Jump to content

Terminator style tone arm


kappa7
 Share

Recommended Posts

Al weer een tijdje geleden ben ik bij forumlid Ruud op bezoek geweest om naar zijn set te komen luisteren.

Dat was dus echt genieten en geblazen wat is dat dus een mooie set.

Nog het meeste ben ik onder de indruk van zijn laatste aanwinst die hij toen op proef had.

De Trans-fi Terminator arm.

Nu ben ik ooit werkzaam geweest als draaier / frezer en had eigenlijk al meteen zo iets van dat kan ik toch makkelijk zelf maken.

Een aantal weken later toch meer eens wat gaan googlen op de arm en wat bleek er zijn dus al heel wat mensen mij hier dus voor gegaan.

Ik ben toen maar wat aan het tekenen gegaan en wil hier vast het resultaat laten zien.

Tonearmbasis25-zijaanzichtarm.jpg

Tonearmbasis25-vooraanzicht.jpg

Tonearmbasis25-Modelbovenaanzicht.jpg

 

Het is dus de bedoeling dat deze op de Thorens geplaatst gaat worden.

Graag wil ik ook gebruik maken van de originele arm lift van de Thorens.

Ik hoop dat door het glijden van de arm deze het sub plateau niet in onbalans brengt.

Als dat dus te veel wordt dan zal ik het sub plateau dus vast moeten zetten en de veren vervangen voor rubber.

Dat veert minder maar dempt wel de trillingen van de motor.

 

Nu nog even wachten tot mijn freesje binnen is dan kan ik beginnen.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Hoi George, goe bezig man! B)

Zoals je weet heb ik ook plannen in die richting (moet eens meer focussen en een van die plannen gewoon uitvoeren :rolleyes: )

Maar omdat jij er nu ook mee bezig bent wordt ik ook wat aangespoord ;)

Ik kan helaas niet van die prachtige computertekeningen maken, maar heb het al wel aardig 'in mijn hoofd' getekend.

E

Link to comment
Share on other sites

Guest kikkervisje
Hoi George, goe bezig man! B)

 

Het mooie (?) van de Terminator is dat ie zo'n korte arm heeft (kom maar op met de kritiek, heren), maar het grote nadeel vind ik dat de hele constructie over de plaat heen hangt.

 

Lijkt me erg onhandig bij platen wisselen, dan moet je de 'arm' opzij kunnen draaien ofzo.. <_<

 

 

Ga zo door! :cool2:

 

Het boven de plaat hangen van de hoeklijn lijkt mij vervelender dan een iets langere armbuis.

 

En.......misschien is de Thorens niet de meest geschikte draaitafel voor deze arm.

Link to comment
Share on other sites

Hoi George, goe bezig man! B)

Zoals je weet heb ik ook plannen in die richting (moet eens meer focussen en een van die plannen gewoon uitvoeren :rolleyes: )

Maar omdat jij er nu ook mee bezig bent wordt ik ook wat aangespoord ;)

Ik kan helaas niet van die prachtige computertekeningen maken, maar heb het al wel aardig 'in mijn hoofd' getekend.

E

Link to comment
Share on other sites

Guest kikkervisje

@Kappa7 de Ladegaard arm is absoluut niet goed. Bij dit model heb ik ook mijn twijfels maar dat weet ik niet zeker ( twijfels dus ) Misschien moet ik er zelf maar ook een maken om daar duidelijkheid in te verkrijgen. Oke, Ruud is heel enthousiast maar ik wil dat toch liever zelf thuis constateren.

 

Indien je Thorens verder Oke is kan je gerust zo`n arm er op zetten. Je zal waarschijnlijk zeker te weten ten minste 1 veer moeten vervangen voor een zwaardere. Moet te doen zijn. Maar ga de boel a.u.b. niet stijf maken. Leidt in dit geval naar nergens zinnig toe.

 

Weet je b.v. al hoe je de "gaatjes" gaat maken?

Link to comment
Share on other sites

Hoi Kikkervisje,

 

Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen met de Terminator syle arm.

Van wat ik bij Ruud gehoord heb is dit zeker de moeite waard van het bouwen.

 

Ik zal vast opzoek gaan naar een zwaardere veer.

Zijn de LP12 veren die je nog weel eens op E-bay ziet staan zwaarder of zou dat nog te licht zijn?

 

De gaatjes wil ik gaan maken met dit ding moet dat wel lukken denk ik.

Ook heb ik daar de standaard bij besteld want ik die het niet zitten om dat uit de hand te doen.

 

Mag ik vragen waar om je twijfels heb aan dit ontwerp?

Ik begrijp dat je al wel ervaring hebt met de Ladegaard arm.

Is dat echt zo een onding dan? :huh:

 

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Een paar opmerkingen...

 

1. Doordat de arm lineaar verplaatst, verplaatst ook het totale gewicht van de arm zich. De veren van een Thorens zullen dus bij verschillende posities van de arm verschillend ingedrukt staan. De tafel staat dus altijd scheef. En scheef staan is het laatste wat je wil met een luchtgelagerde arm.

2. Ik zou het contragewicht net als bij m'n ET aan een dun vertikaal bladveertje hangen. Hierdoor is dit gewicht horizontaal ontkoppeld en helpt niet mee om de horizontale resonantiefrequentie nog verder omlaag te brengen.

3. Met te veel lucht gaat de arm boven de geleiding zweven. Dit lijkt me inderdaad niet best voor de stabiliteit. Een rond luchtlager heeft dit veel minder, omdat er druk tussen de buis en lager kan worden opgebouwd.

4. Luchtpompen vind je bij de Koikarperhandel.

 

En verder veel succes...

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Guest kikkervisje
Hoi Kikkervisje,

 

Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen met de Terminator syle arm.

Van wat ik bij Ruud gehoord heb is dit zeker de moeite waard van het bouwen.

 

Ik zal vast opzoek gaan naar een zwaardere veer.

Zijn de LP12 veren die je nog weel eens op E-bay ziet staan zwaarder of zou dat nog te licht zijn?

 

De gaatjes wil ik gaan maken met dit ding moet dat wel lukken denk ik.

Ook heb ik daar de standaard bij besteld want ik die het niet zitten om dat uit de hand te doen.

 

Mag ik vragen waar om je twijfels heb aan dit ontwerp?

Ik begrijp dat je al wel ervaring hebt met de Ladegaard arm.

Is dat echt zo een onding dan? :huh:

 

Groetjes George

 

Weet een veren fabriek die wel wat voor je kan maken. Krijg je tenminste wat je nodig hebt.

 

De ladegaard is een wiebelaar. Gewoon vergeten.

 

Maar er is een bouwbeschrijving van de Ladegaard en die is weer wel nuttig (Gaatjes!)

De H.O.H. afstanden zou ik aan Ruud vragen.

 

De gaatjes kan je het beste op een kolomboormachine boren. 3M transparante tape en een injectienaald jij komt er verder wel uit.

 

p.s. mijn twijfels behoeven niet perse ook jou twijfels te zijn.

Link to comment
Share on other sites

Guest kikkervisje
Een paar opmerkingen...

 

3. Met te veel lucht gaat de arm boven de geleiding zweven. Dit lijkt me inderdaad niet best voor de stabiliteit. Een rond luchtlager heeft dit veel minder, omdat er druk tussen de buis en lager kan worden opgebouwd.

 

Dat denk ik nu ook , maar bij Ruud schijnt dat geen probleem te zijn.

Link to comment
Share on other sites

Guest kikkervisje
Ladegaard maakt die gaatjes relatief groot, plakt er dan tape overheen en prikt dan met een speld oid de gaatjes daarin.

Aquariumpompje heb ik al eeuwen klaarliggen :rolleyes:

Heb je dat Ladegaard-topic op DIY Audio al gelezen?

 

Ja, daar komt die bouwbeschrijving vandaan. :)

Link to comment
Share on other sites

Ladegaard maakt die gaatjes relatief groot, plakt er dan tape overheen en prikt dan met een speld oid de gaatjes daarin.

Aquariumpompje heb ik al eeuwen klaarliggen :rolleyes:

Heb je dat Ladegaard-topic op DIY Audio al gelezen?

 

Ja, daar komt die bouwbeschrijving vandaan. :)

 

Welke bouwbeschrijving?

En ik snap niet waarom dat ding in jouw ogen zo slecht is. Op DIYA zijn ze over het algemeen laaiend enthousiast erover :huh: "The DIY winner".

Link to comment
Share on other sites

Guest kikkervisje
Ladegaard maakt die gaatjes relatief groot, plakt er dan tape overheen en prikt dan met een speld oid de gaatjes daarin.

Aquariumpompje heb ik al eeuwen klaarliggen :rolleyes:

Heb je dat Ladegaard-topic op DIY Audio al gelezen?

 

Ja, daar komt die bouwbeschrijving vandaan. :)

 

Welke bouwbeschrijving?

En ik snap niet waarom dat ding in jouw ogen zo slecht is. Op DIYA zijn ze over het algemeen laaiend enthousiast erover :huh: "The DIY winner".

 

Je kan helaas niet alles geloven wat er op het internet staat.

 

Geloof mij niet, maak er een, en wij gaan daarna fijn een pint pakken. :)

Link to comment
Share on other sites

Een paar opmerkingen...

 

3. Met te veel lucht gaat de arm boven de geleiding zweven. Dit lijkt me inderdaad niet best voor de stabiliteit. Een rond luchtlager heeft dit veel minder, omdat er druk tussen de buis en lager kan worden opgebouwd.

 

Dat denk ik nu ook , maar bij Ruud schijnt dat geen probleem te zijn.

 

 

De lucht stroom kan je regelen he.

 

Op de gebruiksaanwijzing van Trans-fi zelf staan voldoende maten om het geheel terug te kunnen rekenen.

De h.o.h.maat van de gaatjes is 20mm in totaal 14 stuks per kant.

 

Dat veren adresje heb ik wel interesse in.

 

Wel een goede tip met de naald.

Ik zat er zelf aan te denken om eerst met een center boor tot een diepte van 1mm te boren en de rest (0.5mm) met de 0.3mm boor.

De grote van de gaatjes heb je nodig om de eerste lift te kunnen geven, als deze eenmaal zweeft dan heb je een aan een lage lucht stroom voldoende om deze zwevend te houden.

Link to comment
Share on other sites

Een paar opmerkingen...

 

1. Doordat de arm lineaar verplaatst, verplaatst ook het totale gewicht van de arm zich. De veren van een Thorens zullen dus bij verschillende posities van de arm verschillend ingedrukt staan. De tafel staat dus altijd scheef. En scheef staan is het laatste wat je wil met een luchtgelagerde arm.

Daar ben ik dus ook wel een beetje bang voor vandaar mijn opmerking om misschien het sub frame op te hangen in rubbers dat minder beweegt maar wel dempt.

 

2. Ik zou het contragewicht net als bij m'n ET aan een dun vertikaal bladveertje hangen. Hierdoor is dit gewicht horizontaal ontkoppeld en helpt niet mee om de horizontale resonantiefrequentie nog verder omlaag te brengen.

Kan interessant zijn heb je daar een linkje van ik kan niet zo snel meer vinden waar jij jou arm toen hebt gepost.

 

3. Met te veel lucht gaat de arm boven de geleiding zweven. Dit lijkt me inderdaad niet best voor de stabiliteit. Een rond luchtlager heeft dit veel minder, omdat er druk tussen de buis en lager kan worden opgebouwd.

Dat is dus prima te regelen met een smoor ventiel al heb ik ook al oplossingen gezien die met een infuus regelaar werken.

 

4. Luchtpompen vind je bij de Koikarperhandel.

 

En verder veel succes...

 

:)

 

Ik heb al wat zitten zoeken en denk dat het deze gaat worden.

Maar ook deze maakt nog een goede kans om dat hij mooi stil zou zijn.

Nu komt de pom wel in een andere ruimte te staan maar hoe minder herrie hoe beter het is.

Link to comment
Share on other sites

3. Met te veel lucht gaat de arm boven de geleiding zweven. Dit lijkt me inderdaad niet best voor de stabiliteit. Een rond luchtlager heeft dit veel minder, omdat er druk tussen de buis en lager kan worden opgebouwd.

 

Me dunkt, dat lijkt me nu toch juist het doel van een lucht gelagerde arm, dattie op een luchtbed zweeft. De crux is dat de druk en flow die je gebruikt moet passen bij de belading van de luchtlaag, hiermee optimaliseer je de stijfheid van de luchtlaag. Als je bang bent dat deze onvoldoende stijf is moet je de druk verhogen, maar ook de massa van de arm verhogen. Dat laatste wil je niet maar is op te lossen. Je kunt in de V-geleider van de arm een sterke magneet plaatsen en onder het luchtlager een ijzeren strip, hiermee gebruik je een klein beetje meer massa om een veel hogere "pre-load" te halen.

 

Het leuke van de Ladegaard arm is dattie niet "over-engeneerd" is, geen M8 waar je met M3 toe kunt. Het ding is 100% "fit for use" en ontworpen voor DIY. De konstruktie is niet optimaal, maar wel zodanig dat de audio-stoorkomponenten die hier het gevolg van zijn niet waarneembaar zijn (deze "filosofie" van Ladegaard heb ik zelf ondervonden bij metingen die ik indertijd bij B&K aan luidspreker kasten heb gedaan, onder zijn leiding). Verder is het ontwerp al wat ouder, van voor de algemene beschikbaarheid van poreuze gesinterde (koolstof) luchtlagers. De gemiddelde bouwer zal m.i. met een DIY Ladegaard een betere arm in huis halen dan met een DIY Schroeder kloon.

 

Kritisch is en blijft de luchtbehandeling bij dit soort armen, het instellen van de druk en flow komt nauw. Wil je dat niet dan zul je echt naar het lelijke eendje onder de tangentiale armen moeten gaan kijken, de Rauna Cantus, daarmee kon je wel eens een zwaan in huis halen voor ca 500.- euro.

Link to comment
Share on other sites

Een paar opmerkingen...

 

1. Doordat de arm lineaar verplaatst, verplaatst ook het totale gewicht van de arm zich. De veren van een Thorens zullen dus bij verschillende posities van de arm verschillend ingedrukt staan. De tafel staat dus altijd scheef. En scheef staan is het laatste wat je wil met een luchtgelagerde arm.

Daar ben ik dus ook wel een beetje bang voor vandaar mijn opmerking om misschien het sub frame op te hangen in rubbers dat minder beweegt maar wel dempt.

 

2. Ik zou het contragewicht net als bij m'n ET aan een dun vertikaal bladveertje hangen. Hierdoor is dit gewicht horizontaal ontkoppeld en helpt niet mee om de horizontale resonantiefrequentie nog verder omlaag te brengen.

Kan interessant zijn heb je daar een linkje van ik kan niet zo snel meer vinden waar jij jou arm toen hebt gepost.

 

3. Met te veel lucht gaat de arm boven de geleiding zweven. Dit lijkt me inderdaad niet best voor de stabiliteit. Een rond luchtlager heeft dit veel minder, omdat er druk tussen de buis en lager kan worden opgebouwd.

Dat is dus prima te regelen met een smoor ventiel al heb ik ook al oplossingen gezien die met een infuus regelaar werken.

 

4. Luchtpompen vind je bij de Koikarperhandel.

 

En verder veel succes...

 

:)

 

Ik heb al wat zitten zoeken en denk dat het deze gaat worden.

Maar ook deze maakt nog een goede kans om dat hij mooi stil zou zijn.

Nu komt de pom wel in een andere ruimte te staan maar hoe minder herrie hoe beter het is.

 

ET 2.5

 

Let w

Link to comment
Share on other sites

Guest kikkervisje

Drukvat Tip:

 

Onlangs zag ik ergens op het web dat iemand voor het drukvat een tankje van een limonade dispencer heeft gebruikt.

 

Informeer eens bij een jou wel bekende discotheek of de plaatselijke drankengroothandel.

Link to comment
Share on other sites

Een paar opmerkingen...

 

1. Doordat de arm lineaar verplaatst, verplaatst ook het totale gewicht van de arm zich. De veren van een Thorens zullen dus bij verschillende posities van de arm verschillend ingedrukt staan. De tafel staat dus altijd scheef. En scheef staan is het laatste wat je wil met een luchtgelagerde arm.

 

Ik ben geen expert, maar als ik die foto's bekijk dan heeft de arm toch een vaste voet. Maw op dat punt oefent de massa van de arm een verticale kracht uit op het chassis van de DT en aangezien het totale gewicht niet wijzigt is die kracht ook constant, onafhankelijk waar het armpje zich bevindt. Hij gaat hooguit een beetje wrikken als de arm op het uiterste punt zit (maar daar zal de consructie toch wel sterk genoeg voor zijn.)

 

Naaldkracht op de plaat lijkt me verwaarloosbaar hierin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu het al lekker begint op te schieten met de bouw van deze arm zit ik mij af te vragen welk element ik zal gaan gebruiken.

Nu zit ik zelf te denken aan een Sumiko Blue Point Special EVO III element maar weet niet zeker of dit goed zal combineren met mijn arm

Normaal kan je natuurlijk het gewicht van de arm nemen en de compilatie berekenen maar hoe doe je dat bij een tangentiale arm?

Mijn budget is ongeveer

Link to comment
Share on other sites

Foto's George! :P

 

Ik heb mijn Ladegaard-plannen maar even in de koelkast gezet, ik ben al mijn gerommel wat aan het structureren. Ik kan niet alles tegelijk doen :(

Zo ver is het ook nog niet hoor.

ik zit nog op wat materiaal te wachten dat ik besteld heb en als dat binnen is dan ga ik in een keer door met het bouwen maar wil eerst alles compleet hebben.

 

Ja zo een buizen circus bij Menno is ook mooi en kost ook de nodige tijd.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...