Jump to content

Squash-bal als ontkoppeling platenspeler

Juul08
 Share

Recommended Posts

Mijn idee daarover: subchassis of niet: ontkoppeling dmv. rubber of sorbothane of iets anders zachts levert altijd ergens een resonantiefrequentie op.

Zorgen dat die niet wordt aangestoten is dus belangrijk.

Koppeling aan massa blijft verkieslijker in mijn optiek (schap aan de muur).

Sorry als dat al voorbijgekomen is, ik heb niet het hele topic gelezen.

Wat ik ook wel eens zie is een constructie met schaaltjes en kogeltjes.

Da's helemaal de duivel verzoeken als je het mij vraagt: zwaait alle kanten op, het plateau krijgt dan weer een slinger mee en dan weer tegen, dus FM en dus jengel.

Heeft ook weer een resonantie (uitslingering), als je plateau een beetje massa heeft blijft dat tekeer gaan. Brrrrrr.

.......Wat ik ook wel eens zie is een constructie met schaaltjes en kogeltjes. Da's helemaal de duivel verzoeken als je het mij vraagt: zwaait alle kanten op, het plateau krijgt dan weer een slinger mee en dan weer tegen, dus FM en dus jengel.

Heeft ook weer een resonantie (uitslingering), als je plateau een beetje massa heeft blijft dat tekeer gaan. Brrrrrr.

Is zo'n beetje hetzelfde als de eierdopjes van Hans (van Liempt)? Hans, jij had daar toch ook goede ervaringen met de LP12 (= ook een chassisspelert)?

Guest kikkervisje
Mijn idee daarover: subchassis of niet: ontkoppeling dmv. rubber of sorbothane of iets anders zachts levert altijd ergens een resonantiefrequentie op.

Zorgen dat die niet wordt aangestoten is dus belangrijk.

Koppeling aan massa blijft verkieslijker in mijn optiek (schap aan de muur).

Sorry als dat al voorbijgekomen is, ik heb niet het hele topic gelezen.

Wat ik ook wel eens zie is een constructie met schaaltjes en kogeltjes.

Da's helemaal de duivel verzoeken als je het mij vraagt: zwaait alle kanten op, het plateau krijgt dan weer een slinger mee en dan weer tegen, dus FM en dus jengel.

Fantastisch audiofiel antwoord! De man in kwestie weet nu bijna nog niets. :(

Wat is dan het advies? Wat betreft de ontkoppeling?

Juul, heb je een probleem in de weergave waardoor je denkt te moeten ontkoppelen, of denk je dat te moeten doen omdat "iedereen het doet"?

Er is maar een methode om te ontkoppelen, een gedempt massa veer systeem met een (zeer) lage resonantie frequentie bouwen. De opbouw van zo'n systeem kan verschillen.

De eierdopjes methode kan werken, transformeert de input energie in een beweging in een andere richting met een andere Fres, maar dempt niet. De methode is ontwikkelt voor gebouwen in een aardbevingsgebied.

en inderdaad, rosonanties zijn niet storen zolang je ze maar niet aanstoot.

Fantastisch audiofiel antwoord! De man in kwestie weet nu bijna nog niets.

Niks beters te doen? <_<

Wegens tijdgebrek vanmiddag niet het hele topic gelezen, nu wel even gedaan en gezien dat hij al een schap aan de muur heeft.

Lekker zo laten en niet gaan klieren met ontkoppeling of weetikwat.

Zo beter? Ben alweer weg hoor. Had jiju nog goeie ide

Guest kikkervisje
Fantastisch audiofiel antwoord! De man in kwestie weet nu bijna nog niets.

Niks beters te doen? <_<

Wegens tijdgebrek vanmiddag niet het hele topic gelezen, nu wel even gedaan en gezien dat hij al een schap aan de muur heeft.

Lekker zo laten en niet gaan klieren met ontkoppeling of weetikwat.

Zo beter? Ben alweer weg hoor. Had jij nog goeie ide

Ik hoef helemaal niets te veranderen.. maar de tafel staat nu niet waterpas omdat de rubbertjes onder de speler versleten zijn. Daar wil ik dus iets aan veranderen.. Niet dat ik het verschil bijzonder erg hoor... maar het is w

Guest kikkervisje
Ik hoef helemaal niets te veranderen.. maar de tafel staat nu niet waterpas omdat de rubbertjes onder de speler versleten zijn. Daar wil ik dus iets aan veranderen.. Niet dat ik het verschil bijzonder erg hoor... maar het is w

Miracle,

Als jij zo'n Ginko Cloud 11 hebt zou je dan je bevindingen met ons kunnen delen? Ik ziet wel eens te denken om de bovenste plank van mijn rack aan te passen, vervangen door wat anders. Weet jij da afmetingen van die Ginko platforms?

Die zijn er in veel verschillende maten en soorten. Voor de VPI worden speciale platforms gemaakt, omdat de VPI's een vrij zware motor los van de speler hebben. Zie http://www.gingkoaudio.com/products.html voor meer info.

Uiteraard ga ik ook mijn bevindingen van zo'n platform hear op de site delen, maar eerst ga ik eens een paar weken luisteren naar een zelfbouw platform. Gemaakt van 2 berken meubelpanelen (verlijmde balkjes dus) met loodbitumen ertussen. Bij elkaar gehouden door M12 draadeinden en kopmoeren.

Dat ziet er nu zo uit:

imgp0871.jpg

Dit klinkt ook weer "anders" dan zo op het rek. De resonantiefrequentie van waar de tafel nu op staat ligt weer een paar Hz lager dan van het rek, en is dus weer minder goed te horen.

Ook gaat de arm nu niet meer in resonantie als ik echt luid (+110Db) draai.

Verdere bevindingen ga ik in een ander topic melden zodra ik wat meer geluisterd heb.

Mvg. Miracle.

Wat een reacties hier.

Eerst niks doen want het is al goed :confused: Alsof het nooit meer beter kan :blink:

Dan is alleen maar rubber e.d. je-van-het :confused:

Je zou het zo kunnen zien: bij welke frequenties gaat je draaitafel rondzingen... Dat is altijd het laag en midden-laag. In dat gebied moeten we dus beter ontkoppelen (waarom willen mensen nou steeds koppelen? Het is toch geen luidspreker :confused: ).

Nu kan de tafel van de omgeving trillingen doorkrijgen, zoals via de vloer, wand, en dat weer door het rack waar de tafel op staat, die geeft dat meestal 1 op 1 door, plus de trillingen die het rack zelf opvangt. Mensen, ALLES TRILT! Leg je oor maar eens op de muur. Dan heb je ook nog eens de draaitafel zelf die trillingen uit de lucht opvangt.

Het beste is die draaitafel zo zwaar mogelijk te maken zodat die zelf zo weinig mogelijk vanuit de lucht oppikt. Daarna wil je direct onder die draaitafel mechanische trillingen vanaf de ondergrond blokkeren. Liever niet via andere systemen zoals plankjes en stenen want die pikken altijd zelf trillingen op. Mechanisch gezien doe je het ALTIJD met een massa-veer-systeem. Zo zit de natuurkunde nu eenmaal in elkaar. Dit systeem is een soort low-pass. Je wilt dan de resonantiefrequentie zo laag mogelijk hebben want pas boven de resonantiefrequentie begint de blokkade.

Die 4 of 5 Hz van Hans lijkt me helemaal niet verkeerd! Maar blijf wel uit de buurt van de andere typische draaitafel resonanties van arm-element en bobbel-in-de-plaat (bij 33 toeren/minuut) anders gaat het zootje met elkaar in resonantie.

Wat er dan overblijft is de mate van blokkeren. Bij een perfect massa-veer systeem is dat heeel hoog maar is elke aanstoting op de resonantiefrequentie een ramp. M.a.w. de draaitafel blijft maar heen-en-weer gaan met die 4 tot 5 Herz. Die moet dus een beetje worden gedempt, door bijvoorbeeld schuim in de veren te stoppen. Demp je die teveel, dan begint het systeem slechter te worden en worden steeds meer trillingen doorgegeven.

Om deze reden ben ik geen liefhebber van al die rubbers. Ze werken soms pas bij hogere frequenties (= ineffectief) en hebben teveel demping (gelijk aan het schuim in de veren), waardoor de werking nog eens verslechtert. Ze zijn wel super-goedkoop, veel goedkoper te produceren dan een goede veer, en het verkoopt leuk door er allerlei exotische naampjes aan te geven waar de audiofiel zo gevoelig voor is. :mad2:

Je kunt het ook met luchtvering proberen. DJ's hebben last van rondzingende sl1210mk2's en voor hun werkt een soort luchtkussen onder de tafel het best.

Zelf heb ik hele goed ervaringen met ebbenhouten scholteltjes van Yamamoto onder de spikes van m'n draaitafel. Deze geven een aangename "kleuring" van het geluid. Dit staat vervolgens op een massief eikenhouten dresoir met een leistenen bovenkant.

Ook onder mijn CD speler gebruik ik ebbenhout, maar dan blokjes en deze staan weer op vibrapods. Deze combinatie heb ik zelf dit weekend spelenderwijs ontdekt en het bevalt mij (op dit moment) beter dan de afzonderlijke tweaks.

[...]

Dan is alleen maar rubber e.d. je-van-het :confused:

[...]

Als je met "en dergelijke" op het door mij genoemde Sorbothane doelt, dan, het is geen rubber of iets dergelijks, het is een gel, met eigenschappen die tussen die van vaste stof en vloeistof liggen. In tegenstelling tot rubbers is het b.v. niet elastisch en heeft een zeer hoog energie absorberend vermogen.

Een klassiek massa veer systeem bouw je niet zomaar, veren op maat en zo en dan zoals je zelf aangeeft de demping ...

Op lucht kan, een binnen bandje prima, maar echt goed is een actief systeem op lucht en dat wordt prijzig ...