René N. Posted 19 maart 2009 Report Share Posted 19 maart 2009 De constatering: Ik heb de laatste jaren blijkbaar met een te hoge draaisnelheid van het plateau geluisterd. Ik had het zelf eigenlijk niet als zodanig onderkent, maar achteraf blijkt het wel h Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 20 maart 2009 Report Share Posted 20 maart 2009 Hoe heb jij bepaald met hoeveel RPM jouw platenspeler draait? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 maart 2009 Report Share Posted 20 maart 2009 Wat fijn dat ik een stroboscoop heb op de rand van de draaitafel bij mijn DD-Dual En een knopje om grofweg te kiezen tussen 45 en 33,3 toeren. Maar je hebt losse stroboscoopmatjes, dus oplossingen ook voor de stroboscooploze. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 20 maart 2009 Report Share Posted 20 maart 2009 Goh, Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 maart 2009 Report Share Posted 20 maart 2009 Ik heb net effe PJ gedraaid op 33 toeren, opgepitcht tot +9,9%. Ik vond het Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 20 maart 2009 Report Share Posted 20 maart 2009 Die dertien seconden te snel is toch iets minder dan 5% te snel, of reken ik verkeerd. 1% te langzaam is volgens mij niet hoorbaar. Hoewel men zegt beter iets te snel dan te langzaam. Een 45 toeren lp op 33 spelen en het dan mooi vinden????? Of het moet van die herrie zooi zijn die ook bij de goede snelheid niet om aan te horen is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 maart 2009 Report Share Posted 20 maart 2009 Gelukkig... probleem opgelost... Dat hij nu een fractie langzamer loopt kan liggen aan de slijtage van de motorpoelie, of aan de dikte tolerantie op de snaar (een fractie te dun). Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 20 maart 2009 Author Report Share Posted 20 maart 2009 Hoe heb jij bepaald met hoeveel RPM jouw platenspeler draait? Ik heb met een Stroboscopic speed test record van Hansko bepaald of de snelheid goed was Ik heb dmv de tijdsduur genoemd op de plaat en een stopwatch bepaald wat de afwijking was De laatste gaf mij een goede indicatie of ik "in de buurt" zat..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 20 maart 2009 Author Report Share Posted 20 maart 2009 Goh, Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 20 maart 2009 Author Report Share Posted 20 maart 2009 Ik heb net effe PJ gedraaid op 33 toeren, opgepitcht tot +9,9%. Ik vond het Aaaahhhh, wat jammer..... Komt wellicht doordat jij het eerst op de goede snelheid hebt gedraaid...... In het weekend ga ik echt even de 45 toeren versie beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 20 maart 2009 Author Report Share Posted 20 maart 2009 Die dertien seconden te snel is toch iets minder dan 5% te snel, of reken ik verkeerd.1% te langzaam is volgens mij niet hoorbaar. Hoewel men zegt beter iets te snel dan te langzaam. Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 20 maart 2009 Author Report Share Posted 20 maart 2009 Gelukkig... probleem opgelost... Dat hij nu een fractie langzamer loopt kan liggen aan de slijtage van de motorpoelie, of aan de dikte tolerantie op de snaar (een fractie te dun). Of dattie iets te klein is dus te strak ligt? Goed, we zitten in de buurt van de nul, dus ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 maart 2009 Report Share Posted 21 maart 2009 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
polleke Posted 25 maart 2009 Report Share Posted 25 maart 2009 kan er mij iemand logisch uitleggen hoe jullie op die snelheidsverschillen komen? Een snaar ligt langs zijn binnenzijde op de poelie van de motor, en maakt ook met zijn binnenzijde contact met het plateau. Theoretisch gezien maakt de dikte en vorm van de snaar dus niks uit voor de snelheid van de speler, vermits de binnenzijde van de snaar (contactoppervlak) bepalend is en niet veranderd, wat je ook als snaar gebruikt. Zou het niet eerder zijn dat een iets minder brede snaar, of iets bredere snaar op een andere plaats/manier in een poelie loopt die licht aan slijtage onderhevig is en dat daardoor de omtreksnelheid van het contactoppervlak veranderd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 maart 2009 Report Share Posted 25 maart 2009 kan er mij iemand logisch uitleggen hoe jullie op die snelheidsverschillen komen? Een snaar ligt langs zijn binnenzijde op de poelie van de motor, en maakt ook met zijn binnenzijde contact met het plateau. Theoretisch gezien maakt de dikte en vorm van de snaar dus niks uit voor de snelheid van de speler, vermits de binnenzijde van de snaar (contactoppervlak) bepalend is en niet veranderd, wat je ook als snaar gebruikt. Zou het niet eerder zijn dat een iets minder brede snaar, of iets bredere snaar op een andere plaats/manier in een poelie loopt die licht aan slijtage onderhevig is en dat daardoor de omtreksnelheid van het contactoppervlak veranderd? Je hebt kennelijk in het verkeerde theorieboek gekeken. De neutrale diameter van de snaar bepaald n.l. de snelheid. NIET de poeliediameter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 25 maart 2009 Report Share Posted 25 maart 2009 kan er mij iemand logisch uitleggen hoe jullie op die snelheidsverschillen komen? Een snaar ligt langs zijn binnenzijde op de poelie van de motor, en maakt ook met zijn binnenzijde contact met het plateau. Theoretisch gezien maakt de dikte en vorm van de snaar dus niks uit voor de snelheid van de speler, vermits de binnenzijde van de snaar (contactoppervlak) bepalend is en niet veranderd, wat je ook als snaar gebruikt. Zou het niet eerder zijn dat een iets minder brede snaar, of iets bredere snaar op een andere plaats/manier in een poelie loopt die licht aan slijtage onderhevig is en dat daardoor de omtreksnelheid van het contactoppervlak veranderd? Je hebt kennelijk in het verkeerde theorieboek gekeken. De neutrale diameter van de snaar bepaald n.l. de snelheid. NIET de poeliediameter. Hans geef toch gewoon de link naar de laatste discussie mbt dit onderwerp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
donic Posted 25 maart 2009 Report Share Posted 25 maart 2009 Even wat verdergaande informatie over het probleem. De originele snaar was rond, de vervangende vierkant waardoor deze niet goed in de groef van de poelie zakte. Daardoor werd de omtrek van de poelie effectief groter en daardoor draaide het plateau te snel. Het effect van de omtrek van de poelie kan je het best vergelijken met de wijze waarop de fiets werkt, hoe groter het aandrijfwiel (voortandrad, poelie) des te meer omwentelingen van het wiel (plateau). Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
polleke Posted 25 maart 2009 Report Share Posted 25 maart 2009 Even wat verdergaande informatie over het probleem. De originele snaar was rond, de vervangende vierkant waardoor deze niet goed in de groef van de poelie zakte. Daardoor werd de omtrek van de poelie effectief groter en daardoor draaide het plateau te snel. Het effect van de omtrek van de poelie kan je het best vergelijken met de wijze waarop de fiets werkt, hoe groter het aandrijfwiel (voortandrad, poelie) des te meer omwentelingen van het wiel (plateau). Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 25 maart 2009 Report Share Posted 25 maart 2009 Even wat verdergaande informatie over het probleem. De originele snaar was rond, de vervangende vierkant waardoor deze niet goed in de groef van de poelie zakte. Daardoor werd de omtrek van de poelie effectief groter en daardoor draaide het plateau te snel. Het effect van de omtrek van de poelie kan je het best vergelijken met de wijze waarop de fiets werkt, hoe groter het aandrijfwiel (voortandrad, poelie) des te meer omwentelingen van het wiel (plateau). Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 25 maart 2009 Author Report Share Posted 25 maart 2009 Even wat verdergaande informatie over het probleem. De originele snaar was rond, de vervangende vierkant waardoor deze niet goed in de groef van de poelie zakte. Daardoor werd de omtrek van de poelie effectief groter en daardoor draaide het plateau te snel. Het effect van de omtrek van de poelie kan je het best vergelijken met de wijze waarop de fiets werkt, hoe groter het aandrijfwiel (voortandrad, poelie) des te meer omwentelingen van het wiel (plateau). Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 25 maart 2009 Report Share Posted 25 maart 2009 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 26 maart 2009 Author Report Share Posted 26 maart 2009 [En heb je PJ nou al op 45 rpm beluisterd, Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
clearaudiolover Posted 29 maart 2009 Report Share Posted 29 maart 2009 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 29 maart 2009 Author Report Share Posted 29 maart 2009 Maar nu nog 2 seconden te langzaam is echt niet goed m.i.. Das echt veels te veel. Kan je de snelheid van de motor niet op de een of andere manier afregelen? Robin Ik vond de verandering van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 21 april 2009 Report Share Posted 21 april 2009 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now