Langspeelplaat Posted 5 maart 2009 Report Share Posted 5 maart 2009 (edited) Eerst wat over driade : Ervaringen met de fabelachtige driade 103 MKII 3 weg luidsprekers. Er is weinig te vinden over driade daarom leek mij het leuk om mijn ervaringen met dit top model mee te delen. De hoogtijd dagen van driade waren in je jaren 90. In die tijd zijn de beste driade luidsprekers gefabriceerd. Ze hadden allemaal de zelfde kenmerkende 3-hoeks vorm alleen wisselde van grote. Driade heeft na mijn weten maar 2 3 weg luidsprekers gemaakt. Dat zijn is de 103 en de 104, Waarvan de 103 de enige is die echt in productie gegaan is. Overigens zijn als de 3-hoeks driade's in Nederland geproduceerd (IJsselmuiden als ik het goed heb). Dit 18 jaar (schatting) oude topmodel moest in de bi-wired versie 7000 gulden per paar opbrengen. Tegenwoordig doen deze luidsprekers tweedehans makkelijk nog 600/800 euro, dit omdat ze ZEER zeldzaam zijn.The Look : Persoonlijk vind ik de conventionele vierkante luidspreker kasten erg lelijk. Maar dit is niet zo bij driade luidsprekers. Ze kenmerken allemaal een extreem hoge vorm van afwerking, Met vaak hooglans (piano) lak. Maar ook de vorm springt er duidelijk uit in plaats van de saaie vierhoeks kasten hebben de driade een afwijkende vorm die je bij geen ander merk zult tegenkomen. Deze ruim 40kg (p/s) wegende luidsprekers hebben een 6 hoeks vorm die taps naar boven toe loopt. Ook is de zijn er onder de luidsprekers spikes te vinden die natuurlijk een zeer goede invloed op het geluid hebben. Er zijn ook geen uitstekende aansluitingen aan de achter kant te vinden. Dit omdat je ze bi-wired met banaanstekers aan aansluiten. Zelf vind ik dit een hele subtiele oplossing als er geen ruimte is voor grote schroefknop aansluitingen. Door de afwijkende vorm schijnen deze luidsprekers ook geen last te hebben van een zogenaamde staande golf. Wel kan het zijn dat ze voor sommige mensen wat te groot zijn om in de kamer neer te zetten. Ze zijn zonder spikes namelijk 1m & 4cm hoog !. Maar door het ontwerp en de hoge afwerking zit het met de WAF wel goed (bigger is better)De units : Driade heeft gebruik gemaakt van een textieldome,midtoner eton kevlar hexacone,en een eton hexcone woofer. Een 3 weg systeem heeft grote voordelen omdat de spaak duidelijk door de mid unit kan worden weergegeven. En in een 3 weg is er plaats voor een woofer van formaatEn dan nu eindelijk luisteren : Veel Nederlandse luidsprekerfabrikanten staan bekend om hun kenmerkende neutrale geluid. Deze luidsprekers zijn hier zeker geen uitzondering van !. Ze hebben het zelfde geluid meegekregen als al de andere driade is.Omdat dit een 3-weg systeem heeft is hier plaats voor een echt woofer. Maar dit betekend niet dat het laag opvallend aanwezig is. In tegendeel het laag is rete strak en kan makkelijk de hele kamer laten trillen. Echter gebeurd dit alleen als het echt nodig is. Dit voorkomt dat de muziek door het laag word muf word. Door de diameter van de woofer is 40hz geen probleem. Het laag blubbert niet door wat je vaak ziet in goedkopere luidspreker systemen. Neen dit laag kom gemakkelijk op gang maar stopt ook meteen als de muziek daar om vraagtHet midden heeft een zeer hoog live gehalte. En dit is nou exact wat je van een luidspreker verlangt. Je moet denken en voelen alsof je midden in het concert zit. Door een aparte midden unit zijn alle stemmen en instrumenten goed van elkaar te onderscheiden.Het hoog is voor mij perfect !, Zelf vind ik te veel hoge tonen niet echt natuurgetrouw genoeg. Beter satijn zacht dan scherp fluitend, sommige zullen het hoog wel wat te lief vinden,zelf krijg ik pijn in mijn oren van te scherp hoog..Ik luister klassiek t/m metal en ik vind deze luidspreker het best tot hun recht komen bij pop/rock omdat ze zo levendig en compleet van klank zijn. Maar ook metal komt prima uit deze luidsprekers. Veel mensen zouden denken dat je bij zulke muziek een lage meer waarde met zulke luidsprekers hebt maar niets is minder waard. Want in deze genres gebeurt er namelijk heel veel tegelijk in de muziek. Het is dan ook van essentieel belang dat de luidsprekers alles exact kunnen weergeven zodat elk individueel aspect van de muziek gehoord kan worden. Nou luister in niet enorm veel metal omdat mijn voorkeur meer van muziek met het echte mooie bas licht. Bijvoorbeeld bij bas solo's komen deze luidsprekers zeer tot hun rechtOver het algemeen kan je over het geluid zeggen : Zeer natuurgetrouw,Goede plaatsing,indrukwekkend diep strak laag !Ik vind het altijd lastig om klanken te formuleren alleen ik hoop dat het al met al toch een beetje gelukt is voor de eerste keer. Ik hoop hiermee mensen te herinneren dat Nederlanders vroeger echt top luidsprekers produceerde op een non commerciele basis. Mede daardoor is er nu weinig meer over van de glorie dagen.Gebruikt in combinatie met :Versterker : Marantz PM7001K.IBekabeling : Progold 4MM bassflexInterlink : Monster I-250CD-speler : Denon DCD-615Platenspeler : Gereviceerde thorens TD-320Element : Grado goldP.S Er kunnen nog wat spelling foutjes inzitten, alleen voor een dyslect is dat moeilijk goed te krijgen. Edited 13 september 2015 by beheerder1 Naam is weggehaald i.v.m. privacy en doodlopende links naar afbeeldingen verwijderd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 maart 2009 Report Share Posted 5 maart 2009 Yay, gefeliciteerd met je eerste recensie! Heel aardig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 5 maart 2009 Author Report Share Posted 5 maart 2009 Bedankt, De spelling controle geeft geen fouten meer aan alleen omdat ik dyslecties maak ik daar nogal wat fouten die de spellingscontrole niet ziet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 maart 2009 Report Share Posted 5 maart 2009 Bedankt, De spelling controle geeft geen fouten meer aan alleen omdat ik dyslecties maak ik daar nogal wat fouten die de spellingscontrole niet ziet. O sorry, ik heb erop gelet en het leken me geen dyslectische fouten, maar wel fouten die een spellingschecker ook niet ziet. Had ik het toch verkeerd: mijn excuses. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 5 maart 2009 Report Share Posted 5 maart 2009 Mooie recensie en heel veel plezier met deze topspeakers! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 5 maart 2009 Author Report Share Posted 5 maart 2009 THX, Ik vind deze luidsprekers echt geweldig, merk hoeveel bass ik eigenlijk gemist heb. Dit zijn eigenlijk de eerst luidsprekers die ik van plan ben een hele tijd te houden. De 3 weg configuratie vind ik eigenlijk ook heel fijn. De bass en de ''stemmen'' worden zo echt enorm veel beter weergegeven. Had trouwens ook nieuwe luidsprekers geluisterd a budget E1200,- Alleen persoonlijk vind ik dat deze luidsprekers ze helemaal in een hoekje spelen !. Ik vond sowieso de nieuwe luidsprekers een beetje tegenvallen. Vooral het gebrek aan aandacht vind ik tegenwoordig een grote misser. Ze kunnen nog wel een betere versterker gebruiken, Alleen het gaat toch beter dan verwacht met die Marantz.Ik had ze ook een dag ge bi-wired alleen ik vind ze zo echt beter klinken (met een kabel). Ze hebben het wel druk bij mij omdat ze toch zo'n 5 uur per dag staan te spelen, maar daar zijn ze gelukkig voor gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 5 maart 2009 Report Share Posted 5 maart 2009 Leuk verhaal Langspeelplaat. Ik heb toch beduidend minder goede ervaringen met Driade. Ik kwam vroeger nog wel eens op luisterdagen en beurzen en op de een of andere manier werden die Driades altijd aangestuurd door Accuphase spul. Ik heb het nooit lekker vinden klinken, geen idee welke van de twee de schuldige was. Saai vond ik het vooral. Levendig is nooit bij mij opgekomen. Dan heb ik met Translator betere ervaringen. Smaken verschillen zullen we maar zeggen . Ik vind ze er wel erg mooi uitzien. Groeten... PS: zijn dit je eigen speakers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 5 maart 2009 Author Report Share Posted 5 maart 2009 Ja ik heb ze eindelijk zelf te pakken weten te krijgen voor een erg leuke prijs. Het licht er een beetje aan welke driade's je gehoord hebt en idd op welke versterker. Ik vind ze vooral erg natuur getrouw en ze doen eigenlijk alles perfect in mijn ogen. Maar inderdaad soms mis je in stevige rock een beetje de ja hoe moet ik dat zeggen de overtuiging.Maar door een marantz versterker en een grado gold element te gebruiken word dat aardig gecompenseerd.ik ben eigenlijk ook een beetje verslaaft aan het geluid geraakt na me 2 vorige driade's. Je moet er wel echt van houden wand ze hebben nogal een uitgesproken karakter. Op driade gebied schijnt er niet veel beters gemaakt te zijn dus de volgende keer zal ik naar een ander merk moeten. Ik vind het wat meer Engelse geluid ook erg mooi, maar op ten duur niet realistisch genoeg. Ze hebben mijn audio hobby in ieder geval weer nieuwe kracht gegeven. Ik kijk eigenlijk nooit meer TV ...... (toch alleen maar rommel) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 maart 2009 Report Share Posted 5 maart 2009 Hi LSP, mooi verhaal! Heel fijn dat je nu eindelijk eens tevreden bent. Zag in de foto's dat nu alleen je versterker nog maar van 'zilver' is... dacht dat je niet van zwart hield. Op TV is veel moois, maar je moet het weten te vinden. De afgelopen twee weken op Arte een prachtserie over Albert Kahn, die over de hele wereld culturen in film en foto heeft vastgelegd in het begin van de vorige eeuw. Meer see dan hear natuurlijk. En laatst nog Jimi hendrix, The Doors, en Johnnie Cash. En elke week Andere Tijden. Maar dat is misschien iets voor je over een jaar of 40. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts