Jump to content

Brom en tikken met Grado Gold

Langspeelplaat
 Share

Recommended Posts

IK heb op hoge volumes last dat er standaard een brom en tikken uit de luidsprekers komt als je platenspeler aan is. Het is een thorens TD-320 met een adapter. Het is een soort van rammelende tik die wat erger word als de motor begint te draaien. Waaraan kan dit allemaal liggen ? De draaitafel zelf of staan grado elementen hier bekend om ? Hij is gereviseerd dus de aarding draad is vervangen. Er zit trouwens ook nog een schroef met een uitstekend stukje chaise (kaal stukje staal met onbegrijpelijk een schroefje) is het de bedoeling om daaraan ook te aarde ?

Het is niet super irritant alleen bij muziek met stiltes soms toch vervelend.

Zo te lezen is dit een aardingsprobleem. De aardedraad is vervangen, weet je zeker dat die 100% goed contact maakt met de arm? Kun je meten door met een multimeter de ohmwaarde tussen de draad en de arm te meten.

Als je een aarde aansluiting aan het chassis hebt moet je die altijd aan de versterker binden. Ook is het geen overbodige luxe om de aarde IN de tafel te verbinden met het lager, de behuizing van de motor en het chassis. Dit allemaal op

als de volume knop off staat hoor ik geen tikken meer. Als de motor en lp nog niet draaien is het al wel zo.

Als ik de blauwe draad aanraak heeft het daar wel invloed op, Maar als ik dat punt aanraak heeft het geen (extra) effect. De brom is niet heel duidelijk het is vooral het tikken. Ik denk gewoon dat het storing is wat het element oppikt.

Ik haal de Havo slapend en drinkend nog.... Genoeg tijd op school voor andere dingen.....

Alleen ik zal nog iets dit probleem kunnen veroorzaken. Ik heb wel de vorige dingen waargenomen.

Het brommen en tikken blijft als de adapter van de draaitafel uit is.Alleen de intensiteit word wel minder.

Het brommen en tikken word erger als 33rpm word geselecteerd Zonder dat de draaitafel draait.

de aarde lijkt wel o.k, wand als je die onaangesloten aanraakt merk je dit.

Je hebt het over hoge volumes. Hoe hoog staat het volume eigenlijk als je het ruizen en tikken hoort vanaf je luisterpositie? De S/N-ruisverhouding van een phonotrap is nl. ongunstiger als van een lijningang. Je hoort dus vanaf een bepaalde stand (meestal over de helft) van de volumeknop altijd wel wat ruis en, onder ongunstige omstandigheden, mogelijk wat lichte bromresten.

Ik heb de TV weggehaald omdat ik toch geen TV kijk dus die komt ook niet meer terug. en de platenspeler in het midden gezet. Ik hoor de ruis bij mijn luidsprekers veel eerder alleen bij mijn luidsterplaats net een stukje over het midden als de motor draait. en op bijna vol volumeknop is het natuurlijk veel sterker alleen dan is de muziek zelf ook hard...

Zal wel kijken hoe ik het nog wat beter kan maken door een paar dingen te elimineren.

Nog even antwoord op je vraag:

Voeding ver weg of dichtbij maakt een fractie uit, voeding op dezelfde verdeeldoos maakt een hoop uit, voeding op hetzelfde stopcontact maakt ook weer uit. Als hij echter op een totaal andere wandcontactdoos is aangesloten, hoor ik het hier niet meer.