Jump to content

Squash-bal als ontkoppeling platenspeler

Juul08
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal...

Is het verstandig om squash ballen onder een platenspeler te plaatsen? Geef vooral tips met betrekking tot de sterkte van de Squash ballen.. Je hebt bijvoorbeeld bepaalde niveau's... Die staan voor bepaalde grootte van "bounceable"...

Alvast bedankt!

Squash ballen zijn een heel goede ontkoppeling voor een DT. Gingko gebruikt vergelijkbare dingen in hun Cloud ontkoppel plateau.

Heb pasgeleden een keer zo'n plateau wonderen horen doen onder een VPI Scout. Of dat aan het plexiglas of de (squash) ballen erin lag weet ik niet, en ga ik ook niet uitzoeken, maar zo'n plateau komt er hier binnekort ook.

cloud11.gif

cloud11s.gif

Welke sterkte squashbal je nodig hebt zal aan het gewicht van je DT liggen, en kan ik je niet vertellen. Ik ben niet zo thuis in die dingen. Uitproberen dus.

Zullen vast niet heel duur zijn die balletjes.

Squash ballen zijn een heel goede ontkoppeling voor een DT. Gingko gebruikt vergelijkbare dingen in hun Cloud ontkoppel plateau.

Heb pasgeleden een keer zo'n plateau wonderen horen doen onder een VPI Scout. Of dat aan het plexiglas of de (squash) ballen erin lag weet ik niet, en ga ik ook niet uitzoeken, maar zo'n plateau komt er hier binnekort ook.

cloud11.gif

cloud11s.gif

Welke sterkte squashbal je nodig hebt zal aan het gewicht van je DT liggen, en kan ik je niet vertellen. Ik ben niet zo thuis in die dingen. Uitproberen dus.

Zullen vast niet heel duur zijn die balletjes.

Maar als ik het een beetje goed begrijp, moet je dus ontkoppelen wanneer je invloeden van uit de vloer krijgt bijvoorbeeld? Ik heb mijn speler opgehangen waardoor ik dus geen trillingen van het "externe" krijg. Teminste, niet zo ver ik weet. Ik kan namelijk springen wat ik wil, maar nog hoor ik geen vreemde dingen. Is het dan niet handiger om de speler juist te koppelen?

Ik weet de argumenten hierachter niet. Mijn gevoel zegt ontkoppelen.. maar ik weet niet

Maar als ik het een beetje goed begrijp, moet je dus ontkoppelen wanneer je invloeden van uit de vloer krijgt bijvoorbeeld? Ik heb mijn speler opgehangen waardoor ik dus geen trillingen van het "externe" krijg. Teminste, niet zo ver ik weet. Ik kan namelijk springen wat ik wil, maar nog hoor ik geen vreemde dingen. Is het dan niet handiger om de speler juist te koppelen?

Ik weet de argumenten hierachter niet. Mijn gevoel zegt ontkoppelen.. maar ik weet niet

Squashballetjes kosten tussen de 2,5 en 4 euro per stuk, afhankelijk in welke hoeveelheden je ze koopt.

Zo op gevoel zal je heel weinig verschil merken tussen een 'double dot' (wedstrijdbal) en een balletje voor beginners. Het verschil in stuithoogte merk je pas echt als de bal warm wordt. Dunlop heeft wel een 'MAX' welke behalve een hogere stuit ook iets groter is als een normale bal.

Ik weet niet of het niet handiger is om 'halve ballen' (doorgesneden) ergens onder te plakken. Dat lijkt me wat stabieler. Die kun je bij een squashcentrum natuurlijk gratis uit de prullenbak vissen (in elk geval bij ons op de club struikel je bijna over die dingen).

Onder wat voor tafel?? Een lichtgewicht Rega of een Fat Bob?

Onder een technics Sl 1500, die aan de muur bevestigd is. Ik heb dus geen last van trillingen op de vloer. Hij hangt ca. op een 1.20 meter hoogte!

je hebt dus geen last van trillingen, dan zou ik het verder zo laten! Aan de muur op een beugel is de perfecte opstelling voor een draaitafel, goed en goedkoop!

Robin

Hoe het gaat klinken hangt gewoon af van de trillingen die door de naald worden opgevangen.

Anders ontkoppelen betekend dus een andere klank, omdat de trillingen van het plateau ook door het element worden opgevangen.

Dempen met rubber kogels geeft een andere resonantiefrequentie dan met stalen kogels.

het klinkt dus niet beter of slechter, maar gewoon anders.

ZELF bepaal je wat je beter vind.

Je MOET dan w

Onder wat voor tafel?? Een lichtgewicht Rega of een Fat Bob?

Onder een technics Sl 1500, die aan de muur bevestigd is. Ik heb dus geen last van trillingen op de vloer. Hij hangt ca. op een 1.20 meter hoogte!

je hebt dus geen last van trillingen, dan zou ik het verder zo laten! Aan de muur op een beugel is de perfecte opstelling voor een draaitafel, goed en goedkoop!

Robin

Vind ik ook ... !!!

Als je toch met balletjes of halve balletjes aan de slag wilt gaan, dan zou ik ze onder een amp of CD proberen maar niet onder een draaitafel ...

Gr

Stef

Ben nooit zo voor het ontkoppelen met verende / elastische meterialen, die nemen bewegings energie op en geven het op een later moment weer als bewegingsenergie af. Echt ontkoppelen doe je met iets dat energie absorbeert, b.v. Sorbothane. Van dit materiaal kun je halve bollen krijgen, e-bay, en je moet de grootte van de bollen afstemmen op de belasting. Op de Sorbothane site is hierover info te vinden. Zoek anders in het Hear forum, ik heb daar wel eens links gepost.

Audiofreak heeft nog een goede ontkoppelingstip, iets met eierdoppen dacht ik :D

:lol::lol::P Tja eierdoppen, dat is een modificatie van Hans en Hans en waar ik niet (nog) over uit ben. Dus ook niet mijn tip, hoor.

Ik gebruik zelf Aurios ontkoppelaars, maar niet onder de draaitafel, wel onder de CD en buizenvoorversterker.

Ontkoppelen draaitafels ben ik eigenlijk niet zo voor in een rack.

Ik ben wel voor een draaitafel aan de muur met beugels, maar dat heb je dus al.

Hierdoor heb je dus ook geen contactoverdracht met de vloer.

Mij lijkt dat dus het allerbeste.

In het verleden heb ik dus ook altijd mijn draaitafel aan een muurbeugel van Target gehad en waar ik de plank onder de draaitafel van kegels voorzag met de punt naar boven, dus niet naar beneden. Proefondervindelijk vond ik dat het beste.

Of een stenen muur of een betonnen vloer trilt maakt volgens mij niet zoveel uit.

Ik denk dat de betonnen vloer zelfs stabieler is.

:)

Audiofreak heeft nog een goede ontkoppelingstip, iets met eierdoppen dacht ik :D

:lol::lol::P Tja eierdoppen, dat is een modificatie van Hans en Hans en waar ik niet (nog) over uit ben. Dus ook niet mijn tip, hoor.

Ik gebruik zelf Aurios ontkoppelaars, maar niet onder de draaitafel, wel onder de CD en buizenvoorversterker.

Ontkoppelen draaitafels ben ik eigenlijk niet zo voor in een rack.

Ik ben wel voor een draaitafel aan de muur met beugels, maar dat heb je dus al.

Hierdoor heb je dus ook geen contactoverdracht met de vloer.

Mij lijkt dat dus het allerbeste.

In het verleden heb ik dus ook altijd mijn draaitafel aan een muurbeugel van Target gehad en waar ik de plank onder de draaitafel van kegels voorzag met de punt naar boven, dus niet naar beneden. Proefondervindelijk vond ik dat het beste.

Of een stenen muur of een betonnen vloer trilt maakt volgens mij niet zoveel uit.

Ik denk dat de betonnen vloer zelfs stabieler is.

:)

Hans go on please, zeker ivm de muur

Int verleden twijfelde ik vr een muurbeugel maar dr dr tein die passeert, veel treinen, heb ik het niet gedaan ... het huis trilt mee en dus ook de muren

gr

Stef

Hans go on please, zeker ivm de muur

Int verleden twijfelde ik vr een muurbeugel maar dr dr tein die passeert, veel treinen, heb ik het niet gedaan ... het huis trilt mee en dus ook de muren

gr

Stef

Hallooooo, svp g

Ja, zo oud ben ik niet :D maar dr dr trein snap ik ook niet hoor :huh:

Mijn excuses

Ik woon vlak naast het spoor en door al de treinen die passeren, zowel goederen- als personenvervoer, trilt ons huis regelmatig. ook de muren ...

Gr

Stef

Bedenk me net dat je het over een SL1500 hebt, da's toch een subchassis speler waarbij het subchassis in rubber opgehangen is. Hier heeft ontkoppelen weinig zin. Sterker nog, als je met veel domme pech de resonantiefrequentie van je ontkoppelmechanisme verkeerd legt is het zelfs contraproductief.

Zijn de rubbers van het sub-chassis nog in orde? Willen na zoveel jaren nog wel eens de geest geven.

Miracle,

Als jij zo'n Ginko Cloud 11 hebt zou je dan je bevindingen met ons kunnen delen? Ik ziet wel eens te denken om de bovenste plank van mijn rack aan te passen, vervangen door wat anders. Weet jij da afmetingen van die Ginko platforms?

Bedenk me net dat je het over een SL1500 hebt, da's toch een subchassis speler waarbij het subchassis in rubber opgehangen is. Hier heeft ontkoppelen weinig zin. Sterker nog, als je met veel domme pech de resonantiefrequentie van je ontkoppelmechanisme verkeerd legt is het zelfs contraproductief.

Zijn de rubbers van het sub-chassis nog in orde? Willen na zoveel jaren nog wel eens de geest geven.

Ik heb geen idee waar die rubbers dan zouden moeten zitten... Ik heb hem meerdere malen open gemaakt, en is geheel afgedekt met stukken aluminium... Bovendien veert het plateau absoluut niet. Iets wat zou duiden op kapotte sub-chassis rubbers.. T