Juul08 Posted 21 maart 2009 Report Share Posted 21 maart 2009 Beste forumleden... Ik heb sinds kort een Technics SL 1500 staan(het gaat niet om het mk2 type). Ik heb al het Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 21 maart 2009 Report Share Posted 21 maart 2009 Hoi Juul, Als je van een heldere klank houd zou ik eens gaan kijken voor een Clearaudio element. Mag het iets minder helder zijn maar wel heel neutraal en muziekaal, een Goldring 100 series. Ook een Ortofon M series zou heel mooi kunnen zijn aan die arm, maar is weer iets minder helder dan een Goldring en behoorlijk minder helder dan een Clearaudio. Ik vind de Goldring de mooiste keuze die je kunt maken als je het neutraal en muziekaal wilt hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juul08 Posted 21 maart 2009 Author Report Share Posted 21 maart 2009 Hoi Juul, Als je van een heldere klank houd zou ik eens gaan kijken voor een Clearaudio element. Mag het iets minder helder zijn maar wel heel neutraal en muziekaal, een Goldring 100 series. Ook een Ortofon M series zou heel mooi kunnen zijn aan die arm, maar is weer iets minder helder dan een Goldring en behoorlijk minder helder dan een Clearaudio. Ik vind de Goldring de mooiste keuze die je kunt maken als je het neutraal en muziekaal wilt hebben. Ik zat zelf aan een Goldring G-2200 te denken. Ik kan alleen niet kijken op cartridgedb.com of deze matched qua compliance met mijn arm. Ik heb horen zeggen dat mijn arm een effectief gewicht heeft van 12 gr. Heb jij een manier waarop je dat wel kunt checken behalve dat ik het ding aan moet sluiten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 21 maart 2009 Report Share Posted 21 maart 2009 Hoi Juul, Als je van een heldere klank houd zou ik eens gaan kijken voor een Clearaudio element. Mag het iets minder helder zijn maar wel heel neutraal en muziekaal, een Goldring 100 series. Ook een Ortofon M series zou heel mooi kunnen zijn aan die arm, maar is weer iets minder helder dan een Goldring en behoorlijk minder helder dan een Clearaudio. Ik vind de Goldring de mooiste keuze die je kunt maken als je het neutraal en muziekaal wilt hebben. Ik zat zelf aan een Goldring G-2200 te denken. Ik kan alleen niet kijken op cartridgedb.com of deze matched qua compliance met mijn arm. Ik heb horen zeggen dat mijn arm een effectief gewicht heeft van 12 gr. Heb jij een manier waarop je dat wel kunt checken behalve dat ik het ding aan moet sluiten... Jouw arm is idd een 12 grammer. Gewoon op de cartridgeDB een arm van 12 gram opzoeken (bij de Techniks armen staat er minstens 1) en daar dan de elementen bij zoeken. Staat de Goldring niet tussen volgens mij, maar de 1000 series weet ik zeker dat die het goed doen met een 12 gr. arm. De G-2200 durf ik het niet van te zeggen. Zou ik op moeten zoeken, maar heb ik na een dag Sneek, en daar veel te veel ouweneelen even geen zin in. Ik heb de G2200 echter al wel vergeleken met een 1012 (aan een Dual OPS arm) en moet zeggen dat de 1012 natuurlijker klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 21 maart 2009 Report Share Posted 21 maart 2009 Hoi Juul, Als je van een heldere klank houd zou ik eens gaan kijken voor een Clearaudio element. Mag het iets minder helder zijn maar wel heel neutraal en muziekaal, een Goldring 100 series. Ook een Ortofon M series zou heel mooi kunnen zijn aan die arm, maar is weer iets minder helder dan een Goldring en behoorlijk minder helder dan een Clearaudio. Ik vind de Goldring de mooiste keuze die je kunt maken als je het neutraal en muziekaal wilt hebben. Ik zat zelf aan een Goldring G-2200 te denken. Ik kan alleen niet kijken op cartridgedb.com of deze matched qua compliance met mijn arm. Ik heb horen zeggen dat mijn arm een effectief gewicht heeft van 12 gr. Heb jij een manier waarop je dat wel kunt checken behalve dat ik het ding aan moet sluiten... deze ? https://shop.mantra-audio.co.uk/acatalog/Go...Cartridges.html .gr henkes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juul08 Posted 21 maart 2009 Author Report Share Posted 21 maart 2009 Hoi Juul, Als je van een heldere klank houd zou ik eens gaan kijken voor een Clearaudio element. Mag het iets minder helder zijn maar wel heel neutraal en muziekaal, een Goldring 100 series. Ook een Ortofon M series zou heel mooi kunnen zijn aan die arm, maar is weer iets minder helder dan een Goldring en behoorlijk minder helder dan een Clearaudio. Ik vind de Goldring de mooiste keuze die je kunt maken als je het neutraal en muziekaal wilt hebben. Ik zat zelf aan een Goldring G-2200 te denken. Ik kan alleen niet kijken op cartridgedb.com of deze matched qua compliance met mijn arm. Ik heb horen zeggen dat mijn arm een effectief gewicht heeft van 12 gr. Heb jij een manier waarop je dat wel kunt checken behalve dat ik het ding aan moet sluiten... Jouw arm is idd een 12 grammer. Gewoon op de cartridgeDB een arm van 12 gram opzoeken (bij de Techniks armen staat er minstens 1) en daar dan de elementen bij zoeken. Staat de Goldring niet tussen volgens mij, maar de 1000 series weet ik zeker dat die het goed doen met een 12 gr. arm. De G-2200 durf ik het niet van te zeggen. Zou ik op moeten zoeken, maar heb ik na een dag Sneek, en daar veel te veel ouweneelen even geen zin in. Ik heb de G2200 echter al wel vergeleken met een 1012 (aan een Dual OPS arm) en moet zeggen dat de 1012 natuurlijker klinkt. Haha... Nou in ieder geval bedankt voor het alsnog reageren ondanks een zware dag in Sneek. Ik ga nu even recensies lezen over de G 1012... Wel een stuk duurder, maar als dat de investering waard is dan is dat absoluut te overzien. Lijkt me goed klinken. Op hifibox.nl staat echter dat G 2200 beter en helderder klinkt dan een 1000 series. Alleen matige reviews van die G-2200.. maken zich daar dus beetje ongeloofwaardig. PS. Enige remedie voor zo'n dag in Sneek---> De pootjes omhoog... Ontspannend vinyltje opzetten... Bijvoorbeeld Brother in Arms van de Dire straits.. Nogmaals bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juul08 Posted 21 maart 2009 Author Report Share Posted 21 maart 2009 @ Henkes.. Ik had het al gevonden ... maar toch bedankt!! -----> Goldring is echt v Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 21 maart 2009 Report Share Posted 21 maart 2009 @ Henkes.. Ik had het al gevonden ... maar toch bedankt!! -----> Goldring is echt v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juul08 Posted 21 maart 2009 Author Report Share Posted 21 maart 2009 @ Henkes.. Ik had het al gevonden ... maar toch bedankt!! -----> Goldring is echt v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 21 maart 2009 Report Share Posted 21 maart 2009 Die 1022 is idd wat duurder, maar je kan ook voor een 1006 kiezen. Heeft een vergelijkbaar klankkarakter als de 1022, maar net iets minder detail en ruimtelijkheid. Wel ook erg mooi. De 2200 word soms beschreven als wat helderder dan de 1000 series, maar ik noem het wat schreeweriger, maar minder sprankelend en muziekaal. Nu gaan echt de pootjes omhoog en een lekker stukje vinyl op. Te beginnen met de vanmiddag aangeschafte Diamonds on the Inside van Ben Harper. 2x180Gr. Hier nu op een VPI Scout met JMW-9 (eerste versie, serie#00.002) arm en Benz ACE lo aan een Acoustech PH-1 (ook eertse versie). Edit: Straks verder luisteren op een Dual CS-5000 met OPS arm met vd.Hul armkabels erin, Goldring 1042 met Gyger-S naald en Aaron Phono Module II, in de slaapkamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juul08 Posted 21 maart 2009 Author Report Share Posted 21 maart 2009 Die 1022 is idd wat duurder, maar je kan ook voor een 1006 kiezen. Heeft een vergelijkbaar klankkarakter als de 1022, maar net iets minder detail en ruimtelijkheid. Wel ook erg mooi.De 2200 word soms beschreven als wat helderder dan de 1000 series, maar ik noem het wat schreeweriger, maar minder sprankelend en muziekaal. Nu gaan echt de pootjes omhoog en een lekker stukje vinyl op. Te beginnen met de vanmiddag aangeschafte Diamonds on the Inside van Ben Harper. 2x180Gr. Hier op een VPI Scout met JMW-9 (eerste versie, serie#00.002) arm en Benz ACE lo aan een Acoustech PH-1 (ook eertse versie). Nu word ik nieuwsgierig... ik kijk ff op je google page! Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 21 maart 2009 Report Share Posted 21 maart 2009 @ Henkes.. Ik had het al gevonden ... maar toch bedankt!! -----> Goldring is echt v Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 21 maart 2009 Report Share Posted 21 maart 2009 Die 1022 is idd wat duurder, maar je kan ook voor een 1006 kiezen. Heeft een vergelijkbaar klankkarakter als de 1022, maar net iets minder detail en ruimtelijkheid. Wel ook erg mooi.De 2200 word soms beschreven als wat helderder dan de 1000 series, maar ik noem het wat schreeweriger, maar minder sprankelend en muziekaal. Nu gaan echt de pootjes omhoog en een lekker stukje vinyl op. Te beginnen met de vanmiddag aangeschafte Diamonds on the Inside van Ben Harper. 2x180Gr. Hier nu op een VPI Scout met JMW-9 (eerste versie, serie#00.002) arm en Benz ACE lo aan een Acoustech PH-1 (ook eertse versie). Edit: Straks verder luisteren op een Dual CS-5000 met OPS arm met vd.Hul armkabels erin, Goldring 1042 met Gyger-S naald en Aaron Phono Module II, in de slaapkamer. hoi miracle voordat je met je pootjes omhoog ga .ik heb een lenco l 75 nu een simpele oude draaitafel met een goldring elan naald .nu vraag ik mij af of ik er een end op vooruit ga als ik een wat duurdere element opzet .gr henkes Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 21 maart 2009 Report Share Posted 21 maart 2009 ik denk dat ik telaat ben de pootjes zijn al omhoog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juul08 Posted 21 maart 2009 Author Report Share Posted 21 maart 2009 Die 1022 is idd wat duurder, maar je kan ook voor een 1006 kiezen. Heeft een vergelijkbaar klankkarakter als de 1022, maar net iets minder detail en ruimtelijkheid. Wel ook erg mooi.De 2200 word soms beschreven als wat helderder dan de 1000 series, maar ik noem het wat schreeweriger, maar minder sprankelend en muziekaal. Nu gaan echt de pootjes omhoog en een lekker stukje vinyl op. Te beginnen met de vanmiddag aangeschafte Diamonds on the Inside van Ben Harper. 2x180Gr. Hier nu op een VPI Scout met JMW-9 (eerste versie, serie#00.002) arm en Benz ACE lo aan een Acoustech PH-1 (ook eertse versie). Edit: Straks verder luisteren op een Dual CS-5000 met OPS arm met vd.Hul armkabels erin, Goldring 1042 met Gyger-S naald en Aaron Phono Module II, in de slaapkamer. Voor dat soort momenten is een automaat z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 22 maart 2009 Report Share Posted 22 maart 2009 hoi miracle voordat je met je pootjes omhoog ga .ik heb een lenco l 75 nu een simpele oude draaitafel met een goldring elan naald .nu vraag ik mij af of ik er een end op vooruit ga als ik een wat duurdere element opzet .gr henkes Hoi Henkes, Heb het laptopje maar even op schoot genomen in de luie stoel. Lekker muziekje, wat forummen en ben nog iets aan het uitzoeken voor mezelf. Dus dat gaat op deze manier wel even lekker ontspannen. De Lenco lijkt mij gemaakt voor de Goldring elementen. Heb er verschillende met verschillende Goldring elementen gehoord, totaan de 1042 aantoe, en moet zeggen dat dat allemaal heel goed samen gaat en met iedere stap de tafel ook steeds beter gaat klinken. Ik zou persoonlijk niet verder gaan dan de 1012, om de financi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 22 maart 2009 Report Share Posted 22 maart 2009 Voor dat soort momenten is een automaat z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juul08 Posted 22 maart 2009 Author Report Share Posted 22 maart 2009 Voor de SL 1500 de 1012 dus de beste kwaliteit prijsverhouding...? Via dat Mantra Audio is dat nog niet eens zo'n h Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 22 maart 2009 Report Share Posted 22 maart 2009 hoi miracle de 1012 is rond 170 euro is zeker het overwegen waard, want ik heb nog steeds veel plezier met deze speler.en om een andere speler te kopen moet je ook een redelijke element erbij hebben.ok miracle bedankt voor de info.gr.henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 22 maart 2009 Report Share Posted 22 maart 2009 Een SL1500 moet je volgens mij niet te veel ontkoppelen. Zeker niet op een zacht materiaal zetten. Mijn ervaring met de Techniks tafels is dat ze het best presteren op een dikke, minimaal 22mm, multiplex plaat. Heb je een betonnen vloer met vloerbedekking, vinyl of plavuizen kun je hem gerust op een stevig rek zetten. Heb je een houten vloer kun je hem het best aan de muur bevestigen. Heeft de Gammel/Prakniks enz. hele mooie beugels voor (wel een beetje stevige nemen met middensteun) en daar dan een 22 mm of liefst dikkere (meranti) multiplex plaat op bevestigen. Interlinkjes solderen kan idd een leuke bezigheid zijn, maar niet altijd. Heb hier nu een Twisted Pair kabeltje van een kennis liggen waar de bullit pluggen opniew aan moeten. Wat een @#$%^&*()(*&^%$#@ pluggen zijn dat zeg. Werkelijk baggermateriaal. Mijn advies met bullitpluggen: NIET KOPEN! Zijn duur en slecht. Voor de SL1500 zou ik idd twijfelen tussen de 1006 en 1012. Net hoe het budget is hoe dat bij mij zou uitvallen, maar ik denk als eerste aan de 1006. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juul08 Posted 22 maart 2009 Author Report Share Posted 22 maart 2009 Een SL1500 moet je volgens mij niet te veel ontkoppelen. Zeker niet op een zacht materiaal zetten. Mijn ervaring met de Techniks tafels is dat ze het best presteren op een dikke, minimaal 22mm, multiplex plaat. Heb je een betonnen vloer met vloerbedekking, vinyl of plavuizen kun je hem gerust op een stevig rek zetten. Heb je een houten vloer kun je hem het best aan de muur bevestigen. Heeft de Gammel/Prakniks enz. hele mooie beugels voor (wel een beetje stevige nemen met middensteun) en daar dan een 22 mm of liefst dikkere (meranti) multiplex plaat op bevestigen. Interlinkjes solderen kan idd een leuke bezigheid zijn, maar niet altijd. Heb hier nu een Twisted Pair kabeltje van een kennis liggen waar de bullit pluggen opniew aan moeten. Wat een @#$%^&*()(*&^%$#@ pluggen zijn dat zeg. Werkelijk baggermateriaal. Mijn advies met bullitpluggen: NIET KOPEN! Zijn duur en slecht. Voor de SL1500 zou ik idd twijfelen tussen de 1006 en 1012. Net hoe het budget is hoe dat bij mij zou uitvallen, maar ik denk als eerste aan de 1006. Heb hem al opgehangen... Maar aan twee beugels. De plank is een meter lang... dus dat gaan dan(natuurlijk) gewoon doorzakken met zo'n versterker en platenspeler erop. Ik ga morgen alleen een derde middensteun bevestigen... zodat de boel inmiddels 120KG aan draagvermogen aan kan... Dan staat hij in ieder geval waterpas. Er zitten momenteel van die rubberen rondjes op. Zijn versleten.. vanwege zijn leeftijd.. Dus vandaar dat ik het vroeg... Ik lees overal in je verhaal het stukje over armbekabeling vervangen... Is dat een lastig karwei? en aan wat voor bedrag moet je dan denken? Ik kan prima solderen dus dat is geen probleem. Ik heb mijn interlink ook helemaal zelf gesoldeerd. Ik heb namelijk geen tulppluggen aan de buitenkant van de platenspeler. Deze zitten direct aangesloten op de vier draadjes van de arm;). Trouwens, ik snap best dat jij het een kut apparaat vindt in vergelijking met wat je thuis hebt staan. Maar bij vind ik het echt een mooi ding. Geen gekke motor geluidjes.. Loopt exact 33 1/3... Zal wel iets afwijking hebben.. maar dan moet je toch een tijd kijken voordat het stroboscoop stipje is verschoven! Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 22 maart 2009 Report Share Posted 22 maart 2009 leuke site miracle ,even registreren maar dan vind je veel info morgen even op mijn gemak verder kijken.gr henkes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 22 maart 2009 Report Share Posted 22 maart 2009 Heb hem al opgehangen... Maar aan twee beugels. De plank is een meter lang... dus dat gaan dan(natuurlijk) gewoon doorzakken met zo'n versterker en platenspeler erop. Ik ga morgen alleen een derde middensteun bevestigen... zodat de boel inmiddels 120KG aan draagvermogen aan kan... Dan staat hij in ieder geval waterpas. Er zitten momenteel van die rubberen rondjes op. Zijn versleten.. vanwege zijn leeftijd.. Dus vandaar dat ik het vroeg... Ik lees overal in je verhaal het stukje over armbekabeling vervangen... Is dat een lastig karwei? en aan wat voor bedrag moet je dan denken? Ik kan prima solderen dus dat is geen probleem. Ik heb mijn interlink ook helemaal zelf gesoldeerd. Ik heb namelijk geen tulppluggen aan de buitenkant van de platenspeler. Deze zitten direct aangesloten op de vier draadjes van de arm;). Trouwens, ik snap best dat jij het een kut apparaat vindt in vergelijking met wat je thuis hebt staan. Maar bij vind ik het echt een mooi ding. Geen gekke motor geluidjes.. Loopt exact 33 1/3... Zal wel iets afwijking hebben.. maar dan moet je toch een tijd kijken voordat het stroboscoop stipje is verschoven! Een derde beugeltje in het midden van een plank van 100Cm is zeker geen overbodige luxe. Een tafel die waterpas staat doet het vaak toch net even beter. De versleten rubber voetjes zou je kunnen vervangen door een plak rubber aan te schaffen en daar de rondjes uit te snijden en er met bizonkit weer onder te plakken, nadat je de oude hebt verwijderd. Armbekabeling vervangen is niet de makkelijkste klus. Bij de meeste armen moet het lager los om de bedrading eruit te krijgen. Hoe dat zit bij de SL1500 (wat ik overigens geheel geen slechte speler vind) weet ik zo niet. Ook de aansluiting waar de kop in gaat weet ik niet hoe die los gaat bij de SL1500, maar die zit vaak, zoals bij de Dual CS5000 ook is, vast gestanst. Daar moet je dus iets op vinden om dat netjes los en weer vast te krijgen, was bij de CS5000 uitboren en de stans vervangen door een schroefje. Niet gemakkelijk, maar wel de moeite waard. Ik heb er vd. Hul MCS - 150 M in gedaan. Dat is vaak in een pakketje van 4x50Cm te koop voor tussen de 60 en 70 euri. Met WBT zilversoldeer vastgezet. Kost zo'n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juul08 Posted 22 maart 2009 Author Report Share Posted 22 maart 2009 Heb hem al opgehangen... Maar aan twee beugels. De plank is een meter lang... dus dat gaan dan(natuurlijk) gewoon doorzakken met zo'n versterker en platenspeler erop. Ik ga morgen alleen een derde middensteun bevestigen... zodat de boel inmiddels 120KG aan draagvermogen aan kan... Dan staat hij in ieder geval waterpas. Er zitten momenteel van die rubberen rondjes op. Zijn versleten.. vanwege zijn leeftijd.. Dus vandaar dat ik het vroeg... Ik lees overal in je verhaal het stukje over armbekabeling vervangen... Is dat een lastig karwei? en aan wat voor bedrag moet je dan denken? Ik kan prima solderen dus dat is geen probleem. Ik heb mijn interlink ook helemaal zelf gesoldeerd. Ik heb namelijk geen tulppluggen aan de buitenkant van de platenspeler. Deze zitten direct aangesloten op de vier draadjes van de arm;). Trouwens, ik snap best dat jij het een kut apparaat vindt in vergelijking met wat je thuis hebt staan. Maar bij vind ik het echt een mooi ding. Geen gekke motor geluidjes.. Loopt exact 33 1/3... Zal wel iets afwijking hebben.. maar dan moet je toch een tijd kijken voordat het stroboscoop stipje is verschoven! Een derde beugeltje in het midden van een plank van 100Cm is zeker geen overbodige luxe. Een tafel die waterpas staat doet het vaak toch net even beter. De versleten rubber voetjes zou je kunnen vervangen door een plak rubber aan te schaffen en daar de rondjes uit te snijden en er met bizonkit weer onder te plakken, nadat je de oude hebt verwijderd. Armbekabeling vervangen is niet de makkelijkste klus. Bij de meeste armen moet het lager los om de bedrading eruit te krijgen. Hoe dat zit bij de SL1500 (wat ik overigens geheel geen slechte speler vind) weet ik zo niet. Ook de aansluiting waar de kop in gaat weet ik niet hoe die los gaat bij de SL1500, maar die zit vaak, zoals bij de Dual CS5000 ook is, vast gestanst. Daar moet je dus iets op vinden om dat netjes los en weer vast te krijgen, was bij de CS5000 uitboren en de stans vervangen door een schroefje. Niet gemakkelijk, maar wel de moeite waard. Ik heb er vd. Hul MCS - 150 M in gedaan. Dat is vaak in een pakketje van 4x50Cm te koop voor tussen de 60 en 70 euri. Met WBT zilversoldeer vastgezet. Kost zo'n Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 22 maart 2009 Report Share Posted 22 maart 2009 ik ben benieuwd juul08 hoe dat gaat klinken , mischien ga ik er ook voor.gr henkes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts