Jump to content

Onderhoud Audio Apparatuur

james bond
 Share

Recommended Posts

Beste mede audioholica's ;)

Eigenlijk een hele simpele vraag. Hoe vaak laten jullie je audio apparatuur eens helemaal nakijken zeg maar een soort technische onderhoudsbeurt.

Ben gewoon benieuwd.

James Bond

Ik stof het af en toe eens af, en haal de kindervingers van het display van de cd speler.

531341151_5_vet2.jpeg

a9cdup.jpg

zo te zien toch al weer bijna 11 jaar oud en lijkt totaal niet op een philips loopwerk. Die sony heeft veel meer plastic

Het is in het algemeen veel plastic bij arcam. Maar het klinkt wel heel erg goed.

alhoewel de meningen daar ook over verdeeld zijn,.

Dit is een philips cdm 14

philips-cdm14-001.jpg

Da's inderdaad een gewoon Sony loopwerkje met de KSS210 of 240 laser.

Wel fijn, want die zijn nog gewoon te krijgen mocht het stuk gaan.

Wat loodvrij betreft: het maakt nogal uit of je Sn100 of Sn/Ag/Cu gebruikt, en ook de temperatuur en doorlooptijd van het soldeerbad hebben invloed.

Dat lijken ze nu toch wel onder controle te hebben, althans bij de "betere" merken.

531341151_5_vet2.jpeg

a9cdup.jpg

zo te zien toch al weer bijna 11 jaar oud en lijkt totaal niet op een philips loopwerk. Die sony heeft veel meer plastic

Het is in het algemeen veel plastic bij arcam. Maar het klinkt wel heel erg goed.

alhoewel de meningen daar ook over verdeeld zijn,.

Dit is een philips cdm 14

philips-cdm14-001.jpg

Ik denk dat je beter de term "kunststof" kunt gebruiken dan "plastic". Ik heb jaren geleden 1 van mijn stages als HTS student doorgebracht bij een Philips vestiging waar (delen van) de CDM loopwerkjes werden ontwikkeld. Men had de metalen CDM1 Mk2 als referentie, maar die werd er finaal uitgespeeld door de kunststoffen versie CDM2. Een meting die ik daar deed was het afspelen van een Philips test CD met nauwkeurig aangebrachte onderbrekingen, en dan vervolgens meten hoevaak de foutcorrectie aangesproken werd. Bij de dure metalen versie gebeurde dat veel vaker dan bij de witte kunststof versie. Ook verstoringen door met een schroevendraaier op de draaitafel te tikken gaven zulke resultaten.

Wat ook nog een leuke is: ga eens naar een kunstoffabriek en zeg tegen ze dat ze plastic bakjes maken. Deed ik ook een keer bij een spuitgietbedrijf, en ik kreeg gelijk een halve dag gratis college over kunststoffen.... ;-)