Jump to content

LP's

hifinaat01
 Share

Recommended Posts

Door mensen wordt zo vanzelfsprekend alcohol in de mix gedaan. De vraag is of zeep met gedeminaliseerd water niet voldoet in de meeste situaties. Bepaalde soorten alcohol werken namelijk in op het vinyl zeker als je de platen er langer in laat staan zoals bij een Knosti. Overigens zou ik nooit Dreft gebruiken maar altijd Neutral (zitten zo min mogelijk toevoegingen bij).

Door mensen wordt zo vanzelfsprekend alcohol in de mix gedaan. De vraag is of zeep met gedeminaliseerd water niet voldoet in de meeste situaties. Bepaalde soorten alcohol werken namelijk in op het vinyl zeker als je de platen er langer in laat staan zoals bij een Knosti. Overigens zou ik nooit Dreft gebruiken maar altijd Neutral (zitten zo min mogelijk toevoegingen bij).

Carl, je hebt voor een groot deel gelijk. Alcohol is niet nodig, zeep ook niet. Demi water is een extreem goed schoonmaakmiddel. De alcohol wordt voornamelijk toegevoegd om de verdampingssnelheid te verhogen. Je kunt vrijwel elke alcohol gebruiken zolang ze niet 'geketoneerd' is dat tast de PVC aan

Een wetting agent kan helpen de diepte van de groef te bereiken, borstelen helpt hier ook. Let op een wetting agent hoeft geen zeep te zijn. Een goede is zelfs pH-neutraal.

Guest kikkervisje
Een wetting agent kan helpen de diepte van de groef te bereiken, borstelen helpt hier ook.

Let op een wetting agent hoeft geen zeep te zijn. Een goede is zelfs pH-neutraal.

Een langharig borsteltje zoals die van Quality service helpt "uitstekend" bij het breken van de oppervlaktespanning van je reinigingsvloeistof zodat ook de onderste regionen van de plaatgroef bereikt worden.

Daarna is het niet verkeerd om enig geduld te betrachten en de plaat wat langer te laten draaien, langer weken dus!

Vervolgens in een zo kort als mogelijke tijd droog zuigen.

Het is niet de platenwasmachine welke bepaald hoe goed schoon de plaat is geworden! Dat doe je dus zelf!!!!!!

En wbt wasmiddelen: de een "klinkt" echt niet beter dan de andere. ;) En platenwasmachines idem dito. :rolleyes:

En wbt wasmiddelen: de een "klinkt" echt niet beter dan de andere. ;) En platenwasmachines idem dito. :rolleyes:

Die laatste opmerkingen zijn gevaarlijk op een audiofiel forum ;-). Zeg zoiets over een stuk koper in een netsnoer en je krijgt een discussie van 300 berichten...

Guest kikkervisje

Die laatste opmerkingen zijn gevaarlijk op een audiofiel forum ;-). Zeg zoiets over een stuk koper in een netsnoer en je krijgt een discussie van 300 berichten...

Ach. Soep wordt niet zo heet gegeten als opgediend. :)

Alles wat niet kan verdampen (Dreft, Pril, oppervlaktespanningsreductant #$%^super*(), groene zeep, NVSH glijmiddel, Tiger-massagebalsem of whatever) - kortom: alles wat niet is: gedestilleerd water + pure alcohol, dus - slaat neer op je naald en op je plaat en veroorzaakt prut.

Leef rein! Schud de vervuiling van u af!

Er gaat niets boven een Lencoclean of Hecoclean gevuld met 3/4 gedestilleerd water (of goed gedemineraliseerd) + 1/4 pure alcohol (of behoorlijke spiritus: nog leuk en interessant ook, dat blauwe kleurtje!).

Naast m'n Okki Nokki staan 5 verschillende vloeistoffen:

1, 'l art du Son

2. Okkie Nokki vloeistof

3. Alcohol met gedestileerd water

4. Blauwe glassex

5. Cillit Bang ontvetter.

1. staat al erg lang, er zitten zelfs vlokken in de vloeistof. Dit gebruik ik dus niet.

2. van de alcoholvrije middelen voor mij het best. Niet al te vuile platen maak ik hiermee schoon, ook spoel ik hier soms mee na.

3. normaal werkt dit voldoende. Ik gebruik dit eigenlijk het meest op platen die voor de tweede keer moeten worden schoongemaakt.

4. wanneer de vervuiling wat ernstiger is (vette vinger of nicotineaanslag) maakt ik hiermee de platen schoon. De naald blijft altijd schoon..!!.

5. laatste redmiddel... hiermee krijg ik zelfs de meest smerige platen schoon. Na de eerste keer draaien zit er een klein pluisje aan de naald. Dit zijn echter duidelijk vezels en geen vetachtige toestand (onder microscoop bekeken).

Ik merk er w

Guest kikkervisje
Er gaat niets boven een Lencoclean of Hecoclean gevuld met 3/4 gedestilleerd water (of goed gedemineraliseerd) + 1/4 pure alcohol (of behoorlijke spiritus: nog leuk en interessant ook, dat blauwe kleurtje!).

Hoezo niets achter laten?

Speel zo`n plaat later eens droog, klep je wel anders. :D

Beste Kikkervisje,

Ik ga er van uit dat de plaat schoon is, voordat je hem gaat draaien (met een Lencoclean of Hecoclean gevuld met 3/4 gedestilleerd water (of goed gedemineraliseerd) + 1/4 pure alcohol (of behoorlijke spiritus).

Na het draaien overgebleven vocht verwijderen met tissue.

Platen kunnen daarna zonder bezwaar ook droog worden worden afgespeeld, maar dan natuurlijk wel met alle bezwaren die nu eenmaal kleven aan droog afspelen...

Platen schoonmaken kun je doen met niet warmer dan lauwwarm sop (gewoon afwasmiddel + water) en een afwaskwast of (nieuwe) verfkwast met zachte haren ("natuurhaar", zoals zwart Chinees varkenshaar). Na het afwassen de plaat op een niet-pluizende theedoek leggen. In de richting van de groef drogen met microvezeldoekje (bijv. het microvezel-sponsdoekje van Action). Achterzijde van de plaat: dito.

Platenwasmachines zijn onzinnig: een plastic teiltje + eerlijk handwerk gaat net zo goed en is veel goedkoper..

Ik zal daar toch een beetje mee oppassen. Ten eerste omdat het '' etiket'' makkelijk nat word en daardoor naar de klote gaat.

Ook zal ik nooit geen kraanwater gebruiken in verband met kalkaanslag

Beste Langspeeplaat,

Kalkaanslag heb je alleen wanneer je kraanwater laat opdrogen (verdampingsresidu) of wanneer je het verhit in een ketel, waterkoker, boiler, geiser, pijp o.i.d. (ketelsteen).

Platen spelen met Lenco clean is echt niet meer van deze tijd. Je ziet ze wel eens tweede hands liggen en ik blijf er ver vandaan.

In L

Beste Kikkervisje,

Ik ga er van uit dat de plaat schoon is, voordat je hem gaat draaien (met een Lencoclean of Hecoclean gevuld met 3/4 gedestilleerd water (of goed gedemineraliseerd) + 1/4 pure alcohol (of behoorlijke spiritus).

Platen kunnen daarna zonder bezwaar ook droog worden worden afgespeeld, maar dan natuurlijk wel met alle bezwaren die nu eenmaal kleven aan droog afspelen...

Platen schoonmaken kun je doen met niet warmer dan lauwwarm sop (gewoon afwasmiddel + water) en een afwaskwast of (nieuwe) verfkwast met zachte haren ("natuurhaar", zoals zwart Chinees varkenshaar). Na het afwassen de plaat op een niet-pluizende theedoek leggen. In de richting van de groef drogen met microvezeldoekje (bijv. het microvezel-sponsdoekje van Action). Achterzijde van de plaat: dito.

Platenwasmachines zijn onzinnig: een plastic teiltje + eerlijk handwerk gaat net zo goed en is veel goedkoper..

Dan is autorijden ook onzinnig. Lopen is veel goedkoper, het is eerlijk loopwerk en veel beter.

Stofzuigen ook trouwens en strijken en.......... <_<

Daarbij komt dat een goede platen wasser echt beter schoonmaakt

Guest kikkervisje

Beste Kikkervisje,

BULL, Spido!!!!!

Guest kikkervisje
Daarbij komt dat een goede platen wasser echt beter schoonmaakt

En daar kom je alleen maar achter wanneer je er eens eentje gebruikt. :D

Platen spelen met Lenco clean is echt niet meer van deze tijd. Je ziet ze wel eens tweede hands liggen en ik blijf er ver vandaan.

In L