TjM Posted 9 april 2009 Report Share Posted 9 april 2009 In de tweeter van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 9 april 2009 Report Share Posted 9 april 2009 Nu is de tweeter echter helemaal uitgevallen.Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn met de betreffende tweeter? Wat zouden mogelijke oplossingen kunnen zijn? Goed mogelijk dat hij is "opgeblazen". Door overbelasting is de spreekspoel losgesmolten van de spreekspoeldrager, De wikkelingen schrapen tegen de rand van de poolplaat en kan het kraken veroorzaken. Uiteindelijk kan de spreekspoel gebroken zijn waardoor hij niets meer doet.Als dit het geval is zal er weinig anders opzitten dan het vervangen van de tweeter. Ik weet niet of B&W losse dome's levert, dan zou dat ook een mogelijkheid zijn. De schade kan onder andere zijn veroorzaakt door te luid spelen bij feestjes, het clippen van de versterker of het doorslaan van elco's in het luidsprekerfilter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 9 april 2009 Report Share Posted 9 april 2009 Ik heb zoiets juist bij lage tonen.. Geen last meer van de laatste tijd trouwens.. Ik denk dat dat komt doordat de speaker een keer op zijn kant gevallen is en er een conus / spreekspoel wat onzet is geraakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 9 april 2009 Report Share Posted 9 april 2009 Bij lage tonen kan het ook wel eens stomweg de litze draad zijn die zo gebogen is dat hij de conus raakt. Mijn IMF Compact II heeft het. Vrees dat het een nieuwe tweeter voor de DM-110's wordt. of misschien tijd voor een ander speakertje (ben er niet zo'n fan van ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 10 april 2009 Report Share Posted 10 april 2009 tweeter opsturen naar audiolab of total speakerrepair. verder doet felix van feel audio wel eea met tweeters wikkelen dacht ik. volgens mij is die tweeter niet te vervangen. succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 10 april 2009 Report Share Posted 10 april 2009 Ik heb zoiets juist bij lage tonen.. Geen last meer van de laatste tijd trouwens.. Ik denk dat dat komt doordat de speaker een keer op zijn kant gevallen is en er een conus / spreekspoel wat onzet is geraakt Dat kan goed zijn, de spider is dan waarschijnlijk wat naar een kant uitgerekt waardoor de spreekspoel tegen de magneet schraapt. Dat komt ook wel eens voor bij oude woofers, waar door ouderdom de boel gaat uitzakken. Een tijdelijke remedie is dan om de woofers ondersteboven in de kast te monteren, dan is het probleem verholpen totdat de boel de andere kant op gaat hangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
boxertwin Posted 10 april 2009 Report Share Posted 10 april 2009 Beste TjM, Een goede reden om je locale audiodealer weer eens te bezoeken... De DM 110i zijn inmiddels meer dan 20 jaar oud tenslotte...Heb ze zelf nog met veel plezier & in dito hoeveelheden verkocht tegen 400 gulden per set in mijn Muziek Staffhorst tijd... Afscheid nemen doet soms pijn, maar qua muziekbeleving zul je met een nieuwe set een grote stap vooruit doen! Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 10 april 2009 Report Share Posted 10 april 2009 Of 2e hands natuurlijk. Onder de 100 euro kan ik misschien wel 20 sets speakers noemen die de DM-110's alle hoeken van de kamer laten zien . Moeite waard! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TjM Posted 11 april 2009 Author Report Share Posted 11 april 2009 Of 2e hands natuurlijk. Onder de 100 euro kan ik misschien wel 20 sets speakers noemen die de DM-110's alle hoeken van de kamer laten zien .Moeite waard! Doe eens! Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 11 april 2009 Report Share Posted 11 april 2009 Acoustic Research AR4 BNS 382 IMF Compact II IMF Super Compact II Wharfedale 504 Yamaha NX-E100 t/m 700 Infinity Reference 31i Impulse 24 Celestion Ditton 22 Celestion DL8 Tannoy Titan KEF Caprice II NAD 8225 Translator Impact II Als ik het rijtje Yamaha's (wat er 5 zijn) als Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 12 april 2009 Report Share Posted 12 april 2009 bose nooit van gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 12 april 2009 Report Share Posted 12 april 2009 en weer iemand die de vintage kwaliteit van bose niet op waarde weet te schatten de 901 mits goed opgesteld is een zeer spectaculaire speaker die qua live beleving en dynamiek welke haifai achter zich laat. vergis je niet , ik heb ook alrijd geroepen dat bose rommel maakte (qua speakers dan) tot iemand mij een paar goed opgestelde bose 901's en 601's liet horen. echt s_k & langspeelplaat , het heeft wel iets hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 12 april 2009 Report Share Posted 12 april 2009 Let er wel altijd op dat de randen van rubber zijn !. Foam is op zich geen probleem maar hou er rekening mee dat deze altijd vervangen moeten worden (na 15 jaar is dit echt nodig,ook al lijkt de rand goed). Rubber kan uitdrogen maar blijft altijd wel goed. Zelf vind ik de oude B&O luidsprekers ook erg goed klinken. Je moet een van het wat hoog houden wat soms wat scherp is. Het zijn eigenlijk mooi afgewerkte Philips luidsprekers maar ik vond ze toch wel lekker linken (S-45,S-30). Ach er zijn er echt nog veel meer kijk gewoon even op marktplaats en post hier wat je gevonden hebt (kijk naar de '' merken'' ) en het mag best 30 jaar oud zijn. @M44 in de winkel waar ik nu werk verkopen ze ook bose en voor het extreem kleine formaat is het best respectabel (daar moeten we ook rekening mee houden, hoe afgrijselijk klein die krengen zijn). Wel leuk om de hele dag te knallen met een Denon 2000EA met mirage luidsprekers. En we verkopen ook nog buizen apparatuur (maar dat terzijde) Ik zag trouwens ook een bose luidsprekers bij het grofvuil (de 301 ) maar die heb ik maar laten liggen, eigenlijk best jammer Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 12 april 2009 Report Share Posted 12 april 2009 Let er wel altijd op dat de randen van rubber zijn !. Foam is op zich geen probleem maar hou er rekening mee dat deze altijd vervangen moeten worden (na 15 jaar is dit echt nodig,ook al lijkt de rand goed). Rubber kan uitdrogen maar blijft altijd wel goed. Zelf vind ik de oude B&O luidsprekers ook erg goed klinken. Je moet een van het wat hoog houden wat soms wat scherp is. Het zijn eigenlijk mooi afgewerkte Philips luidsprekers maar ik vond ze toch wel lekker linken (S-45,S-30). Ach er zijn er echt nog veel meer kijk gewoon even op marktplaats en post hier wat je gevonden hebt (kijk naar de '' merken'' ) en het mag best 30 jaar oud zijn. @M44 in de winkel waar ik nu werk verkopen ze ook bose en voor het extreem kleine formaat is het best respectabel (daar moeten we ook rekening mee houden, hoe afgrijselijk klein die krengen zijn). Wel leuk om de hele dag te knallen met een Denon 2000EA met mirage luidsprekers. En we verkopen ook nog buizen apparatuur (maar dat terzijde) Ik zag trouwens ook een bose luidsprekers bij het grofvuil (de 301 ) maar die heb ik maar laten liggen, eigenlijk best jammer wat bose nu maakt is idd te triest voor woorden. maar dhr amar had ook nog leuke dingen bedacht. en ook zal er nu een doelgroep zijn voor het kleien spul maar dat is allemaal later gekomen. vroegah maakte ze mooi , zwaar en groot spul. nooit echt heel neutraal of high end maar wel muzikaal. alhoewel. de 301 is eigenlijk niks mis mee. de foam randen kun je zelf vervangen voor een paar tientjes. en anders zijn er nog wel coatings te koop die de foamranden wat langer goed houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 13 april 2009 Report Share Posted 13 april 2009 echt s_k & langspeelplaat , het heeft wel iets hoor. Ja, maar niet voor de prijs die ze ervoor vragen. De 601 en 901 zijn niet slecht, maar voor 100 euro heb je betere speakers. En ze kosten heel wat meer dan 100 euro... En de 301 vind ik een hoop mis mee. Het laag is bonkerig, het midden heel erg rommelig en zonder detail en het hoog erg mat en slappe hap. Ze klinken niet irritant, maar ook zeker niet goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 17 november 2010 Report Share Posted 17 november 2010 Ik heb bijna hetzelfde probleem als de topicstarter, alleen dan met alle twee de tweeters tegelijk. Soort van oversturing bij hoge tonen. Al heb ik dit alleen met CD's, niet met films en niet met de tv zelf. Zelf draai ik nooit op hoge volume, misschien 1 of 2 keer hooguit tegen de helft aan. Ik heb nog steeds de Electrompaniet ECI-2 van 50 Watt, met de PMC DB1+ die veel meer vermogen aan kunnen(wat ik overigens niet nodig vind). Ik zit aan de versterker te denken of misschien de verbindingen vanwege stof? Ik stofzuig wel rond mijn set, maar niet altijd bij de verbindingen van de luidsprekers of de versterker en cd-speler. Ik moet nog alles goed nakijken en eventueel met een andere versterker testen, andere passieve luidsprekers heb niet meer. Maar hebben jullie een idee of dit hetzelfde is wat de topicstarter ook heeft? Ondanks dat mijn tweeters nog verder goed werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 19 november 2010 Report Share Posted 19 november 2010 Ik heb bijna hetzelfde probleem als de topicstarter, alleen dan met alle twee de tweeters tegelijk. Soort van oversturing bij hoge tonen. Al heb ik dit alleen met CD's, niet met films en niet met de tv zelf. Zelf draai ik nooit op hoge volume, misschien 1 of 2 keer hooguit tegen de helft aan. Ik heb nog steeds de Electrompaniet ECI-2 van 50 Watt, met de PMC DB1+ die veel meer vermogen aan kunnen(wat ik overigens niet nodig vind). Ik zit aan de versterker te denken of misschien de verbindingen vanwege stof? Ik stofzuig wel rond mijn set, maar niet altijd bij de verbindingen van de luidsprekers of de versterker en cd-speler. Ik moet nog alles goed nakijken en eventueel met een andere versterker testen, andere passieve luidsprekers heb niet meer. Maar hebben jullie een idee of dit hetzelfde is wat de topicstarter ook heeft? Ondanks dat mijn tweeters nog verder goed werken. Getest met mijn Blu-Ray speler en die geeft geen problemen. Had ook al mijn Quad 33/303 combi eraan gehangen, maar dat bleek het probleem niet op te lossen. Ik weet dat de vorige eigenaar van mijn CD-speler door iemand heeft laten modificeren. Ik weet ook door wie, dus misschien moet diegene maar erna kijken. Vreemd is dat het alleen in de hele hoge frequenties het probleem zich voordoet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts