Jump to content

De Technics SL 1500

Juul08
 Share

Recommended Posts

Voor ieder die zich geroepen voelt heb ik een belangrijke vraag. Ik ben student en heb daarom niet bijzonder veel geld te besteden. Ik heb voor mijn gevoel wel een goede versterker en cd speler... Deze laatste gebruik ik echter niet meer. Sinds een jaar ben ik overgegaan op het vinyl. Ik heb echter de stomme fout gemaakt om 140 euro uit te geven aan een usb platenspeler van Akai... de Att05u. Klinkt, als je vrijwel niemand om je heen hebt, die een goede installatie + speler heeft staan in het begin niet zo heel slecht.

De pest zit hem echter in de details. Zeker bij mijn favoriete genres van muziek is dat toch essentie

Ik verwacht dat die Techniks het echt niet veel beter zal doen dan de Akai (slechte Techniks SL1210 clone).

Hooguit dat de armlagers van de Techniks 1500 wat beter afgesteld zijn, en dus minder speling hebben, maar na verloop van jaren is dat bij zo'n tweedehands 1500 ook niet je van het meer natuurlijk.

De arm van de 1500 is ook behoorlijk vergelijkbaar met die van de Akai, en zal dus niet veel beter presteren.

Wil je echt iets beduidend beters zou ik gaan kijken naar een Goldring GR-1 of Rega P-3. Tweedehands vaak al voor een heel leuke prijs te koop, zeer betrouwbaar en een stuk mooier van klank dan een Netniks of Akaikai.

Ik verwacht dat die Techniks het echt niet veel beter zal doen dan de Akai (slechte Techniks SL1210 clone).

Hooguit dat de armlagers van de Techniks 1500 wat beter afgesteld zijn, en dus minder speling hebben, maar na verloop van jaren is dat bij zo'n tweedehands 1500 ook niet je van het meer natuurlijk.

De arm van de 1500 is ook behoorlijk vergelijkbaar met die van de Akai, en zal dus niet veel beter presteren.

Wil je echt iets beduidend beters zou ik gaan kijken naar een Goldring GR-1 of Rega P-3. Tweedehands vaak al voor een heel leuke prijs te koop, zeer betrouwbaar en een stuk mooier van klank dan een Netniks of Akaikai.

Ik snap jouw punt heel goed. Ben al eens eerder gewezen op de door jou genoemde spelers in een platenzaak te Delft.

Ik zou dan eerder beginnen met een speler die een zwevend sub chassis heeft.

Deze is wat minder gevoelig voor het lopen over de vloer.

Daarnaast moet je een platenspeler ook op een stabiel frame zetten, staat dat frame op een houten vloer dan kan je deze het beste op een frame plaatsen dat aan de muur hangt.

Misschien is een oude Thorens wat voor je daar kan je veel aan sleutelen en mocht je het helemaal radicaal willen doen dan kan je hem zelfs een volledig nieuw frame geven en alleen het plateau her gebruiken met het lager. Natuurlijk is dat ook allemaal zelf te maken als je kan draaien maar dan heb je wel wat kennis nodig en ervaring. die je trouwens prima opdoet als je eens met een dergelijk project aan de gang gaat.

Veel sleutel plezier.

Groetjes George.

Ik zou dan eerder beginnen met een speler die een zwevend sub chassis heeft.

Deze is wat minder gevoelig voor het lopen over de vloer.

Daarnaast moet je een platenspeler ook op een stabiel frame zetten, staat dat frame op een houten vloer dan kan je deze het beste op een frame plaatsen dat aan de muur hangt.

Misschien is een oude Thorens wat voor je daar kan je veel aan sleutelen en mocht je het helemaal radicaal willen doen dan kan je hem zelfs een volledig nieuw frame geven en alleen het plateau her gebruiken met het lager. Natuurlijk is dat ook allemaal zelf te maken als je kan draaien maar dan heb je wel wat kennis nodig en ervaring. die je trouwens prima opdoet als je eens met een dergelijk project aan de gang gaat.

Veel sleutel plezier.

Groetjes George.

Heb ook over die thorens na gedacht. Vind het alleen jammer dat deze geen pitch control heeft. Volgens mij kun je dan niet controlleren of deze wel exact 33 1/3 draait. 45 toeren slaap ik geen nacht minder door.. omdat ik simpelweg geen singles koop.

Toch lees ik op verschillende forums/fora(de juiste vervoeging weet ik niet) dat die SL 1500 prima up te graden is... Of hebben zij allen het dan mis?

Technics heeft zeker wel leuke betaalbare spelers, maar nu je 'student' hebt gezegd, mag ik dan als uitkeringstrekker een paar budgetopties opperen, zie maar gewoon wat je ermee doet:

- Pioneer PL12D (gelijk goeie match met je Grado)

- Dual 1219 (zit meestal standaard een Shure M91 onder en dat gaat goed!)

- Technics SL-22 (snaaraangedreven simpele speler met een iets mooiere arm dan de 1500 en dat hoor je), gaat ook goed met de Grado.

Just a thought.

Verder vind ik Thorens altijd wat gammel.

Heb zelf, in een iets hogere prijsklasse, een Dual 704 in mijn woonkamer staan.

Zit normaal rond de 75-100 euro, maar met wat zoeken heb je 'm onder de 60, met de Shure V15. En die wil je ;)

Heb zelf ook een P3 gehad. Mooie tafel, maar je betaalt er ook goed voor.

Technics heeft zeker wel leuke betaalbare spelers, maar nu je 'student' hebt gezegd, mag ik dan als uitkeringstrekker een paar budgetopties opperen, zie maar gewoon wat je ermee doet:

- Pioneer PL12D (gelijk goeie match met je Grado)

- Dual 1219 (zit meestal standaard een Shure M91 onder en dat gaat goed!)

- Technics SL-22 (snaaraangedreven simpele speler met een iets mooiere arm dan de 1500 en dat hoor je), gaat ook goed met de Grado.

Just a thought.

Verder vind ik Thorens altijd wat gammel.

Heb zelf, in een iets hogere prijsklasse, een Dual 704 in mijn woonkamer staan.

Zit normaal rond de 75-100 euro, maar met wat zoeken heb je 'm onder de 60, met de Shure V15. En die wil je ;)

Heb zelf ook een P3 gehad. Mooie tafel, maar je betaalt er ook goed voor.

Wat is er daadwerkelijk mis met een SL 1500 in vergelijking met zo'n Pioneer dan?

Voor welke ligt er een betere modificeerbare(is dat een woord :ph34r: ) toekomst weggelegd?

Bedankt voor de tips. Dual is echter niet echt mijn ding... De andere twee opties zijn het overwegen waard...

Ik ben het niet zo eens met wat er hier over de SL1500 wordt geschreven. Imo een prima speler, wel oud maar het was destijds in het Technics programma een middenklasser, een stap boven de SL1200. Het is een zwaar gebouwde machine, gegoten aluminium chassis.

Ja, de arm kan beter, maar dat geld voor eigenlijk iedere tafel waar geen Graham, SME V, Tri-planar oid op zit. Dat wil dus helemaal niet zeggen dat de arm slecht is, daar zou ik me absoluut geen zorgen over maken. Veel van dit soort japanse armen wordt schromelijk onderschat maar spelen vaak domweg op het niveau van de huidige budget armen zoals Rega RB250

Het enige punt voor mij zou de vraag zijn of een Grado wel met deze wat zwaardere arm harmonieert, dat kun je gewoon proberen en zelfs (laten) meten. Een ander element kost ook niet de wereld en daarmee kun je nog heel ver gaan/ winst behalen.

Als je echter zoekt naar een basis om op verder te bouwen ben je denk ik wel aan het verkeerde adres, het is nogal een plug and play apparaat waar niet zo heel veel aan te modificeren of te upgraden valt. De enige echt zinvolle upgrade lijkt mij de manier van opstellen van de draaiert, ik zou hem direct op een stel Sorbothane halve bollen zetten om hem zoveel mogelijk van de ondergrond te ontkoppelen.

De Pioneer(PL 12d) en de Technics(SL 1500) zijn beide te verkrijgen...

Welke is het meest betrouwbaar... Ik ben geneigd om voor de Pioneer te gaan.. Ik neem aan dat je de juiste snelheid kan bepalen door het gebruiken van een STROBOSCOOP schijf?

Mits de Pioneer dan geen juiste snelheid heeft, wat moet ik hier dan mee?

Iedere andere tip met betrekking tot de speler/lagers/arm en element is welkom... Het gaat hierom een Pioneer PL 12d...Want dat zal hem hoogstwaarschijnlijk worden

Guest kikkervisje

Welke is het meest betrouwbaar... Ik ben geneigd om voor de Pioneer te gaan.. Ik neem aan dat je de juiste snelheid kan bepalen door het gebruiken van een STROBOSCOOP schijf?

Iedere andere tip met betrekking tot de speler/lagers/arm en element is welkom... Het gaat hierom een Pioneer PL 12d...Want dat zal hem hoogstwaarschijnlijk worden

Heb jij de laatste post van Seed7 wel gelezen? :confused:

Heb jij de laatste post van Seed7 wel gelezen? :confused:

Jazeker...

Jij de eerdere posts ook? Buiten dat.. Wat is wijsheid...

Moet je platenspeler hebben met een zwaar chassis en die direct aangedreven is..

Moet er het aangedreven worden door een snaar..?

Als er geen stroboscoop bij zit... hoe weinig speling zit er dan in de draai snelheid van het plateau?

Is deze gelijk aan het verschil zoals bij de spelers bij de stroboscoop?

Ik heb geen idee en ging daarom af op vooral de eerste 3 posts!

Guest kikkervisje
Jazeker...

Je geeft aan geen ervaring te hebben maar wil wel direct beginnen met tweaken, up-graden, modificeren enz meer.

Zoiets als: ik ga naar de dokter geef aan wat ik mankeer en daarna wat de behandeling moet zijn en om dan als nog even snel te vertellen dat je nog niet de ballen verstand van de geneeskunde hebt.

Zo lees ik je relaas.

De pioneer was een echte budget speler met destijds een prijs van ca 6o engelse pond, de SL1500 een middenklasser met een prijs van 350 dollar. Mijn zeer persoonlijke mening, de Pioneer is iets dat je uit nostalgische overwegingen koopt. Hiermee wil ik je zeker geen Technics aansmeren er is nog zoveel anders. Beide apparaten zullen zo'n 30 jaar oud zijn, beiden zul je een goede service beurt moeten geven, beiden kunnen nog zo'n 30 jaar mee. Beiden zijn niet eenvoudig op te waarderen, de Technics makkelijker dan de Pioneer.

In plaats van in modellen en merken te denken zul je voor je zelf moeten bepalen waar je met je 'sound' naar toe wilt en op basis daarvan een richting op gaan. Als voorbeeld, is een rete strakke bas en een perfecte gelijkloop het belangrijkst voor je, dan kijk je naar een zwaar massaloopwerk of een quartz lock direct drive (maar niet de technics 13/14/15xx MKII, armlift altijd kapot en niet te repareren en vaak door de rubbers van het subchassis gezakt) Een lichte snaar aandrijver als de pioneer zal daar wat minder scoren.

Oh ja, probeer eens ergens naar het e.a. te luisteren ...

Jazeker...

Je geeft aan geen ervaring te hebben maar wil wel direct beginnen met tweaken, up-graden, modificeren enz meer.

Zoiets als: ik ga naar de dokter geef aan wat ik mankeer en daarna wat de behandeling moet zijn en om dan als nog even snel te vertellen dat je nog niet de ballen verstand van de geneeskunde hebt.

Zo lees ik je relaas.

Ach, gelukkig geldt het gelijk van de vergelijking niet altijd... Zowel de volgorde van de stelling, als de situatie niet..

(HET GELIJK VAN DE VERGELIJKING - HARRIE JEKKERS let wel, enige haagse humor voor nodig)

Al doende leert men.. Het is vallen en opstaan..

Daarom wil ik bij de basis beginnen.. en met kleine(steeds groter wordende) veranderingen eens kijken wat voor mij een goed effect op het geluid heeft en wat niet.. Ik wil graag iets leren.. Dat idee heb ik niet wanneer ik direct zo'n project debut koop...

De pioneer was een echte budget speler met destijds een prijs van ca 6o engelse pond, de SL1500 een middenklasser met een prijs van 350 dollar. Mijn zeer persoonlijke mening, de Pioneer is iets dat je uit nostalgische overwegingen koopt. Hiermee wil ik je zeker geen Technics aansmeren er is nog zoveel anders. Beide apparaten zullen zo'n 30 jaar oud zijn, beiden zul je een goede service beurt moeten geven, beiden kunnen nog zo'n 30 jaar mee. Beiden zijn niet eenvoudig op te waarderen, de Technics makkelijker dan de Pioneer.

In plaats van in modellen en merken te denken zul je voor je zelf moeten bepalen waar je met je 'sound' naar toe wilt en op basis daarvan een richting op gaan. Als voorbeeld, is een rete strakke bas en een perfecte gelijkloop het belangrijkst voor je, dan kijk je naar een zwaar massaloopwerk of een quartz lock direct drive (maar niet de technics 13/14/15xx MKII, armlift altijd kapot en niet te repareren en vaak door de rubbers van het subchassis gezakt) Een lichte snaar aandrijver als de pioneer zal daar wat minder scoren.

Oh ja, probeer eens ergens naar het e.a. te luisteren ...

Super!

Hier kan ik iets mee.. Het is inderdaad waar dat ik naar dingen moet gaan luisteren... Wat ik ervaar met het apparaat wat ik nu heb.. is dat bij verschillende muziek soorten het wel eens beter of minder klinkt. Ik vind het bijzonder irritant als een bepaalde toon heel erg aanwezig is. Ik wil gewoon "alle" muziek horen maar er mogen geen frequenties te aanwezig zijn. Tenzij de bands er zelf voor kiezen deze tonen aanwezig te laten klinken(ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel.. maar in wat ik zeg.. zit natuurlijk ook een tegenstelling) Voor mijn gevoel is het dan "verstandig" voor zover ik dat woord wel eens mag gebruiken.. om een middenweg te kiezen..

Nogmaals, Bedankt :cool2:

Mag ik nog even iets toevoegen:

Een stroboscoop kun je gewoon downloaden en printen.

Spaarlamp erop richten en voila, snelheid afregelen ;).

ja, zo simpel is het echt.

Nee, maakt niet uit hoe groot je'm print

En het wordt nog mooier:

http://stijnkraft.ebenau.net/shared/tech/Strobo.exe

Met dit programma heb je strobes voor alle mogelijke snelheden. Wel 50hz kiezen natuurlijk!

Verder las ik hier iets over de SL-1500 die b

Pas op, ik heb het niet over de MK2's (vanaf 1979) maar over de echte oer 1200 (1975 - 1977), die is door technics geintroduceerd naast de SL1100 (1975-1977) en als instapper in de DD middenklasse. DJ's waren al erg gecharmeerd van de 1100 en hebben later de 1200 MK2, helemaal omarmd. De SL1500 is uit de zelfde periode als de oer 1200. Prijzen SL1200 $280, SL1500 $350

U heeft gelijk, excuses :)

Ik onderschat de pioneer in het geheel niet, probeer alleen e.a. in perspectief te plaatsen. Geheel persoonlijk zou ik in Juul's situatie voor een Telefunken S500 of een Lenco L76/78 gaan, als je al iets ouds wilt hebben en de handen uit de mouwen wilt steken. Wil je iets nieuwers of helemaal nieuw zou ik gewoon voor de Technics SL-1200 MK2 gaan, zo uit de doos gewoon goed (erg handig omdat Juul zelf aangeeft geen verstand van zaken te hebben) en als je wilt sleutelen/upgraden, mogelijkheden zat. Google

Hmmm... In dat kader wil ik de Dual 1219 nog een keer opperen.

Standaard met Shure M91ED en die dingen werken al-tijd.

De L76/S die ik had had origineel een Goldring G850. Prettig element, maar wel erg 'wollig'.

Heb het altijd een pracht van een draaitafel gevonden, maar 'out of the box' wint wat mij betreft de dual het.

De S500 ken ik niet, vind 'm wel mooi!

V.w.b. de SL-1200: Wordt die niet standaard geleverd met Stanton 500?

Weet je zeker dat je dat aan wil raden? ;D.

Wat ik mij afvraag, is of deze versterker wel een goede PHONO uitgang heeft. Hij zit er wel(absoluut) maar ik weet niet of deze volstaat. Ik heb ook een cd speler maar gebruik deze niet. Mijn vader heeft geen platenspeler meer, en heeft tijdens het aanschaffen van de oude Yamaha ook geen rekening hiermee gehouden.

Allereerst hoop ik voor je dat hij een phono INGANG heeft, anders wordt het lastig ;).

Ik ga er zondermeer vanuit dat ze gewoon de Phono preamps van z'n oude versterkers gewoon heeft nagebouwd. Heb daar weinig verkeerds over gehoord, dus ik zou 'm gewoon proberen. Denk dat het wel meevalt. En zo niet, dan is een NAD of Pro-ject Preampje best betaalbaar en helemaal niet vervelend om naar te luisteren. Vergeet niet dat het je dan wel een ingang kost.

Nou ga je naar een PL-12D luisteren, maar wat voor element zit eronder?

Voor hetzelfde geld is er een goedkope AT onder geschroefd of een Stanton 500 en dan klinkt het helemaal nergens meer naar. Denk daaraan ;). Element doet toch gauw de helft van 't geluid van de hele draaitafel.

Ik ben nieuw op het forum, maar niet nieuw met draaitafels.

De Technics is een goede plug and play draaitafel met een mooie arm die best een ruim aanbod aan elementen kan hebben, het is een degelijke draaitafel, niks mis mee.

De Dual draaitafels zijn ook goede spelers en daar zitten zeker toppers tussen, alleen het lichte armpje zorgt dat je niet heel veel keuze in elementen hebt.

De Pioneer heb ik een keer in mijn handen gehad en goed bekeken, mijn persoonlijke mening is dat dit geen partij is.

De Thorens draaitafels zijn goede draaitafels en er kan behoorlijk veel mee getweakt worden, je kan deze draaitafel naar een heel hoog niveau tillen, laat ook makkelijk een andere plaatsen en met elementen kan je ook vele kanten op.

Lenco en Gerrard staan ook zeer goed bekend en kan veel mee gedaan worden, let wel goed op als je een tussenwiel model koopt, dat het tussenwiel goed rond is en geen jengel laat horen of nog erger een rumble.

Maar een Micro Seiki is ook een hele mooie keuze, kan ook zeer goed getweakt worden, mooie draaitafels.

Vergewis je er van hoe je een draaitafel kan keuren alvorens te kopen, keur de arm op speling op alle punten, let ook goed op het plateau as, als deze speling heeft kan je het vaak wel vergeten, daar is bijna niet aan te komen.

Veel succes ermee

Ik ben inmiddels bij de Pioneer geweest, maar vond het geen goed apparaat. De Motor was zeer duidelijk aanwezig. Ik heb het getest met mijn Grado Black. Bovendien had ik het idee dat dit apparaat vroeger verwaarloosd is. Ook geen goede indruk van de verkoper... Dus het totaal plaatje was niet aanwezig.

Nu ga ik toch nog bij de Technics kijken. Kost meer, maar kan me ook misschien meer leveren. Zoals Seed7 al eerder zei, ga eens luisteren.. Dit lijkt mij een verstandig besluit. Ik kan de platen wel gewoon draaien momenteel want ik heb die Akai nog staan! Ik heb onjuist gedacht vind ik. Ik koop een element en kies hierna een speler.. Volgens mij geen juiste volgorde. Het element moet bij de speler passen en niet andersom.

De versterker heeft inderdaad een INGANG.. voor de Phono.. Geen opvallend slecht geluid.. Voor zo ver ik dat kan beoordelen. Dit zit hem echter vaak in het vergelijken maar ook dat kan ik niet.

Ik hoop dat de technics mij wat biedt.. Dat de verkoper het ding goed heeft onderhouden.. Zou leuk zijn.. heb er een hoop moois over gehoord... Dan maar zonder Grado... Laat ik die lekker zitten op de AKAI!

Aan die Technics heb je een dijk van een speler, hier kan ook een Grado element onder.

De Denon elementen passen er ook zeer goed onder of de goedkopere AT elementen, eigenlijk kan je gewoon heel veel kanten op met de Technics.

En de phono-pre van de Yamaha is wel een goede.

Ik heb een 1500 staan (nieuw gekocht in 1976 schat ik). Ik heb er een paar maanden geleden weer eens spanning opgezet (na 15-20 jaar uit te hebbengestaan). Mij viel op dat de snelheidsregeling niet meer goed werkte. Ik kon de stroboscoop rand niet meer stil krijgen. Heb er overigen niet naar geluisterd.

Het enige punt voor mij zou de vraag zijn of een Grado wel met deze wat zwaardere arm harmonieert, dat kun je gewoon proberen en zelfs (laten) meten. Een ander element kost ook niet de wereld en daarmee kun je nog heel ver gaan/ winst behalen.

Wat zou dan een goed element zijn onder een Technics SL 1500? Praat je dan over een hoge output MC.. zoals die van Denon..?

Of zit ik dan helemaal mis. Ik snap dat dit budget gebonden is, maar sparen voor