Jump to content

Kontakt KT-7 Buizenversterker

Jos Ferwerda
 Share

Recommended Posts

Ik heb eergisteren een 2dehands Kontakt KT-7 Versterker gekocht voor 40 euro.

Ik heb nog nooit een buizenversterker gehad, ook ik maak dus ergens een start. :D

goed1zijkantmetkap2.jpg

Versterker is in goede staat, alleen is het aan/uit knopje afgebroken en de potmeters kraken. Schakelaartje heb ik nog wel en kontaktspray doet wonderen.

Ik denk dat het vermogen rond de 2x10 a 15 watt per kanaal ligt aangezien de 6BQ5 een gelijknamige Philips El84 is en die kan 10 tot 17 watt leveren.

Voordat ik mijn vragen stel moet ik nog even erbij vertellen dat ik hem pas vrijdag heb!!

Mijn eerste is: Is dit een goede versterker? Ik denk zelf dat het een standaart dingetje is maar ik heb graag jullie reacties!

Mijn tweede vraag is: Is het zinvol om de buizen te laten vervangen voor betere zodat ik uit deze versterker meer kan halen?

Dat het vermogen achteruit gaat maakt mij niks uit.

Bedankt!

Hai Jos,

In ieder geval een leuk ding. Ik ben niet technisch maar zou na een goede schoonmaak van contacten (ook de buizenvoetjes) e.d. er nieuwe buizen inzetten. Buizen verouderen en dat is op zich ook niet erg als je ze maar eens een keer vernieuwt.

Hoi Carl,

Dat ben ik ook zeer zeker van plan. Ik denk zelfs dat ik er nieuwe voetjes in ga zetten.

De buizen ga ik ook vervangen maar het afstellen laat ik doen want ik heb geen idee hoe dat in zijn werk gaat.

Groeten,

Jos

ps: heeft je broer die Sansui 666A versterker nog? Zo ja, wil hij die nog verkopen?

Hai Jos,

Wat een geheugen ! Mijn broer heeft een probleem: hij kan wel (veel) geld verdienen, maar geen geld uitgeven. Ik denk dat die Sansui nog wel dienst doet tot zijn laatste levensdagen. Overigens draait hij met een Philips platenspeler die hij bij de sloop heeft meegenomen. De (grijsgedraaide) monos van de Beatles klinken er goed op. Gelukkig dat ik alle goede platen al jaren geleden heb meegepikt.

Ik heb hem inmiddels binnen en hij werkt peima naar behoren.

Versterkertje aangesloten, aangezet, 10min gewacht en mijn eerste cd in de cdspeler gedaan. (best of supertramp) Ben begonnen met het nummer School en daarna Breakfast in Amerika.

De eerste gedachten die ik kreeg toen ik luisterde waren: Bestaat dit geluid ook? Zeer warm en ruimtelijk geluid.

goed1zijkantmetkap2.jpg

goed1zijkant.jpg

Naar het ding open te hebben gemaakt kwam ik tot 3 conclusies....

1. Die ziet er nog goed uit!

2. Hij heeft een complete andere buizenbezetting dan ik had gelezen op internet.

3. Tevens een modificatie aan de voeding.

Buizen:

2x6BQ5 merk onbekend

3x12AX7 National

1x6CA4 National

modificatie1.jpg

Hier kan je zien dat er scheef een spoel tussen de uitgangstrafo en 1 van de buizen gezet is

Op een van de condensatoren is een filterspoel gezet (Filter chok, 6010 max 80mA) Hij is parralel op de condenstor gesoldeert maar waarvoor? Heeft iemand een idee.

• 4 years later...
Hallo,

Tot mijn verbazing kwam ik de originele handleiding met schema tegen van de KT7. Ooit was de KT7 in de tijd dat ik een Puch - bormfiets bereed mijn trots.

Als je een kopie nodig hebt hoor ik het wel van je.

Veel plezier met de KT7.

Groeten,

Henk

Hallo Henk,

Dit bericht is wel van een tijdje geleden maar ik heb ook wel belangstelling in de gebruiksaanwijzing en schema. Ik hoop dat je me kan helpen, ik draai nog regelmatig met een KT-7.

Mijn dank,

Ruud.

• 12 years later...