Jump to content

Geluid van tv op externe speaker

Pkees
 Share

Recommended Posts

Hallo iedereen!

Ik ben nieuw hier dus weet niet helemaal zeker of dit goed geplaatst is.

Ik ben in het bezit van een Samsung T200HD. Nu leek het mij wel aardig om het geluid van deze tv aan te sluiten op externe speakers.

Maar ik weet dus niet hoe dat moet (buiten de koptelefoonuitgang).

Nu is naast de koptelefoonuitgang de enige echte "uitgang" van de tv een

"digital audio out (optical)".

Ik heb een tijdje geleden een toslink kabel aangeschaft, die in deze uitgang kan, en het signaal omzet naar een 3.5 plugje, maar die werkt dus niet.

Heeft iemand enig idee hoe dit wel werkt?

Hartstikke bedankt alvast!

Pepijn

ps: Een plaatje van de achterkant van de tv vind je HIER

En zo ziet de door mij gekochte toslink kabel er ongeveer uit: TOSLINK KABEL

Toslink geeft wel een audiosignaal maar het is digitaal. Het moet eerst omgezet worden naar een analoog signaal. Daar heb je een DAC (digitaal-analoog converter) voor nodig. Je kan een losse DAC gebruiken, of misschien zit er een ingebouwd in je versterker. De meeste A/V-receivers hebben wel zo'n ingebouwde DAC. De meeste stereoversterker niet, al zijn er wel uitzonderingen...

Nadat het digitale signaal is omgezet naar een analoog signaal, moet het versterkt worden (door je stereo- of surroundversterker). De speakers sluit je uiteraard aan op de versterker. Dan zou het moeten werken... Succes!

Misschien niet de meest charmante oplossing, maar voor TV geluid werkt een koptelefoonuitgang prima.

Minijackje naar 2x tulp en gaan met die banaan.

TOSLINK is inderdaad digitaal signaal, zonder een digitale ingang op je versterker kom je dus niet ver.

Wat je wel kunt doen is bijv. een DAT recorder, CD-Recorder of Minidisc op de kop tikken, mag kapot zijn als hij maar in de opnamestand gaat. Die hebben vaak een digitale ingang.

Kan een heel goedkope oplossing zijn ;).

Guest Heino

Of je koopt geawoon een Scart-verloopplug. :rolleyes:

Op zo'n plug zittten aan de achterkant drie tulp-aansluitingen: rood, wit en geel. Als je op de rode en de witte via een tulpsnoertje een versterker met afstandsbediening aansluit (en die weer op de externe luidsprekers), heb je uitstekend geluid. Enige nadeel: je luidsterkte moet je regelen met de volumeknop / afstandsbediening van de versterker.

Ik heb m'n lcd tv opgeschroefd, de interne speaker draadjes van de speakers losgehaald, aan een 12 polige draaischakelaar gesoldeerd, vier draadjes van deze schakelaar naar de interne speakers, vier draadjes naar vier female banaan stekkers die in de achterkap geschroefd zijn waar ook de draaischakelaar in zit. M'n Quad 11L speakers naast m'n tv gezet en aangesloten op de achtekant. De draaischakelaar kiest de interne of de externe speakers. Works like a charm :rolleyes: !

Ik wil iedereen bedanken voor de ongelofelijk snelle reacties!

Ik vind het maar vreemd dat het allemaal zo moeilijk moet :S

Ik denk dat ik maar over ga op de koop van een setje dat gewoon een optische ingang heeft...goed idee?

Ik zat te denken aan de Samsung Ht-Z210

Bedankt

Ik wil iedereen bedanken voor de ongelofelijk snelle reacties!

Ik vind het maar vreemd dat het allemaal zo moeilijk moet :S

Ik denk dat ik maar over ga op de koop van een setje dat gewoon een optische ingang heeft...goed idee?

Ik zat te denken aan de Samsung Ht-Z210

Bedankt

Het hoeft niet zo moeilijk hoor. Maar dan heb je wel een andere tv nodig, vrees ik. Ik heb zelf sinds kort deze:

krl37v_main_image_gallery.jpg

Pioneer KRL-37V

Die heeft naast een digitale uitgang (ook toslink, net als bij jouw tv) ook gewoon een analoge audiouitgang op de achterkant en die heb ik rechtstreeks op m'n versterker aangesloten. Heb je dus ook geen versterker met digitale ingang of een aparte DAC nodig...

Maar heeft jouw tv geen scart-aansluiting? Daar is met een verloopstekkertje ook een audiosignaal uit te halen. Voordeel is dat dat signaal al analoog is, en je dus ook geen nieuwe versterker nodig hebt (of een aparte DAC)...

Edit: ik zie op het plaatje van de achterkant van je tv inderdaad een scart-aansluiting, dus het is mogelijk om die te gebruiken...

Edited by Henrie

kweettnietzeker... maar moet die Scart dan geen output zijn? Ik vermoed dat het input is.

Ik zat zelf nog te kijken naar de cinch-aansluitingen, maar dat is zeker input, dus daar kun je geen versterker mee voeden.

M :ph34r: rc

De scart aansluiting op de TV heeft zowel geluid in als geluid uit. Daarvoor zijn verloopjes te krijgen met cinch aansluitingen er op, zoals reeds gemeld. En anders zijn er scartkabels met aan de ene kant scart en aan de andere kant cinch.

;)

kweettnietzeker... maar moet die Scart dan geen output zijn? Ik vermoed dat het input is.

Ik zat zelf nog te kijken naar de cinch-aansluitingen, maar dat is zeker input, dus daar kun je geen versterker mee voeden.

M :ph34r: rc

Scart pin layout:

scart.gif

:D

Verder sluit ik me bij Pjotr aan ;)

Heej!

Dat verloopstukje dat heb ik :D

En het werkt! Fantastisch dus. Nu is er alleen nog 1 probleempje, waarvan ik me afvraag of het opgelost kan worden.

Als ik van de tv over schakel naar bijvoorbeeld "exit 1" of de pc, dan blijft het geluid van de tv-zender gewoon doorgaan.

Nog idee