Weerstand Posted 4 april 2009 Report Share Posted 4 april 2009 Ik heb HEAR in het verleden al eens gememoreerd dat ik een in triode gezette KT-88 Melody balanstrap probeerde te combineren met twee IMF TLS-80 mkII luidsprekers. Het probleem hierbij was en is dat de beschikbare tweemaal vijfentwintig watt kennelijk onvoldoende zijn voor transmissielijnen met een nogal laag rendement. Met het oog op dat laatste lijkt de aanschaf van een flinke mosfetbak de oplossing, maar aangezien die Melody versterker er nog niet zo lang staat, wil ik die blijven gebruiken. En niet alleen vanwege de financi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 4 april 2009 Report Share Posted 4 april 2009 Als je opzoek bent naar een mooie luidspreker, die het met klassiek aan 25 watt buis, vrij dicht tegen de muur erg goed doet zou ik zeker eens naar een LUA Con Anima (€2870) gaan luisteren. Heeft 90Db rendement, transmissielijn, dus voor een wat kleinere vloerstaander toch nog behoorlijk wat laag, en gemaakt voor buizenversterkers. Verder schiet me in de prijsklasse die jij noemt even niets te binnen wat een behoorlijk rendement heeft en dicht tegen de muur kan spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 4 april 2009 Report Share Posted 4 april 2009 Heeft 90Db rendement, transmissielijn, dus voor een wat kleinere vloerstaander toch nog behoorlijk wat laag, en gemaakt voor buizenversterkers. Verder schiet me in de prijsklasse die jij noemt even niets te binnen wat een behoorlijk rendement heeft en dicht tegen de muur kan spelen. Jemig, 90 dB met twee 13cm drivertjes, dat is knap. Ik denk dat er wat dat betreft weinig concurentie is. Hoog rendement zie je maar weinig. Inderdaad, in een audio zaak wordt alles kwa niveau aan elkaar gelijk gemaakt en kies je met een hele vette eindbak je favoriete geluid. Thuis aangekomen kan het erg tegenvallen als het rendement laag blijkt te zijn. Rendement is omgekeerd " evenredig" met diepgang in het laag. Maar als je ze toch tegen de muur zet, dan kun je met een hoog rendementspeaker weleens 2 vliegen in 1 klap slaan. Je kunt ook nog bij Tannoy kijken. Let wel op dat fabrikanten vaak schrijven 90dB maar dat dit feitelijk soms maar een schamele 84 o.i.d. zijn bij 2,73V (= 1W bij 8Ohm). In de zelfbouw vind je wel ideale speakers, zoals de Phlex, die 95dB doet bij 2,73 V. maar een nogal aflopend laag heeft. Hij klinkt nogal dun, maar misschien niet als je hem tegen de muur zet, en richt nogal door de grote magnetostaat. Het is een raar ding, en slechts een voorbeeld van hoe het ook kan: high-end op disco niveau met maar 25 W. Maar als dat een fabrieksspeaker was dan zou die nooit in de prijsklasse vallen van 3000 Euro. Zo'n Lua heeft Chinese drivers die maximaal een paar tientjes op de OEM markt kosten, en zo'n Phlexx een 10" laag/mid van een paar honderd Euro... Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 4 april 2009 Report Share Posted 4 april 2009 Nu heb ik zelf 98 dB speakers, en moet ik het volgende toch kwijt: 90 dB op papier is niet altijd genoeg voor mijn 2 x 13 watt versterker. Maar de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 4 april 2009 Report Share Posted 4 april 2009 Zo'n Lua heeft Chinese drivers die maximaal een paar tientjes op de OEM markt kosten, .............. Hoe kom jij aan deze informatie? Dat LUA zijn trafo's en printplaten in China laat maken wil nog niet zeggen dat de speakers daar ook vandaan komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 4 april 2009 Report Share Posted 4 april 2009 Ik dacht de conussen van Peerles te herkennen. Dat komt tegenwoordig toch uit China? Dat, plus dat hun electronica daar ook vandaan komt, liet mij raden... Maar er kunnen best mooie spullen in China gemaakt worden. Vincent is ook zo'n merk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 april 2009 Report Share Posted 4 april 2009 Misschien is dit wat alleen nog geen idee wat de prijs gaat doen maar een rendement van 92 db is niet gek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 4 april 2009 Report Share Posted 4 april 2009 Misschien is dit wat alleen nog geen idee wat de prijs gaat doen maar een rendement van 92 db is niet gek. Dat zal, gezien de gebruikte componenten en kastconstructie, behoorlijk hoger in prijs komen te liggen dan wat de TS uit wil geven aan een set speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 4 april 2009 Report Share Posted 4 april 2009 Hoi Weerstand de Audionote J 93 db of een wel duurdere E he 98 db zijn leuke speakers ze zijn ontworpen om bijna tegen de muur te staan of liever nog in een hoek. Ik heb de E en je mag best eens komen luisteren en eventueel je versterker meenemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 5 april 2009 Report Share Posted 5 april 2009 Hoi Weerstand de Audionote J 93 db of een wel duurdere E he 98 db zijn leuke speakers ze zijn ontworpen om bijna tegen de muur te staan of liever nog in een hoek. Ik heb de E en je mag best eens komen luisteren en eventueel je versterker meenemen. Wat voor prijsklasse zijn die Audio Note J en E speakers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 5 april 2009 Report Share Posted 5 april 2009 http://stereophile.com/standloudspeakers/506an/index4.html Lees eens wat JA zegt(laatste regel ) over het rendement ,hij heeft er aan gemeten. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 5 april 2009 Report Share Posted 5 april 2009 Hoi Weerstand de Audionote J 93 db of een wel duurdere E he 98 db zijn leuke speakers ze zijn ontworpen om bijna tegen de muur te staan of liever nog in een hoek. Ik heb de E en je mag best eens komen luisteren en eventueel je versterker meenemen. mijn idee exact Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 5 april 2009 Members Report Share Posted 5 april 2009 Wat met diezelfde Melody versterker hele goede resultaten gaf, de Cabasse Altura Bahia's. Piet van Soest in Woerden heeft ze ook staan, contact hem een keer (ik wil hem ook wel bellen), hij ontvangt altijd graag gelijkgestemden. Het rendement van deze weergevers is 94 dB, poort zit aan de voorkant, en past precies in het budget... Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 5 april 2009 Report Share Posted 5 april 2009 Ik weet niet zeker, maar volgens mij past de WLM La Scala vloerstaander ook binnen je budget. Heb deze nog niet gehoord, maar andere WLM speakers spraken mij wel aan. In de HVT van deze maand staat meen ik een test. test image hifi Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 5 april 2009 Report Share Posted 5 april 2009 http://stereophile.com/standloudspeakers/506an/index4.html Lees eens wat JA zegt(laatste regel ) over het rendement ,hij heeft er aan gemeten. gr hj Ach doe er dan 3 db vanaf dan heeft hij nog 5 db meer dan wat hij zoekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 6 april 2009 Report Share Posted 6 april 2009 'Ga dan naar een hifi-winkel' hoor ik iemand al roepen. Een uitermate zinvol advies, ware het niet dat je die hier (Den Haag en omstreken) zo langzamerhand met een kaarsje moet zoeken. En bij de deskundigheid binnen omhooggevallen witgoedwinkels heb ik ook zo mijn twijfel Een zeer goede (en in alle opzichten klassieke) winkel is De Jong en Warnaars in de Fahrenheitstraat. De mannen zijn musici, ze nemen zelf op, ze ontwerpen en ontwikkelen zelf apparatuur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 6 april 2009 Report Share Posted 6 april 2009 Rik Stoet in de Elandstraat vind ik wel een prettige winkel -qua personeel. De Jong en Warnaars zijn een beetje oude mannetjes, kwestie van smaak natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 april 2009 Report Share Posted 6 april 2009 Rik Stoet in de Elandstraat vind ik wel een prettige winkel -qua personeel. De Jong en Warnaars zijn een beetje oude mannetjes, kwestie van smaak natuurlijk Zal idd een kwestie van smaak zijn. De keren dat ik bij Rik Stoet ben geweest was de deur gesloten en wilde ik alweer naar huis vertrekken, maar bleek de winkel toch gewoon open. Die zijn mij een beetje te bang om de deur gewoon open te houden. Zou die buurt werkelijk zo onguur zijn dat de deur gesloten moet zijn, en je iedere klant eerst moet bekijken voordat je de deur van slot haalt? Nee, geef mij dan toch die ouwe mannetjes maar. Daar staat de deur wel gewoon open, en de koffie altijd, voor iedere klant klaar zonder wachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weerstand Posted 6 april 2009 Author Report Share Posted 6 april 2009 Ik ben erg blij met het grote aantal zinvolle suggesties. Mijn dank hier voor Eerlijk gezegd lijkt mij het mij inderdaad het verstandigst eens een bezoekje te brengen aan de Jong & Warnaars. Het is me overigens een raadsel waarom ik die zaak altijd vergeet. Ik kom zelfs uit die buurt, zij het erreg lang geleden. Misschien wel daarom En dat het 'oudere heren' zijn valt mij, gelet op mijn eigen leeftijd (62), waarschijnlijk ook niet meer zo op ........... Het tweede adres in Den Haag mijd ik liever, maar dat is een persoonlijk ding Overigens is de Elandstraat volstrekt geen gribusbuurt. Maar 'gesloten deuren' was ook in zijn vorige zaak in de Piet Heinstraat (toen hij, voortdurend verwijzend naar zijn transformatoren wikkelend voorgeslacht, nog alleen het buizenevangelie predikte) schering en inslag. Verzekeringskwestie, heb ik me ooit laten vertellen. Nogmaals bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 7 april 2009 Report Share Posted 7 april 2009 Zo'n Lua heeft Chinese drivers die maximaal een paar tientjes op de OEM markt kosten, .............. Hoe kom jij aan deze informatie? Dat LUA zijn trafo's en printplaten in China laat maken wil nog niet zeggen dat de speakers daar ook vandaan komen. Wellicht komt deze opmerking een beetje vanwege het feit dat LUA eigenlijk gewoon gerelabelt Chinese spullen op de markt zet, wat ook verkrijgbaar is onder Doge (de fabrikant), maar dan voor de helft van de prijs of nog minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 8 april 2009 Report Share Posted 8 april 2009 Zo'n Lua heeft Chinese drivers die maximaal een paar tientjes op de OEM markt kosten, .............. Hoe kom jij aan deze informatie? Dat LUA zijn trafo's en printplaten in China laat maken wil nog niet zeggen dat de speakers daar ook vandaan komen. Wellicht komt deze opmerking een beetje vanwege het feit dat LUA eigenlijk gewoon gerelabelt Chinese spullen op de markt zet, wat ook verkrijgbaar is onder Doge (de fabrikant), maar dan voor de helft van de prijs of nog minder. De versterkers en CD-spelers zijn idd gerelabelde Doge apparatuur, maar Doge is zeker niet de helft goedkoper. Ook dat kost gewoon veel geld. Is gewoon net zo duur als met het naampje LUA erop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 8 april 2009 Report Share Posted 8 april 2009 Wat zeer de moeite waard kan zijn is eens op zoek te gaan naar een gebruikte MC systems M3, met een rendement van 90dB een zeer buizenvriendelijke speaker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 8 april 2009 Report Share Posted 8 april 2009 Ik ben erg blij met het grote aantal zinvolle suggesties. Mijn dank hier voor Eerlijk gezegd lijkt mij het mij inderdaad het verstandigst eens een bezoekje te brengen aan de Jong & Warnaars. Het is me overigens een raadsel waarom ik die zaak altijd vergeet. Ik kom zelfs uit die buurt, zij het erreg lang geleden. Misschien wel daarom En dat het 'oudere heren' zijn valt mij, gelet op mijn eigen leeftijd (62), waarschijnlijk ook niet meer zo op ........... Het tweede adres in Den Haag mijd ik liever, maar dat is een persoonlijk ding Overigens is de Elandstraat volstrekt geen gribusbuurt. Maar 'gesloten deuren' was ook in zijn vorige zaak in de Piet Heinstraat (toen hij, voortdurend verwijzend naar zijn transformatoren wikkelend voorgeslacht, nog alleen het buizenevangelie predikte) schering en inslag. Verzekeringskwestie, heb ik me ooit laten vertellen. Nogmaals bedankt. Tsja, ik heb wel begrip voor die gesloten deur, en als je het weet is het geen probleem toch? Iemand kan zo binnenlopen en met een paar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 8 april 2009 Report Share Posted 8 april 2009 Bij Stoet aan de overkant zit al een coffeeshop, niet dat dat alles zegt, maar is wel illustrerend.Alsof ze vanuit de winkel direct met de buit de koffiesjop induiken. In Groningen zit De Groef ook naast een koffiesjop, blijkbaar hoort een en ander toch bij elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 9 april 2009 Members Report Share Posted 9 april 2009 Wat zeer de moeite waard kan zijn is eens op zoek te gaan naar een gebruikte MC systems M3, met een rendement van 90dB een zeer buizenvriendelijke speaker. We kunnen hier wel alle merken met een hoog rendement gaan opnoemen, maar dat gaat echt niet altijd werken. In combinatie met de bovengenoemde MC's kan ik me idd heel goed voorstellen dat het gaat werken, alleen is de klank van deze weergevers totaal anders als de tot op heden in gebruik zijnde IMF weergevers. Ik heb Melody gehoord met Tannoy, op papier zou dit moeten gaan, maar dat viel gewoon tegen. Met de eerder genoemde Cabasses ging het heel goed, ook JM Renauyd deed het goed met deze versterker, die weergevers komen kwa klank meer in de richting van de IMF's. En nogmaals, die passen ook allebei in het budget... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts