Jump to content

Denon PRA 1100 preamp

spido
 Share

Recommended Posts

Al een paar keer hebben voorversterkerologen mij erop gewezen dat de antieke voorversterker PRA 1100 van Denon "een klasse beter" (zuiverder, natuurlijker, frisser, gezonder) zou zijn - althans: kl

Beste fets,

Ik overweeg momenteel om mijn PRA 1200 in te ruilen voor een PRA 1100: te combineren met (aanwezige & vermoedelijk blijvende) POA 2800.

Is dat naar jouw inzicht slim of dom?

En indien dom: wat zou slim zijn?

zoals gezegd, de 1100 en 1200 lijken kwa bouwwijze erg op elkaar.

Op grond daarvan denk ik dat er weinig of geen verschil in de voorversterkers zit.

De poa 2800 is weer een doorontwikkeling van de poa 2400 waar ik ook nog een tijdje mee gespeeld heb (grote bak met lange horizontale led)

Waarom alleen Denon, Spido? Er is genoeg 2e hands spul te vinden denk ik.

Beste Duck-Twacy,

Om de een of andere reden geef ik "in principe" de voorkeur aan versterkercombinaties van dezelfde fabrikant. Die zullen, qua aanpassing en klankkarakter (if any) het meest overeenkomen, vermoed ik.

Daarom had ik destijds een Bryston voorversterker (hoewel ik daar bij nader inzien eigenlijk niet van ondersteboven was) bij de Bryston eindversterker (waar ik wellicht te lang te veel van ondersteboven was).

Directe aanleiding voor mijn vraag was de advertentie van Jan Leferink uit Delden, op Marktplaats (Advertentienr.:242798057), waarin hij stelt:

(...) PRA 1100 (...) Destijds getest als absolute topklasse tussen veel duurdere concurrenten, zelfs 1 kwaliteitsklasse beter dan zijn opvolgers PRA 1200 en PRA 1500! (...)

Ik heb geen enkele reden om aan de deskundigheid van Jan te twijfelen. Noch aan zijn eerlijkheid.

En toch wilde ik wel eens weten of er hear mensen zijn die het in dit geval met hem eens zijn.

Of...

Beste Miracle,

Ach, eigenlijk was ik niet ontevreden, hoor, met mijn huidige PRA 1200 / POA 2800 combinatie.

Maar wanneer het voor slechts 139 euro "een klasse beter" zou kunnen... dan wordt de verleiding wel groot, nietwaar?

Beste Miracle,

Ach, eigenlijk was ik niet ontevreden, hoor, met mijn huidige PRA 1200 / POA 2800 combinatie.

Maar wanneer het voor slechts 139 euro "een klasse beter" zou kunnen... dan wordt de verleiding wel groot, nietwaar?

Voor zo'n bedrag kun je geen buil vallen. Uitproberen dus.

Is het niet wat je zoekt kun je het altijd weer voor de zelfde, of betere, prijs kwijt.

Uitproberen kan nooit kwaad als je het voor een economisch verantwoorde prijs kunt kopen. Je bent iig weer een ervaring rijker, en armer zul je er niet van worden. Zo probeer ik ook zo veel mogelijk combinaties uit, waardoor ik veel productkennis opgedaan heb en veel goed klinkende combinaties weet te maken.

De 4400a monoblokken heb ik later met een rotel rc 995 gecombineerd,en dat ging echt stukken beter.

Combineren gaat prima als de match maar goed is.

De klankkleuren van de componenten bijelkaar moeten je smaak of beleving van de werkelijkheid zoveel mogelijk benaderen.

Na veel heen en weer gesleep met versterkers mix ik nu ook bijv classe met mark levinson en dit gaat bijzonder goed

Hoewel ik denk dat de pra 1100 en 1200 niet veel van elkaar verschillen blijft het toverwoord proberen.