hifinaat01 Posted 11 april 2009 Report Share Posted 11 april 2009 Hallo allemaal, Wat is een goede manier om LP's schoon te krijgen? Met een platenborstel krijg ik wel stof en vuil weg maar je ziet toch nog veel zitten dat moeilijk weg te halen is. In de toekomst schaf ik me mogelijk een goede en niet al te prijzige platenwasmachine (geen knosti) aan. Ervaringen positief/ negatief zie ik graag tegenmoet. mvgr. Ar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 11 april 2009 Report Share Posted 11 april 2009 Het is maar goed dat ik je berichtje af las, want wilde net gaan roepen 'koop een knosti'. Waarom geen knosti, is de vraag. Mijn ervaringen zijn goed. Ja, natuurlijk, een okki nokki of nitty gritty doet 't ongetwijfeld beter, om maar te zwijgen over een Keith Monks, maar een Antistat is betaalbaar, werkt goed en al z Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 april 2009 Report Share Posted 12 april 2009 Een andere mogelijkheid is om je platen eerst te wassen met een platen reiniging middel een borstel op een oude pikup. Daarna met een nat zuiger droog zuigen. Op zich een prima methode alleen ik zou dat zelf mijn eigen platen niet aan onderwerpen. wel een rubber adapter op de zuigmond zetten. Wil je niet iets dergelijks dan is de Knostie toch de beste goedkope methode. en anders toch maar even door sparen. groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
HPMD Posted 12 april 2009 Report Share Posted 12 april 2009 Ik had een Knosti. Maar na het wassen heb je last van een soort troep aan de naald die door de Knosti vloeistof als residu op de plaat achterblijft. Ik heb de platen toen allemaal laten wassen in Duitsland bij een zaak op zo'n dure platenwasser met speciale vloeistof en schoonmaakborstel. Ik vond het niet duur en kreeg bij elke plaat een nieuwe binnenhoes. Dus ik zeg: geen Knosti. HPMD Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 april 2009 Report Share Posted 12 april 2009 Ik had een Knosti. Maar na het wassen heb je last van een soort troep aan de naald die door de Knosti vloeistof als residu op de plaat achterblijft.Ik heb de platen toen allemaal laten wassen in Duitsland bij een zaak op zo'n dure platenwasser met speciale vloeistof en schoonmaakborstel. Ik vond het niet duur en kreeg bij elke plaat een nieuwe binnenhoes. Dus ik ze: geen Knosti. HPMD Tweede badje gebruiken om na te spoelen in demi water dan heb je daar geen last meer van. Doe ik zelf ook. Of andere vloeistof gebruiken dat geen residu achterlaat dan gaat het ook prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hifinaat01 Posted 12 april 2009 Author Report Share Posted 12 april 2009 Bedankt alvast voor jullie reacties hier kan ik alweer mee verder. @S K Ik heb wel vaker vernomen dat Knosti een knoeiboel geeft helaas. Anders zou ik hem heus wel aanschaffen. mvgr. Ar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 12 april 2009 Report Share Posted 12 april 2009 Ik heb zelf ook een Knosti gebruikt. Prima ding en altijd nog beter dan je platen helemaal niet wassen. De troep aan de naald had ik alleen met het Knosti schoonmaakmiddel. Met het middel van Quality Service had ik dit niet. Een jaar of 4 geleden heb ik een Okki Nokki aangeschaft en deze bevalt me beter. Zowel in gebruik als resultaat. De LP's worden schoner en dat is ook goed te horen. Ook gebruik ik de zeep van L'art du Son en dit geeft een nog schoner resultaat. Dus mijn advies: koop een Okki Nokki als je het geld er voor over heb. Wil je minder geld uitgeven dan koop je een Knosti. Ik heb er hier nog 1 werkloos liggen die mag je gratis komen ophalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 12 april 2009 Report Share Posted 12 april 2009 Ik zit zelf te denken om een keer de VPI16.5 te kopen, ik weet het niet zeker maar ik dacht dat die best waren gezakt in prijs en nu redelijk in de buurt zit van een nitty gritty of een Okki Nokki Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 april 2009 Report Share Posted 12 april 2009 Gelijk goed doen zou ik zeggen. Bij 1000 LP's kost een platenwasser op zijn hoogst 1 euro per stuk. Daar komt nog wel een schone (binnen) hoes bij. De 16.5 bevalt me overigens goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 12 april 2009 Report Share Posted 12 april 2009 De VPI 16.5 zit nu nog steeds ergens rond de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 12 april 2009 Report Share Posted 12 april 2009 Een Okki Nokki heb je al voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 12 april 2009 Report Share Posted 12 april 2009 Ik gebruik zelf (ook) een knostie en vind het goed werken. Vraag me wel af waarom een paar stukken plastic 40euro moet kosten. Heb hier natuurlijk ook last van het residu alleen dat is nou e-maal zo. Alleen omdat ik mijn naald toch constant schoon maak vind ik het niet zo'n probleem (na 3 keer spelen is het weg) Vind 350 euro ook veel voor een motortje en een stofzuiger..... Maar ik ga binnenkort zelf wel wat in elkaar zetten. (gewoon zelf een stofzuiger mond aanpassen maken met PVC) en een zware elektromotor zal het resultaat tegen die tijd wel laten zien. Ik hoor trouwens wel veel goeds over de okkie nokkie dus dat zal wel een goede koop zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 april 2009 Report Share Posted 12 april 2009 Het zelf opbrengen van vloeistof vind ik geen probleem. Ik werk vaak met twee vloeistoffen en dat zou dus zonder meer nodig zijn. Overigens geloof ik niet dat de ene machine beter wast dan de andere zeker niet als je twee keer wast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 april 2009 Report Share Posted 12 april 2009 Hier nog een mooie manier gevonden om je platen schoon te maken. Iemand een idee of het echt goed werkt? Hier loopt een draad over het zelfde onderwerp misschien heb je er wat aan. Je hebt alleen nog steeds het probleem van uitlekken en dus kans op een residu. Of dan toch maar een waterzuiger aanschaffen. Al kan ik me niet voorstellen dat er veel achter blijft als je 7deel demi water gebruikt en 1 deel alcohol. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 12 april 2009 Report Share Posted 12 april 2009 Mmmm, ik heb een Knosti en vind het geklieder wel meevallen. En van residu lijkt totaal geen sprake, er zit nooit rommel aan de naald. Maar wellicht zijn mijn ogen slechter dan mijn oren . Ik gebruik trouwens een mengsel van alcohol en gedemineraliseerd water, 1 op 4. Ik hoor/zie wel steeds meningen dat een Okki Nokkie het veel beter doet dan een Knosti, dus misschien ga ik ook nog wel een keertje om..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hifinaat01 Posted 12 april 2009 Author Report Share Posted 12 april 2009 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 april 2009 Report Share Posted 12 april 2009 Maar 1500 euro voor zo'n wasmachine is wel wat veel kan ik ook een Miele voorkopen Ga je daar dan ook je platen in wassen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 12 april 2009 Report Share Posted 12 april 2009 Iemand hear ervaring met de Smart Matrix van ClearAudio? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hifinaat01 Posted 12 april 2009 Author Report Share Posted 12 april 2009 Maar 1500 euro voor zo'n wasmachine is wel wat veel kan ik ook een Miele voorkopen Ga je daar dan ook je platen in wassen? Tuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 12 april 2009 Report Share Posted 12 april 2009 Maar 1500 euro voor zo'n wasmachine is wel wat veel kan ik ook een Miele voorkopen Ga je daar dan ook je platen in wassen? Tuurlijk Let dan wel even goed op de instellingen van de temperatuur. Ik kan me zo voorstellen dat bij 90 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hifinaat01 Posted 13 april 2009 Author Report Share Posted 13 april 2009 Maar 1500 euro voor zo'n wasmachine is wel wat veel kan ik ook een Miele voorkopen Ga je daar dan ook je platen in wassen? Tuurlijk Let dan wel even goed op de instellingen van de temperatuur. Ik kan me zo voorstellen dat bij 90 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juul08 Posted 13 april 2009 Report Share Posted 13 april 2009 Een knosti is wel een aardige optie.. Maar je moet inderdaad verdomd goed oppassen met het spul dat je gebruikt.. Dat Quality Service heb ik thuis ook staan(waar de dop ook niet van afsluit ).. en laat op den duur zeker ook een residu achter. Wat miracle zegt klopt wel.. Alles wat moet opdrogen.. MOET wel iets achter laten... Anders is het zo vluchtig.. dat je fles uit vliegt! Als je begrijpt wat ik bedoel.. Verder denk ik dat de knosti wel een prima apparaat is, voor niet al teveel geld(ook ik heb niet veel te besteden---> student).. het is alleen een beetje goochelen(niet in de letterlijke zin van het woord) met je wasmiddel.. Er zijn volgens mij een hoop mensen die een combinatie van 96% alcohol en gedestilleerd water gebruiken... Daarbij moet ik wel zeggen dat daar geen anti-statische stoffen inzitten(het is maar de vraag of dat wel werkt, en of andere goedjes dat w Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 13 april 2009 Report Share Posted 13 april 2009 Er zijn inderdaad verschillende mengsels voor Knosti vloeistof. Gek genoeg heb ik zelf nooit problemen gehad met de zelfgemaakte, te weten: 1/2 liter gedenaturiseerde alcohol 1/2 liter gedemineraliseerd water 3 druppels dreft druppel wetting agent (krijg je bij de fotowinkel, is niet per s Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juul08 Posted 13 april 2009 Report Share Posted 13 april 2009 Er zijn inderdaad verschillende mengsels voor Knosti vloeistof.Gek genoeg heb ik zelf nooit problemen gehad met de zelfgemaakte, te weten: 1/2 liter gedenaturiseerde alcohol 1/2 liter gedemineraliseerd water 3 druppels dreft druppel wetting agent (krijg je bij de fotowinkel, is niet per s Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 13 april 2009 Report Share Posted 13 april 2009 Stop is ho ;D. Het is wetting agent Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts