Jump to content

Modificatie Dynaudio Audience 42

HPMD
 Share

Recommended Posts

Ik heb een paar Dynaudio Audience 42 luidsprekers. Daar ben ik op zich tevreden over. Echter, van mij mag de klank nog iets losser en in het laag wat meer lucht hebben en wat frisser zijn.

Nu heb ik op een ander forum, zie de link, een modificatietopic van deze luidspreker gezien. Daar worden vrij grote andere komponenten voor het filter gebruikt. Daardoor moet het filter apart in de kast komen. Dat wil ik niet. Ik wil andere/betere komponenten in het filter die op die printplaat passen. Ook wil ik de interne bekabeling vervangen en die aan de tweeter en de woofer vast solderen. Dat is in de originele luidsprekers niet het geval. Daar zit de kabel vast met een klemmetje.

Wie heeft er tips voor de te gebruiken componenten? En wie kan mij helpen met solderen?

Het is een vrij simpel filter zoals jullie zien.

HPMD

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?top...26673#msg426673

Guest kikkervisje

Benader KT88 die heeft dit soort dingen uitgevonden. :D

p.s. heb jij een bepaald doel voor ogen?

wat wil je aan het geluid van nu veranderen en waarom?

Guest kikkervisje
Het doel heb ik in de derde zin omschreven.

HPMD

Oke, oke slordig van mij.

Met alleen maar nieuwe componenten kom je er waarschijnlijk niet. Ook het x-over zal opnieuw berekend moeten worden want met dom weg er dezelfde waarde`s weer inzetten daarmee bereik jij je doel niet.

Vervolgens zal je de boel ook weer moeten meten om eventuele ongerechtigheden te lijf te kunnen.

Vrees dat je toch niet anders kunt, betere componenten zijn in dit geval per definitie groter en ook veel duurder.

Voor de spoel zou je kunnen denken aan een foliespoel, is slechts 20 x 60 mm.

De condensatoren zullen vrij groot blijven.

:unsure:

Overigens verbeteren van componenten blijkt vaak goed te voldoen, even uitgaand van het gegeven dat een fabrikant het wel goed berekend heeft.

"Overigens verbeteren van componenten blijkt vaak goed te voldoen, even uitgaand van het gegeven dat een fabrikant het wel goed berekend heeft."

Klopt Jitze, betere, geselecteerde, onderdelen geven een flink resultaat.

Alleen al door een grotere juistheid van de opgegeven waardes wordt een betere karakteristiek verkregen van het filter. De bekabeling aanpassen is ook altijd goed, ik raad je aan om een goede OFC of zilverkabel met veel "draadjes" voor het hoog waardoor het meer gaat sprankelen.

Guest KT88

Niet echt.......ik ben niet zo thuis in luidsprekers.

Ik zou dat eerder aan Jitze of Miracle ofzo vragen, die weten er veel meer vanaf.

Ik ben meer van de electronica.

Guest kikkervisje

Ik zou dat eerder aan Jitze of Miracle ofzo vragen

Zijn dat ook zakelijk deelnemers?

Alleen al door een grotere juistheid van de opgegeven waardes wordt een betere karakteristiek verkregen van het filter. De bekabeling aanpassen is ook altijd goed, ik raad je aan om een goede OFC of zilverkabel met veel "draadjes" voor het hoog waardoor het meer gaat sprankelen.

Hier kan ik het niet zo mee eens zijn, ik zou zeggen: "Alleen al door een grotere juistheid van de opgegeven waardes wordt een andere karakteristiek verkregen van het filter."

Ik moet altijd een beetje lachen om de obsessie voor toleranties, als je een component goed meet weet je wat de waarde is en hoe beter je meet hoe exacter je het weet. Dus voor de waarde hoef je niet zoveel te investeren. Helaas... is er een maar, de meetonzekerheid, die is nogal groot zoals hobbyisten meten, erg groot zeg maar en dat heeft niks met het aantal nullen achter de komma op het display te maken maar veel meer met omgeving en methode. Ook bij het beoordelen va het akoestisch resultaat is de meetonzekerheid erg groot.

Ook een leuke is dat als je bijvoorbeeld zo'n pietepeuterig klein spoeltje vervang door zo'n dik vet 0 Ohm ding je eigenlijk ook het een en ander aan het filter en misschien wel de kast moet herberekenen.

Ten slotte, Dynaudio weet hoe ze moeten filteren en is een van de merken waar ik zeker vanaf zou blijven.

Ik zou dat eerder aan Jitze of Miracle ofzo vragen

Zijn dat ook zakelijk deelnemers?

Ik werk part-time - momenteel een paar weken per jaar bij Ruad in Amsterdam, modificeer en repareer daarnaast speakers van Klipsch - af en toe ook eens van een ander merk - platenspelers en buizenapparatuur.

Afgelopen jaren ook een aantal versterkers in opdracht gebouwd, zoals die 300B push-pull waarover ik in het topic buizenliefde repte.

Door contacten met fabrikanten lever ik ook wel eens wat lastig te verkrijgen componenten en kabel/draad.

dus wel een beetje zakelijk ^_^

Hier kan ik het niet zo mee eens zijn, ik zou zeggen: "Alleen al door een grotere juistheid van de opgegeven waardes wordt een andere karakteristiek verkregen van het filter."

Ik moet altijd een beetje lachen om de obsessie voor toleranties, als je een component goed meet weet je wat de waarde is en hoe beter je meet hoe exacter je het weet. Dus voor de waarde hoef je niet zoveel te investeren. Helaas... is er een maar, de meetonzekerheid, die is nogal groot zoals hobbyisten meten, erg groot zeg maar en dat heeft niks met het aantal nullen achter de komma op het display te maken maar veel meer met omgeving en methode. Ook bij het beoordelen va het akoestisch resultaat is de meetonzekerheid erg groot.

Ook een leuke is dat als je bijvoorbeeld zo'n pietepeuterig klein spoeltje vervang door zo'n dik vet 0 Ohm ding je eigenlijk ook het een en ander aan het filter en misschien wel de kast moet herberekenen.

Ten slotte, Dynaudio weet hoe ze moeten filteren en is een van de merken waar ik zeker vanaf zou blijven.

"als je een component goed meet weet je wat de waarde is en hoe beter je meet hoe exacter je het weet".

Juist, en als je dus een filter berekent en gaat bouwen met gemeten componenten zal het resultaat dan niet nauwkeuriger zijn dan wanneer je componenten gebruikt die in waarde afwijken?

Dus de berekende karakteristieken beter benaderen?

Maar....het gaat uiteindelijk om de muziek.

Niet alleen de toleranties zijn van invloed, de gemeten waarde dus, ook de samenstelling - wijze van wikkelen, gebruikte materialen - zijn van grote invloed op het uiteindelijke resultaat..

Zelfs Dynaudio gebruikt componenten die gekozen zijn op economische gronden en inderdaad vaak in geen enkele verhouding staan tot kast en units.

Is een vrijwel algemeen probleem.

Blijven er dus eindeloos veel mogelijkheden een bestaand product op te waarderen.

:huh: