Strzel Posted 22 maart 2009 Report Share Posted 22 maart 2009 Hoi, Ik ben nieuw op dit forum en wil jullie een interessante vraag voorleggen (denk ik). Er is al heel wat gezegd over de kwaliteit van luidsprekerkabels tussen versterker en speaker. Daar ga ik me niet in mengen. Maar laatst schroefde ik mijn Infinity Alpha 50 speakers open was nogal verbaasd over de ogenschijnlijk zeer povere kwaliteit van de interne bedrading in de speaker tussen de scheidingsfilters en de speakerunits. Ordinair dun koperdraad. Misschien niks mis mee, maar je vraagt je toch af. Wel fraaie dure kabels tussen versterker en speaker en dan binnen de speaker zelf ho maar! Vragen: 1 Is de kwaliteit van de interne kabels na het scheidingsfilter ook zo (mede) bepalend als de kabel die je daarvoor gebruikt? 2 Hebben mensen ervaringen met de vervangen van hun interne kabels door betere exemplaren. 3 Welke merken/types lenen zich hiervoor? Zou je gewoon zoiets als een Van den Hul Snowline kunnen gebruiken? Ban den Hul heeft ook kabels als de CS-14 etc. 4 Is van dure (high-end) luidsprekers bekend welk merk kabels men daar intern gebruikt? Of welk type kabels wordt bij zelfbouwspeakers gebruikt? Graag reactie van mensen met ervaring. Liever geen filosofische verhandelingen = waste of time. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 maart 2009 Report Share Posted 22 maart 2009 Welkom op dit forum, je hoeft iets niet 2 keer te posten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 23 maart 2009 Report Share Posted 23 maart 2009 Vragen:1 Is de kwaliteit van de interne kabels na het scheidingsfilter ook zo (mede) bepalend als de kabel die je daarvoor gebruikt? 2 Hebben mensen ervaringen met de vervangen van hun interne kabels door betere exemplaren. 3 Welke merken/types lenen zich hiervoor? Zou je gewoon zoiets als een Van den Hul Snowline kunnen gebruiken? Van den Hul heeft ook kabels als de CS-14 etc. 4 Is van dure (high-end) luidsprekers bekend welk merk kabels men daar intern gebruikt? Of welk type kabels wordt bij zelfbouwspeakers gebruikt? waar je op moet letten is dat de kabel die je intern gebruikt een beetje makkelijk te verwerken is. Op de chassisdelen, filters en de meeste conussen ga je solderen, en dat moet niet al te heet worden (voor tweeters beter helemaal niet, dan fikt de spreekspoel eruit). 6 of 10 mm2 is dan niet handig. Praktisch max is 2,5 mm2, en vooral niet te stug. Monster (Powerline 2 - 3) doet het goed als je koper wil gebruiken, vd Hull kan, Reference 3A (zoals Royal Masters) werden voor custom klanten afgeleverd met Siltech LS25. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts