Guest kikkervisje Posted 24 maart 2009 Report Share Posted 24 maart 2009 Het spreekt zo voor zich, dat een blinde bijna ziet dat de arm toch wel erg schuin staat... Hans, de tip staat bij elk element niet pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 maart 2009 Author Report Share Posted 24 maart 2009 Het spreekt zo voor zich, dat een blinde bijna ziet dat de arm toch wel erg schuin staat... 1. Hans, de tip staat bij elk element niet pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 27 maart 2009 Report Share Posted 27 maart 2009 ik snap niet dat de handel hier nog niet bovenop gesprongen is. Wat dacht je van: - stickers pre en post 1963 -15 graden mat (als je de arm op 20 mat goed hebt ingesteld) -Moeten die van voor 1963 ook niet nat worden gespeeld? Er zijn wel een paar armen die vta knop hebben die tijdens het spelen kan worden ingesteld (VPI bijv.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 maart 2009 Report Share Posted 27 maart 2009 ik snap niet dat de handel hier nog niet bovenop gesprongen is. Ach er moet wel eerst een probleem gecre Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 maart 2009 Report Share Posted 27 maart 2009 ik snap niet dat de handel hier nog niet bovenop gesprongen is. Ach er moet wel eerst een probleem gecre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 27 maart 2009 Report Share Posted 27 maart 2009 Maar hoe sta jij tegenover die plateaumat van Thorens op deze afbeelding? Ik gruwel van die niet "vlakke" matten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
OpaHenk Posted 27 maart 2009 Report Share Posted 27 maart 2009 ik snap niet dat de handel hier nog niet bovenop gesprongen is. Ach er moet wel eerst een probleem gecre Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 27 maart 2009 Report Share Posted 27 maart 2009 Als het maar gezellig is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 maart 2009 Report Share Posted 27 maart 2009 Toch nog maar even een geheugensteuntje: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html (De link die Werner ook al gaf) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 maart 2009 Report Share Posted 27 maart 2009 Maar hoe sta jij tegenover die plateaumat van Thorens op deze afbeelding? Ik gruwel van die niet "vlakke" matten. Plateaumatten hebben bij mij nooit sterke emoties opgeroepen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 maart 2009 Author Report Share Posted 27 maart 2009 ik snap niet dat de handel hier nog niet bovenop gesprongen is. Ach er moet wel eerst een probleem gecre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 3 april 2009 Report Share Posted 3 april 2009 Zo kan het dus ook! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 3 april 2009 Report Share Posted 3 april 2009 Volgens mij staat er bij elk degelijk elementje dat je koopt of het een 20 of 15 graden element is. Dus in die zin is de handel er wel bovenop gesprongen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 april 2009 Author Report Share Posted 3 april 2009 Zo kan het dus ook! Op mijn arm zit ook 'n mechanisme om de arm in hoogte te verstellen. En zelfs zo, dat de naald op dezelfde hoogte blijft. Ik vind het alleen niks dat het element zo scheef komt te staan. Overigens denk ik, dat er minder verschil in klank is dan het op het oog lijkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 9 april 2009 Report Share Posted 9 april 2009 Nog wat leesvoer! Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 12 april 2009 Report Share Posted 12 april 2009 Om de rechte zijkant van een fine line naaldtip dan mooi evenwijdig te laten lopen met de "ribbels" moet je arm dus een heel stuk schuin komen te staan. Van de geometrie van de arm klopt dan natuurlijk niks meer (tenzij het een tangetiale is.. ). Bovendien veranderen de aangrijppunten van de krachten waardoor waarschijnlijk weer andere problemen ontstaan. Ik ben net even druk geweest met het afstellen van de VTA met mijn fine-line naaldtip. Als ik de theorie zou volgen dan is een armbuis parallel aan het plateau voldoende. Klankmatig zou het lager een heel stuk omhoog moeten. Omgeveer zo'n 4mm hoger dan parallel op een 9 inch arm. Ben daar wel verbaast over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 april 2009 Report Share Posted 12 april 2009 Ik ben net even druk geweest met het afstellen van de VTA met mijn fine-line naaldtip. Als ik de theorie zou volgen dan is een armbuis parallel aan het plateau voldoende. Klankmatig zou het lager een heel stuk omhoog moeten. Omgeveer zo'n 4mm hoger dan parallel op een 9 inch arm. Ben daar wel verbaast over. Het blijft ook een compromis waar je ergens een optimum in moet zien te vinden, alle theorie ten spijt. Vergeet ook niet dat een verandering van naaldkracht een behoorlijk invloed op de VTA kan hebben. Beste blijft om op het gehoor het laag EN het hoog beide zo onvervormd mogelijk en in balans te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 12 april 2009 Report Share Posted 12 april 2009 Vergeet ook niet dat een verandering van naaldkracht een behoorlijk invloed op de VTA kan hebben. Je doelt daarbij dan niet op de geometrie maar op veranderende klankeigenschappen bij een veranderende naaldkracht en van daaruit dus ook weer een veranderende ideale VTA? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 april 2009 Report Share Posted 12 april 2009 Je doelt daarbij dan niet op de geometrie maar op veranderende klankeigenschappen bij een veranderende naaldkracht en van daaruit dus ook weer een veranderende ideale VTA? Jawel, bij een naaldkracht van 1,5 g staat de naald onder een andere hoek in de groef dan bij b.v. 2 g. Al zal het niet zo heel veel uitmaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 20 april 2009 Report Share Posted 20 april 2009 Om de rechte zijkant van een fine line naaldtip dan mooi evenwijdig te laten lopen met de "ribbels" moet je arm dus een heel stuk schuin komen te staan. Van de geometrie van de arm klopt dan natuurlijk niks meer (tenzij het een tangetiale is.. ). Bovendien veranderen de aangrijppunten van de krachten waardoor waarschijnlijk weer andere problemen ontstaan. Ik ben net even druk geweest met het afstellen van de VTA met mijn fine-line naaldtip. Als ik de theorie zou volgen dan is een armbuis parallel aan het plateau voldoende. Klankmatig zou het lager een heel stuk omhoog moeten. Omgeveer zo'n 4mm hoger dan parallel op een 9 inch arm. Ben daar wel verbaast over. Ik wil hier nog even kort op terug komen. Na wat gepruts met matten nu toch de armbuis parallel aan het plateau. 't Is soms niet zo simpel als het lijkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts