Jump to content

reparatie JBL Ti-250 Classic woofers

Midcall
 Share

Recommended Posts

Van een vriend zijn Ti-250's gaan de foam randen van zijn woofers alweer wat haarscheurtjes vertonen ten teken dat ze vervangen moeten worden. Zijn deze nog verkrijgbaar, of is het niet verstandiger om ze te vervangen voor rubberen en zijn er JBL fanaten die kennis hebben van ervaringen van mede-JBL-fanaten die hun randen ook 'verrubberd' hebben?

Het gaat hier om de Teak-houten Ti-250 versie, de mijn inziens in alle opzichten veel fraaiere voorloper van de latere Ti-250 Jubilee die zwart was uitgevoerd.

Geen idee. Denk dat bij andere materialen (met andere mechanische eigenschappen) de T/S parameters van de unit best wel wijzigen en daarmee de afstemming van de BR poort (die er neem ik aan op zit) niet meer is zoals bedacht door de ontwerper . Het laag zal dus wel wat wijzigen (hoeft niet altijd slechter te worden).

Ik heb wel eens gelezen dat UV licht de grootste boosdoener is tav foam randen. Dus niet in de zon zetten, frontjes ervoor houden etc.

Geen idee. Denk dat bij andere materialen (met andere mechanische eigenschappen) de T/S parameters van de unit best wel wijzigen en daarmee de afstemming van de BR poort (die er neem ik aan op zit) niet meer is zoals bedacht door de ontwerper .
Valt misschien ook wel wat mee, de spin heeft een grotere invloed op de parameters dan de rand. Wel is de demping van resonanties van een foamrand wat beter waardoor foamranden bij middentoners weer beter vervangen kunnen worden door foamranden.

mijn oude speakers hadden dezelfde woofers. randen zijn prima te bestellen en zelf te vervangen.

wanneer je ze netjes vervangt door foam zal de prijs van de speaker op de 2e hands markt een stuk beter zijn.

vervangen door rubber geeft zeker vermindering van waarde.

qua geluid zal het allemaal wel meevallen. maar foam randen gaan zeker 10 jaar mee. zeker.

Gewoon vervangen door foam, het gaat toch weer zo'n lange tijd mee (met een beetje geluk 15 jaar).

Ik heb zelf erg prettige ervaringen met deze leverancier De weg naar een nieuwe verse rand !

Je kan zelf kijken bij de lijst met typenummer's als jouw luidspreker er bij staat hoef je de randen geen eens op te meten !!!!!

Anders moet je ze gewoon even meten (staat allemaal op de site )