james bond Posted 25 maart 2009 Report Share Posted 25 maart 2009 Beste mede audioholica's Eigenlijk een hele simpele vraag. Hoe vaak laten jullie je audio apparatuur eens helemaal nakijken zeg maar een soort technische onderhoudsbeurt. Ben gewoon benieuwd. James Bond Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 25 maart 2009 Report Share Posted 25 maart 2009 Beste ........holica's Eigenlijk een hele.... vraag. Hoe vaak laten jullie je audio apparatuur eens helemaal nakijken zeg maar een soort technische onderhoudsbeurt. Ben gewoon benieuwd. James Bond Nooit en te nimmer ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 25 maart 2009 Author Report Share Posted 25 maart 2009 Mijn draaitafel gaat 1 keer per jaar voor controle, de rest eigenlijk nooit. Als je het bijvoorbeeld over een auto hebt dan gaat ie om de zoveel kilometer eens naar de garage. bij audio kennelijk dus niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 25 maart 2009 Report Share Posted 25 maart 2009 Mijn draaitafel gaat 1 keer per jaar voor controle, de rest eigenlijk nooit. Als je het bijvoorbeeld over een auto hebt dan gaat ie om de zoveel kilometer eens naar de garage. bij audio kennelijk dus niet. In dit geval gaat zo'n vergelijking mank, behalve inderdaad voor de draaitafel. Bij een cd-speler, ook een apparaat met draaiend gedeelte, kun je voort totdat ie kuren gaat krijgen en sommige spelers krijgen dat nooit. Dan is er nog altijd de mogelijkheid tot afregelen / repareren of vervangen. Versterkers zijn bij mijn weten onderhoudsvrij, of het moest zo zijn dat je twee decennia met hetzelfde apparaat speelt of een even zo oude versterker aanschaft, dan zou het zinvol kunnen zijn om elco's te vervangen. Buizen... tsja, bij voorversterkers niet zo vaak en bij eindversterkers wat vaker. Is dat onderhoud? Misschien wel, maar ik vergelijk het eerder met brandstof tanken als we toch bij de auto's moeten blijven. Cassettedecks waren notoir onderhoudsgevoelig natuurlijk, maar die zijn uit de tijd net als tapedecks (uitgezonderd bij liefhebbers die waarschijnlijk ook in klassieke auto's zijn blijven rijden) Contacten schoonhouden? Kan zinvol zijn. Je apparatuur schoon, stofvrij en toonbaar houden? Het gevoel wil ook wat. Maar echt onderhoud, niet dus... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 maart 2009 Report Share Posted 25 maart 2009 Als je het bijvoorbeeld over een auto hebt dan gaat ie om de zoveel kilometer eens naar de garage. Ja, maar met een fiets doe je dat dan weer niet. Ik niet tenminste. Onderhoud aan een fiets kan ik ook best zelf. Behalve als m'n versnellingsnaaf kapot is. Daar begin ik niet aan. Maar een beetje schoonmaken, ketting reinigen, ketting smeren enz. dat kan ik best zelf... Bij een auto is de periodieke keuring (APK) ook verplicht vanwege de veiligheid. Dat geldt bij audio natuurlijk niet. Bij een fiets wel een beetje, maar daar zijn de snelheden wel wat minder hoog (de gemiddelde fietser haalt nauwelijks 20km/h is mijn ervaring)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 25 maart 2009 Report Share Posted 25 maart 2009 Mijn draaitafel gaat 1 keer per jaar voor controle, de rest eigenlijk nooit. Als je het bijvoorbeeld over een auto hebt dan gaat ie om de zoveel kilometer eens naar de garage. bij audio kennelijk dus niet. Mijn draaitafel komt ook niet van zijn plaats maakt dus geen kilometers. Maar wel 1 maal per jaar inspectie van het lager en een immer voortdurende inspectie van de aandrijfsnaar. Houdt dat ding in het snotje! Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 25 maart 2009 Author Report Share Posted 25 maart 2009 nou ik zie genoeg fietsen waarbij een apk niet verkeerd zou zijn. hoeveel mensen er wel niet zonder licht fietsen.... Maar ik hou ook mijn draaitafel strak in de gaten hij staat momenteel stil........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 maart 2009 Report Share Posted 25 maart 2009 Wij gaan pas naar de reparatiepersoon als er iets mis is. Een tuner gaf geen licht meer, bv. Of een versterkerknopje doet ut niet meer. Mijn huidige set is zo nieuw, ik stof die alleen zo nu en dan af. Mijn draaitafel is van het type direct drive, en die heeft nooit een feilen vertoond. Hij is laatst voorzien van een mooi nieuw element. In de tijd dat ik nog veel plaatjes draaide, liet ik de naald regelmatig controleren, als de dood dat een versleten naald mijn verzameling zou ru Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 maart 2009 Report Share Posted 25 maart 2009 Eigenlijk een hele simpele vraag. Hoe vaak laten jullie je audio apparatuur eens helemaal nakijken zeg maar een soort technische onderhoudsbeurt. Na een buizen wissel van de eindersterker (Graaf GM20) laat ik hem gedurende 2 jaar elk half jaar na regelen, daarna eens in de twee jaar. Van de voorversterker laat ik de buizen eens in de 3 a 4 jaar doormeten. Draaitafels eens in de twee jaar olie peilen, of wanneer die weer eens verhuisd is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 25 maart 2009 Report Share Posted 25 maart 2009 Alles wat mechanisch is of buizen bevat, heeft af en toe aandacht nodig zoals hierboven al gezegd. In het geval CD speler kun je zelf weinig doen, behalve wellicht een lensje reinigen of de geleidestangen van de laser schoonmaken en lichtjes invetten. Versterkers en alle andere apparaten die elco's bevatten: die kunnen na verloop van jaren problemen gaan geven. Ze gaan fysiek lekken of hun electrische eigenschappen gaan achteruit. In dat geval is vervanging noodzakelijk voordat het agressieve spul uit de elco de print en andere onderdelen kan aantasten. Er zijn bepaalde beruchte merken elco's die het na 10 jaar wel voor gezien houden, anderen kun je rustig 30 jaar of meer gebruiken. En dan is er nog de factor soldeerwerk: met name bij Sony is het verstandig om de prints (eenmalig) goed door te (laten) solderen, omdat het soldeerwerk soms nogal schraal is. Het komt ook bij andere merken voor. Sinds 2006 is er een nieuwe factor bijgekomen: loodvrije soldeerverbindingen. Hoe dat zich op lange termijn blijft houden is nog onbekend, maar ik heb al wat korte termijn gevallen gezien waarbij de tin echt verbrokkelde onder invloed van warmte van de componenten. Dat komt steeds vaker voor, al lijkt het erop dat de kinderziekten nu wel een beetje overwonnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 26 maart 2009 Report Share Posted 26 maart 2009 Hoogtens mechanisch vetten. Verder alleen als het kapot is. Bandrecorders bijv. Als er Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 26 maart 2009 Author Report Share Posted 26 maart 2009 Wat raden jullie dan aan 1 keer per jaar het ding even openschroeven om te kijken of er niks lekt. Hoe zit dat dan met stof, er zijn versterkers die vaak 1 grote stoffige bende worden. gewoon zo laten of 'afstoffen' ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahuna Posted 26 maart 2009 Report Share Posted 26 maart 2009 Hoe zit het nu precies met die condensatoren? Ik heb ze bij mijn gitaarversterker eens vervangen en dat leverde een aanzienlijk beter geluid op. Uit de computerwereld weet ik dat een jaar of 3-7 geleden er een periode was dat er nogal slechte condensatoren gebruikt werden die na verloop van tijd kuren begonnen te vertonen. Mede daarom zijn alle fabrikanten van moederborden overgestapt op zogenaamde "solid state capacitors". Deze zouden de duurzaamheid en behoud van capaciteit vergroten. In audioapparatuur zie ik ze eigenlijk helemaal niet, maar waarom niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 maart 2009 Report Share Posted 26 maart 2009 Hoe zit het nu precies met die condensatoren? Ik heb ze bij mijn gitaarversterker eens vervangen en dat leverde een aanzienlijk beter geluid op. Uit de computerwereld weet ik dat een jaar of 3-7 geleden er een periode was dat er nogal slechte condensatoren gebruikt werden die na verloop van tijd kuren begonnen te vertonen. Mede daarom zijn alle fabrikanten van moederborden overgestapt op zogenaamde "solid state capacitors". Deze zouden de duurzaamheid en behoud van capaciteit vergroten. In audioapparatuur zie ik ze eigenlijk helemaal niet, maar waarom niet? Dat probleem met die elco's lag aan het elektroliet. Verkeerde samenstelling daarvan geloof ik. Dat kan natuurlijk in allerlei elektronica gebruikt zijn. Normaal gesproken moet een condensator wel een jaar of 10 - 15 mee kunnen gaan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 26 maart 2009 Report Share Posted 26 maart 2009 Hoe zit het nu precies met die condensatoren? Ik heb ze bij mijn gitaarversterker eens vervangen en dat leverde een aanzienlijk beter geluid op. Dat kan, er zijn hele reeksen elco's met elk hun unieke eigenschappen. Uit de computerwereld weet ik dat een jaar of 3-7 geleden er een periode was dat er nogal slechte condensatoren gebruikt werden die na verloop van tijd kuren begonnen te vertonen. Mede daarom zijn alle fabrikanten van moederborden overgestapt op zogenaamde "solid state capacitors". Deze zouden de duurzaamheid en behoud van capaciteit vergroten. In audioapparatuur zie ik ze eigenlijk helemaal niet, maar waarom niet? Daar worden droge tantaals en tegenwoordig vaak multilayer ceramische condensatoren gebruikt. Het probleem met de moederboards werd veroorzaakt door slechte kwaliteit Chinese elco's, iets dat ook door diverse fabrikanten is onderkend. Je kon zelfs gratis vervangingskitjes krijgen om die elco's te vervangen. Het probleem speelt ook in de vele switch mode voedinkjes (adaptors) van laptops, telefoons en ander speelgoed. Die elco's zijn gewoon te krap bemeten of worden te heet. Als je ze vervangt door iets fatsoenlijks zoals bijv. BC/Vishay 137 of Panasonic FC/FM blijft het gewoon goed werken. Die zijn echter fysiek groter dus soms heb je een probleem om ze erin te proppen. Niets voor niets........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 26 maart 2009 Author Report Share Posted 26 maart 2009 Ja, dat ken ik ... die elco's die te groot zijn. Heb je echter een heel oud apparaat dan zie je soms hele grote elco's met een hele lage waarde waar je dus nu een veel kleinere voor in de plaats kan zetten. Ander vraagje een loopwerk voor een arcam alpha 9 is die nog te krijgen. volgens mij zit er een loopwerk in van sony. Mankeert verder niets aan maar in het geval dat..... groetjes James Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 26 maart 2009 Report Share Posted 26 maart 2009 Ik dacht een Philips CDM-9 of 12........ Is nog wel te krijgen. Even kijken of het een zwenkarmloopwerk (halvemaan) of een lineair loopwerk (rechte lijn) is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 26 maart 2009 Author Report Share Posted 26 maart 2009 Was het maar een zwenkarm. Het is gewoon een recht loopwerk. vond dit op het net: The Arcam Alpha 9 CD player is a mid-priced player at the top of the Arcam line. It incorporates an IC adaptation of dCS's formidable Ring-DAC, and traces its lineage to the admired dCS Elgar. The Alpha 9 should be familiar to anyone with any experience of Arcam's previous players: they all have in common a Sony CDM14 mechanism, chassis, interface, and remote control. Indeed, the same user manual is packed with each. It may seem strange that only a distinguishing number on the front panel (and, for the 8SE and 9, the HDCD indicator) identifies the more sophisticated models, but this allows relatively simple and inexpensive upgrades from one model to another, and enables economies of scale to be passed on to the consumer. In other words, if you have an Alpha 7, 8, or 8SE (see Sidebar, "Climbing the Arcam Upgrade Ladder?"), your player can be upgraded to an Arcam Alpha 9 by the replacement of the DAC module Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 26 maart 2009 Report Share Posted 26 maart 2009 Was het maar een zwenkarm. Het is gewoon een recht loopwerk. vond dit op het net: The Arcam Alpha 9 CD player is a mid-priced player at the top of the Arcam line. It incorporates an IC adaptation of dCS's formidable Ring-DAC, and traces its lineage to the admired dCS Elgar. The Alpha 9 should be familiar to anyone with any experience of Arcam's previous players: they all have in common a Sony CDM14 mechanism, chassis, interface, and remote control. Indeed, the same user manual is packed with each. It may seem strange that only a distinguishing number on the front panel (and, for the 8SE and 9, the HDCD indicator) identifies the more sophisticated models, but this allows relatively simple and inexpensive upgrades from one model to another, and enables economies of scale to be passed on to the consumer. In other words, if you have an Alpha 7, 8, or 8SE (see Sidebar, "Climbing the Arcam Upgrade Ladder?"), your player can be upgraded to an Arcam Alpha 9 by the replacement of the DAC module Dank voor de leuke quote..... Heb zelf een 8SE en ooit gedacht aan een andere (losse) DAC. Als ik geen verdere aanpassingen in de set wil doen, ga ik dat eens overwegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 26 maart 2009 Report Share Posted 26 maart 2009 CDM14 is volgens mij toch echt een Philips...... http://marantzphilips.nl/Philips_cdm14_cd-drive/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 26 maart 2009 Report Share Posted 26 maart 2009 Elk halfjaar even de kap van de versterker om van binnen te ontstoffen. Elk apparaat is helemaal met de hand doorgesoldeerd, zodat er geen kringen en losse solderingen voor kunnen komen. Elco's die heel heet worden na 3 jaar vervangen. Vooral de elco's die vlak naast een heet koelprofoel staan, bijv vlak naast een spanningsregelaar of gelijkrichter. Ruststroominstelling van de versterker controleer ik elk halfjaar en regel ik zonodig bij. De laser van de CD-speler reinig ik elk jaar met alcohol en een wattenstaafje. Dat was het wel zo'n beetje. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 26 maart 2009 Report Share Posted 26 maart 2009 Sinds 2006 is er een nieuwe factor bijgekomen: loodvrije soldeerverbindingen.Hoe dat zich op lange termijn blijft houden is nog onbekend, maar ik heb al wat korte termijn gevallen gezien waarbij de tin echt verbrokkelde onder invloed van warmte van de componenten. De loodvrije tin is inderdaad niet echt een succes. Het is als eerste te stroperig en het vloeit minder goed. En als je met loodvrije tin gesoldeerd hebt, dan zien de solderingen er meteen geoxideerd en dof uit, maar ook bros. Het is niet meer die glimmende zilverkleurige druppel die je met loodhoudend tin zag. Als de loodvrije solderingen heet worden, dan ziet het er inderdaad helemaal niet meer uit. Dan moet je je gewoon zorgen gaan maken of het apparaat het nog wel vol zal houden. De loodvrije tin zouden ze gelijk uit de handel moeten halen. Het is veel schadelijker voor het milieu als alle apparatuur vroegtijdig naar de eeuwige jachtvelden gaan Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 maart 2009 Report Share Posted 26 maart 2009 Elk halfjaar even de kap van de versterker om van binnen te ontstoffen.Elk apparaat is helemaal met de hand doorgesoldeerd, zodat er geen kringen en losse solderingen voor kunnen komen. Elco's die heel heet worden na 3 jaar vervangen. Vooral de elco's die vlak naast een heet koelprofoel staan, bijv vlak naast een spanningsregelaar of gelijkrichter. Ruststroominstelling van de versterker controleer ik elk halfjaar en regel ik zonodig bij. De laser van de CD-speler reinig ik elk jaar met alcohol en een wattenstaafje. Dat was het wel zo'n beetje. Edwin Oh ja? Moet de kast niet iedere 2 maanden in de Turtle Wax? Sinds 2006 is er een nieuwe factor bijgekomen: loodvrije soldeerverbindingen.Hoe dat zich op lange termijn blijft houden is nog onbekend, maar ik heb al wat korte termijn gevallen gezien waarbij de tin echt verbrokkelde onder invloed van warmte van de componenten. De loodvrije tin is inderdaad niet echt een succes. Het is als eerste te stroperig en het vloeit minder goed. En als je met loodvrije tin gesoldeerd hebt, dan zien de solderingen er meteen geoxideerd en dof uit, maar ook bros. Het is niet meer die glimmende zilverkleurige druppel die je met loodhoudend tin zag. Als de loodvrije solderingen heet worden, dan ziet het er inderdaad helemaal niet meer uit. Dan moet je je gewoon zorgen gaan maken of het apparaat het nog wel vol zal houden. De loodvrije tin zouden ze gelijk uit de handel moeten halen. Het is veel schadelijker voor het milieu als alle apparatuur vroegtijdig naar de eeuwige jachtvelden gaan Edwin Ah jij hebt er vestand van .... Loodvrije solderingen zijn veel sterker en duurzamer dan lood-tin verbindingen. Het moet wel goed gebeuren dat wel en daar ontbreekt het nog wel eens aan. Maar goed, als ik het bak en braadwerk van sommige enthousiastelingen met lood-tin zie en die dat dan audiofiel noemen, tja... blijft Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 26 maart 2009 Report Share Posted 26 maart 2009 Ah jij hebt er vestand van .... Jij ook h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 maart 2009 Report Share Posted 26 maart 2009 Ah jij hebt er vestand van .... Jij ook h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts