Jump to content

Van twee-weg naar drie-weg doe-het-zelf.

treble
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal.

Voor het eerst in 3 jaar weer eens een post van mijn hand aangezien ik tegen een zelbouw-vraagstuk aanloop waarbij ik wel wat hulp kan gebruiken...

Ik ben begonnen met van een twee-weg tranmissielijn luidspreker (

Tja. Mooi systeem, dat klopt.

Alleen, over het laag niets dan goed, ook toen ik m net (2e-hands) had aangeschaft.

Het hoog echter was niet wat ik gewend was van mijn monitor speakers (Vifa Premium 11 met ringradiator),

naar mijn oordeel was het hoog niet bijster helder, ook omdat de Audax tweeters die erin zaten door de leeftijd niet

al te 'stijf' meer waren. Dit kwam ook het mid. niet ten goede...

Die a.o.s. ken ik wel, sterker nog, er zijn op dit moment plannen om m in aluminium te vervaardigen binnen nu en een jaar.

Aangezien het een compleet bouwpakket is en ik liever de units enz. bij elkaar sprokkel, moet ik het scheidingsfilter waarschijnlijk zelf construeren omdat ze (ik heb gemaild) niet uit de doeken willen doen hoe het is opgebouwd...

Het huidige project kun je zien als een oefening in drie-weg met beperkt budget (revelator tweeter wil ik ook in die a.o.s.

gaan gebruiken). A.o.s. is toch een rib uit je lijf!

Mocht dit (en ik hoop het) transmissielijn 3-weg systeem heel goed bevallen komt er misschien niet eens meer een a.o.s..

Ieder geval bedankt voor je reactie, maar kun je me niet verder helpen met mijn queeste?

- Bass: Scan Speak 21w4204 (weinig over te vinden, classic series?)

4 ohm

fs waarschijnlijk 20 Hz

gevoeligheid waarschijnlijk 88 dB

- Mid. : Visaton TI 100

8 ohm

fs 62 Hz

86 dB

- Hoog : Scan Speak D3004/660000

4 ohm

fs 500 Hz

91 dB

(...) Gewenste kantelfrequenties (suggesties graag!) 800 en 5000 Hz.

Nu heb ik nog enkele luchtspoelen en condensatoren, de luchtspoelen zijn van Intertechniek met de waardes: 0,39 mh r=0,53 cu=0.71 (hoog) en : 2,7 mh r=0,15 (laag). Deze waren vrij prijzig dus

als ik ze in dit experiment kan gebruiken...graag. (...)

Beste Treble,

Suggestie:

Laagsectie (4 Ω): je dure 2,7 mH (serie) en 150

Bedankt voor je reactie spido!

En eentje die me een heeel eind op weg helpt, zoniet naar het eindpunt brengt.

Echter, ik vraag me wel iets af... Mijn midrange units zijn maar klein (binnenmaat t/m rubber rand +/- 10 cm),

kunnen ze volgens jouw met voldoende dynamiek de frequenties vanaf 300 Hz weergeven?

Ik heb een poosje met een stel Vifa Premiums 11's gespeeld met maar 13 cm effectieve conusdoorsnede, ik ben

naar iets anders gaan zoeken vanwege het te weinig dynamiek in mijn doorsnee woonkamer... Nu ben ik bang dat vanaf 300 Hz met zo'n kleine midrange ik weer dynamiek (of geluidsdruk) ga missen...of komt het 'gevoel' van dynamiek voornamelijk van onder de 300 Hz?

Aangezien deze Scan Speak woofer eerst een deel van het mid van het twee-weg voor z'n rekening nam, neem ik aan dat

hij gemakkelijk tot boven de 1000 Hz ingezet kan worden. Graag dus toch deze kantelfrequentie op 800 of nog meer (1600, de volgende?). Waarschijnlijk gebruik je 300 Hz zodat ik de 2.7 mH kan gebruiken? Als er andere spoelen in moeten om

het kantelpunt omhoog te brengen 'so be it!'. Als ik het gewoon compleet verkeerd begrepen heb en ik verkeerde aannames doe hoor ik het graag!

Aangezien je het kantelpunt tussen mid/hoog niet noemt neem ik aan dat je 'mijn' 5000 Hz aanhoudt? Mocht je het zelf verzinnen, wat zou volgens jouw het ideale punt zijn waarop de revelator tweet zijn intrede doet?

Ik heb even naar je website gekeken, mooi spul produceer je!

Ik zie je reactie met spanning tegemoet, bedankt alvast.

Hallo Treble,

Inderdaad was de wisselfrequentie van ca. 300 Hz het gevolg van je wens om de dure spoel te kunnen blijven gebruiken.

Ik heb de TI 100 even opgezocht in de Visaton catalogus, en nu deel ik jouw bezorgdheid ten volle!

De unit is bij 300 Hz nog lang niet op z'n gemiddeld niveau ("Zollkurve") aanbeland.

Wisselen bij 700

Zie hier een filter voor de middentoner. Dit zou ik als uitgangspunt gebruiken, waarop je de rest aanpast.

classic200_w.gif

Wel jammer dat je die Scan Speak tweeter al hebt gekocht. Je had beter de KE25SC kunnen nemen, want dan had je al een complete midden-hoog sectie gehad met perfect scheidingsfilter. Maar ik snap ook wel de experimenteerlust, en als je die Scan Speaks voor een prikkie hebt kunnen bemachtigen...

Ik zou, zoals Spido al zei, me eerst houden aan de orde van filteren. De Scan Speak woofer zal wel een 2de orde nodig hebben. Je kunt experimenteren met de waarde van de parallel-C, en ook een weerstand hiermee in serie zetten (in deze parallel-tak van het scheidingsfilter). Als je alleen naar de woofer luistert, dan hoor je snel wanneer het mis gaat met de filtering. Er gaat dan iets hards, schels o.i.d. in zitten, of ergens komen resonanties weer boven water door de interactie met de componenten. Dat hoor je dan als vreemde bijgeluiden.

De tweeter wordt stijler gefilterd. De impedantiepiek rond de resonantiefrequentie kent de Visaton tweeter " af fabriek" niet want er zit een R-L-C ingebouwd. Dat maakt het juist makkelijker om hem uit te wisselen voor een ander! Als het klopt, heeft de Scan Speak een lage resonantiefrequentie van 500 Hz. Misschien gaat het goed met het simpele derde orde filter voor de tweeter, als je zorgt voor een zelfde ohmse waarde van de impedantie want bovenstaand filter is gemaakt voor een gemiddelde en vlakke impedantie van de KE25SC van 7 Ohm. Dan verander je die weerstand van 4,7 Ohm in 8 Ohm.

Eventueel zorg je nog dat de Scan Speak een vlakke impedantiekarakteristiek heeft door uit andere ontwerpen een parallelle R-L-C te vinden die die piek van de Scan Speak bij 500Hz compenseert.

De groene lijn in onderstaande karakteristiek is wat de middentoner dan doet. Dat loopt redelijk mooi, toch?

classic200_fs.gif

Als het een beetje lukt, dan kan dit een hele mooie speaker worden, waarschijnlijk veel beter dan je eerst dacht!

Hallo weer en bedankt voor de reacties.

Met de 2e suggestie van Spido in de hand even een berekening gedaan op de webshop van speaker en co, het komt dan op ruim 100 eu., beetje veel voor een experimenteel filter... Als ik nou zeker zou weten dat dit gelijk de heilige graal zou zijn.

Naar het goedkopere DIL elektronica op Zuid dus... hier hadden ze tot mijn ongenoegen g

Over bovenstaand mid.-gedeelte van de Visaton Classic...dit bevalt me wel...kan ik niet de rest licht gewijzigd doorvoeren?

En hoe licht gewijzigd dan?

Excuseer mijn ontwetendheid...

HOE post ik hier in hemelsnaam een foto! (het ikoontje werkt niet?)

Als ik jou was dan zou ik alles uit het mid-gedeelte precies overnemen en uit het hoog gedeelte ook, behalve de weerstand van 4,7 Ohm, die zou ik 8 Ohm maken. Dit moet, om het filter dezelfde impedantie te laten " voelen" als met de Visaton tweeter. Het niveau van de Scan Speak neemt dan wel iets af, maar dat komt goed uit, want het rendement ligt ook 2 dB hoger dan de Visaton tweeter. Ik zou deze buitenkans niet missen.

Voor de woofer geldt dan een scheidingsfrequentie van circa 400 Hz en misschien haal je dat wel met die spoel die je al hebt. Ik weet zo uit mijn hoofd niet wat de condensator dan voor waarde moet hebben, maar Spido heeft ook al iets erover gezegd. En ik zou maar eens naar Appelscha gaan voor de goedkope spoelen.

Verder bestaan er geen goedwerkende standaard filters, want een luidspreker is zelden precies 8 Ohm bij alle frequenties en is nooit kaarsrecht van 20 Hz tot 20 kHz. Filters maken is preciezie-werk. Probeer de waardes uit het Visaton filter maar eens in een standaard formule te stoppen, dan komt er onzin uit, terwijl het eindresultaat juist hartstikke recht is.

Op zich is er ook niks mis met een 6dB filter, alleen is die maar onder bepaalde omstandigheden met succes te gebruiken. Sommige speakers of combinaties lenen zich er nu eenmaal niet voor. An sich is 6dB/oktaaf goed, en geeft soms een mooi afstraalgedrag als je laag genoeg filtert, maar vind maar eens een tweeter die bij 1 kHz al werkt met een 6 dB/filter...

En by the way, die lui bij Visaton weten echt wel wat ze doen, die hebben erg veel ervaring in filterontwerp, ook en vooral met hun eigen drivers, mocht je hieraan twijfelen....

Je kunt dan naar hartelust experimenteren met het gedeelte van het filter voor de woofer. Dan moet er toch echt een hele mooie speaker ontstaan, en niet eentje voor zomaar erbij...

(...) En by the way, die lui bij Visaton weten echt wel wat ze doen, die hebben erg veel ervaring in filterontwerp, ook en vooral met hun eigen drivers, mocht je hieraan twijfelen.... (...)

Beste Threshold,

Nou ja... die elco's in de middensectie... dat is kwalitatief toch niet j

Hallo wederom.

Bedankt voor de reacties weer. Ik ben blij met deze inhoudelijke verhalen...

Dat filter van de classic was mij ook al opgevallen. Beetje veel componenten toch, niet? Als je ziet dat ik nu het mid. filter

met 1 spoel en 1 condensator en ik op het gehoor (heb nog niet hard gedraait) g

Dat filter van de classic was mij ook al opgevallen. Beetje veel componenten toch, niet? Als je ziet dat ik nu het mid. filter

met 1 spoel en 1 condensator en ik op het gehoor (heb nog niet hard gedraait) g

Foto's plaats je op de volgende manier.

Plaats je foto in photobucket.com of een andere site waar je foto's kan plaatsen.

Zorg dan dat je de taalinstellingen van het forum op Nederlands staat dan werkt de knop rte-image-button.png wel.

kopieer dan de link van de foto naar het invulveld op het scherm en je foto staat in de post.

Suc6

Zal trouwens vast een mooie speaker worden

Groetjes George

Groetjes George

Als je goed kijkt op de pagina waar naartoe wordt gelinkt, dan kun je nog ergens klikken en dan zie je een foto (3MB).

Het is een mooie speaker. Aleen, waarom de tweeter op zo'n afstand van de mid? het kan toch bijna tegen elkaar aan? Dan krijg je een mooier afstraalgedrag namelijk. :confused:

Groetjes George

Als je goed kijkt op de pagina waar naartoe wordt gelinkt, dan kun je nog ergens klikken en dan zie je een foto (3MB).

Het is een mooie speaker. Aleen, waarom de tweeter op zo'n afstand van de mid? het kan toch bijna tegen elkaar aan? Dan krijg je een mooier afstraalgedrag namelijk. :confused:

Die foto had ik nog niet ontdekt op de site maar ik heb het dan over een mooi geluid.

Ja de tweeter zou ik zelf toch ook liever dichter bij de mid hebben zitten.

(...) Toevallig heb ik net 2 DSM50FFL's gekocht (bij BMM voor 80 Euro per stuk)! Dat zijn die 2" domes van Titanium uit de Atlas. Ik wil daar nieuwe speakers mee maken. Leuk en toevallig dat je erover begint! Die breekt niet echt hoorbaar op, althans dat zegt men en ik ga het uitproberen. Die kan inderdaad best met 6dB/okt. en dat is een groot voordeel.

Beste Threshold,

...en KF past ze toe in de Perfect Performer "SoundStone 30", waar Goodtube over schreef: dus in een eerste orde systeem, wat - voor zover ik weet - uniek is. Maar dan alleen als alt, natuurlijk.

Tip: verwijder voorzichtig (m.b.v. thinner) de schuimplastic dempingsring die nodaal is aangebracht aan de achterzijde van de titaniumdome en demp de dome - eveneens aan de achterzijde - met coating liquid (Visaton LTS 50, art. 5209).

Een nodale ring coating die qua breedte overeenkomt met de verwijderde schuimstofring is voldoende. Resultaat: n

Bedankt voor de tip!!! :D:D:D

Wat een goed idee. Het is het spul waar je papieren conussen mee dempt.

Het zelfbouwen duurt wel wat langer dan verwacht.

Ik denk niet dat ik de drivers gelijk al uit elkaar haal, want ik wil ze eerst in originele staat horen. Maar zo te lezen is het een verbetering over de hele linie. Dus wel het proberen waard (en een losse dome kost 45 Euro, daar is wel overheen te komen, in het geval er iets mis gaat <_< ).

Beste Threshold,

De vervangingsdomes voor DSM 50 FFL en G 50 FFL (resp. titanium en textiel) zijn onderling uitwisselbaar.

(Art. No. 1165 en 1180 resp.)

Titanium is klankmatig wat feller/harder/agressiever: textiel is wat milder/softer/soepeler.

'n Moeilijke afweging...

De

• 2 weeks later...

Hoi Spido en Threshold e.a..

Om even een mooi einde te maken aan dit 'draadje', even de laatste stand van zaken

aangaande mijn 'ombouw-filter'.

Aangezien ik niet 100 eu. wil investeren zonder van te voren te weten dat het goed klinkt, heb ik

(buitenkansje?) bij speaker & co te Rotterdam de volgende 'doos' aangeschaft voor 80 eu...

http://www.transferbigfiles.com/Get.aspx?i...6d-de2b642e3158

Ik dacht: hiermee kan ik elk mogelijk filter produceren wat ik maar wil, zeker 50 spoelen en zit de

juiste waarde er niet bij rol ik ze (een stukje) af! Gelijk een multimeter aangeschaft die