Jump to content

Terminator style tone arm

kappa7
 Share

Recommended Posts

Opsturen naar de fabriek via Herr Jacobsen, zie www.hifi-ilona.de

Herr jacobsen woont tegen de Zwitserse grens in Duitsland en werkt bij/voor Benz Micro.

Hij neemt de elementen de grens over. Zwitserland is geen EU land.

Het snelst werkt het om de man te bellen.

100% betrouwbaar en snel duidelijkheid.

:)

Ha bedankt!

Ik zal de man eens een mailtje sturen.

Verder heb ik net even het Goldring Eroica H element dat in nog had liggen in de Jelco gemonteerd en dat blijkt een hele mooie combinatie te zijn.

Een warm geluid met veel detail en micro informatie.

Nu weet ik weer wat ik ooit zo mooi vond aan dat element.

Het element is al weer even geleden nagekeken en hersteld door Vd Hul (spoeltjes waren iets verdraaid) en doet het weer heel erg mooi.

Ik was even vergeten dat ik deze ook nog had liggen.

Toch maar eens kijken wat dit element nu in mijn eigen arm doet.

Zeker met de verzwaarde uitvoering verwacht ik dat dit wel eens heel goed kan gaan.

Heb ik mooi rustig de tijd om het Benz element te laten na kijken.

Kort om ik heb weer muziek :):cool2::rolleyes:

Aanstaande dinsdagavond hebben we weer een kleine sessie met de Dynavector DV-507 mkII voorzien van een Strain Gauge, ik zal eens een paar flinke hobbelplaten en net niet lekker gecentreerde spindelgaten-platen (wat een woord) meenemen en eens zien hoe die horden dan weer worden genomen.

volgens mij zit Arden nu te genieten. :D

• Members

volgens mij zit Arden nu te genieten. :D

Dat had je heel goed, en een paar met mij!

Die arm spoort (en elk element daarin) echt fantastisch, een genot ook om op te bouwen en mee te werken. Aanwezig was 1 van de grootste digitaal aanhangers welke ons landje kent (ene FdW), die viel met enige regelmaat van zijn stoel.

Wel jammer dat hij die avond weer eens bruine bonen had gegeten, sommig commentaar was echt niet van de ''lucht''...

• Members

Gemeten? Kweenie hoor, maar we hebben MUZIEK geluisterd. Daar is het ook de hele avond over gegaan, muziek en niets anders. Een hele avond van alles uit mijn platenkast.

Meten, daar hebben we techneuten voor. Maar ik neem aan dat die ook wel eens muziek luisteren?

Gemeten? Kweenie hoor, maar we hebben MUZIEK geluisterd. Daar is het ook de hele avond over gegaan, muziek en niets anders. Een hele avond van alles uit mijn platenkast.

Meten, daar hebben we techneuten voor. Maar ik neem aan dat die ook wel eens muziek luisteren?

Tuurlijk hebben jullie muziek geluisterd. Ik was in mijn rol van muziekliefhebbende ingenieur benieuwd naar wat de bedoeling van die Strain Gauge op die arm was. Als het voor jou als verkoper niet interessant is om hier serieus op in te gaan vraag ik me af waarom je er melding van maakte. 

• Members

Beste Ravon,

ten eerste ben ik geen verkoper zoals jij dat hier neerzet, maar distributeur. Net even een andere insteek! Ten 2e ging dit nog over het fenomeen Dynavector in het kader van de Terminator style tonearmen waarin dus in dit geval een vrij zwaar en relatief hoog compliant element zit, hierdoor ter zake en on topic. Ten derde ben ik dus niet altijd aan het werk (al zou je dat bijna wel moeten zijn in de huidige economie) en ten 4e zit die SG al 2 jaar in die arm, dus ook daar zat geen commerciele bedoeling achter. Als er al iets merkbaars voor de markt uit dergelijke sessies zou komen, dan is het de muziekkeuze welke langzaam aan het veranderen is bij de labels STS-Digital en STS-Records, want daar ging het ook hoofdzakelijk om: muziekkeuzes voor remasters of heruitgaven. Met andere woorden, het belangrijkste van deze hobby, datgene waar het allemaal om draait!

In mijn pogingen tot (weer) een actieve forummer hier te zijn en zo met meerderen weer wat leven in de Hear brouwerij te brengen vraag ik me dan ook af waarom jij post zoals je hierboven doet? Wat probeer je aan te tonen cq te bewijzen? Dat personen uit de handel geen liefhebbers mogen en buiten werktijden maar een andere hobby moeten zoeken, of dat alles moet worden gestaafd door technische uiteenzettingen voorzien van duidelijke metingen? Daar hebben we fabrikanten voor, aan ons is uit te zoeken wat we mooi vinden en zien of we dit in winkels kunnen krijgen voor het grote publiek. Daarna is het aan de winkeliers om dit te verkopen...

• Members

Mooi, dan is dat ook weer opgelost, zo zien we maar weer hoe snel er een misverstand ontstaat bij gedachtenwisselingen op fora! Andere kant van het verhaal, nu weten we ook gelijk hoe ik veel van mijn avonden doorbreng: luisterend naar veel goede, mooie muziek. Ik hoop dat nog lang vol te kunnen houden!

• 3 weeks later...

Heren, allemaal leuk en aardig maar ik ben ook wel nieuwsgierig wat de rol van die vermelde strain gauge bij die Dynavector is en wat hij doet en uit jullie discussie wordt ik daar niet wijzer over.

Kun je dat van die strain gauge eens wat nader uitleggen Arden?

@Hans

Een strain gauge is in het Nederlands een rekstookje met als doel een verplaatsing in (meestal) metaal te meten en zo indirect een kracht (in een elektronische weegschaal b.v.). En Ravon kennende is hij daarmee goed bekend. Het is zeker geen pick-up element. Al is er wel een fabrikant die ze in elementen gebruikt (Soundsmith).

Het is zeker g een pick-up element. Al is er wel een fabrikant die ze in elementen gebruikt (Soundsmith).

Bingo!

Is wel degelijk een element dus en ja die werkt met rekstookjes.

Misschien dat Arden daar meer over kan vertellen?

Is wel een leuk stukje techniek namelijk.

Tijdens de Hear meeting een aantal jaar geleden hebben we daar al eens naar mogen luisteren.

Erg mooi element.

Ok, dus een strain gauge is een PU element dat gebruikt maakt van een strain gauge? Daar denkt de rest van de wereld toch anders over: linkje  Geeft niet, de puzzel komt wel af zo :D Maar betreft het hier nou dat element van Soundsmith of wat anders? Dat stukje ontbreekt nog.

Dat is al jaren op de markt, een leuke uitgebreide review van dit bijzondere element zou wel leuk zijn. Dat het de lucht van verteerde bruine bonen aantrekt en stoelen kapot maakt is nou niet zo positief :lol:

Ha Stef,

Ja die ken ik, ik heb dat blad ook. Dat artikel is al van 2 jaar geleden. Overigens klopt dat verhaal over de RIAA correctie niet zo, dat lijkt mij regelrecht overgeschreven van de site van Soundsmith. Als je helemaal geen correctie toepast met zo'n element dan krijg je ofwel 10 - 12 dB te weinig midden-hoog ofwel 10 - 12 dB te veel middden-laag, het is maar hoe je het bekijkt. Dat zou erg dof gaan klinken. Correctie blijft dus wel nodig en zal zeker in de bijbehorende pre amp zitten.

• Members

En nu ben ik weer even een paar dagen met wat anders bezig geweest, dus dit weer gemist.

Een recensie welke denk ik wel veel verduidelijkt is deze, geschreven door mijn goede vriend Rene van Es: http://www.hifi.nl/recensies/4060/Soundsmith-Strain-Gauge.html

Volgende week hebben wij een show in Amsterdam welke ''Battle of the Best'' is gedoopt, grote kans dat hij daar (in die Dynavector arm) ook voorbij gaat komen, de concurrentie bestaat uit een Kuzma 4-pointer met Air Tight element! 

Die show is in dezelfde winkel als waar de laatste HEAR meeting plaatsvond, is dat tip genoeg?

Tja, van Es? :D Die kan ik echt niet serieus meer nemen. Of het nou versterkers, of houtjes en touwtjes zijn, hij prijst het allemaal kritiekloos de hemel in. Schrijfven Fremer en Atkinson toch leuker en serieuzer.

Ik dacht meer aan een leuke en serieuze review van jouw hand.

• Members

Tja, van Es? :D Die kan ik echt niet serieus meer nemen. Of het nou versterkers, of houtjes en touwtjes zijn, hij prijst het allemaal kritiekloos de hemel in. Schrijfven Fremer en Atkinson toch leuker en serieuzer.

Ik dacht meer aan een leuke en serieuze review van jouw hand.

En ik dacht dat nog voor te zijn met de hint ''mijn goede vriend'' (en dat is geen geintje)! Ik heb Rene dus wel erg hoog zitten, zijn reviews kun je ook bijna als een gebruiksaanwijzing lezen. Alle informatie die je nodig hebt staat er in, dat kun je gerust serieus noemen.

Over de klank dan, de 1 zweert erbij, de ander vind het te ceedee-erig (schrijf je dat zo?). Wat ik er klankmatig van vind is niet zo heel erg belangrijk, wel vind ik dat iedereen die met deze materie bezig is het een keer moet beluisteren om een oordeel te vellen. Dynamisch gezien is de SG onverslaanbaar, klankmatig is hij net anders omdat hij idd niet via een riaa curve corrigeert, maar via een eigen ontwikkelde, afwijkende curve. Gezien de prijs moet je van echt goede huize komen om hem te verslaan, met een elementje van 3 mille en een pre van 4 ga je het simpelweg niet redden. Daarbij koop je de SG voor het leven, de naald en cantilever maken nergens contact mee (ok, de plaat wel natuurlijk), wanneer die is versleten pulk je hem eruit en klik je er een nieuwe in. Een magneetje houd hem op zijn plaats en centreert hem, that's it. Als ik geen werkzaamheden in de audio zou hebben zou dit prive ook nog steeds mijn eigen elementje zijn geweest. Daar ik echter zeer regelmatig phonopre's moet aansluiten en uitproberen kan ik er wat dat betreft weer geen kant mee op. Sinds ik ben getrouwd zijn 2 of 3 tafels in de woonkamer uit den boze, dus moest hij hier met 2 tafels het veld weer ruimen. Het ''altaar'' heeft nog 1 tafel met 2 armen, 1 voor mono en 1 voor stereo. Het is tobben, ik weet het B) , maar we redden ons er mee... 

Als je trouwens op een andere manier de klank van de SG wilt terughoren, de eerste Groove into Bits van STS-Digital is er mee opgenomen. Die cd wijkt klankmatig duidelijk af van andere cd producties, hier hoor je namelijk heel veel van die SG mee terug!