Jump to content

Sony DAV-S880 of toch een nieuwe set?

Pkees
 Share

Recommended Posts

Ik zou voor de h/k B&W combi gaan, maar dat is geen surround.

Niet dat ik zo'n fan ben van die B&W speakers, maar de rest zijn weer van die kant en klaar setjes en daar probeer ik je nou net vanaf te praten ;D.

Guest Heino

PKees:

Ik ben het op inhoud en strekking totaal oneens met het door S__K hiervoor gestelde:

Ook ik heb een separate Stereo- en HomeTheater opstelling. Voor dat laatste gebruik ik een Sony DAV-S880 set. Dat is geen "super" geluid, maar wel heel aardig, ook in relatie tot de destijds door mij betaalde nieuwprijs. Het klinkt echter alleen goed bij correcte plaatsing, dat wil zeggen de afstanden correct in het menu instellen en (bij gebruik van alle originele luidsprekers) alle levels exact op 0 (nul) instellen. Als je dan met de centrale baskast (die overigens wel tussen de voorluidsprekers moet staan want het is geen subwoofer) schuift totdat het geluid goed in balans is en zeker weet dat overal op de luidsprekers de polariteit goed aangesloten is, klinkt dat heel goed. Het blinkt zelfs uit qua baskwaliteit (met de centrale baskast van de vloer af geplaatst, bij mij op een dik telefoonboek en op 20 cm van de muur af).

Ik ben al jaren lang lid van een gedegen audioclub en ik krijg vaak audiovrienden op bezoek. We luisteren op de Stereoset, maar kijken ook regelmatig delen van muziekDVD's over de Sony set en we luisteren er ook muziek over (CD, Dolby Digital, DTS, DSD-stream en SA-CD). Dat klinkt (ja, S__K !) inderdaad minder dan mijn Naim-Stereoinstallatie, maar objectief beoordeeld heel acceptabel qua klank en overall prestatie.

Praktijkbeperking: het kan niet heel hard, dan neemt de geluidskwaliteit snel af naar niveau "bagger".

Ik kan de topicstarter een vlekkeloos werkende Sony DAV-S880 van harte aanbevelen en z

Hee, 's nachts is de beste tijd om rustig een hele lap tekst te typen. :lol:

Ik kan er moeilijk tegenin gaan. Ik heb de set niet in een optimale opstelling gehoord.

Heb er gewoon stereomuziek via gehoord en vond het hoog en midden walgelijk ongedetailleerd en geknepen en het laag bonkerig.

V.w.b. het luisteren van geluid bij DVD's: Muziek bij een concert komt van voren, dus een muziekDVD hoef je normaal niet via surround te luisteren. Op de achterste kanalen mag eigenlijk alleen applaus en echo van de zaal zitten en helaas snappen ze dat niet. Dus dat vind ik sowieso geen echt goeie luisterervaring, maar tis wel weer eens wat anders. Voor films zal het ongetwijfeld goed zijn, maar dat is al snel, toch?

Mag ik dan besluiten met

Heino:

Ik wou je even bedanken voor je duidelijke antwoord.

Ik probeer weer even contact te zoeken met de verkoper, om een afspraak te maken om te komen luisteren.

De advertentie is helaas wel van marktplaats verwijderd, dus het kan zijn dat de set al verkocht is.

SK;

Ik had ook al zoiets eigenlijk, was op marktplaats gaan zoeken onder het kopje receiver, dacht, boxen zijn mooi meegenomen ^^

Guest Heino

Normaal ben ik niet zo'n nachtbraker, maar gisternacht zat me wat dwars (nee, geen Sony installatie :lol: ) en ik kon niet meer slapen. Dan maar gezellig hier mijn mening spuien.

Gelukkig hoef ik niet te kiezen tussen de Sony- en de Naimset, ik gebruik ze beiden voor hun specifieke doel. En ja, ik luister muziek soms op de Sonyset, soms op de Naimset, terwijl ik verknocht audiofiel ben. Als jullie wat dichterbij woonden (ik woon in Limburg) liet ik jullie trouwens horen wat ik bedoel, dat is veel helderder dan een lang zwamverhaal.

Als ik een keuze moest maken, zou dat een vervelende worden: De Sonyset "kan veel meer" dan de Naimset, terwijl de Naimset "minder mogelijkheden" veel mooier afspeelt. Dat zou dus knap lastig worden.

En als algemene tip:

Als jullie qua audio door de wol geverfd zijn, weet je waarschijnlijk dat de verschillen tussen auidoapparatuur veeel kleiner is/zijn dan bijvoorbeeld invloed van luisprekertypen/merken en akoestische eigenschappen van de luisterruimte. Mischien heb ik wel een akoestiek waarin de Sony uitstekend gedijt en zou mijn voortreffelijke Naimset het in jullie woonkamer "om te huilen" doen, niettegenstaande zijn behoorljke kwaliteiten.

Voordat ik het geluid nmaar mijn zin had, heb ik jarenlang "gesleuteld" aan het geluid. En dat geldt zowel voor de Sonyset als de Naimset.

Zo heb ik o.a. (na de Synthese 2) gedurende 10 jaar de Synthese 1 "telefoonhoorns" gehad (zelfs in de kostbare biwireuitvoering) en die nooit fatsoenlijk kunnen laten klinken in mijn akoestiek.

Sinds mijn motto qua audio-spullen is "er komt niets meer in huis, zonder dat dat in mijn akoestiek is uitgeprobeerd en het een flinke verbetering is t.o.v. de oorspronkelijke situatie", is de geluidskwaliteit (die toch echt niet slecht was), met sprongen vooruit gegaan. Snel wisselen van (op zich uitstekende) apparatuur leidt niet automatisch tot een goed geluid.

Nu ben ik tevreden met beide sets, zowel voor hun doel als qua objectieve prestatie. En diverse (toegegeven, vaak vooraf zeer sceptische) mensen zitten er bij mij op bezoek van te genieten en brengen later zelfs bronmateriaal mee: "mag ik dit eens zien/horen?".

Afijn. doel bereikt en daar draait het om: doe niet (teveel) aan dogma's, geef niet te snel op, analyseer op zwakke plekken in de keten, pak die aan en GENIET. :rolleyes::rolleyes:

• 3 weeks later...

Beste Pkees,

Anderen mogen het weer oneens zijn, maar ik zou zeggen: Kijk nog even verder.

Japanse speakers zou ik sowieso niet aan beginnen. Dus de pioneers en JVC's vallen af. Er zijn uitzonderingen natuurlijk, maar die zijn gewoon plain duur. Yamaha heeft wel leuke kleine speakertjes. De NX-E100/200/500/700 serie. kom je best vaak tegen.

Die wharfedales zijn wellicht goedkoop, maar echt niet geweldig. Ook niet aan beginnen, wat mij betreft. Wharfedale heeft wel leuke speakers. Heb zelf een set Wharfedale 504 en die vind ik briljant. Hebben w

ik kan zelf meepraten over de Wharfedale Linton 3XP. Prima luidspreker maar ik zal er nooit meer voor betalen dan een euro of 20. Het klinkt allemaal wat boomerig met te veel mid laag en bijna geen sub laag (bij 65 Hz houd het op). Alleen gebruik ik ze aan mijn pc voor te gamen en basgitaar op te spelen (zullen het wel niet lang vol houden) Ga zelf de XP2 kopen voor 8 euro dus daar weet ik over een tijd ook wel meer over. Ik denk dat je wel beter kan vinden voor dat geld

Als je een beetje handig bent koop je een oude versterker die het niet helemaal lekker meer doet. Meestal zijn het kleine dingetjes alleen neem voor de zekerheid je multimeter maar meer zodat je de DCoffset kan meten (onder de 50 is respectabel maar het hoort eigenlijk onder de 10mV te zijn)

Heb zelf nu wel een goede combinatie met een krachtige Flips receiver(uit je 80's). Het gaat in ieder geval erg hard !

voor de TS : zoek eerst een goede versterker ! Dat is de basis ! als je een gammel ding koopt word het nooit veel....

Beste SK,

Bedankt voor je (alweer) uitgebreide antwoord. Toch weer jammer dat er niet veel moois bij zat...

Ik weet niet of het heel veel zin heeft om een paar setjes voor me samen te stellen.

In eerste instantie is het namelijk zo dat het aanbod niet te ver van mij af mag zijn qua afstand. Daarnaast ben ik eigenlijk veel te kieskeurig om het uiterlijk.

Ook had ik vorige keer maar weinig tijd, met allemaal onverwachte gebeurtenissen. Met de aankomende meivakantie zal ik daar geen last meer van hebben in iedergeval.

Wat ik denk veel aan te hebben zijn een paar merken van receivers, speakers en subwoofers, die in iedergeval de moeite waard zijn om naar te gaan kijken.

Op die manier heb ik de mogelijkheid om rustig af te wachten tot er, enigszins in de buurt, het een of ander aangeboden word.

Vandaar dat ik ook goede hoop had op de wharefedale speakers, omdat er daar eerder een opmerking over gemaakt was...

Voor de receiver is het voor mij vooral belangrijk dat er meerdere ingangen inzitten, waaronder in iedergeval een "optical in". Moet ik daarvoor een nieuwe kopen? Volgens mij zijn die aansluitingen nog niet zo heel oud namelijk...

En voor de boxen dus graag een paar goede tips met merken. Dan kan ik die proberen te zoeken en te beluisteren...

Langspeelplaat:

Bedankt voor je reactie over de Wharefale speakers. Voor die prijs zal ik ze dus niet moeten kopen...

Zoals je hierboven waarschijnlijk hebt gelezen ben ik niet echt opzoek naar een oude receiver. Maar wel bedankt voor je tip. Het is inderdaad makkelijker om eerst een goede receiver te vinden voordat ik aan speakers begin ;)

Ik hoop dat ik hiermee wat duidelijker ben,

Nogmaals bedankt!

Pkees

Ik zal inderdaad eerst echt een goede stabiele versterker zoeken. Straks heb je allemaal luidsprekers die je aansluit op een flut ding (waar 1000 watt of staat terwijl hij een mini trafo'tje heeft) Waardoor het allemaal gaat clippen en dan kan je weer nieuwe luidsprekers gaan kopen.

@buizenbart ik zal het melden, maar tot nu toe gaat het allemaal goed (het werkt zo handig om zo met de muziek mee te spelen, allemaal via de computer)

Ik woon in wijk bij duurstede, zo'n 20km onder utrecht. Heel veel meer dan 25 km wil ik liever niet rijden.

Het uiterlijk van de speakers maakt eigenlijk niet zo gek veel uit. Die komen mooi out of sight in de hoekjes te staan. Als het kan wel wat compacter.

De receiver komt echter op een centraal plekje te staan, denk ik. Dus een ietwat moderner uiterlijk. (Vaak zijn die dingen met een lcd schermpje voor mij al modern genoeg :))

Hout of houtkleurtje (de ietwat lichtere variant, niet die donkere) vind ik ook prachtig. Maar een andere kleur vind ik ook wel goed. Als ze (receiver & speakers) maar niet zo een dof uiterlijk hebben,

DIT vind ik niet zo mooi.

DIT Net als deze

DIT houtkleurtje vind ik wel mooi. Ook DEZE ziet er goed uit.

DEZE vind ik er ook heel mooi uit zien.

DEZE receiver is een voorbeeld van een die ik wel mooi vind.

Maar ik ben dus niet op zoek naar zoiets: KLIK

Ik hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben geweest.

De 25 km zijn omdat het te fietsen moet zijn, want ik kan mijn ouder moeilijk 25 keer heen en weer laten rijden :)

Pkees