Jump to content

Alles staat bij een goede opname

james bond
 Share

Recommended Posts

Aangezien iedereen hier @ Hear wel een mooie installatie heeft.

Vraag ik me regelmatig af of ik helemaal gek geworden ben.......

Ik heb een leuke set heb daar een hoop geld voor betaald en ik ben afhankelijk van wat mensen in de studio's allemaal met de muziek doen..... Oftewel hoe ze een opname kunnen verprutsen...

Als je ziet hoe veel muziek is opgenomen, dan schieten de tranen mij soms spontaan in de ogen. Dan zie je ineens een remaster (dus ik denk beter) zucht...... Het is zo hard opgenomen dat het gewoon kraakt. Om over de laatste van Metallica maar te zwijgen....... (heel veel dynamiek :mad2: )

Natuurlijk zijn er ook goede opnames..... maar deze worden steeds zeldzamer.

Mijn beleving van de muziek zou moeten zijn: Dat ik naar de muziek luister in plaats van naar de opname kwaliteit.

Nu worden er allemaal cd's uitgebracht met allemaal schitterende afkortingen erachter...... shm cd is er 1 van. Volgens de kenners is dit dan een hele verbetering. Maar ALS ZE DAN OPNIEUW PROBEREN OM HET ER ZO HARD mogelijk op de cd te zetten zodat het Opnieuw kraakt. Dan is voor mij de lol er snel af.

Wat ook een stoorfactor is een cd opnieuw uitbrengen met 1 extra nummer. Maar in ieder geval denk ik dat iedereen dit allemaal wel herkent.......

Kortom, de vraag die ik me nu begin af te vragen vroeger toen ik nog een midi setje had toen had ik al deze problemen niet. Het klonk allemaal toch niet ;)

Ik wil weer terug naar die goede oude tijd met blinkende setjes met heeeeel veel knopjes heel veel knipperende lichtjes........ en waar af en toe een knopje afvloog die je er dan weer aan moest lijmen :D

Setjes met wel; 10000 watt. Supermerken als Superpech anitech geldweg enz......

Echter als ik als "nuchtere" Fries er nog eens beter over nadenk.

Ik ben inderdaad gek...

Gek op muziek :D

Ja, ik vroeg me laatst ook af of het niet de prijs van perfectie is, dat je van bepaalde muziek gewoon minder kunt genieten dan voorheen, omdat de opname/mastering zo storend is, want je weet dat muziek beter kan klinken op je set. Kwaliteit heeft een prijs, sommige opnames zakken gewoon voor de toets. Maar je leeft dan ook niet in een perfecte wereld en om je muzieksmaak aan te passen, met alleen maar audiofiel verantwoorde opnames is niet echt waar het om begonnen is met de hobby :cool2:

De beste installatie om naar muziek te luisteren haalt het beste uit iedere opname. Goede opnames klinken subliem, en opnamefouten (bewust dan wel onbewust) worden zodanig gemaskeerd dat er naar de muziek te luisteren valt. Al valt dat laatste tegenwoordig niet mee. Hoe beter en betaalbaarder opnameapparatuur wordt, hoe slechter de gemiddelde opname.

Ga je alleen voor optimale geluidskwaliteit dan koop je high-end. (inclusief 1 referentie CD... ;-) )

Helaas zijn er veel heel goede opnamen met slechte muziek en heel slechte opnamen met goede muziek.... :(

LP's van serieuzere muziek (Jazz en klassiek) zijn meestal goed tot zeer goed opgenomen. ook de oudere. Bij pop muziek is het heel verschillend.. ook bij nieuwere uitgaven.

Er is nog steeds een loudness war gaande (zie link in mijn handtekening). Kennelijk denkt "men" dat harder ook beter is. het toppunt van een slechte opname is een van de laatste CD's van Chris Rea. Die vervormt (zwaar overstuurd) bijna van het begin tot het einde.

Van de andere kant.. ik heb ook wat oude mono Jazz platen. Deze zijn soms redelijk, maar vaak ook gewoon slecht opgenomen. Toch draai ik ze regelmatig omdat de muziek me bevalt. Niet wanneer ik er echt voor ga zitten, maar meer als achtergrond muziek.

En je installatie... die kan nooit laten horen wat er NIET in de opname zit.

:)

De beste installatie om naar muziek te luisteren haalt het beste uit iedere opname. Goede opnames klinken subliem, en opnamefouten (bewust dan wel onbewust) worden zodanig gemaskeerd dat er naar de muziek te luisteren valt.

Als een installatie fouten maskeert gaat er ergens iets vreselijk fout !

Dat betekent dat goede opnames absoluut niet subliem kunnen klinken.

Een goede weergave brengt niet alleen alle muziek tot leven, laat ook elke fout genadeloos horen.

Gelukkig hebben we onze verbeelding, emotie en een brein dat onvolmaaktheden - soms - accepteert.

-_-

Lang heb ik ook gedacht dat hoe beter de installatie is hoe slechter een slechte opname gaat klinken. Totdat ik de MF Tri-Vista/Dali Helicon 400 combinatie aanschafte.

Toen bleek dat ook een slechte opname mooier kan klinken op een topinstallatie.

Met veel moeite heb ik nu eindelijk, na heel veel uitproberen, dat zelfde bereikt in de slaapkamer.

Veel combinaties zullen slechte opnames idd op een vreselijke manier onderuit schoffelen, maar ik ben er nu wel achter dat er met verschillende combinaties een geheel samengesteld kan worden waarmee je ook de slechte (uitzonderingen zoals de laatste Metallica CD daargelaten) opnames met goed fatsoen kunt beluisteren.

De combinatie die er nu bij mij in de slaapkamer speelt geeft een hoop meer detail, een mooiere/duidelijkere stage en een mooier geluid dan wat het deed met een LUA 6060C of Lecson Quattra+, maar ik kan er nu wel met goed fatsoen CD's en LP's luisteren die met de andere versterkers niet om aan te horen waren. De goede opnames zijn mooier geworden, maar ook de slechte opnames klinken nu mooier dan wat het was.

Mvg. Miracle.

Beste Miracle, je heb zeker nog nooit een echte installatie gehoord!!!!!!!!!!!!!!

En ik denk als je zo,n echt setje ooit eens een keer mag beluisteren je verhaaltje totaal anders word.

Henk.

Beste Miracle, je heb zeker nog nooit een echte installatie gehoord!!!!!!!!!!!!!!

En ik denk als je zo,n echt setje ooit eens een keer mag beluisteren je verhaaltje totaal anders word.

Henk.

Beste Henk,

Ik heb onderhand voldoende "echte" installaties gehoord. Daaronder een aantal waar een slechte opname werkelijk geen gehoor is, maar ook een aantal waar ook een slechte opname wel goed te luisteren is.

Mijn verhaaltje zal dus NIET veranderen als ik "zo'n echt setje" beluister.

Voor mij is het pas een echte set als het ook slechte opnames goed laat horen. En dat kan ook bijvoorbeeld met Audio research reference apparatuur en Wilson Wattt Puppy's of Jeff Rowland met Infinity IRS Epsilon's.

Lijken me toch geen kattepis setjes. :P

Zelfs met een simpele Lecson Quattra+ versterker, maar ook met een LUA 6060C en AVI Pro 9+ speakers waren sommige (slechte) opnames hier geen gehoor. Die zelfde opnames zijn nu met een Audio recearch LS-1 (Philips Miniwatt SQ E288CC buisje) en Jadis JCA-30 op de zelfde speakers wel goed te beluisteren.

Lijkt me toch geen slechtere versterkerscombinatie dan de voorgaande versterkers. Ik hoor iig meer detail, een betere soundstage en een natuurlijker geluid. En toch kan ik slechte opnames beter verdragen dan met de voorgaande versterkers.

Het is volgens mij gewoon een kwestie van de juiste match in een set vinden om een goede opname top te laten klinken, en een slechte opname beter dan op een mindere set.

Mvg. Miracle.

Beste Miracle.

Ik heb een keer naar je setje geluisterd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En ik mag wel zeggen het klinkt niet (verkeerd).

Maar een slechte opname klinkt op wat voor set ook gewoon niet goed.

De set in de slaapkamer:

1.jpg

Henk.

Tja.....

Ik weet uit ervaring dat een goede opname al heel moeilijk is te maken. Heb het zelf ook wel eens mogen proberen in een kleine studio..

Dan ontdek je dat het best wel moeilijk is... Echter heb ik ook al begrepen dat er meerdere personen met dat proces bezig zijn. Dus uiteindelijk ben je afhankelijk van de oren van zo'n technicus, en alle mensen die daar weer aan werken.

Maar ook van de oren van een aantal mensen die luidsprekers bouwen, apparatuur ontwerpen. Om over alle luidspreker kabels en interlinks maar te zwijgen.

Als laatste heb je dan je eigen oren............en die eventueel van de aanhang, dan heb je ook nog de WAF. (die grote lelijke boxen.........Ze moeten kleiner....... (en om mijn vader te citeren: "jij wil luidsprekers zo groot als luciferdoosjes."..)

Het moeilijke is dus ook om tussen al die merken het juiste geluid te vinden, en dan moet de aanhang het ook nog mooi vinden.......

Daarnaast heb je ook van die mensen die cd's opnieuw uitgaan brengen onder de term (GEREMASTERD)

Die gast die bijvoorbeeld AC/DC heeft geremasterd die mogen ze van mij vandaag nog de zak geven. Die krijgt het voor elkaar om alle kracht uit die groep te halen. Echter heeft hij een hele goede naam in de muziekwereld.

Er zijn ook remastered cd's uitgekomen die precies hetzelfde klinken als de niet geremasterde cd......

Maar om terug te komen op het feit dat slechtere opnames beter of slechter zouden klinken op een betere set. Dat is maar net hoe je het bekijkt. Als je een set hebt die heel analitisch klinkt, en de opname is van een slechte kwaliteit. Dan zal deze altijd slecht klinken, je hoort echt alle fouten....

Maar als je een set hebt die meer de warme kant van de muziek laat horen, zal hij bij sommige opnames de fouten als ware maskeren. Echter zullen daar weer opnames zijn die dan weer te warm klinken. Die dan op een analytische set beter tot zijn recht komen.

Dus mijn slotsom is dat dit hele moeilijke materie is. Een slechte opname kan bij de ene persoon heel erg bagger klinken. Terwijl deze bij iemand anders juist als erg lekker wordt ervaren. Zelfs bij jou thuis....

Wat ook erg leuk is je zet iemand zijn/haar cd op. Het is een ongeloofelijke ruk opname. Klinkt bij mij thuis veel beter....

Dat je zoveel geld uitgeeft aan een instalatie zeg........ hoor je dan erg vaak.......

@ miracle

Die opnames die jij zo slecht vind klinken, zijn die werkerlijk zo slecht, of haalt jouw MF het beste in de opnames boven?

Misschien passen sommige combinaties gewoon niet + een iets mindere opname. Maar dat blijft moeilijk.

Ha die henk ik neem aan dat je die foto van de slaapkamer van het internet hebt afgeplukt, die was toch van die fransman :D .

Wat ik de laatste tijd ook weer veel kijk zijn films daarvan vind ik het geluid aangenaam over het algemeen, cd weergave vind ik na 20 minuten al vermoeiend , plaat kan absoluut zo waanzinnig goed zijn dat je met de oren staat te klapperen , maar kan ook heel afstandelijk en vervormd klinken plat en zonder sounstage ,ach ja het is niet anders , gewoon goed zoeken naar de beste opnames .

Gr :angry: hj :D

idd sommige opnames zijn bar slecht. ik koop ze dan wel en luister ze ook gewoon. maar meestal dan als ik naast muziek luisteren iets anders aan het doen ben. bijv forummen.

als ik 'savonds lekker een paar uur muziek kan luisteren (en dat gebeurd niet zo vaak) dan wil ik alleen dingen draaien die mijn installatie tot recht laten komen. lekker wegdromen, dat gaat makkelijker wanneer de mzueik relaistischer klinkt.

en met gehakt in mijn speakers kan ik wel zeggen dat er meer goede opnames zijn dan ik dacht. ( voor de insiders)

@Henk93: Je hebt idd al eens bij mij geluisterd. Toen was ik zeker nog niet tevreden met hoe het klonk.

Zoals jij schrijft, het klonk niet verkeerd toen. Sindsdien is er niet h

een goede set die je gewend bent is genadeloos voor de opname kwaliteit.

ik ben dik tevreden met mijn set ,en zeker na de tweeter wissel !!

maar deze cd is van bizonder kwaliteit

1534814.gif

back to back duke ellington en johhny hodges

opnane

Ja, daar heb je een punt, maar er zijn ook genoeg albums die gewoon kraken, en daar doe je als muziekliefhebber gewoon niets aan...

Of gewoon plat links-rechts zijn uit-gemixed zonder diepte en met een beetje kunstmatige galm er bij. Is op een goede set juist nog beter te horen en irritanter dan op een mindere.

;)

Als een installatie fouten maskeert gaat er ergens iets vreselijk fout !

Dat betekent dat goede opnames absoluut niet subliem kunnen klinken.

-_-

Toch zijn er installaties die een heel eind in de goede richting komen. Pak een willekeurige Quad installatie en je kunt genieten van muziek zonder alle high-end nadelen. Nu zal Quad voor de doorsnee audiofiel geen optie zijn, maar als het om muziek gaat geef ik de voorkeur aan dit soort apparatuur boven spul dat alleen maar bruikbaar is bij optimale opnames. Dat beperkt nl. behoorlijk het uiteindelijke doel...

Mijn voorkeur gaat uit naar een slechte opname met goede muziek boven een goede opname met slechte muziek en een set die gewoon laat horen wat er is opgenomen. Mijn ervaring is dat zolang je muziekkeuze een beetje buiten de mainstream zit de opnamekwaliteit heel aardig is (want minimalistischer?)

Opvallend is m.i dat er in de hifi-wereld heel wat gemodificeerd wordt, laten we het "sounding" noemen, en toch ken ik geen versterkers met een "sounding" knop, eigenlijk is dat jammer, kun je de sound per opname instellen. In het verleden heb ik een aantal vdVeen 100 watters uit RB gebouwd en gebruikt als instrument versterkers. Lekker aan gerommeld, extra potmeters er in zodat je instelpunten asymmetrisch kunt instellen. Ook voor de huiskamer weergave was dat leuk, een heleboel klassiek kreeg ineens drive.

Opvallend is m.i dat er in de hifi-wereld heel wat gemodificeerd wordt, laten we het "sounding" noemen, en toch ken ik geen versterkers met een "sounding" knop, eigenlijk is dat jammer, kun je de sound per opname instellen. In het verleden heb ik een aantal vdVeen 100 watters uit RB gebouwd en gebruikt als instrument versterkers. Lekker aan gerommeld, extra potmeters er in zodat je instelpunten asymmetrisch kunt instellen. Ook voor de huiskamer weergave was dat leuk, een heleboel klassiek kreeg ineens drive.

Ah, jij houdt wel van een "Patatje oorlog" :lol:

Speel dan je muziek af via de PC, de meeste media players hebben een keur aan soorten "Ketchup, curry, mayonaise etc." om droge kost smakelijker te maken.

:D;)

:) voor mij een frietje pickels,

maar ik zat meer aan een beetje meer of minder peper en zout te denken. Stel je voor een instelbare versterker die continu variabel doet wat Bob Carver twee maal heeft gedaan (Amplifier modeling), met een draai van de knop van Mark Levinson via Krell naar 300B buizen oid.

:) voor mij een frietje pickels,

maar ik zat meer aan een beetje meer of minder peper en zout te denken. Stel je voor een instelbare versterker die continu variabel doet wat Bob Carver twee maal heeft gedaan (Amplifier modeling), met een draai van de knop van Mark Levinson via Krell naar 300B buizen oid.

Hee, dat wist ik nog niet:

Carver caused a stir in the industry in the mid-1980s when he challenged two high-end audio magazines to give him any audio amplifier at any price, and he

Ach er zijn VST plug ins die zowat alle gitaarversterkers emuleren die je kunt bedenken. Doet me denken aan Steve Cropper, een studio muzikant die alle stijlen kon spelen, van Elvis tot Jimi Hendrix.

;)