Jump to content

Terminator style tone arm

kappa7
 Share

Recommended Posts

Ik vraag me af of de Errato LP van JK zo'n goede testplaat is. De naaldhoek was in die tijd namelijk anders dan nu.

Onder de indruk van je prestatie George!

:o Geweldig werk, George, I tip my hat to you ;)

Minstens zo mooi gemaakt als de echte Terminator B)

Bedankt bart.

Ik ben benieuwd wat men er Hear van gaat vinden.

Ik ook.

Als je ook eens wil komen luisteren ben je welkom hier.

Kan je mooi combineren als je in Zwolle moet zijn.

Waar heb je die profielen uiteindelijk vandaan gehaald?

Ik was deze week in Belgi

Ik vraag me af of de Errato LP van JK zo'n goede testplaat is. De naaldhoek was in die tijd namelijk anders dan nu.

Onder de indruk van je prestatie George!

Zou je iets duidelijker kunnen zijn Carl?

Als ik het goed begrijp zouden oude platen dus niet "goed" meer afgedraaid kunnen worden?

Overigens heb ik de volgende testplaten,

Shure TTR101 & TTR110 & TTR115,

E.M.I. TCS-104,

CBS Laboratories STR-112 & SR170,

JVC TRS-1005,

Decca LXT-2495,

Denon OW-7403-ND & OW-7404-ND & OW-7406-ND,

Melodia 390.039,

Teleac Werken met audioapparatuur,

DGG 841001 Prakticum der HiFi-Stereo-Technik.

Waarschijnlijk zijn de platen afkomstig uit het nalatenschap van de bekende recensist Jan Kool.

Hij is mooi geworden George...

Ik vraag me alleen af of de arm wel echt horizontaal blijft tijdens het verplaatsen van het element.

Mijn Eminent is daar n.l. extreem gevoelig voor.

Het is op zich simpel te testen, de arm moet op alle plaatsen min of meer dezelfde neiging hebben om te verlopen.

Helemaal stil krijg je 'm met zo'n luchtlager n.l. nooit. Dat is n.l. nagenoeg wrijvingsloos.

Wanneer je het contragewicht zijdelings ontkoppelt zoals de Eminent dat doet (met een bladveertje), is je horizontale massa een stuk lager.

:)

De diamant zit tegenwoordig in een andere hoek op de cantilever dan vroeger Ruud. Ga je zo'n testplaat met een nieuw element gebruiken dan vraag ik me af of die tests nog wel valide zijn.

Leuk hoor al die oude testplaten. Maar dan natuurlijk voor de muziek die er vroeger altijd op stond.

De diamant zit tegenwoordig in een andere hoek op de cantilever dan vroeger Ruud. Ga je zo'n testplaat met een nieuw element gebruiken dan vraag ik me af of die tests nog wel valide zijn.

Leuk hoor al die oude testplaten. Maar dan natuurlijk voor de muziek die er vroeger altijd op stond.

Een andere hoek? Kan ik me niet voorstellen.

Wel is het zo dat de naaldvorm enigszins veranderd is, als je die hoek bedoeld ben ik het met je eens. Maar daarmee wordt de aftasting een stuk beter, ik kan me niet voorstellen waarom oude testplaten opeens niet meer bruikbaar zouden zijn.

Trouwens op de meeste van de genoemde testplaten staat geen muziek maar alleen testsignalen.

Een andere hoek? Kan ik me niet voorstellen.

Wel is het zo dat de naaldvorm enigszins veranderd is, als je die hoek bedoeld ben ik het met je eens. Maar daarmee wordt de aftasting een stuk beter, ik kan me niet voorstellen waarom oude testplaten opeens niet meer bruikbaar zouden zijn.

Trouwens op de meeste van de genoemde testplaten staat geen muziek maar alleen testsignalen.

The Vertical Tracking Angle was not always standardized. But since the stereo disc was launched, the angle was defined at 15

• 3 years later...

Inmiddels nu ik gestopt ben met het op de markt zetten van deze arm vind ik het weer leuk om jullie weer op de hoogte te houden van de vorderingen.

Even geleden had ik dus dit element op de kop getikt maar kreeg deze niet aan het spelen in mijn arm.

Reden de compliance was te laag voor een goede match.

P1060481.jpg

Ik moet er dus voor zorgen dat de effectieve massa omhoog gaat.

Aangezien de arm lengte ongeveer 8cm was zat er nog ruimte in om deze te verlengen.

Deze is dan nu ook opgetrokken naar 15cm waardoor de hele arm wat zwaarder geworden is.

Dit heeft geholpen.

P1060475.jpg

Nu is de combinatie nog niet helemaal wat ik wil maar het gaat de goede kant op.

Wel moet ik de naald druk ongeveer 0.4g hoger houden dan wat voor dit element is voor geschreven maar dan is de tracking voldoende te noemen.

Ik ben nog niet helemaal tevreden maar het is nu wel beter dan het versleten Sumiko element dat ik gebruikte.

Of ik dit zo laat weet ik nog niet.

Het staat nu een paar plaatjes te draaien en het lijkt er op dat het wel even blijft zo.

Wel zal ik nog opzoek moeten naar een betere weegschaal aangezien ik mijn huidige niet meer vertrouw.

Ik weet dat deze een afwijking heeft maar niet hoe groot deze exact is.

Een eik gewicht van 2g zou ook de oplossing zijn dan weet ik wat ik moet verrekenen.

Hoe ziet het er nu uit dan

P1060494_zps964ceaec.jpg

Om dat de arm langer werd ook gelijk de toonarm bekabeling door getrokken direct naar de Phono pre.

Dan de muziek.

Wat me wel opvalt ik heb laatst Adele 21 gekocht en kon deze niet goed afgespeeld krijgen (te veel vervorming) dat gaat nu wel veel beter.

Deze staat hier nu prettig zijn rondjes te draaien en klinkt gewoon goed.

Ook net nog wat Yello op gezet en moet zegen dat het laag verder door loopt dan ik met de Sumiko gewend was.

Meteen maar even op het stereo beeld gelet en dat staat mooi in het midden en loopt nu door buiten de speakers.

Wel mis ik het vermogen dat mijn vorige eindversterker had maar daar moet ik maar even aan wennen dat ik niet harder kan spelen dan 95dB wat voor normaal gebruik gewoon genoeg is.

De 8 EL84 buisjes kunnen dat gewoon niet leveren wat de maggies nodig hebben.

Volgende stap is dus actief filteren en mijn oude bakje op het laag zetten als deze weer werkt.

Groetjes George

Tis gewoon te veel werk om dit naast een drukke baan goed te doen.

Nu is het gewoon hobby en is het weer leuk om er aan te prutsen.

Wel heeft de arm in die periode nog weer een behoorlijke ontwikkeling gemaakt waardoor deze alleen maar beter geworden is.

Twas leuk om te doen en heb er veel van geleerd.

Ik draai ook met een Glider in mijn ET arm. Deze heeft horizontaal een massa van 30 gram. Vertikaal veel minder.

Meestal gaat het met de Glider goed, maar bij één plaat volgt de naald niet goed (hoorbaar). 

In mijn arm zit al een zwaardere armwand (dubbele buis)

Eminent heeft ook een veel zwaardere armwand voor stuggere elementen op de markt gebracht.

Zie:

http://www.eminent-tech.com/25%20magnesium%20arm%20wand.html

Verticaal zat ik op de 4 gram effectieve massa en dat is echt te laag.

Nu is de arm dus langer geworden maar nog te laag naar mijn zin.

Ik denk dat ik eens ga kijken of ik niet nog wat massa kan toevoegen.

Mogelijk gaat het dan echt zingen hier.

Hoi George,

Super project. Als je met een Banz wil spelen (of in dit geval een Scheu), zal de effectieve massa idd omhoog moeten. 10-12g effectief zou heel mooi zijn. Dat stoort me ook vaak aan dergelijke tangentiale armen. Ze zijn normaliter redelijk licht en dan kom je in de knoop met de meeste elementen van tegenwoordig en moet je op zoek naar elementen uit de ULM tijd. De armbuis langer maken is een optie. Daarmee verhoog je de effectieve massa op een optiemale manier. Het dikker maken van een korte armbuis verhoogt wel de massa, maar heeft effectief minder bijdrage, maar dat weet jij vast beter danb ik.

"21" van Adele is echter niet de meest optimale testplaat. Het laag is te vet(aangedikt) en het hoog is overstuurt (zelfs op de plaat). Meest optimale muziektrack voor zoiets te testen is een stuk trage piano jazz uit de jaren 60. Meestal staat dat er erg goed op en bij lange tonen hoor je precies wat de arm/element combi doet.

Het is alleen de vertikale massa die laag is, de horizontale ligt een stuk hoger. Er is immers alleen horizontale as (voor de vertikale beweging).

Horizontaal moet het hele boeltje schuiven. Ook al gaat dat vrijwel zonder wrijving, de massa is er wel. Bij de ET hangt het contragewicht aan een bladveertje en kan dus "kwispelen". Hierdoor wordt de horizontale massa beperkt en bovendien gedempt.

De arm langer maken is een prima oplossing,

Het contragewicht komt daarmee ook wat verder weg te hangen waarmee dit ook aan de effectieve massa meehelpt.

Vandaar dat het bij jou beter gaat met dit element.

Als ik nu de 7 haal dan ben ik al blij.

Volgens de Vinyl Engine zou het ideale gewicht 10 gram effectieve massa moeten zijn.

Groetjes George

Je zou de effectieve massa ook terug moeten kunnen rekenen. Je meet waar de resionatiefrequentie ligt en met de stijfheid van de naaldophanging en elementgewicht zou je dan aan de massa moeten kunnen komen (via de tabellen)..

Ik heb vroeger soortgelijke aftastproblemen gehad met een andere "terminator" arm, n.l. een Dynavector.

Hier was de combinatie echter een hoog compliant element met een toch wel zware arm.

Tot mijn frustratie nooit goed gekregen, en veel te lang mee aangemodderd omdat ik (ook) dacht dat de hoofdoorzaak in mijn platen zat.........

Uiteindelijk alles aan de kant gegooid en een SME IV gekocht, samen met een tweedehands Ortofon MC30. (14 jaar geleden)

Daarna bestond het probleem niet meer.  

Nu al weer lang spelend met een andere goede combinatie kom ik die z.g.n. inferieure persingen nooit meer tegen.

Hoi George,

Super project. Als je met een Banz wil spelen (of in dit geval een Scheu), zal de effectieve massa idd omhoog moeten. 10-12g effectief zou heel mooi zijn. Dat stoort me ook vaak aan dergelijke tangentiale armen. Ze zijn normaliter redelijk licht en dan kom je in de knoop met de meeste elementen van tegenwoordig en moet je op zoek naar elementen uit de ULM tijd. De armbuis langer maken is een optie. Daarmee verhoog je de effectieve massa op een optiemale manier. Het dikker maken van een korte armbuis verhoogt wel de massa, maar heeft effectief minder bijdrage, maar dat weet jij vast beter danb ik.

"21" van Adele is echter niet de meest optimale testplaat. Het laag is te vet(aangedikt) en het hoog is overstuurt (zelfs op de plaat). Meest optimale muziektrack voor zoiets te testen is een stuk trage piano jazz uit de jaren 60. Meestal staat dat er erg goed op en bij lange tonen hoor je precies wat de arm/element combi doet.

Adele is inderdaad niet echt geweldig op de plaat gezet maar het laat wel goed de stappen in de verbeteringen horen met betrekking tot het aftasten.

Het is een plaat die makkelijk in de vervorming gaat en volgens mij behoorlijk veel te hard op de plaat is gezet.

Verder is Adele niet echt een reverentie voor mij maar ik heb deze net een maand en heb deze nog niet goed gehoord.

Voor de arm zal ik de effectieve massa nog verder om hoog moeten gooien.

Aangezien langer maken nog wel kan maar nog even niet wil doen (ik moet dan het meubel naar voor plaatsen :P ) ga ik de headshell nog wat verzwaren en er een zwaarder contra gewicht aan hangen.

Ik verwacht dat dit ook nog wel wat zal doen en zo aardig in de buurt zal komen.

Om de massa effectief te verhogen help dat het meeste als deze massa zo ver mogelijk van het draai punt af zit.

Morgen zal ik eerst even een resonantie test doen om te bepalen waar ik nu precies zit.

Kan ik aan de hand daar van bepalen hoeveel er bij moet.

Groetjes George

Ik heb vroeger soortgelijke aftastproblemen gehad met een andere "terminator" arm, n.l. een Dynavector.

Hier was de combinatie echter een hoog compliant element met een toch wel zware arm.

Tot mijn frustratie nooit goed gekregen, en veel te lang mee aangemodderd omdat ik (ook) dacht dat de hoofdoorzaak in mijn platen zat.........

Uiteindelijk alles aan de kant gegooid en een SME IV gekocht, samen met een tweedehands Ortofon MC30. (14 jaar geleden)

Daarna bestond het probleem niet meer.  

Nu al weer lang spelend met een andere goede combinatie kom ik die z.g.n. inferieure persingen nooit meer tegen.

Waarom zoekt men toch naar armen, waarvoor geen elementen werden ontworpen?

En waarom zoekt men toch naar elementen, waarvoor...(enz.) ?

Een SME IV is best leuk voor een tweedehands Ortofon MC30 (14 jaar geleden).

Als je helaas geen zware doch wrijvings-arme (vrijwel -loze) Ortofon, Breuer, Brinkmann of originele EMT / Thorens-arm hebt kunnen scoren.

Kappa ,moet gewoon blijven sleutelen en wordt het dan pas super, alleen vergt veel tijd en denkwerk

Ik ga toch geen puntbeitel in een gewone arm zetten ,dat doet die eerst gedeeltelijk de plaat frezen voor de eerste keer 

Waarom zoekt men toch naar armen, waarvoor geen elementen werden ontworpen?

En waarom zoekt men toch naar elementen, waarvoor...(enz.) ?

Een SME IV is best leuk voor een tweedehands Ortofon MC30 (14 jaar geleden).

Als je helaas geen zware doch wrijvings-arme (vrijwel -loze) Ortofon, Breuer, Brinkmann of originele EMT / Thorens-arm hebt kunnen scoren.

Spido,

Soms koop je apparaten die op je pad komen, dit zijn te vaak dure lessen.

Destijds was analoog niet bepaald mainstream, en ik geloof dat ik pas kennis genomen heb van de genoemde armen sinds internet,

(uitgezonderd de Thorens combi's). Ook heel lang niet geweten dat Ortofon armen maakte.

Ondanks de miskleunen op het lange en zware audiopad ben ik nu toch wel tevreden met de gemaakte progressie.

Ik wil nogmaals mijn punt maken, het is zeker niet mijn bedoeling iedereen aan de SME te helpen............

Dit was echter de eerste combinatie die ik "no cure no pay" met succes mocht uitproberen. Om mijzelf verder financiele debacles te besparen,

ben ik daarin blijven hangen. Inmiddels weet ik ook wel wat er te koop is, maar je kunt nu eenmaal niet alles zelf testen.

Mijn opstart richting "high end" analoog was moeizaam en het scheelde niet veel of ik was om onderstaande reden afgehaakt.

Ik kan het niet genoeg benadrukken: als de afstelling arm/element combinatie klopt, je de platen die vervormen of enige vorm van mistracken vertonen met een lampje moet zoeken. Dit met de beste bedoelingen als aanvulling op dit topic................(ik ben nog maar net voorbij de ballotagecommissie van dit forum!)