Jump to content

Filtervraag

leobus
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Vorig jaar ben ik begonnen met het nabouwen van een paar speakers.

Ik ben er echter nog steeds niet uit hoe het filter moet zijn. Met name die van het hoog.

Wat ik weet, is dat het hoog op ca 5500 hz gefilterd wordt.

De hogetonen unit die ik gebruik is de Scanspeak D2904/710001. Volgens de leverancier, de unit die ook in het, na te maken, orgineel zit. Dit is een 4 ohm unit. Zou deze ook in 8 ohm bestaan???

Uit een test met een foto van het filter heb ik het onderstaande schema gedestilleerd. (Hoe kan ik trouwens een power point plaatje invoegen?) De test staat in "Stereo" van januari 2006.

+ -----------C1---------C2-------R1---------R2--

L1 C3

- ------------------------------------------------

De L1 is aangesloten tussen de C1 en C2 en ligt aan de andere kant aan de nul ; de C3 staat parallel over de R1.

R2 is ook verbonden met de nul.

Ik heb kunnen aflezen dat C1 een waarde heeft van 3,0 en C2 een waarde van 4,7.

Verder weet ik dat de impedantie van het mid/hoog systeem bij ca 2600 hz een waarde heeft van 50 ohm; bij ca 6500 hz een waarde van 4 ohm; bij ca 15000 hz een waarde van 11 ohm en tenslotte bij 20000 hz weer 10 ohm is.

Kan iemand beredeneren welke de waarden van C3, R1, R2 en L1 moeten hebben om een dergelijk impedantie-verloop te geven? Ik zie trouwens ook niet waar ik de plus van mijn tweeter in dit schema aan moet sluiten. Ik zou mij voor kunnen stellen dat R1 en R2 een spanningsdeler vormen, maar dan zie ik niet hoe ik aan een impedantie kom van 11ohm. En wat doet die C3 over de R1?

Bij voorbaat dank voor de hulp,

Leobus

(Hoe kan ik trouwens een power point plaatje invoegen?)

Wanneer ik het niet weet, maak ik gewoon een screendump (Ctrl+printscreen) en dan plakken in b.v. Office picture manager.

Daarna kun je hem saven als .jpg. 'n hogere resolutie scherm maakt het plaatje beter.

Want eerlijk gezegd... ik snap niks van het schema...(maar dat is nogal gauw :rolleyes: )

:)

Als je eens een schema of foto (onder en bovenkant) van het originele filter zou uploaden, en de ohmwaarden van de speakerunits zou ik je verder kunnen helpen, maar met de info die je hear geeft kan ik helaas niets.

Mvg. Miracle.

Hallo,

Dank voor de reacties.

Ik begrijp dat het plaatje dat ik heb proberen te maken niet duidelijk is.

Een betere tekening krijg ik niet gedownload.

Ik zal eens kijken of ik een foto kan maken van het filter zoals dat in de test staat. Die kan ik dan misschien weergeven.

Het is overigens een derde orde filter voor het hoog. In een Butterworth filter zou je bij een scheidingsfrequentie (voor een 4 ohm unit) van 5500 Hz een C1 van 4.82 uF verwachten en een C2 van 14.47uF. De L die daartussen aangesloten zit zou 0.09mH moeten zijn.

In het Verity filter zijn de C1 en C2 resp. 3.0 en 4.7 uF. De L1 kan ik niet aflezen.

Verder zitten er achter de C2 nog twee weerstanden, waarvan over de eerste weer een condensatortje parallel staat. Alle waarden onbekend.

Ik vermoed dat de weerstanden als verzwakkers dienen, want de hoogunit speelt ca 5 dB harder dan de midddentoner.

Het gekke is echter dat C2 en de serieweerstanden op de nul uitkomen. Als ze als verzwakker dienen zou daar eerst de unit nog tussen moeten zitten.

En wat is de functie van het paralelle condensatortje? (gezien de afmetingen schat ik die op ca 1 uF) Als de weerstanden als paralelle verzwakker over de unit zouden staan, begrijp ik niet hoe de impedantie van het hoogsysteem op 10-11 Ohm uit kan komen.

Kortom vragen genoeg.

Misschien snappen jullie het nu een beetje beter.

Groet,

Leobus

Hoi Leo,

Als je wil kan ik het PP plaatje wel voor je om zetten naar JPG.

moet je het wel even opsturen dan plaats ik het wel voor je.

Groetjes George

Hallo George,

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ook in een PM krijg ik het PP filetje niet meegestuurd.

Als je mij in een PM je prive email adres wilt sturen, kan ik het gewoon via outlook naar je mailen.

Dat lukt zeker wel.

Groet,

Leo

Hoi Leo,

Als je wil kan ik het PP plaatje wel voor je om zetten naar JPG.

moet je het wel even opsturen dan plaats ik het wel voor je.

Groetjes George

Hallo George,

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ook in een PM krijg ik het PP filetje niet meegestuurd.

Als je mij in een PM je prive email adres wilt sturen, kan ik het gewoon via outlook naar je mailen.

Dat lukt zeker wel.

Groet,

Leo

Komt er aan

Bij dezen dan de tekening van het filter zo als Leo deze gemaakt heeft.

Filter.jpg

Vragen:

Waarde C3, R1, R2 en L1

Waar de tweeter aan te sluiten

Daar waar ik een stippellijn heb getrokken, weet ik niet zeker

of de verbinding ook werkelijk bestaat. Op de foto van het orgineel

lijkt dat wel zo te zijn, maar zeker ben ik niet. Het kunnen ook twee

dicht bij elkaar liggende aansluitpunten zijn.

Hopelijk kan iemand leo hier verder mee helpen.

Ik denk wel dat het nu duidelijker moet zijn.

Groetjes George

Dit is een voor mij onbekende manier van filteren. Het lijkt een 3e orde, maar dan is de C3 teveel. Ook zitten de weerstanden in serie met elkaar hier, en dat is zeker niet gebruikelijk. Normaal gebruik je weerstanden in een L-pad (ik iig wel), dus

Kan je niet een foto maken van de print dat is vaak veel duidelijker. even van de voor en achterkant...

er zijn genoeg mensen at hear die er enorm veel verstand van hebben. Ik kan hear nog heel veel leren :)

groet James

Hallo,

De tekening die George voor mij geplaatst heeft, geeft bij mij, bij opening wat hiaten.

Als ik hem echter aanklik staat hij er volledig op.

Beste Miracle,

Dank voor je moeite.

De antwoorden die je geeft, zijn mij eigenlijk wel bekend; dat is allemaal vrij standaard.

Het is echter wel duidelijk dat het Verity filter niet echt standaard is. De waardes van de condensatoren passen in geen enkel standaard ontwerp.

Jouw suggestie dat de 4.7 uF wel eens 14.7 zou kunnen zijn, lijkt mij niet te kloppen. Ten eerste bestaat een 14.7 waarde niet (standaard) en ten tweede lees ik op het fototje toch wel als eerste cijfer een 4 (of een deel ervan) af.

Ik heb eens het filter van een andere Verity in handen gehad (letterlijk) en daar hadden ze ook al een eigenaardige combinatie toegepast: C1 =3.0 en C2 = 3.9. eveneens crossend op 5500 hz. (toen 8 ohm tweeter) Daar zat overigens geen C3 in. Alles wijst echter toch wel op een zekere ontwerpfilosofie.

Ik heb het vermoeden dat de C3 gebruikt wordt om de verzwakking ergens boven de 15000 hz te verlagen. Je ziet de impedantie daar ook afnemen. Op de foto is C3 wel wat kleiner dan C1, maar niet zo klein dat je waardes van 0.01 uF zou verwachten. Dat zouden dan toch piepkleine C tjes worden?

Wat ik al wel bedacht had, is dat C3 niet parallel over de tweeter mag staan omdat dan bij hogere frequenties kortsluiting ontstaat.

Ik speel nu met een L1 van 0.15 mH, een R1 van 2.7 een C3 van 1.0uF en een R2 van 1 ohm.

(R1 met C3) en R2 staan nu in serie met de tweeter. Dat klinkt allemaal redelijk, maar ik denk niet dat het optimaal is.

Richard,

Ik denk dat Robx al het antwoord gegeven heeft.

James,

Er is geen achterkant van het filter; het is geen printplaat, het is hardwired.

Ik moet eerst even een digitale camera lenen om een foto te maken, maar ik vrees dat bij het maken van een foto van een foto er wel heel veel verloren gaat. Het powerpoint plaatje laat alles zien, behalve de afmetingen van de componenten.

Bedank tot zover voor het meedenken.

Verdere suggesties blijven welkom.

Groet,

Leobus