in mijn geval de transporter.

Dat roept weer de vraag op of dat weer geen jitter richting de transport introduceerd? Of wordt de clock in de transport gesynchroniseerd met de clock in de externe DAC (die veel nauwkeuriger is)?

ps, ik ben het met je eens dat betere speakers meer winst opleveren. Maar daarnaast wil ik m'n set in balans hebben en geen kwalitatief extreme uitschieters (naar boven of beneden) hebben. En aangezien het nogal een puzzel is, en ook heel leuk :rolleyes: , richt ik me op de hele keten.

Hi Mumsoft,

Bedankt, voor de tip.

De Olive Opus ken ik van het web, ik wist niet dat deze in de EU verkrijgbaar was? Volgens mij is het de 'US Hifidelio' maar dan een stuk beter uitgevoerd. De Hifidelio heb ik ook gehad maar die disk (160GB) ronkte nogal. De 80GB heeft een laptop disk en die is een stuk stiller, net als de OO.

Martin

Ik heb die Olive sinds begin dit jaar, en het was misschien wel de eerste die ze verkochten bij deze winkel.

Helaas is de prijs sindsdien fors omhoog gegaan.

De schijf is stil genoeg, vlakbij hoor je een vaag geruis, maar op de luisterplek hoor ik niks.

Het is mogelijk op de pc geripte muziek erop te zetten, maar ik laat het hem zelf doen (hierbij alle kennis over EAC in de wind slaand; geen idee hoe de ingebouwde ripper het doet)

Maar hij is echt fijn, en voor mijn klassieke verzameling een zegen.

Ik heb er een hele tijd naar gezocht, en ook nog serieus overwogen het met een pc/netbook te doen, maar dat vond ik toch teveel gedoe. Gemak dient de mens.

Mijn complimenten voor je set :rolleyes: Excuses voor het off-topic zijn van mijn reactie, maar ik las dat jij de SNS module uit je Kemp Powerstrip hebt gehaald. Heb je hier een bepaalde reden voor of interfereert de SNS mocule met je PS Audio producten? De reden dat ik dit vraag is dat ik 2 PS Audio Duets heb, maar ook een Kemp Powerstrip. De Duets bevallen me veel beter, maar ik gebruik de Kemp nog steeds omdat ik anders te weinig aansluitingen heb. De Duets hangen aan de Kemp die aan de wandcontactdoos is aangesloten.

Aha! Dus over het kabeltje gaat behalve de muziek (bitstream) ook het clocksignaal? En dat clocksignaal is waarschijnlijk extreem gevoelig. Ik lees ook op wikipedia en de site van Wadia dat de clock in cd-spelers bij het transport zit en niet bij de DAC. Als je dan de DAC extern zet moet ook het clocksignaal getransporteerd worden en dat zorgt voor jitter. Met een wordclock aansluiting ga je dat weer tegen; de externe DAC verzorgd het clocksignaal richting de cd-speler, of in mijn geval de transporter.

Dat roept weer de vraag op of dat weer geen jitter richting de transport introduceerd? Of wordt de clock in de transport gesynchroniseerd met de clock in de externe DAC (die veel nauwkeuriger is)?

ps, ik ben het met je eens dat betere speakers meer winst opleveren. Maar daarnaast wil ik m'n set in balans hebben en geen kwalitatief extreme uitschieters (naar boven of beneden) hebben. En aangezien het nogal een puzzel is, en ook heel leuk :rolleyes: , richt ik me op de hele keten.

Wat ik ervan weet.... in een S/Pdif-aansluiting gaat geen 'clocksignaal', maar gewoon een stroom bitjes, waar de andere kant weer uit moet opmaken wat de frequentie is. Die stroom kan onregelmatigheden bevatten, wat we jitter noemen. Als een DAC de stroom opvangt in een voldoende grote buffer, dan heb je daar geen last meer van. Er is niet zoiets als magisch klokjes op elkaar afstemmen via S/Pdif.

Met een word clock (world clock) heb ik geen ervaring, maar moet die niet alle digitale apparaten tegelijk regisseren?

Ik heb een bijna nieuwe April Stello ooit voor een vriendelijk prijsje kunnen kopen. Mooi apparaat in ieder geval.

Als je echt uit je DAC wilt gaan, wacht je op deze Buffalo32 kit en laat je die inbouwen in de Transporter (als dat kan). Liefst via I2S.

http://www.twistedpearaudio.com/news.aspx (stellen top klasse kits samen)

http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/REFERE...BuffaloDAC.html (vorige kit)

Het gaat om de laatste versie (32bit) van de ESS Sabre reference dac

http://blog.stereophile.com/ces2008/011008ess/