Jump to content

SL-1200 perikelen

s_k
 Share

Recommended Posts

Allo!

Het komt regelmatig voor dat ik verzameltapes maak, LP's opneem naar de computer etc.

Voor dit doel zoek ik een platenspeler die fijn bedienbaar is en snel start, maar wel gewoon echt goed klinkt.

Geen goedkoop DJ pongel dus, maar als het aan mij ligt een echte SL-1200.

Had me al gemeld op 't new-line.nl forum, maar daar zijn ze iets meer DJ ingesteld.

Nou las ik net:

- Plaatjes draaien met 2 Netniks SL1210's , mengpaneel, echt zware versterkers en speakers van 3 meter hoog eraan.

Dus hier ook maar even rond gaan vragen.

De vragen zijn simpel

- Welke 1200/1210 klinkt het best

- Welke 1200/1210 is het betrouwbaarst

- Wat zijn de standaard issues bij een 1200/1210?

- Heeft een betrouwbaar persoon er wellicht een te koop? :D

Op new-line raadde men mij Super Oems aan, maar dan heb ik toch mijn twijfels bij de kwaliteit van de arm.

Is er iemand met een audiofiel-achtig oor

Allo!

Het komt regelmatig voor dat ik verzameltapes maak, LP's opneem naar de computer etc.

Voor dit doel zoek ik een platenspeler die fijn bedienbaar is en snel start, maar wel gewoon echt goed klinkt.

Geen goedkoop DJ pongel dus, maar als het aan mij ligt een echte SL-1200.

Had me al gemeld op 't new-line.nl forum, maar daar zijn ze iets meer DJ ingesteld.

Nou las ik net:

- Plaatjes draaien met 2 Netniks SL1210's , mengpaneel, echt zware versterkers en speakers van 3 meter hoog eraan.

Dus hier ook maar even rond gaan vragen.

De vragen zijn simpel

- Welke 1200/1210 klinkt het best

- Welke 1200/1210 is het betrouwbaarst

- Wat zijn de standaard issues bij een 1200/1210?

- Heeft een betrouwbaar persoon er wellicht een te koop? :D

Op new-line raadde men mij Super Oems aan, maar dan heb ik toch mijn twijfels bij de kwaliteit van de arm.

Is er iemand met een audiofiel-achtig oor

Ja, de SL1200/1210 mkII IS audiofiel verantwoord.

Let op lagerspeling in de arm bij ex-DJ tafels, beter nieuw kopen.

Die dingen zijn nieuw zowat net zo goedkoop geworden als 2e hands.

Als je er fatsoenlijk mee omgaat heb je grote kans dat het ding jou overleeft.

Super OEM Bak bij Bax voor E 269.-, de Koolsound TDJ 04. Doet in niets onder voor een SL1200 MKII, motor is sterker besturing is beter. Armlagers goed laten afstellen en kijken of de bedrading de bewegingsvrijheid van de arm niet in de weg zit.

En de arm? Doet die niet onder voor de SL-1200?

Wanteuh, waar ik mee zit: Veel mensen roepen over die Superoems en roepen dan vaak Stanton of Gemini. Maar zowel de PT-2000 als zo'n dikke stanton zijn qua geluid geen SL-1200. Dus hoe weet ik of dat bij deze wel zo is?

Groot voordeel is de 78rpm. Dat mis ik echt bij de 1200.

En de arm? Doet die niet onder voor de SL-1200?

Wanteuh, waar ik mee zit: Veel mensen roepen over die Superoems en roepen dan vaak Stanton of Gemini. Maar zowel de PT-2000 als zo'n dikke stanton zijn qua geluid geen SL-1200. Dus hoe weet ik of dat bij deze wel zo is?

Groot voordeel is de 78rpm. Dat mis ik echt bij de 1200.

Overzicht van een aantal super OEM bakken, waaronder twee Stanton uitvoeringen. Hear op het AAA forum een draad over een van de Stantons.

Gemini heeft en had geen model gebaseerd op de super OEM bak.

Mijn ervaring is dat er geen enkele OEM bak in de buurt komt van de echte SL1200/1210 MKII.

Ik heb ook een tijdje met Stanton's gedraaid, maar die werken minder fijn. Bij grof (DJ) gebruik moet je de armlagers redelijk vaak bijstellen, wat je ook moet doen als die OEM bakken uit de doos komen. Als je weet wat je doet is het zo gebeurd, maar als je het moet laten doen word je daar op een gegeven moment nog minder vrolijk van dan als je het zelf doet.

Ga je een gevoelig (MC) element aan zo'n OEM arm hangen heb je ook nog eens kans dat je die binnen de kortste keren sloopt door de speling die regelmatig ontstaat aan die armen.

Neem je een echte Netniks SL1200/1210 MKII heb je een betere arm. Het is de zelfde arm, maar dan de A-kwaliteit uit de partij.

Voor die €519,- waar je tegenwoordig een SL1200MKII nieuw voor koopt zou ik geen risico nemen om een Stanton ST-150 te gaan kopen voor dat beetje minder.

Tweedehands voor €200-225,- zou ik niet eens voor gaan kijken. Die zijn zeker gewoon OP. Een fatsoenlijke SL1200 kost tweedehands ook al snel vanaf €350,- en een 1210 vanaf €400,-

Ondanks de matige arm " draait" de Technics SL1210mkII gewoon lekker mee in z'n prijsklasse als Hifi-tafel. Daarbuiten heb je nog het gemak van snelstart en de super degelijkheid.

En als je er vanaf wilt, dan heb je ze zo verkocht!

Tja kijk het probleem is, ik ken de achtergronden van de mensen die hier de meningen geven niet.

Wat ik weet is dat de SL-1200 qua geluid de Gemini PT-2000, Stanton STR-8 en PT-2400 verslaat. Uiteraard ook de Soundlabs enzo.

Qua degelijkheid maakt me niet zoveel uit als ik 'm nieuw koop, ik sloop 'm toch niet.

Heb zelf jaren een PT2000 gehad en het was echt een aardige draaitafel. Een vriend van me draait er nog met veel plezier mee.

Maar qua geluid is het verschil met mijn Dual 704 gewoon te groot, vrees ik.

Is er een tafel waarvan jullie kunnen zeggen dat de arm en de verdere bouw dezelfde audiofiele kwaliteiten hebben als een SL-1200?

Tja kijk het probleem is, ik ken de achtergronden van de mensen die hier de meningen geven niet.

Wat ik weet is dat de SL-1200 qua geluid de Gemini PT-2000, Stanton STR-8 en PT-2400 verslaat. Uiteraard ook de Soundlabs enzo.

Qua degelijkheid maakt me niet zoveel uit als ik 'm nieuw koop, ik sloop 'm toch niet.

Heb zelf jaren een PT2000 gehad en het was echt een aardige draaitafel. Een vriend van me draait er nog met veel plezier mee.

Maar qua geluid is het verschil met mijn Dual 704 gewoon te groot, vrees ik.

Is er een tafel waarvan jullie kunnen zeggen dat de arm en de verdere bouw dezelfde audiofiele kwaliteiten hebben als een SL-1200?

Volgens mij is dit wel een aardige technics cloon.. Vraag me alleen af of je dan juist niet beter voor een Technics moet doorsparen..

Audio Technica's parade paardje

518OJMcD4uL._SS500_.jpg

Wat ik weet is dat de SL-1200 qua geluid de [...], Stanton STR-8 en [...] verslaat.

Als je die mening bent toegedaan moet je zondermeer voor de Technics gaan.

Ik zelf ben die mening niet toegedaan, m.i. liggen ze qua geluid op het zelfde niveau, het totale pakket van de super OEM's vind ik beter en en de (nieuw)prijs/kwaliteitsverhouding veel beter. Ik ben ook sterk genegen om de Koolsound aan te schaffen en er een leuk Hadcock armpje op te zetten, ja zo goed denk ik dat de basis van dit apparaat is.

@Miracle

Die arm is ook geen handvat om de draaitafel mee uit de flightcase te tillen. :(

@Miracle

Die arm is ook geen handvat om de draaitafel mee uit de flightcase te tillen. :(

Nee, dan trek je hem er direct vanaf. :angry::huh:

DJ werk is nogal vaak de arm van de plaat aftillen, heen en terug draaien van de plaat, en dat zo snel mogelijk anders is de andere plaat alweer te ver om de nieuwe in te mixen.

Gaat er dus niet altijd even zachtzinnig aantoe dus, en daar heb je echt wel een kwalitatief hoogstaande arm voor nodig, zoals die van de Netniks SL1200. De gemiddelde OEM arm is het zelfde, maar vaak toch met meer tolerantie op de lagers en/of van een minder materiaal gemaakt. Die kunnen echt minder aan dan de originele Netniks armen.

Guest kikkervisje
@Miracle

Nee, dan trek je hem er direct vanaf. :angry::huh:

DJ werk is nogal vaak de arm van de plaat aftillen, heen en terug draaien van de plaat, en dat zo snel mogelijk anders is de andere plaat alweer te ver om de nieuwe in te mixen.

Gaat er dus niet altijd even zachtzinnig aantoe dus, en daar heb je echt wel een kwalitatief hoogstaande arm voor nodig, zoals die van de SL1200. De gemiddelde OEM arm is het zelfde, maar vaak toch met meer tolerantie op de lagers en/of van een minder materiaal gemaakt. Die kunnen echt minder aan dan de originele armen.

Netniks is dat je achternaam? :confused:

[...] Neem je een echte Netniks SL1200/1210 MKII heb je een betere arm. Het is de zelfde arm, maar dan de A-kwaliteit uit de partij.

[...] arm voor nodig, zoals die van de Netniks SL1200. De gemiddelde OEM arm is het zelfde, maar vaak toch met meer tolerantie op de lagers en/of van een minder materiaal gemaakt.

Je wekt hier de suggestie dat de OEM een soort B keus Technics arm is. Dit is zeker niet waar. De arm van de Super OEM bakken zijn duidelijk anders, de diverse onderdelen zijn niet uitwisselbaar. Voor de 'simpelere' OEM's zoals de in deze draad getoonde AT geld hetzelfde.

super_oem_17.jpg

Ik heb meerdere OEM bakken onder mijn neus gehad die wel een exacte copy Netniks arm hadden. Komen ook gewoon uit de zelfde fabriek, alleen is B-keuze.

Natuurlijk zijn er ook OEM bakken met andere armen, die zijn helemaal niet vergelijkbaar met de Netniks.

Ik heb meerdere OEM bakken onder mijn neus gehad die wel een exacte copy Netniks arm hadden. Komen ook gewoon uit de zelfde fabriek, alleen is B-keuze.

Natuurlijk zijn er ook OEM bakken met andere armen, die zijn helemaal niet vergelijkbaar met de Netniks.

Sorry Miracle, maar bij dit soort opmerkingen krijg ik sterk de indruk dat je nooit met een zgn super OEM gedraaid hebt en dat je voor het gemak alles dat niet technics is over een kam scheert. Die armen zijn namelijk kwalitatief weldegelijk vergelijkbaar met de technics arm, maar nu eenmaal anders gebouwd en ze hebben twee specifieke probleempjes waarvan er een eenvoudig te verhelpen is.

De technics kloon armen komen niet uit het zelfde productieproces als de technics armen. Ik ben lang op zoek geweest naar een eenvoudig en betaalbare kant en klare lagering voor een DIY arm, daarbij bleek dat de lagers die in de klonen zitten echt heel anders zijn dan in de technicsen en de constructie niet compatibel is.

Nu is ineens de arm van een " echte" sl1210mkII al goed. Het is maar waar je het mee vergelijkt.

De echte pro's doen het zo:

14.jpg

Het kan ook zo:

bt1.jpg

Deze komen uit NY maar worden in disco's over de hele wereld geinstalleerd. In Nederland zijn ze in de disco wereld niet zo met geluid bezig (getuige het slechte geluid, bijna overal als er een Nederlands pro-audio bedrijf bezig is geweest).