Jump to content

Bernard Haitink 80 jaar

mumsoft
 Share

Recommended Posts

mumsoft said:
Hi,

Misschien is het jullie ontgaan, maar Bernard haitink is 80 jaar geworden.

En de Avro viert het feest mee. Elke avond een concert op tv, en de muziek is ook gratis te downloaden (in 320 Kbps MP3 kwaliteit)

Zie http://haitink.radio4.nl/nl/home/

M :ph34r: rc

nee hoor is mij niet ontgaan :rolleyes: .is al gedownload,leuke aktie van de avro.gr henkes

spido said:
Bernard Haitink is zijn hele leven "een Belofte voor de Toekomst" gebleven.

[...]

Echt Amsterdams, overigens: je grootste talenten (muziek, toneel, beeldende kunst, mode, voetbal, etc.) verkopen om ze elders te zien zieltogen... in Londen... in Barcelona... in New York...

echt Nederlands om op zo'n manier kritiek te spuien op landgenoten die wat presteren, triest Spido.

voor de rest, luister eens naar Haitink/Krebbers/KCO Beethoven viool concert.

spido said:
Echt Amsterdams, overigens: je grootste talenten (muziek, toneel, beeldende kunst, mode, voetbal, etc.) verkopen om ze elders te zien zieltogen... in Londen... in Barcelona... in New York...

Ik ben benieuwd welk voetbaltalent jij bedoelt, dat door de Amsterdammers (Ajax neem ik aan) aan New York (Red Bull neem ik aan) is verkocht... De enige 2 die daar gespeeld hebben, waren al aardig uitgerangeerd: Dave van den Bergh (nooit een topper geweest; heeft wel bij Ajax gevoetbald, maar is toch voor bekend van FC Utrecht) en Ronals Waterreus (was al 37 toen ie daar heen ging)... ;)

Henrie said:
k ben benieuwd welk voetbaltalent jij bedoelt, dat door de Amsterdammers (Ajax neem ik aan) aan New York (Red Bull neem ik aan) is verkocht... [...]

Oooh Henrie, je vergist je in het lange termijn geheugen van "de Spido", het gaat, denk ik, over "van voor jou tijd" toen NY nog een Cosmos had en daar Nederlandse "Juan's" speelden.

Seed7 said:
  Henrie said:
k ben benieuwd welk voetbaltalent jij bedoelt, dat door de Amsterdammers (Ajax neem ik aan) aan New York (Red Bull neem ik aan) is verkocht... [...]

Oooh Henrie, je vergist je in het lange termijn geheugen van "de Spido", het gaat, denk ik, over "van voor jou tijd" toen NY nog een Cosmos had en daar Nederlandse "Juan's" speelden.

Ja, Neeskens en Cruijff. Maar die hadden hun beste tijd ook al wel gehad (bij Ajax en Barcelona)...

Edit: ik zie op wiki dat ik Wim Rijsbergen vergeet, maar die speelde nooit voor Ajax... ;)

Beste Henrie,

"Alles is betrekkelijk," zei mijn goede vader op betrekkelijk relevante ogenblikken.

Zo zegt de kwalificatie "een belofte voor de toekomst" misschien wel meer over de waarnemer dan over het object/subject.

Ik bedoel: als wij iemand "een belofte voor de toekomst" noemen, betekent dit alleen maar dat wij vermoeden dat zo iemand tot nog grotere hoogten zal stijgen.

Maar dat gebeurt vrijwel nooit: "een belofte voor de toekomst" wordt bijna nooit ingelost.

Waarom niet?

Omdat wij te veel verwachten, op het verkeerde moment, en in de verkeerde setting!

Neem nou zo'n Cruyff, bijvoorbeeld.

Speelde als een briljant, in de schitterende diamantsetting die Ajax heette.

In het Nederlands Elftal ging het ook nog wel aardig, meestal, omdat dit indertijd een enigszins verzwakt Ajax was.

Maar bij Barcelona ging het een stuk minder.

Moest-ie alles zelf verzinnen en opknappen: zonder Sjakie, zonder Pietje, zonder Vasco, zonder Cootje...

Haal een briljant uit zijn setting, en hij schittert niet meer zo fraai.

Haitink en het Concertgebouworkest hadden samen groot kunnen worden.

H

Guest kikkervisje
  spido said:
Beste Henrie,

"Alles is betrekkelijk," zei mijn goede vader op betrekkelijk relevante ogenblikken.

Zo zegt de kwalificatie "een belofte voor de toekomst" misschien wel meer over de waarnemer dan over het object/subject.

Ik bedoel: als wij iemand "een belofte voor de toekomst" noemen, betekent dit alleen maar dat wij vermoeden dat zo iemand tot nog grotere hoogten zal stijgen.

Maar dat gebeurt vrijwel nooit: "een belofte voor de toekomst" wordt bijna nooit ingelost.

Waarom niet?

Omdat wij te veel verwachten, op het verkeerde moment, en in de verkeerde setting!

Neem nou zo'n Cruyff, bijvoorbeeld.

Speelde als een briljant, in de schitterende diamantsetting die Ajax heette.

In het Nederlands Elftal ging het ook nog wel aardig, meestal, omdat dit indertijd een enigszins verzwakt Ajax was.

Maar bij Barcelona ging het een stuk minder.

Moest-ie alles zelf verzinnen en opknappen: zonder Sjakie, zonder Pietje, zonder Vasco, zonder Cootje...

Haal een briljant uit zijn setting, en hij schittert niet meer zo fraai.

Haitink en het Concertgebouworkest hadden samen groot kunnen worden.

H

Guest kikkervisje
  buizenbart said:
Dat moet je Spido wel nageven: hij kan bij vlagen fraaie stukjes schrijven.

Ben inmiddels bang dattie het zelf ook nog geloofd. :D:D:D

Beste Spido,

Het Concertgebouworkest is idd een van de beste ter wereld.

Wat Haiting en Krebbers betreft, die heb ik vakmatig persoonlijk een tijdje meegemaakt. Wat hen vooral bekend gemaakt heeft is een zeer hoge dunk van zichzelf, communicatief waren het geen groten. Toch wel opvallend dat jij juist die aspecten herkent.

;)

Beste Spido,

Ben het met je mening over Haitink niet eens. Hij is zeker geen tweederangs dirigent. Haitink is een dirigent die juist zonder al te veel op te willen vallen (heb het niet over hem persoonlijk, maar als dirigent) de componist centraal stelt in zijn interpretaties. In de zeer gewaardeerde opnames van de symfonie

Kraus vonBentinck said:
In mijn oren heeft Spido t.a.v Haitink wel gelijk. Hoewel ik niets wil af doen aan de prestaties van Haitink is hij niet meer dan een goede dirigent maar niet van uizonderlijke klasse. Wel is het in mijn ogen een beetje een ijdeltuit die graag de gekwelde kunstenaar uithangt en veel te elitair.

over Haitink's verrichtingen met Mahler al wel eerder wat opgemerkt: recensie Mahler IV op hififorum

Welke dirigent is geen ijdeltuit. Karajan, Bernstein, Maazel, het zijn allemaal ijdeltuiten en in die zin valt het met Haitink nogal mee.

De Mahler uitvoeringen van Haitink die ik waardeer zijn de vroegste uit de jaren 60. Die vierde met Elly Ameling is schitterend en op lp ook nog eens fantastisch opgenomen.

Mijn punt is dat Haitink zeer breed is en daarom tot de top behoord. Noem mij een dirigent die en Mahler en Bruckner en Shostakovitch en de Franse componisten zo goed op lp heeft gezet.

De Bernstein Mahler 4 met die jongenssopraan is zeker door die stem niet mijn favoriet. Live opname dacht ik, heb hem ooit gehad op cd. De Mahler 1 met KCO en Bernstein heb ik ook gehad op cd, en die is fantastisch. Als ik die nog een keer op vinyl tegenkom :rolleyes:

O ja en nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. op naar de 80 en niet te elitair worden he!

Je hebt hier idd een punt Spido

spido said:
Vakmatig is (was) er immers techniek en kennis genoeg aanwezig.

Dat is zeker waar maar dat is niet genoeg. Het is hem nooit gelukt om dat te ontstijgen, ondanks zijn wil daartoe. Om echt het bestaande te ontstijgen/overstijgen heb je aangeboren talent nodig, dat kun je niet leren. Wellicht verklaart dat ook zijn ietwat hautaine houding: Als het niet met daden lukt dan maar maar met woorden het hogere over jezelf verkondigen.

;)

hansko said:
(...) Wat doet trouwens die Metha in jouw top rijtje? In welke opname blinkt die nu uit? (...)

Beste Hansko,

Het is natuurlijk maar een heel algemeen beeld, dat ik schetste.

Mijn "superklassers" stelden soms teleur, en mijn "eersteklassers" stegen soms boven zichzelf uit.

Sommige interpretaties van bijvoorbeeld Rafa

Hij heeft niets nieuws gebracht. Geen nieuwe vergezichten of perspectieven geopend.

Beste Spido,

We blijven het oneens. Geeft niet. Ik vind bijvoorbeeld alle door Haitink met twee orkesten opgenomen symfonien van Shostakovitch wel vernieuwend. Hij heeft in Nederland die componist echt op de kaart gezet.

Dat je Metha op de top lijst zet door 1 blijkbaar goede (ken hem niet) opname en daarmee boven een Haitink kan ik niet volgen. Geeft ook niet.

Dan even off-topic.

Hoe komt het toch dat het KCO zo goed blijft spelen ook met al die wat minder goede dirigenten <_< ook de bezetting verandert regelmatig en al die bekende Nederlanders zitten er niet meer in. Komt dat door de goede akoestiek?

Ben wel benieuwd naar je mening.

hansko said:
(...) Hoe komt het toch dat het KCO zo goed blijft spelen ook met al die wat minder goede dirigenten <_< ook de bezetting verandert regelmatig en al die bekende Nederlanders zitten er niet meer in. Komt dat door de goede akoestiek?

Beste Hansko,

Wie weet heeft de akoestiek wel invloed op de manier van spelen? De Wiener Philharmoniker speelt ook in een aardig zaaltje.

Het KCO - als collectivum - wordt door deskundigen hoog geklasseerd. Maar tegelijkertijd zijn er critici die de blazers van de Berliner en de strijkers van de Wiener hoger inschatten dan hun collega's uit Amsterdam.

Heeft misschien

spido said:
  hansko said:
(...) Hoe komt het toch dat het KCO zo goed blijft spelen ook met al die wat minder goede dirigenten <_< ook de bezetting verandert regelmatig en al die bekende Nederlanders zitten er niet meer in. Komt dat door de goede akoestiek?

Beste Hansko,

Wie weet heeft de akoestiek wel invloed op de manier van spelen? De Wiener Philharmoniker speelt ook in een aardig zaaltje.

Het KCO - als collectivum - wordt door deskundigen hoog geklasseerd. Maar tegelijkertijd zijn er critici die de blazers van de Berliner en de strijkers van de Wiener hoger inschatten dan hun collega's uit Amsterdam.

Heeft misschien

beetje muzikant heeft geen dirigent nodig. die kent het stuk en speelt het met zijn hart.

allemaal interessant doenerij zo'n man met een stokje.

bukken M44 :ph34r: