thingman Posted 4 maart 2009 Report Share Posted 4 maart 2009 PS Audio's Power Plant Premier -- kortweg PPP Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 4 maart 2009 Report Share Posted 4 maart 2009 Mijn complimenten voor deze fraaie recensie. Ik ben zelf erg enthousiast over de producten van PS Audio. Zo doen de Duet/Quintet erg mooie dingen in mijn set die ik met component upgrades of kabeltjes nog niet heb weten te bewerkstelligen. Als ik het budget voor de Power Plant Premier zou hebben, zou ik eigenlijk geen seconde hoeven te twijfelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 4 maart 2009 Report Share Posted 4 maart 2009 Hulde voor deze recensie! Daar kan menig audiorecensent een voorbeeld aan nemen En gefeliciteerd met je aanschaf btw Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin_L Posted 5 maart 2009 Report Share Posted 5 maart 2009 Als 'gebruiker' van de PPP ben ik het eens met al je conclusies (lekker makkelijk), ook het geld is ie me waard geweest, maar ik mis een ding in je verslag. Toen ik voor het eerst m'n bron, pre-amp en amp aansloot zat ik naar een dichtgeklapt geluid te luisteren. Hoewel vele aspecten beter waren was het 3D beeld minder maar vooral de dynamiek was een stuk minder dan zonder de PPP. Niet voor een paar uur maar dagen lang. Vervolgens heb ik de eindversterker buiten de PPP om aangesloten en was de dynamiek en het 3D beeld terug. De voordelen van de bron en de pre-amp op PPP bleven overiend. Heb jij dat niet zo ervaren? Links en rechts navragen leerde me dat dit zo kunnen komen door interne weerstand van de PPP. Hoe dan ook, na ruim een jaar heb ik de eindversterker er weer eens op aangesloten en nu is het 3D beeld groter en de dynamiek toegenomen dan zonder de PPP! Langzame muziek klinkt echt langzamer, het lijkt iets de slepen, en zachte passages klinken echt zachter, maar zeker ook is de staging groter. Wellicht is het apparaat nu ingespeeld (of ingesleten) waardoor de interne weerstand verminderd is? Ik denk dat dit ook na twee a drie maanden zo geweest zou zijn maar dat heb ik domweg nooit geprobeerd. Om een dergelijk apparaat in te spelen kan je er voor een paar maanden wellicht ook een kwintet gloeilampen in prikken... ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 maart 2009 Author Report Share Posted 5 maart 2009 Als 'gebruiker' van de PPP ben ik het eens met al je conclusies (lekker makkelijk), ook het geld is ie me waard geweest, maar ik mis een ding in je verslag.Toen ik voor het eerst m'n bron, pre-amp en amp aansloot zat ik naar een dichtgeklapt geluid te luisteren. Hoewel vele aspecten beter waren was het 3D beeld minder maar vooral de dynamiek was een stuk minder dan zonder de PPP. Niet voor een paar uur maar dagen lang. Vervolgens heb ik de eindversterker buiten de PPP om aangesloten en was de dynamiek en het 3D beeld terug. De voordelen van de bron en de pre-amp op PPP bleven overiend. Heb jij dat niet zo ervaren? Links en rechts navragen leerde me dat dit zo kunnen komen door interne weerstand van de PPP. Hoe dan ook, na ruim een jaar heb ik de eindversterker er weer eens op aangesloten en nu is het 3D beeld groter en de dynamiek toegenomen dan zonder de PPP! Langzame muziek klinkt echt langzamer, het lijkt iets de slepen, en zachte passages klinken echt zachter, maar zeker ook is de staging groter. Wellicht is het apparaat nu ingespeeld (of ingesleten) waardoor de interne weerstand verminderd is? Ik denk dat dit ook na twee a drie maanden zo geweest zou zijn maar dat heb ik domweg nooit geprobeerd. Om een dergelijk apparaat in te spelen kan je er voor een paar maanden wellicht ook een kwintet gloeilampen in prikken... ? Ik ben het met je eens Martin... laat me het uitleggen. Inspelen is een beetje een controversieel thema. Ik wilde dat stuk vermijden in mijn review, maar ik heb het apparaat de eerste twee weken met gloeilampen, ventilatoren en mijn PC belast en allerlei verbruikers de klok rond laten draaien. Het geluid vond ik aanvankelijk ook niet helemaal je-van-het, maar omdat ik al een demo met een ingespeeld apparaat had meegemaakt en bovendien bij iemand thuis ook uitgebreid kon luisteren realiseerde ik me dat ik gewoon even geduld moest hebben. De review is nogal lang (hij is zelfs nog ingekort, want op mijn site staat een vollediger verslag) en ik wilde op dit forum liever niet over inspelen beginnen als dat niet echt nodig is. Ik heb de eindversterker vanaf dat ik de PPP definitief in de audioset heb toegevoegd erbij zitten. Tot vier weken na die ingebruikname merkte ik dat het apparaat nog steeds op het punt van ruimtelijkheid verbeterde (dacht zelfs dat ik me dat verbeeldde), maar qua dynamiek leken er geen verbeteringen meer op te treden na die twee weken met PC, lampen en ventilatoren eraan. Grappig hoe jij dat omschrijft: "langzame muziek klinkt langzamer..." Dat herken ik. Als je direct met Paul Mc Cowan zou schrijven (emailadres op de site van PS Audio) krijg je zeer beslist een zinnig en niet ontwijkend antwoord. Heb diverse mails met hem gewisseld over calibratie van de uitgangsspanning versus de minimaal haalbare THD en ook over de correcte fase (de amerikaanse stekkers hebben daar geen last van; die kunnen maar op 1 manier erin...). Ben benieuwd wat er uit komt als je hem zou schrijven over inspeeltijd en interne weerstand. Maar maanden inspelen met gloeilampen gaat me te ver. Daarvoor ben ik net te energiebewust... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 6 maart 2009 Report Share Posted 6 maart 2009 Toine, Petje af, hoor! Helder en duidelijk omschreven en niet te vergeten goed leesbaar! Greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 6 maart 2009 Author Report Share Posted 6 maart 2009 Bedankt voor ieders complimenten! Op m'n website staat het artikel ook met hier en daar nog wat uitbreidingen. Zie HIER Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 6 maart 2009 Report Share Posted 6 maart 2009 Leuke review, zeer uitgebreid ook. Ik ben zeker benieuwd om zo'n apparaat eens in mijn set uit te proberen. Ik vraag me wel af hoe moeilijk die PS Audio het krijgt als ik mijn ML No.333 er aanhang en even flink gas geef. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 6 maart 2009 Author Report Share Posted 6 maart 2009 Momenteel ben ik druk met uittesten van de Quintet Power Centre en eerlijk is eerlijk, het werkt erg goed.Ik neem een bredere en grotere stage waar en het laag wat dieper gaat en schoner klinkt. In het hoog is het minder gruiziger geworden en ervaar ook geen dynamiekverlies op de EV. De Quintet gaat op mijn verlanglijstje komen, maar ik zou ook nog weleens de PPP ertussen willen hebben. Dat zou wat mij betreft moeten kunnen lukken Onno. Het is niet heel veel moeite om 'm een keer los te koppelen en mee te nemen. Maar het zou m.i. zonde van de investering zijn als je eerst een Quintet zou aanschaffen om later nog eens een PPP te kopen, toch? Er is weinig nut om ze beide tegelijkertijd te hebben, tenzij je ook je pc of tv-set tegen overspanning wilt beschermen natuurlijk... Laatst hier ook de Duet hier gehad, maar dat vond ik toen niets. Deze conclusie v.w.b. de Duet was te voorbarig en te snel door de bocht, want ik heb bemerkt dat de Quintet een aantal dagen nodig had om tot vol wasdom te komen. Met de Duet zal dat ook zo zijn, vermoed ik. De Duet heb ik toen maar een middagje aan mijn set gehad, vandaar dat ik nu zeg , dat was te kort. Voor zover ik het kan zien is de Duet niks anders dan een afgeslankte Quintet. Zelfde specs, zelfde doel, alleen met 2 ipv 5 "IsoZones". Ik denk dat de Quintet meer nut heeft, omdat je met 5 IsoZones al je apparaten elektrisch van elkaar kunt scheiden en met de Duet alleen een tweedeling, zoals digitaal en analoog of grootverbruiker / kleinverbruiker kunt aanleggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 6 maart 2009 Report Share Posted 6 maart 2009 Leuke review, zeer uitgebreid ook. Ik ben zeker benieuwd om zo'n apparaat eens in mijn set uit te proberen. Ik vraag me wel af hoe moeilijk die PS Audio het krijgt als ik mijn ML No.333 er aanhang en even flink gas geef. Wat is het opgenomen vermogen van die versterker dan? Volgens mij valt het niet mee om meer dan 650 watt uit de muur te trekken hoor, hoe stoer je versterker ook is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 maart 2009 Report Share Posted 6 maart 2009 Leuke review, zeer uitgebreid ook. Ik ben zeker benieuwd om zo'n apparaat eens in mijn set uit te proberen. Ik vraag me wel af hoe moeilijk die PS Audio het krijgt als ik mijn ML No.333 er aanhang en even flink gas geef. Wat is het opgenomen vermogen van die versterker dan? Volgens mij valt het niet mee om meer dan 650 watt uit de muur te trekken hoor, hoe stoer je versterker ook is. Het gaat ook niet om de gemiddelde "kachel" watts maar om de momentane piek watts. Die pieken kunnen best wel meer dan paar kW zijn bij een forse versterker die je flink uitstuurt terwijl het gemiddeld maar een 100 W blijft. Elke AC conditioner moet wel in staat zijn om die pieken te kunnen leveren en dat is precies waarom het wel eens mis gaat en het wat "bedrukt" kan gaan klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 maart 2009 Report Share Posted 6 maart 2009 Leuke review, zeer uitgebreid ook. Ik ben zeker benieuwd om zo'n apparaat eens in mijn set uit te proberen. Ik vraag me wel af hoe moeilijk die PS Audio het krijgt als ik mijn ML No.333 er aanhang en even flink gas geef. Wat is het opgenomen vermogen van die versterker dan? Volgens mij valt het niet mee om meer dan 650 watt uit de muur te trekken hoor, hoe stoer je versterker ook is. Het gaat ook niet om de gemiddelde "kachel" watts maar om de momentane piek watts. Die pieken kunnen best wel meer dan paar kW zijn bij een forse versterker die je flink uitstuurt terwijl het gemiddeld maar een 100 W blijft. Elke AC conditioner moet wel in staat zijn om die pieken te kunnen leveren en dat is precies waarom het wel eens mis gaat en het wat "bedrukt" kan gaan klinken. Is dat wel zo? Een versterker trekt die pieken uit de elco's in z'n voeding toch? Die moeten wel weer 'bijgevuld' worden natuurlijk, maar dat hoeft niet met die 'pieksnelheid' toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 maart 2009 Report Share Posted 6 maart 2009 Lets talk about FACTS. The AC powered audio devices in fact DON'T USE AC VOLTAGE AT ALL !!!They are all DC devices and hence they need clean DC not AC. So creating "pure sine" is a most stupid, utterly heretic waste of time http://www.lampizator.eu/AC%20FILTER/SILK/FILTER.HTML Zoveel mensen, zoveel meningen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 maart 2009 Report Share Posted 6 maart 2009 Is dat wel zo? Een versterker trekt die pieken uit de elco's in z'n voeding toch? Die moeten wel weer 'bijgevuld' worden natuurlijk, maar dat hoeft niet met die 'pieksnelheid' toch? Klopt en die elco's moeten dan weer bijgeladen worden. Dat gebeurt alleen op de toppen van de 50 Hz netspanning. Omdat in een korte tijd weer energie bij geladen moet worden (met een kleine duty cycle voor de techneuten) kunnen die piekstromen behoorlijk hoog zijn, zeker bij de tegenwoordig meest gebruikte toroide transformatoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 maart 2009 Report Share Posted 6 maart 2009 Lets talk about FACTS. The AC powered audio devices in fact DON'T USE AC VOLTAGE AT ALL !!!They are all DC devices and hence they need clean DC not AC. So creating "pure sine" is a most stupid, utterly heretic waste of time http://www.lampizator.eu/AC%20FILTER/SILK/FILTER.HTML Zoveel mensen, zoveel meningen Zit wat in ikz Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 7 maart 2009 Report Share Posted 7 maart 2009 Lets talk about FACTS. The AC powered audio devices in fact DON'T USE AC VOLTAGE AT ALL !!!They are all DC devices and hence they need clean DC not AC. So creating "pure sine" is a most stupid, utterly heretic waste of time Zoveel mensen, zoveel meningen Zoveel mensen, zoveel meningen, inderdaad. Daarom is zelf luisteren en experimenteren veel beter dan meningen van anderen napraten... Ik denk dat het vooral schoon vermogen moet zijn. Netvervuiling is waarschijnlijk veel erger dan een niet helemaal volmaakte sinus. En is het niet zo dat die audioapparaten waar ze het hier over hebben DC maken uit de AC uit de muur, maar dat ze die zelf niet kunnen opschonen? Ergo: als je ze schone AC levert maken ze er dus automatisch schone DC van en lever je ze 'vuile' AC, dan wordt het ook 'vuile' DC, toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 maart 2009 Report Share Posted 7 maart 2009 En is het niet zo dat die audioapparaten waar ze het hier over hebben DC maken uit de AC uit de muur, maar dat ze die zelf niet kunnen opschonen?Ergo: als je ze schone AC levert maken ze er dus automatisch schone DC van en lever je ze 'vuile' AC, dan wordt het ook 'vuile' DC, toch? Als dat zo is dan zijn je spullen het predikaat "High End" niet waardig. Neemt niet weg dat alle beetjes hierbij kunnen helpen. Met nadruk op "kunnen", het is geen wetmatigheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 7 maart 2009 Report Share Posted 7 maart 2009 En is het niet zo dat die audioapparaten waar ze het hier over hebben DC maken uit de AC uit de muur, maar dat ze die zelf niet kunnen opschonen?Ergo: als je ze schone AC levert maken ze er dus automatisch schone DC van en lever je ze 'vuile' AC, dan wordt het ook 'vuile' DC, toch? Als dat zo is dan zijn je spullen het predikaat "High End" niet waardig. Neemt niet weg dat alle beetjes hierbij kunnen helpen. Met nadruk op "kunnen", het is geen wetmatigheid. Je zegt het zelf Pjotr: het predikaat. Het is een zelfverzonnen standaard dat "high-end audioapparatuur" in staat zou moeten zijn om af te rekenen met de redelijk nieuwerwetse en nog niet zo heel gekende problemen rondom netspanning en de eventuele impact daarvan op de weergavekwaliteit. Een high-end apparaat dat beter klinkt als de kwaliteit van de netspanning 'opgeschoond' is blijft gewoon een high-end apparaat, aangezien het predikaat high-end verwijst naar wat er aan muziek uitkomt. Het is denk ik geen schande om dankzij wat extra hulp van buitenaf een beter geluid te kunnen krijgen. Maar met deze opmerking zat ik wel goed: Daarom is zelf luisteren en experimenteren veel beter dan meningen van anderen napraten... Het gevaar ontstaat dat we weer allemaal oordelen gaan vellen over iets wat bijna niemand anders dan de TS in de praktijk gehoord heeft. Uit die review maak ik in elk geval op dat het op die specifieke set werkt, high-end of niet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 maart 2009 Report Share Posted 7 maart 2009 Zoveel mensen, zoveel meningen, inderdaad. Daarom is zelf luisteren en experimenteren veel beter dan meningen van anderen napraten... Ik denk dat het vooral schoon vermogen moet zijn. Netvervuiling is waarschijnlijk veel erger dan een niet helemaal volmaakte sinus. En is het niet zo dat die audioapparaten waar ze het hier over hebben DC maken uit de AC uit de muur, maar dat ze die zelf niet kunnen opschonen? Ergo: als je ze schone AC levert maken ze er dus automatisch schone DC van en lever je ze 'vuile' AC, dan wordt het ook 'vuile' DC, toch? Napraten, misschien. Maar het is een argument waar ik me wel iets bij kan voorstellen. Dat is de reden waarom ik hem hier neerzette. Een kritische noot moet toch kunnen. Overigens als iedereen altijd alles zelf moet proberen dan zaten we nu in het stenen tijdperk over een wiel te fantaseren. In de wetenschap maak je juist gebruik van het werk van andere en bouw je daarop voort. Wel leuk voor de omzet natuurlijk, dat alles zelf uitproberen. Een fatsoenlijke voeding filtert ook veel rommel. Sommige verstekers hebben bv een CLC constructie (pi filter) in de voeding. Hoewel dat volgens mij voornamelijk is om de riple te verminderen (mooiere DC te maken). Weet nite of het veel doet tegen HF rommel. Verder moeten iedereen natuurlijk weten waar ie zijn geld aan uitgeeft. Er is kennelijk vaak een behoefte naar verdere verbetering. Verder natuurlijk alle waardering voor een verder mooi geschreven recentie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 maart 2009 Report Share Posted 7 maart 2009 Het is een zelfverzonnen standaard dat "high-end audioapparatuur" in staat zou moeten zijn om af te rekenen met de redelijk nieuwerwetse en nog niet zo heel gekende problemen rondom netspanning en de eventuele impact daarvan op de weergavekwaliteit. Is altijd al zo geweest en echt niet nieuw. Het geldt voor alle apparaten, of het nu een stofzuiger is of een CD speler. Wat nieuw zou kunnen zijn is dat het sinds 2000 strikt en verplicht ligt vast gelegd in de CE normering. Dat stelt simpel dat een apparaat moet functioneren als geadverteerd door de fabrikant. Hetgeen inhoudt dat daarvoor geen extra poes pas nodig is. Neemt niet weg dat extra net conditioning een extra verbetering kan geven in sommige situaties. Dat is ook niets nieuws. In de meeste studio's is dat standaard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 maart 2009 Report Share Posted 7 maart 2009 Gisteren eindelijk de rust om deze recensie tot me te nemen. Ik heb veel waardering voor de opbouw. En ik heb ook veel aan de vastgelegde ervaring van 16 jaar 'proberen'. Van deze materie weet ik niet veel af, en het lijkt me ook het laatste waar je je druk om gaat maken. Daar ben ik zo langzamerhand aan toe... Nu even concreet. Als milieufreak ben ik best blij met het geluid dat mijn huidige set voortbrengt, terwijl het zo'n 50 Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 maart 2009 Author Report Share Posted 7 maart 2009 Leuke review, zeer uitgebreid ook. Ik ben zeker benieuwd om zo'n apparaat eens in mijn set uit te proberen. Ik vraag me wel af hoe moeilijk die PS Audio het krijgt als ik mijn ML No.333 er aanhang en even flink gas geef. Naar wat ik zelf ervan gelezen heb zal het met een 333 nog wel moeten lukken. Er is enerzijds het continu opgenomen vermogen. Dat gaat de kilowatt denk ik zomaar niet te boven. Er is ook het piekvermogen. Aangezien volgens PS Audio de buffercapaciteit met een PPP 3x zo hoog is als rechtstreeks uit de muur kan komen zou het in theorie dus tot meer headroom moeten leiden -- in elk geval niet tot minder. Of dat zo is weet ik niet. Ik las andere recensies waarbij zwaardere versterkers en verbruikers werden toegepast en problemen kunnen pas ontstaan als je bijvoorbeeld 2 keer een KSA-250 wil aansluiten of 2 van die grote ML mono's die 1kW trekken als ze alleen maar aanstaan. Maar goed, als je zulke mono's hebt staan kun je je ook wel een PPP per kanaal veroorloven lijkt me... Met de Usher, die toch ook best wat lust uit de muur bij hoge geluidssterktes, merk ik geen beperkingen. Gisteravond nog eens naar de Sheffield opname van Kodo geluisterd (die Japanse trommelaars) en het blijft allemaal erg gedefinieerd overeind staan. Behalve dat de ruimte goed weg weet met al dat laagfrequente geweld geloof ik wel dat de PPP ook een steentje bijdraagt aan de strakheid en de fraaie volgbaarheid van al dat laag. De enige manier is om het uit te proberen, Paul. Ik weet niet waar je woont, maar ik wil best een keertje afkomen met de PPP tegen de tijd dat die mooie nieuwe Thiels van jou perfect opgesteld zijn en je het geluid door en door hebt leren kennen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 maart 2009 Author Report Share Posted 7 maart 2009 Heb eerst nog een andere prioriteit, mijn analoog gebeuren op orde krijgen. Ow ja, dat analoog h Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 maart 2009 Author Report Share Posted 7 maart 2009 Lets talk about FACTS. The AC powered audio devices in fact DON'T USE AC VOLTAGE AT ALL !!!They are all DC devices and hence they need clean DC not AC. So creating "pure sine" is a most stupid, utterly heretic waste of time Zoveel mensen, zoveel meningen Er is een nogal belangwekkend verschil tussen een (passief) netfilter waar de pagina naar verwijst en (actieve) regeneratie van netspanning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 maart 2009 Author Report Share Posted 7 maart 2009 Gisteren eindelijk de rust om deze recensie tot me te nemen. Ik heb veel waardering voor de opbouw. En ik heb ook veel aan de vastgelegde ervaring van 16 jaar 'proberen'. Van deze materie weet ik niet veel af, en het lijkt me ook het laatste waar je je druk om gaat maken.Daar ben ik zo langzamerhand aan toe... Toch zou ik er zelf wel eerder iets mee gedaan hebben als de techniek ervan binnen mijn financieel vermogen had gelegen. Misschien zou het de lust tot het upgraden op componentniveau eerder tot bedaren hebben gebracht... Niettemin wilde ik zelf ook eerst een set hebben waar ik op zichzelf helemaal tevreden over kon zijn. En als je dat dan hebt komt er na verloop van tijd toch wel weer de wens om aandacht te schenken aan de ondergeschoven kindjes. Zo heb ik lange tijd de invloed van een goed audiorack onderschat, totdat bij gelegenheid een demo bij iemand anders me daar ineens van heeft genezen. Een goed rack brengt iets soortgelijks aan verbetering als zo'n PPP: het is altijd goed om een ondergeschoven kindje te herwaarderen, zelfs als de set helemaal in orde is en tevredenheid brengt. Ben benieuwd wat het volgende ondergeschoven kindje voor mij zal zijn... Nu even concreet. Als milieufreak ben ik best blij met het geluid dat mijn huidige set voortbrengt, terwijl het zo'n 50 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts