james bond Posted 29 maart 2009 Report Share Posted 29 maart 2009 Dag allemaal, Ik speel met een mitchell murano draaitafel. Er zit een voeding bij die bestaat uit een grote transformator en twee elco's en een zekering. (volgens mij is het 26 volt wisselspanning) tenminste dat meet ik. Stel ik vervang de trafo voor een ringkerntrafo. (ik laat dit eventueel door iemand anders bouwen want als ik het zelf doe dan heb ik binnenkort vervangende woonruimte nodig.... Ik heb ook wel op het net gekeken wat er allemaal is. Ik schrik dan enorm van de prijzen. Dus dacht ik als iemand @hear dat al eens eerder zelf gemaakt heeft. Misschien dat ie me daar dan mee kan helpen. James Bond Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 29 maart 2009 Report Share Posted 29 maart 2009 Ik denk dat het voor je draaitafelprestaties weinig uitmaakt of je een gewone of een ringkerntrafo gebruikt Mocht je een trafo gaan gebruiken met een (veel groter) vermogen zou dat wel kunnen uitmaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 29 maart 2009 Author Report Share Posted 29 maart 2009 Zo ziet het eruit Ik hoor het wel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 29 maart 2009 Author Report Share Posted 29 maart 2009 (Mocht je een trafo gaan gebruiken met een (veel groter) vermogen zou dat wel kunnen uitmaken) Hoezo, als er meer stroom gaat lopen dan gaat ie toch harder draaien??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 29 maart 2009 Report Share Posted 29 maart 2009 De motor trekt meer stroom uit de trafo als ie even harder moet werken. Dan is het handig als ie wat ruimer van specificaties is, dan kan ie dat makkelijker doen. Maar gezien je antwoord moet ik toch even vragen wat je dan denkt te bereiken door van trafo te veranderen Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 29 maart 2009 Author Report Share Posted 29 maart 2009 Betere gelijkloop van de motor, waardoor het geheel mooier klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 29 maart 2009 Report Share Posted 29 maart 2009 Als je werkelijk wisselspanning meet, loopt je draaitafelmotor "gelocked" synchroon met de netfrequentie. Bij wisselspanning is de voedingskwaliteit (mits die aan een bepaalde standaard voldoet) van mindere invloed op je gelijkloop. Iets anders is het, als bv. je lager zo zwaar loopt dat de motor zo zwaar wordt belast dat de trafo aan zijn randje zit en het niet trekt. (Test: draaitafel uit, arm in de ruststand, snaar eraf en met de hand op ongeveer 33 toeren brangen. Hoe lang duurt het voordat het plateau stilstaat? Alles boven de minuut is grofweg goed.) Dat is echter een zeer onwaarschijnlijk verhaal, aangezien de trafocapaciteit is afgestemd op het opstarten ("aanzetten"). De stroom die uit de voeding wordt getrokken bij een eenmaal ronddraaiend plateau is nihil t.o.v. bij het opstarten. En daarvoor maakt het type trafo (ringkern of een ander type kern) niet veel uit. In jouw situatie zijn m.i. lagertoestand en snaartoestand belangrijker voor de gelijkloop dan de voedingscapaciteit. (Vele snaren moeten trouwens elke 3 maanden opnieuw worden schoongemaakte en opnieuw in de talkpoeder worden gezet....... en op tijd worden vernieuwd.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 29 maart 2009 Report Share Posted 29 maart 2009 Hier een link naar een voeding voor AC synchroon motoren....... Het lijkt mij enigszins overdreven om een trafo van 500 VA te gebruiken, is zeker 100 x het vermogen dat het motortje vraagt, iets tussen de 50 en 100 VA lijkt me ruimschoots voldoende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 30 maart 2009 Author Report Share Posted 30 maart 2009 In ieder geval langer dan een minuut, de snaar lijkt ook nog goed te zijn. Dus een betere voeding zal niet zoveel uitmaken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 maart 2009 Report Share Posted 30 maart 2009 Dus een betere voeding zal niet zoveel uitmaken? Een betere voeding in de zin van een andere trafo en elco's, neen ik denk niet dat dat wat uit maakt, tenzij je trafo brom op je element genereerd, dan kan een ringkern je misschien helpen. Een echt betere voeding, zo'n electronica ding dat eerst gelijkspanning maakt en dan weer een mooie sinus, die je ook nog assymetrisch kunt instellen (Nottingham Analogue Wave Mechanic e.d.) kan je helpen. Heb zelf met zo'n ding zitten spelen maar ben nog niet overtuigd. Voor mij zou het de laatste stap in het perfectioneren van een setup zijn. Er zijn diverse aanbieders van dit soort apparaten en op het AAA forum van onze oosterburen is er ook een zelfbouw project te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 30 maart 2009 Report Share Posted 30 maart 2009 De Murano is een Michell (geen 't'!!!) Syncro met een Transrotor naamplaatje en de Papst-motor van de GyroDec. Voor die motor had Michell vroeger de passieve Gyropower voeding: een ding met transformator en inductieve filtering http://www.michell-engineering.co.uk/g/gyropower.jpg Later, rond 1993, werd die vervangen door de QC, een actieve voeding met quartsoscillator en synthese van de twee 21V AC fazen: http://www.michell-engineering.co.uk/g/t/qc.jpg Een recensie: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/gyroqc_e.html Aan het eind van dat artikel vergelijkt de auteur de QC met een zelfgemaakte Armegeddon-achtige transformatorvoeding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 30 maart 2009 Author Report Share Posted 30 maart 2009 Die voeding is best wel duur..... Ik kan dan beter maar investeren in een beter element...... Nou ja we zullen zien.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 maart 2009 Report Share Posted 30 maart 2009 Ik had al weer een tijdje geleden dit schema gevonden ergens op het web. Kan misschien wel interessant zijn? Nu weet ik niet of dat wat is dus laat de kritieken maar komen . Weet ik meteen of dit wat is om zelf eens te gaan bouwen. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 31 maart 2009 Report Share Posted 31 maart 2009 "Die voeding is best wel duur....." Academisch, want die dingen worden al meer dan 10 jaar niet meer gemaakt. Ik heb mijn exemplaar indertijd verkocht aan Garmt van der Zel. Maar ik wilde je vooral wijzen op Geoffs experiment met de grotere transformator. "Ik had al weer een tijdje geleden dit schema gevonden ergens op het web." Er komt maar een fase uit i.p.v. twee, en de vermogenversterker ontbreekt ook. Ongetwijfeld zijn er wel andere circuits te vinden. http://www.members.iinet.net.au/~quiddity/...Quadrature.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 31 maart 2009 Author Report Share Posted 31 maart 2009 Dat zou dus ook een mogelijkheid zijn.... Nu nog iemand vinden die zoiets voor mij bouwen kan, en die mijn motortje niet naar de eeuwige jachtvelden brengt. Dit is dus best nog lastig. Ik denk dat ik het maar even afwacht allemaal... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 31 maart 2009 Report Share Posted 31 maart 2009 Een zwaardere trafo zal het makkelijker hebben dan dit kleintje, minder warm worden, minder inzakken met zijn spanning. Maar de motor zelf bepaalt uiteindelijk hoeveel stroom er nu werkelijk wordt afgenomen. Wat dat aangaat zul je denkelijk weinig verbetering scoren (het gaat om de frequentie van 50 Hz), maar met een electronisch geregelde voeding voor de motor kan het wel degelijk beter gaan. Dat bestaat dan uit een oscillatorgedeelte en een vermogensversterker, zoals oa. in de link van Werner staat aangegeven. Wel slim gedaan trouwens, een gewoon autoradio-eindversterker IC-tje! Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 21 mei 2009 Author Report Share Posted 21 mei 2009 Nieuwe voeding voor de draaitafel van dit naar dit Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Heftig! En?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 21 mei 2009 Author Report Share Posted 21 mei 2009 Ik heb het gevoel, en ik heb gewisseld, dat er meer rust in het geluid is gekomen. Het klinkt allemaal net wat echter. Vooral bij piano is het goed te horen. De drums, het is ook weer wat ruimtelijker... Wat eigenlijk best gek is want aan het element arm tafel en motor is niets veranderd.......... Alleen de voeding. Groetjes James Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Grappig detail: het kastje is "bestoven" met een soort van koperspul en is dus in zekere mate geleidend. Dit ligt dan weer aan ground, wat een minder kritieke plaatsing veroorlooft mbt. electrische velden. Mijn eigenbouw phonotrapje zit in een zelfde kastje, waarin weer een blikken doosje zit met de eigenlijke schakeling. Brom nul, ondanks de ingebouwde voedingstrafo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Ik durf het bijna niet te vragen, maar doe het toch maar: waarom twee trafo's? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Deze had ik nog liggen. Anders had ik een nieuwe moeten kopen en dat was voor James duurder uitgevallen......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 21 mei 2009 Report Share Posted 21 mei 2009 Dan staan ze parallel neem ik aan? (Ik vind het best wel lastig om bedradingen te analyseren merk ik ) Uhm, in serie zou natuurlijk ook kunnen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts