Jump to content

Nieuwe luidsprekers

Martin_L
 Share

Recommended Posts

• Members

Of zo'n heerlijk mee resonerende spaanplaten Tannoy kast van weleer, 15 incher d'r in (of 2 B) ), heerlijk! Stukkie blues, en daar is je realiteit. Inclusief de bijbehorende druk. Geen gezeur meer over afbeelding, pin-point of wat dan ook. Of je het nou mooi vind of niet, als Jazz, Rock of Blues je muziek is haal je de werkelijkheid zo goed als in huis...

@Spiekerboer: Stel dat jouw stellingen waar zouden zijn, waarom worden er dan zo weinig speakers van speksteen gemaakt?

Beton, als het goed geperst en gehard is, heeft redelijk vergelijkbare eigenschappen. Ook dat is in het verleden door verschillende fabrikanten gebruikt om "speakers" mee te bouwen. Ook al, net als die zogenaamde perfect performers, niet bepaald populaire speakers......

Met populaire speakers bedoel ik dus niet de Bose en Jamo's op deze wereld, maar de speakers die door echte muziekliefhebbers gewaardeerd worden, zoals een Dali Helicon/Euphonia, Revel Salon, B&W 802D, JBL 250 TI, Von Schweikert VR4,5,6...... enz. Allemaal met, jawel, die "slechte" houten kasten, maar o zo gewaardeerd onder echte muziekliefhebbers.

Om hun slechte eigenschappen? Niet h

Of zo'n heerlijk mee resonerende spaanplaten Tannoy kast van weleer, 15 incher d'r in (of 2 B) ), heerlijk! Stukkie blues, en daar is je realiteit. Inclusief de bijbehorende druk. Geen gezeur meer over afbeelding, pin-point of wat dan ook. Of je het nou mooi vind of niet, als Jazz, Rock of Blues je muziek is haal je de werkelijkheid zo goed als in huis...

yep dat heb ik met die rogers van mij ook. bijzonder dunnen wanden. maar klinkt allemaal echt lekkah

Ik heb die spekstenen speakers verschillende keren gehoord, maar het klinkt zeker niet verkeerd.

Jammer dat de hoge tonen speaker toen veel te hard ging, maar bij Bas indertijd klonken die SS20 bijzonder aangenaam. Vooral in het laag.

Zie...LINK

Wanneer de kast als speaker meot werken zoals bij die triplex luidsprekers, kun je alleen ellende verwachten. Mijn mening is dus ook, dat de conus het werk moet doen en niet de kast.

:)

@Hans. Jammer dat je de final versie van de SS30 niet hebt gehoord !

Spido geeft al aan dat het verschil tussen hout en speksteen z

@Miracle. Het zal een wonder zijn, maar Spiekerboer zit hier niet volgens mij.

Spiekerboer = Spido, voordat hij verzonnen had dat hij dood was gegaan door een motorongeluk. :huh::lol:

ik had wel gedacht dat je erop zou reageren.

och arme ...........motorongeluk en dan daarna (daarvoor kan niet) in een jappenkamp gezeten. :unsure:

Wanneer de kast als speaker meot werken zoals bij die triplex luidsprekers, kun je alleen ellende verwachten. Mijn mening is dus ook, dat de conus het werk moet doen en niet de kast.

Daar zullen we het allemaal wel over eens zijn, denk ik (behalve die jongens van Musical Affairs met die flinterdunne kasten wellicht).

En inderdaad heb ik vaker gehoord (ook buiten dit forum) dat de speakers van Klaas Feenstra best de moeite waard zijn.

Wat dat betreft vind ik het jammer dat hij Appelscha (of Surehuisterveen of waar zit die man ook weer) nooit uitkomt, want op de luisterdag van dit forum zouden zijn speakers als Nederlands fabrikaat best erbij kunnen.

Ik ben het NIET eens met de bewering dat je met hout geen fatsoenlijke speakers kunt maken (zei de vliezenman).

Ik denk ook niet dat Klaas zelf zo'n opmerking zou durven maken..........

Daar zullen we het allemaal wel over eens zijn, denk ik (behalve die jongens van Musical Affairs met die flinterdunne kasten wellicht).

En inderdaad heb ik vaker gehoord (ook buiten dit forum) dat de speakers van Klaas Feenstra best de moeite waard zijn.

Wat dat betreft vind ik het jammer dat hij Appelscha (of Surehuisterveen of waar zit die man ook weer) nooit uitkomt, want op de luisterdag van dit forum zouden zijn speakers als Nederlands fabrikaat best erbij kunnen.

Ik ben het NIET eens met de bewering dat je met hout geen fatsoenlijke speakers kunt maken (zei de vliezenman).

uiteraard rommelt Hans Kortenbach maar wat aan

dat zei ik dus ;)

Dit alles leidt ertoe dat zelfs een luidspreker in een volgens de beste technieken gemaakte houten kast modderig, rommelig, ongecontroleerd klinkt in directe vergelijking met een overeenkomende luidspreker in een spekstenen behuizing.

Gecombineerd met de wijsheid dat iedereen met een goede smaak, dus iedereen tout court, zijn eigen boxjes geheel natuurgetrouw vindt klinken, is dat dus erg onverstandig.

Oftewel, direct vergelijken: nooit doen.

Goede kans dat het je rug kost.

M :ph34r: rc

Volgens mij gewoon een kwestie van 50 euro dokken (voor de benzine)

http://www.perfectperformer.nl/page.php?p=5

ik lap alvast 5 euro

wie doet er mee?

Als het bij jou thuis is: count me in!

neh

ik wil graag de allerbeste luidsprekers ter wereld horen tov de rest van nederlands misplaatste trots.

die speakers die we nu gaan vergelijken zijn blijkbaar allemaal inferieur tov van appelscha's vakmanschap.

dat spido dat roept snap ik nog maar als goodtube het ook zegt dan moet er wel iets aan de hand zijn :huh:

ik wil graag de allerbeste luidsprekers ter wereld horen tov de rest van nederlands misplaatste trots.

die speakers die we nu gaan vergelijken zijn blijkbaar allemaal inferieur tov van appelscha's vakmanschap.

dat spido dat roept snap ik nog maar als goodtube het ook zegt dan moet er wel iets aan de hand zijn :huh:

Ja, die vergelijking gaat er dus niet komen... Op afstand kwekken is wel iets anders dan voor een luisterpanel je product demonstreren.

Enfin, in de jaren 80 liet Klaas het al afweten (zie de HVT-soap getiteld "Komt Klaas?"), dus ook op dat punt is er weinig veranderd sinds die tijd. :lol:

Goodtube put volgens Klaas uit zijn herinnering (zie het akkefietje over referentiekaders) als ie het over de beste speakers ter wereld heeft. En de herinnering voor wat betreft luisteren zou nu juist niet betrouwbaar zijn. Iets roepen is altijd makkelijker dan iets aantonen.

mischien heeft goodtube wel het geluidsgeheugen wat we allemaal missen.

hij zou de ideale abx