GP Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Afgelopen zaterdag heb ik de B&W DM603 S3 speakers gekocht. Na het luisteren naar een aantal speakers binnen dezelfde prijsklasse was de keuze snel gemaakt. Ik ben verslingerd geraakt aan het geluid van deze speakers boven andere merken (quadral/mission/infinity) vanwege het zo ongelovelijk levendige mid-hoog van deze speakers. Ik luister veel naar Jazz muziek , en wat percussie , bass en blaasinstrumenten betreft geven deze speakers precies dat geluid dat ik zoek. Ook films kijken heeft nu een nieuwe dimensie verkregen Nu de keerzijde : Naast dat ik naar een grote varieteit aan muziek luister, ben ik ook Techno DJ. Bij deze muziekstijl is een gedetailleerd geluid erg belangrijk (ja echt waar) , en dat is precies wat deze speakers hebben. Daarnaast zit er in deze muziekstijl erg snelle korte,zware basslijnen (naast dat er natuurlijk al een housebeat inzit). Juist deze zeer snelle bassweergave in combinatie met deze housebeats komen niet helemaal uit de verf zoals ik het het liefst zou willen horen. Dit ondanks dat de DM603 S3 speakers een ongelovelijk mooi laagbereik hebben , welke bij alle andere vormen van muziek mijn voorkeur heeft. ... En aangezien ik juist op beide muziekvlakken aan mn trekken wil komen qua geluid zit ik dus te kijken naar een oplossing. Nu is mijn vraag : - Zou het toevoegen van een REL (quake?) subwoofer de oplossing bieden voor mijn probleem(pje), en dus een meer 'discotheek-achtig' geluid neerzetten ? Ik denk dat dit het best beantwoord kan worden door mensen die zich ook met dergelijke muziek bezighouden, omdat de vraag voor menigeen mischien een beetje vaag is Edit: Oh ja ,voor de duidelijkheid -> de speakers zijn ge-bi-wired met een Denon PMA-1500R stereo (mosfet) versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 GP, het zal best moeilijk worden om een goede sub te vinden die min of meer naadloos aansluit bij je B&W's. De meeste subs zijn prima in staat om grote hoeveelheden luchtverplaatsing te verzorgen, maar doen dat op een weinig gedetailleerde en muzikale manier. Eigenlijk alleen geschikt voor het Home Theatre gebeuren dus. Daarbij telt alleen de impact en de diepgang, maar niet de verfijning. Het is mogelijk dat ik met dit verhaal sommige subs ten onrechte tekort doe. Misschien is het een idee om eens te kijken naar de subs van wat meer "serieuze" merken, die ook in de muziekweergave een goede naam hebben opgebouwd ? Ik meen dat zelfs Mackie een (actieve) sub heeft als aanvulling op hun studiomonitors. In ieder geval , sluit je een sub aan, dan moet je absoluut de wisselfreqwuentie z Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtyherrie Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Het probleem is vaak dat een sub zoals de naam al zegt gemaakt is voor het sublaag.In techno of house zit eigenlijk vrij weinig sublaag.Wat je waarschijnlijk zoekt is meer druk in het laag(80-100hz) en dit is zeer moeilijk uit een sub te krijgen.Het beste kun je voor een PA installatie gaan,want met een hifisetje is het moeilijk om dit soort laag te produceren. De hifi richt zich meer op het natuurlijk weergeven van muziek en daarbij zitten deze frequenties weer in de weg. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnie Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Misschien is het wat om ook eens te kijken bij de caraudio subs...... hier zitten veelal ook erg stabiele "ram" woofers bij. (Caliber,Zeus,JBL,Rockford Fosgate,MTX etc.) zomaar een ideetje.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Car audio subs kun je vergeten, die beginnen al af te zakken onder de 100 Hz. Het is deels waar dat er weinig sublaag zit in Techno House e.d. Dat komt o.a. doordat deze muziek in de eerste plaats op vinyl wordt uitgebracht. 30 Hz in een groef persen gaat een beetje rottig ... Maar om te stellen dat er onder 80 Hz niet veel meer te beleven is, lijkt me wat overdreven. Het is wel juist dat de meeste energie van de kiksen rond de 80 - 120 Hz zit. Dit gebied zou door die B&W's toch weergegeven moeten kunnen worden: Zo te zien een 16.5 cm conus. Het probleem zit hem dan toch in het gebied daaronder: Zeg 40 Hz - 80 Hz. Misschien dat een sub toch een beetje uitkomst kan bieden. Ik zou gewoon z'n ding eens op zicht nemen van een goede dealer. De goedkopere modellen REL kun je rustig laten staan, die presteren hoegenaamd niets. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wesley Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Beste GP Over bass gesproken is dit niks voor je 2000 mm hoog 800 mm breed 400 mm diep en 167 kg zwaar 1000 watt RMS, 12 hz tot 200 hz MVG:Wesley Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wesley Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Car audio subs kun je vergeten, die beginnen al af te zakken onder de 100 Hz Paul. Beste paul. Heb jij zeker nog nooit een goede car audio sub gehoord??? Rockfort Fostgate bijvoorbeeld, daar kan REL nog wat van leren. MVG:Wesley Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Wesley, die subs zijn zo getuned dat de vreemde karakteristiek van de kleine autocabine wordt gecompenseerd. Door de kleine ruimte worden lage tonen extreem benadrukt. Een sub die recht doorloopt tot zeer laag, gemeten in het vrije veld, zou in de auto afschuwelijk klinken. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
GP Posted 27 mei 2003 Author Report Share Posted 27 mei 2003 Het is niet eens zo zeer dat de frequenties 40-80 Hz er niet uit komen. Vanaf 30 Hz is alles lineair hoorbaar (met een klein dipje bij de 60 Hz) , maar de snelheid en druk van de bassen zijn op een of andere manier te wollig , waardoor het heel anders wordt. Hoe sluit je trouwens het best een extra woofer aan op een stereo amp ? Hij heeft wel een pre-out, is die bruikbaar icm een actieve sub ? Of moet het via de (passieve?) sub doorgeleid worden naar de speakers ? In ieder geval bedankt voor de reakties. Na de hand hiervan ben ik een beetje met een euqualiser aan de slag gegaan , klein opdondertje gegeven tussen de 60-140 Hz, wat wel voor een deel oplosing biedt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wesley Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Geplaatst door Paul Jenner:[QB]Wesley, die subs zijn zo getuned . Wist niet dat je subs kon tunen, zeker een snellere spreekspoel. Nee oke ik bedoelde eigenlijk ook, dat menig subwoofer fabriekant daar WAT van leren kan. MVG:Wesley Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Met getuned bedoel ik eigenlijk dat de fabrikant opzettelijk een woofer heeft gebouwd met zo'n aflopende karakteristiek zoals ik boven heb omschreven. PAul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Waarom zoek je het niet bij je versterker? Zie dit review Deze Denon is een 'powerhouse', maar subtiele klanken komen er bijna niet uit Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Stom, de amp moeten we natuurlijk niet over het hoofd zien. Maar als ik die review zo lees Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
GP Posted 27 mei 2003 Author Report Share Posted 27 mei 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
GP Posted 27 mei 2003 Author Report Share Posted 27 mei 2003 Geplaatst door W.K:Beste GP Over bass gesproken is dit niks voor je 2000 mm hoog 800 mm breed 400 mm diep en 167 kg zwaar 1000 watt RMS, 12 hz tot 200 hz MVG:Wesley Eh , ja >? Maar dan moet ik wel een nieuw huis, nieuwe buren (geen buren?) , nieuwe versterker (en een nieuwe baan, om hem te betalen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnie Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Geplaatst door GP: Hoe sluit je trouwens het best een extra woofer aan op een stereo amp ? Hij heeft wel een pre-out, is die bruikbaar icm een actieve sub ? Of moet het via de (passieve?) sub doorgeleid worden naar de speakers ? 1 of 2 pre out??? maakt eigenlijk ook niet zoveel uit.... daar moet je dus een actieve sub aan zetten, of je maakt een passieve sub actief door er nog een extra versterker tussen te zetten (wel de juiste ofcourse) ps: ben je een hobby DJ of een ietwat "grotere" ???? (vroeg ik me even af) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbie V. Posted 28 mei 2003 Report Share Posted 28 mei 2003 Ik ben ook DJ (een kleinere, maar groot van gestalte ) Meestal draai ik garage tot deephouse en de wat lichtere techno. Ik heb mij 2 sets aangeschaft, een luisterset die ik vrijwaar van het gebeuk. En een dj set die is opgebouwd uit P.A. drivers. Wat mij opvalt is dat hifi speakers een dermate controle hebben dat je nooit het effect wat je in een discotheek hebt kan cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 29 mei 2003 Report Share Posted 29 mei 2003 - Zou het toevoegen van een REL (quake?) subwoofer de oplossing bieden voor mijn probleem(pje), en dus een meer 'discotheek-achtig' geluid neerzetten ? Wil je uit je stoel geblazen worden? Dan kom je al gauw terecht bij de duurdere modellen van Rel; bv de Stentor. Deze kunnen behoorlijk wat druk opbouwen. Ze zijn alleen een beetje duur... Denk echter ook aan de ruimte waarin je speelt. Mijn Strata III klinkt in mijn hobbykamer perfect. Rolloff frequentie 34Hz. In de beduidend grotere woonkamer kan ik 'm niet mooi strak krijgen. Rolloff frequentie 60Hz. Zucht... Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
GP Posted 30 mei 2003 Author Report Share Posted 30 mei 2003 Ik heb het probleem toch voor het grootste deel opgelost met behulp van een 10-band equalizer er tussen.Van 75-250 Hz een aflopende opdonder gegeven 20 Hz op 0 75 Hz op +7 135 Hz op +4 250 Hz op +3 500Hz t/m 2Khz op 0 Als vereffening 4-20KHz ook +4 gegeven). EQ heeft schaal +10 / -10 Midden klinkt nog steeds duidelijk en natuurlijk , maar nu met een bass en hihat sound die zowaar flink in de buurt komt van mijn verwachtingen. Ik ben (voorlopig) tevreden Ik ben trouwens geen bekende DJ. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Bakker Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 GP, Ik heb dezelfde ervaring als jij. DM 603 S3 als Front L & R, met een Marantz SR 5200 Surr. Receiver. Met precies dezelfde "klacht" als beschreven in jouw eerste bericht. Maar is een Subwoofer nu wel de oplossing? Het probleem zit 'm immers niet in het echte laag maar net daarboven. Ik ben benieuwd naar suggesties van (ervarings)"deskundigen". Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts