Jump to content

Element Technics SL 1500

Juul08
 Share

Recommended Posts

Weet iemand hier of een Goldring G 1012 GX een gevoelig element is. Ik heb namelijk momenteel een Grado Black.. die heeft een bepaalde brom er in. Iets wat ik erg irritant vind en wat ik er maar niet uit krijg.

Ik wil dit voorkomen bij het nieuwe element dat ik aan ga schaffen. Goldring G 1012 GX lijkt mij een goed element. Het past goed in mijn arm, aldus de specs, en meerdere forumleden. Het voldoet goed aan mijn eisen die ik stel aan een element...---> Helder, Open en Dynamisch...

Het enige dat me tegen houdt om dit element te kopen.. is dat het mogelijk last kan hebben van de zelfde "hum/brom" die de grado black ook produceert.

Zou iemand mij hier advies over kunnen geven?

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Julien

Het enige dat me tegen houdt om dit element te kopen.. is dat het mogelijk last kan hebben van de zelfde "hum/brom" die de grado black ook produceert.

Wordt de brom dichter bij de motor sterker? Is de motor de oorzaak van de brom?

Grado's hebben hier meer last van dan de meeste andere elementen, ze ontberen het een en ander aan afscherming. Zonder dat dat voor jou een garantie is kan ik zeggen dat een goldring 1042 bij mij op geen van m'n DD's bromt.

Als er toch brom ontstaat, als gevolg van de interaktie van de motor met het element, kun je met een plaat mu-metaal onder je plateau de motor afschermen.

• 2 weeks later...

Wordt de brom dichter bij de motor sterker? Is de motor de oorzaak van de brom?

Grado's hebben hier meer last van dan de meeste andere elementen, ze ontberen het een en ander aan afscherming. Zonder dat dat voor jou een garantie is kan ik zeggen dat een goldring 1042 bij mij op geen van m'n DD's bromt.

Als er toch brom ontstaat, als gevolg van de interaktie van de motor met het element, kun je met een plaat mu-metaal onder je plateau de motor afschermen.

De brom neemt inderdaad behoorlijk toe naarmate je het element richting de motor laat gaan... Zelfs tot een zekere hoogte dat je het flink hoort. Bijzonder irritand.

Gelukkig speelt de SL 1500 binnenkort met een Goldring 1012 GX. Ik verwacht behoorlijke verbeteringen.. enige wat mij rest is zorgen dat het element goed ingesteld wordt..

Ik heb een testplaat... Hiermee kan ik:

Onderscheid linker-rechterkanaal, luidsprekerbalans, fasecorrectie hoge lage tonenregeling stereofonische muziek, stille groeven--> controle op motergedruis en brom. Vergelijking van de opgenomen en natuurlijke geluiden, janken en jengel, dwarsdruk-compensatie instelling

allemaal instellen..

Volgens mij rest mij dan nog de naaldruk en het VTA...wat volgens mij de hoek is, die het element maakt ten op zichte van de plaat..(indien plaat exact horizontaal is )

Wat rest mij nu nog daadwerkelijk en welke instrumenten heb ik hier voor nodig. Snijhoek 15 graden... hoe controlleer ik dat.. Hoe weet ik hoever het element naar voren moet in de headshell?

Alvast bedankt mannen,

Julien

• 2 weeks later...

goeie moge ik heb de goldring 1012 gx besteld :rolleyes: denk eind volgende week in huis te hebben .ben benieuwd hoe het gaat klinken.

ik zou wel een testplaat willen gebruiken om deze naald uit te testen en in te stellen .is hier makkelijk aan te komen en zoja waar.? iemand een tip.gr.henkes

goeie moge ik heb de goldring 1012 gx besteld :rolleyes: denk eind volgende week in huis te hebben .ben benieuwd hoe het gaat klinken.

ik zou wel een testplaat willen gebruiken om deze naald uit te testen en in te stellen .is hier makkelijk aan te komen en zoja waar.? iemand een tip.gr.henkes

Niet goedkoop, maar wel

*zet die plaat op zijn verjaardagslijstje* ;D.

hoi s_k ik zou nog een geluidsfragment laten horen van mijn 78 toeren plaat cq naald .maar ik heb geen goeie opname apparaat.zal wel even duren. :confused: het geluid is ook nog niet wat het wezen moet.

klinkt goed ,ik speel nu ook met een reciever van nad maar wil ook in de toekomst een stereo versterker mischien een luxman.dan neem ik voor het film, tv gebeuren een soundbar.dan is dat geschieden.

klinkt goed ,ik speel nu ook met een reciever van nad maar wil ook in de toekomst een stereo versterker mischien een luxman.dan neem ik voor het film, tv gebeuren een soundbar.dan is dat geschieden.

Daar kun je nog een hoop winst uithalen...

Ik heb een Yamaha dolby surround reciever gehad.. Wat voor zijn doelgroep een zeer goed apparaat is.. Hij had wel een phono trap.. dus daar was ik al blij mee toen ik hiermee begon... Maar goed.. Daar schijnt zoveel technologie in te zitten die kanalen willen scheiden en bij elkaar willen brengen...

Daar heb je met stereo geluid gewoon NIETS aan. Dat is in mijn ogen gewoon een twee kanaals weergave. Geen gezeik met een center speaker of iets dergelijks! (ik laat de Quadrofonische elementen even buiten mijn betoog)...

Toen heb ik eens een JVC JR-S200LMK2 gekocht voor 20 euro.. En dat is een heel eenvoudig, waar

Ik heb een Yamaha dolby surround reciever gehad.. Wat voor zijn doelgroep een zeer goed apparaat is.. Hij had wel een phono trap.. dus daar was ik al blij mee toen ik hiermee begon... Maar goed.. Daar schijnt zoveel technologie in te zitten die kanalen willen scheiden en bij elkaar willen brengen...

Daar heb je met stereo geluid gewoon NIETS aan. Dat is in mijn ogen gewoon een twee kanaals weergave. Geen gezeik met een center speaker of iets dergelijks! (ik laat de Quadrofonische elementen even buiten mijn betoog)...

Toen heb ik eens een JVC JR-S200LMK2 gekocht voor 20 euro.. En dat is een heel eenvoudig, waar

beste juul ik ben het helemaal eens met jou, en waardeer jou reaktie.daar geen misverstanden over :) .ik probeer ook met kleine veranderingen toch vooruit te gaan.z,n soundbar kost wel wat maar dan kunnen mijn rearspeakers en center en sub.de deur uit welicht via marktplaats en ook de reciever.daarvoor in de plaats een 2 de hands stereo versterker.zo blijven we lekker bezig.en ik zal zeker blijven genieten :D van wat ik nu heb staan .nu luister ik al de hele middag naar radio 2 rock classieks top 100 helemaal goed. :lol: jij ook veel luister plezier met je nieuwe luidspeakers.gr henkes

beste juul ik ben het helemaal eens met jou, en waardeer jou reaktie.daar geen misverstanden over :) .ik probeer ook met kleine veranderingen toch vooruit te gaan.z,n soundbar kost wel wat maar dan kunnen mijn rearspeakers en center en sub.de deur uit welicht via marktplaats en ook de reciever.daarvoor in de plaats een 2 de hands stereo versterker.zo blijven we ekker bezig.en ik zal zeker blijven genieten :D van wat ik nu heb staan .nu luister ik al de hele middag naar radio 2 rock classieks top 100 helemaal goed. :lol: jij ook veel luister pezier met je nieuwe luidspeakers.gr henkes

OOOO.. ik vermaak me wel...

Die 1500 staat de hele dag al naar behoren te spelen! Dan weer Pink Floyd, dan weer The Doors.. Af en toe Led Zeppelin er tussen door knallen :D

• 2 weeks later...

Goldring 1012gx maandag binnen gekregen ,wat een verbetering ,miracle bedankt voor het advies ,deze upgrade is zeker een vooruitgang.

b.v bij de lp van ben webster het kwasje wat zachtjes over de drum veegd ,is mij eerder niet zo erg opgevallen.

En bij miles davis and the modern jazz giants is de vibrafoon gespeeld door milt jackson mooi zuiver ,helder.

En ook lijkt het stereobeeld beter.ik weet niet of dit alleen door een naald vervangen kan komen ? ,maar het klinkt wel zo.

Ik ga dit weekend heel wat vinil draaien :D

gr henkes