Jump to content

Phono preamp met S/PDIF uitgang

Guest KT88
 Share

Recommended Posts

Forumvrienden,

Veel mensen hier gebruiken een losse phono preamp die analoog wordt aangesloten op de versterker.

Maar met het oprukken van digitale bronnen komen er ook steeds meer versterkers/streamers enz. met digitale ingangen beschikbaar.

In hoeverre zou er animo bestaan voor een (zeer) goede MC/MM voorversterker (met voldoende schakelmogelijkheden) en met digitale uitgang die op een DAC of een mediacenter/surround receiver wordt aangesloten?

Er zijn natuurlijk dingetjes als de NAD PP3 met USB, maar ik denk aan een segmentje hoger in kwaliteits- en prijsklasse.

Serieuze reacties en suggesties worden zeer op prijs gesteld.

Er zal zeker een markt voor zijn, alleen.... ik denk niet onder de analoogliefhebbers.

Van de andere kant, wanneer er ook een goede analoge uitgang op zit is hij ook puur analoog bruikbaar.

De digitale uitgang kun je dan gebruiken om je platen op CD te branden (of nog erger)...

Ik hoef in ieder geval geen platenspeler die klinkt als een CD speler. Wanneer hij klinkt als een SACD speler is het al w

Een analoge uitgang is natuurlijk weinig problematisch, alhoewel.......

Als je uitgaat van analoge voorversterking en daarna RIAA correctie in het digitale domein (DSP) zou je dan daarvoor weer een D/A slag moeten maken.

Dat kun je m.i. dan beter doen in een al voorhanden zijnd apparaat.

De trend gaat toch richting alles digitaal, ook de (voor) versterkers.

Maar bedankt voor de input, dit is dan ook een animocheck. Pro, contra, ik hoor het graag! ;)

Guest tubejack
De trend gaat toch richting alles digitaal, ook de (voor) versterkers.

Ik weet het niet Sander, ik ben geen trendwatcher maar m.i. is juist de buis weer in opmars.

Ja ok er was een hype (weet niet of die er nog is) met goedkope platenspelers met een USB

aansluiting. Maar ik verwacht niet dat er onder je doelgroep.... vinyl liefhebbers veel animo is

Groet,

Jack

een duidelijke doelgroep zie in in de eigenaars / liefhebbers van (veel) LP's die echter ook een verregaande digitale set (willen) hebben. Ik denk dan aan hen die hun luidsprekers digitaal willen filteren en aan digital room correction doen.

Ik kan me een doelgroep voorstellen in hen die graag met diverse van RIAA afwijkende curves spelen, als het digitaal filteren extern van de preamp gedaan kan worden.

Naast S/PDIF zou ik ook graag een USB uitgang willen zien en de hoogst mogelijke digitale resolutie (instelbaar). Als je RIAA intern en digitaal wilt doen dan zou een ongefilterde digitale uitgang ook prettig zijn.

op termijn kan ik me een dergelijk apparaat in m'n set voorstellen.

Ik kan alleen het nut van dit apparaat zien als deze een hoge resolutie (192) kan halen om op zo je platen collectie op een harde schijf te kunnen zetten.

Voor de rest moet het toch ook wel een analoge uitgang hebben.

Wat dan de volgende stap is als je de riaa digitaal wil doen om er een mooie dac in te zetten die je dan ook weer voor je CD speler en je PC kan gebruiken.

Je hebt dan ook meteen je analoge uitgang voor mekaar.

Groetjes George

Het idee om de RIAA in een DSP te stoppen is wellicht iets te hoog gegrepen voor het uiteindelijke ontwerp dat ook nog voor een redelijke prijs verkocht moet kunnen worden.

De reden dat ik kies voor S/PDIF is omdat dat formaat door elke digitale ingang verwerkt kan worden, maar technisch is er natuurlijk geen enkel probleem om USB, Firewire of I2S uit te laten geven, dat is een simpele conversieslag waar kant-en-klare ICs voor bestaan.

Of er naar een hogere resolutie gesampeld gaat worden, moet ik nog even bekijken. Technisch is dat zeker mogelijk, maar ik wil graag peilen of hier animo voor kan zijn.

S/PDIF is een algemeen gebruikt formaat wat op zichzelf goed genoeg kan zijn voor data-overdracht.

De (reeds bestaande) MC/MM trap zelf zal zeker de toets der kritiek kunnen doorstaan (want al bewezen in diverse opstellingen), van de ADC weet ik dat nog niet en al helemaal niet van de DSP-RIAA.

Wellicht komt dat laatste nog in een later stadium.

Bedankt voor het meedenken alvast!

Er zijn overigens ook highend platenspelers waar de ADC op het element zit en alleen een digitale uitgang hebben.

:)

Geef eens een voorbeeld Hans van merken die dat op de markt brengen, ben wel benieuwd. Ken zoiets alleen in het DJ en het Chinese middle-of-the-road segment die platenspelers met USB op de markt brengen. Nou niet echt High End.

Denk dat de echte analoog fans er geen behoefte aan hebben of het moet zijn om vinyl digitaal te archiveren op HD.

De reden dat ik kies voor S/PDIF is omdat dat formaat door elke digitale ingang verwerkt kan worden, maar technisch is er natuurlijk geen enkel probleem om USB, Firewire of I2S uit te laten geven, dat is een simpele conversieslag waar kant-en-klare ICs voor bestaan.

Daar zou ik mij maar eens verder in verdiepen Sander. S/PDIF en I2S is met niet al te veel kunst en vliegwerk nog wel te doen. Maar USB en zeker Firewire gaat echt een heel ander verhaal worden om dat op een kwalitatief hoog niveau te doen.

;)

Voor mij persoonlijk zal iets dergelijks niet zo interessant zijn. Ik was ooit in een audio winkel aan het luisteren, naar een mooie platenspeler (Ik weet niet meer precies welke, maar hij koste meer dan 6K) en wat phonotrapjes (waar ik naar op zoek was). De eigenaar maakte af en toe een verandering in de keten, waardoor het geheel naar mijn mening steeds digitaler ging klinken. Op een gegeven moment zij hij: "Kijk, nu zijn we weer een stap dichter bij de cd-speler! Dat is toch de referentie!" Dat was dus niet mijn insteek.

Neem je niet een stukje weg van wat er karakteristiek aan platenspelers is, als je in een vroege fase digitaal gaat decoderen?

Groet,

azh

Een RIAA versterker met digitale uitgang lijkt mij niet iets waar een heel grote markt voor is. Een echte analoogliefhebber heeft al wel een mooie RIAA voorversterker en heeft meestal niet zoveel op met dat digitale gebeuren. Ik iig niet.

Ik denk dat er eerder een markt zou zijn voor een ADC (Analoog-Digitaal Converter) die je achter de RIAA voorversterker kan hangen en dan zo je LP's op de PC of CD-brander kan overzetten.

Niet dat ik zoiets zou gaan kopen. Alles wat er op LP uitgebracht is is onderhand ook al op CD verschenen of op het net te vinden als .flac/.wav-file en dus te downloaden. Veel makkelijker dan zelf je LP's stuk voor stuk digitaliseren.

Mvg. Miracle.

Neem je niet een stukje weg van wat er karakteristiek aan platenspelers is, als je in een vroege fase digitaal gaat decoderen?

Groet,

azh

Dat denk ik ook. De enige reden die ik me kan voorstellen om zo'n ding te willen hebben is om vinyl dat niet op CD is verschenen te digitaliseren. Maar dan zijn al voldoende oplossing voor te koop, alleen niet in 1 doosje.

Groet,

azh

Dat denk ik ook. De enige reden die ik me kan voorstellen om zo'n ding te willen hebben is om vinyl dat niet op CD is verschenen te digitaliseren. Maar dan zijn al voldoende oplossing voor te koop, alleen niet in 1 doosje.

Neen, het "karakteristieke" wordt gewoon mee gedigitaliseerd, zelfs in het "grofstoffelijke" CD formaat is dit hoorbaar. Diverse (duitse) audio tijdschriften hebben bij tests van elementen en armen tracks opgenomen en op CD meegeleverd. De verschillen waren op CD duidelijk waarneembaar en in overeenstemming met de recentie.

Groet,

azh

Neen, het "karakteristieke" wordt gewoon mee gedigitaliseerd, zelfs in het "grofstoffelijke" CD formaat is dit hoorbaar. Diverse (duitse) audio tijdschriften hebben bij tests van elementen en armen tracks opgenomen en op CD meegeleverd. De verschillen waren op CD duidelijk waarneembaar en in overeenstemming met de recentie.

Daaruit blijkt dus dat de cd een prima reproductie van de opname produceert... :rolleyes:

Overigens heb ik een stel mp3's die ook van een LP zijn geript. Je hoort het overduidelijk (kraak, schuur, jengel... ;) ). Was wellicht niet zo'n goeie draaitafel... :D

Overigens heb ik een stel mp3's die ook van een LP zijn geript. Je hoort het overduidelijk (kraak, schuur, jengel... ;) ). Was wellicht niet zo'n goeie draaitafel... :D
....en een niet zo beste LP met vette vingers, stof, vuil en krassen. :P

....en een niet zo beste LP met vette vingers, stof, vuil en krassen. :P

Dat zou ook heel goed kunnen. Ik heb de mp3's ooit gedownload. Geen idee hoe de gebruikte LP en de draaitafel eruit zagen. Het was trouwens Grand Hotel van Procol Harum, waarvan ik helaas geen betere versie kon vinden...

Geef eens een voorbeeld Hans van merken die dat op de markt brengen, ben wel benieuwd. Ken zoiets alleen in het DJ en het Chinese middle-of-the-road segment die platenspelers met USB op de markt brengen. Nou niet echt High End.

Denk dat de echte analoog fans er geen behoefte aan hebben of het moet zijn om vinyl digitaal te archiveren op HD.

;)

BeholdMCA768.jpg

en

Behold

:)

Ik heb thuis op m'n 2 de setje een MM/MC voorversterkertje van Pro-ject staan. Gaat om een recent modelletje met een USB connectiemogelijkheid. Kost nog niet eens zoveel ( een 125 Euro als ik het me nog goed herinner )

Een schitterend toestelletje wat ik aan iedereen die wil gaan streamen voor weinig geld kan aanraden. En als MM voorversterkertje geeft het nog een hele goede geluidskwaliteit ook.

Als je die DAC's en ADC's maar goed kunt verwisselen, want dat vind ik wel van digitale apparatuur, het verouderd op onderdelen.

Dat is een belangrijk punt.

Gelet op de overige opmerkingen denk ik dat het slim zou zijn om een ADC als losse inbouw-unit aan te bieden, wat als voordeel heeft dat het evt. ook in al bestaande phono-preamps ingebouwd kan worden.

@ Polleke: ik mik toch op een wat betere kwaliteit dan een 125 euro USB dingetje........

@ Polleke: ik mik toch op een wat betere kwaliteit dan een 125 euro USB dingetje........

Dat vermoedde ik ook al. Nu mag het langs de andere kant wel gezegd zijn dat er goedkope zeer goede oplossingen bestaan om te gaan digitaliseren. Da's het enige nut van dit USB ding. Voor het beluisteren van je platen op zich heb je dan weer je andere voortrap.

Of bekijk ik het te simpel :blink:

Een mooie phonotrap met goede instelmogelijkheden, met buizen e.d. daar is markt voor. Wie gaat zijn analoge collectie nu digitaliseren? Ik in ieder geval niet.

Gisteren, ja, het is afgelopen, een feestje gegeven voor zowat 50 man familie & vrienden. Dat doen we niet vaak, de laatste keer was 5 jaar geleden, en dat gaven we thuis. Voor de muziek zetten we dan cd'tjes op, en heel af en toe zelfs een plaat, maar zo snel als die dingen, ook cd's, afgelopen zijn...

Deze keer hadden we een zaal afgehuurd, en heb ik gedurende een paar weken vantevoren alle pop-en-aanverwante cd's door de ripper gehaald, d.w.z. de krenten uit de pap, en die in een mapje feest verzameld. Tenslotte had ik maar liefst 18 uur muziek in ongeveer 6 GB aan FLAC-bestanden. Die overgezet op mijn Asus Eee-pctje, en afgespeeld met Amarok in de repeat- en shuffle-stand, met behulp van een Cambridge Dacmagic, aangesloten via USB.

Prima oplossing voor dagen/weken/maanden achterelkaar fijne muziek. Dat dit zo kon, met een DAC en een pc'tje heb ik hear geleerd.

Nu het topic... Ja, als ik had geweten hoe mijn platen te rippen, op een fatsoendelijke manier bedoel ik, dan had ik zeker wat leuke nummertjes van onze platen ook bij de feestmuziek gedaan.

Maar, of dat nu gaat met een USB of S/Pdif-uitgang aan de phono-preamp? Ken det?

Ik begrijp dat een DAC via de USB-poort zich gedraagt als een geluidskaart, maar heeft die dan ook daarmee een ingang? Denk het niet.

Ik heb wel 4 of 5 streamers/streamertjes in huis, met allemaal een digitale aansluiting, maar alleen als uitgang, dus daarmee werkt KT88's idee toch niet?

Of kun je zo'n digitale phonopreamp bv met USB aansluiten op een pc, die daarmee dan de muziek kan opnemen?

Ik begrijp dat het moet kunnen, maar dus niet goed hoe.

En ik zou er wel raad mee weten, als het hier thuis een mogelijkheid wordt. Als het notabene de analoge sound weet te vangen in een stream, kun je ook je dure platen backuppen. Mis je alleen dat stof, en omdraaien, en de geur.

M :ph34r: rc

In eerste instantie had ik helemaal niet het rippen in gedachte, maar meer de mensen die over een digitale (voor) versterker beschikken en eventueel daarop een draaitafel willen aansluiten.

Dat rippen een kennelijk gewilde functie is, is nooit bij me opgekomen maar wel handig natuurlijk.

Dus USB en S/PDIF dan, dat is qua electronica niet veel duurder.

En het wordt dan een los (inbouw)moduultje, die kant zal het denk ik wel opgaan.

Verder is er in de prijsklasse tot ca. 1000 euro best wel ruimte voor een mooi phonotrapje, al dan niet met buizen en stepups.

Het analoge deel is feitelijk al klaar, zowel in buis als in halfgeleider.

Wederom mijn dank aan iedereen voor 't meedenken!

In eerste instantie had ik helemaal niet het rippen in gedachte, maar meer de mensen die over een digitale (voor) versterker beschikken en eventueel daarop een draaitafel willen aansluiten.

Als ik alleen maar zou willen rippen zou ik voor een E-MU 0202 USB 2.0 Audio Interface (of 0404) gaan.

Aan de reacties te zien is men hear nog niet toe aan / erg bezig met de "volledig digitale" set.