Petwin Posted 22 april 2009 Report Share Posted 22 april 2009 Hi Guys, Post van een newbie... Vraagje: Iemand ervaring met JA Elementen? Heb een MC1 Boron MKII... net nieuw uit de doos. Heeft zo'n 15 uur gedraaid nu. Geluid is veel belovend. Maar... linker kanaal is wat zwakker dan het rechter. Ik verdenk het element zelf want interlinks, pre amp, links en rechts etc verwisselen brengt geen verschil. (Probleem verhuist mee) Ideeen? Groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 22 april 2009 Report Share Posted 22 april 2009 Zelf ook bezitter van hetzelfde JA element. Dat je kanaalongelijkheid hebt in het begin is normaal. Dus geen zorg. Hieronder wat Haudio mij ooit verteld heeft toen ik mijn JA element net had : Een Jan Allaerts element klinkt in het begin echt niet verkeerd, maar moet nog wel inspelen, dat is echt geen onzin, de gummi zegt Jan altijd , volgens mij is het rubber, moet zich nog zetten dus in het begin kun je kanaal ongelijkheid verwachten, ook daarbij een hogere vervorming dan later. dit is onzin Link to comment Share on other sites More sharing options...
HPMD Posted 22 april 2009 Report Share Posted 22 april 2009 Waarom zou je de fabrikant niet kunnen mailen? Dat kan bij elke fabrikant. REGA, Transrotor, Audiolab. Noem maar op. Is Jan God? Die is ook altijd onbereikbaar... HPMD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 22 april 2009 Author Report Share Posted 22 april 2009 Jan bellen, de elementmaker? Wel vervelend! Dat hoeft dus niet, daarbij neemt Jan niet de telefoon op voor klanten. Dat hoort via de nederlandse dealer (Audio-Selectief) te lopen en niet rechtstreeks via de fabrikant of maker. Daarbij is kanaalongelijkheid in het begin normaal bij deze elementen. De Gumi oftewel de cantilever moet zich nog zetten en dat komt door het gebruikte matriaal, namelijk Boron. Dat is zeer stijf in het begin. Wat ik heb neergeschreven als schuingedrukt in de vorige posting is de normale gang van zaken v.w.b. JA elementen volgens Audio-Selectief (Haudio dus). Dus Petwin hoeft zich geen zorgen te maken en gewoon eerst de 200 uur volspelen, voordat het echt helemaal tot vol wasdom is gekomen. Bedankt voor je antwoord. Ik hoop dat je gelijk hebt. Ben al een tijdje met High End Audio in de weer dus het feit dat eea wat tijd nodig kan hebben is me niet vreemd. Dit lijkt me echter een vreemd verhaal...als het zo is. Stemmen staan duidelijk rechts van het midden en blijven daar als vastgespijkerd. Ik merk ook geen verschil tussen eerste LP en nu.... afijn, ik hou het nog even vol. Groet,P p.s. Analoog is inderdaad superieur aan digitaal. Mijn Esoteric X01 D2 komt aardig in de buurt maar mist dat laatste beetje emotie wat je met een goede analoge set up wel hoort... kan het niet goed in woorden vatten maar het is wel wel degelijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 22 april 2009 Report Share Posted 22 april 2009 Zelf ook bezitter van hetzelfde JA element. Dat je kanaalongelijkheid hebt in het begin is normaal. Dus geen zorg. Hieronder wat Haudio mij ooit verteld heeft toen ik mijn JA element net had : Een Jan Allaerts element klinkt in het begin echt niet verkeerd, maar moet nog wel inspelen, dat is echt geen onzin, de gummi zegt Jan altijd , volgens mij is het rubber, moet zich nog zetten dus in het begin kun je kanaal ongelijkheid verwachten, ook daarbij een hogere vervorming dan later. dit is onzin Waarom zou dat onzin zijn ??? Dan schrijven heel wat fabrikanten van elementen dus onzin volgens jou. Ik heb al meer elementen gehad die last hadden van deze ONZIN. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 22 april 2009 Report Share Posted 22 april 2009 Waarom zou dat onzin zijn ??? Dan schrijven heel wat fabrikanten van elementen dus onzin volgens jou. Ik heb al meer elementen gehad die last hadden van deze ONZIN. Dat het moet inspelen en los moet komen ben ik het helemaal mee eens maar een verschillende spanningafgifte tussen de spoelen is niet goed en dat heeft niets met inspelen te maken . Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 22 april 2009 Report Share Posted 22 april 2009 dit is onzin De ultieme dooddoener-post.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 april 2009 Report Share Posted 22 april 2009 dit is onzin De ultieme dooddoener-post.. Pff... Wat een onzin! Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 22 april 2009 Report Share Posted 22 april 2009 Jij mag het onzin vinden. Ik vind het geen onzin. Er zijn hear nog wel meer JA bezitters en wellicht dat die er ook iets over willen zeggen. Haudio zelf is nu op vakantie, dus die zal wellicht later na zijn vakantie ook misschien nog wel iets erover willen zeggen. Ik speel zelf ook met een Jan Allaerts Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 22 april 2009 Report Share Posted 22 april 2009 Iemand al op het idee gekomen om een en ander even te meten? ( L&R ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 23 april 2009 Report Share Posted 23 april 2009 Als ik de verhalen zo bij elkaar op tel klinkt het me niet eens echt als onzin in de oren. Stel dat het rubber zich inderdaad nog moet 'zetten', dan zou het best kunnen dat de cantilever op dit moment naar de Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 23 april 2009 Report Share Posted 23 april 2009 Als ik de verhalen zo bij elkaar op tel klinkt het me niet eens echt als onzin in de oren.Stel dat het rubber zich inderdaad nog moet 'zetten', dan zou het best kunnen dat de cantilever op dit moment naar de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 23 april 2009 Report Share Posted 23 april 2009 Als ik de verhalen zo bij elkaar op tel klinkt het me niet eens echt als onzin in de oren.Stel dat het rubber zich inderdaad nog moet 'zetten', dan zou het best kunnen dat de cantilever op dit moment naar de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 23 april 2009 Report Share Posted 23 april 2009 Probeer het verschil te meten en als je resultaat hebt ga dan naar je dealer of Allaerts. Een top-element mag geen ongelijkheid vertonen en daarmee uit. maar wel eerst zeker weten dat het element goed gemonteerd zit en dat je meting accuraat is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 23 april 2009 Report Share Posted 23 april 2009 p.s. Analoog is inderdaad superieur aan digitaal. Mijn Esoteric X01 D2 komt aardig in de buurt maar mist dat laatste beetje emotie wat je met een goede analoge set up wel hoort... kan het niet goed in woorden vatten maar het is wel wel degelijk! Beste Petwin, je zult wel een set hebben om van te watertanden, maar heb je ook wel eens geluisterd naar een Linn Klimax DS? Dat komt qua prijsstelling tenminste een beetje in de buurt van je cd-speler, en die zal 'dat laatste beetje emotie' er wel uithalen, verwacht ik. Kijk ook eens in dit bedaagde topic M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 april 2009 Report Share Posted 23 april 2009 High End Audio in Antwerpen in Belgie neem ik aan? Als deze een officiele dealer is van JA elementen en er zou iets niet goed zijn, dan kan je je beroepen op je garantie en dan zal de fabrikant het echt wel verhelpen. Maar als de zaak waar jij je element gekocht hebt geen dealer-schap heeft met Jan Allaerts dan zal er geen garantie verleend worden. Hoe kan nu een niet officiele dealer aan een JA element komen als er maar 75 per jaar gemaakt verkocht worden vraag ik me dan af. Overigens ben ik het wel met Werner eens: er mag geen kanaalongelijkheid zijn desnoods na 100 uur inspelen (en dat geldt niet alleen voor elementen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 23 april 2009 Report Share Posted 23 april 2009 Bon, ik kan uit de posts niet afleiden dat er met High End Audio een audiozaak w bedoeld ... Als ik mij niet vergis, is Henk distributeur voor Nederland maar niet voor Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 23 april 2009 Members Report Share Posted 23 april 2009 Mag ik in deze vragen wie het element heeft ingebouwd? En hoe nu de dwarsdruk compensatie staat? Deze is in sommige gevallen nl bijna als een soort veredelde balans te gebruiken. Ik zou niet raar staan te kijken als alles ineens wel klopt als hier even naar gekeken is. Kanaalsongelijkheid in de 1e 200 ''inspeeluren'' ? Daar heb ik een hard hoofd in! Jammer dat Henk op vakantie is, die had dan vast al ingegrepen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 23 april 2009 Report Share Posted 23 april 2009 ...wel eens geluisterd naar een Linn Klimax DS? Ja. Muziek uit de Klimax klinkt precies als... een CD. Dat kastje van Linn kost overigens 15k Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 23 april 2009 Report Share Posted 23 april 2009 Er zijn hear nog wel meer JA bezitters en wellicht dat die er ook iets over willen zeggen. Ik speel zelf ook met een Jan Allaerts Ik ook Geen kanaal-ongelijkheid, nooit gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 april 2009 Report Share Posted 23 april 2009 Mag ik in deze vragen wie het element heeft ingebouwd? En hoe nu de dwarsdruk compensatie staat? Deze is in sommige gevallen nl bijna als een soort veredelde balans te gebruiken. Ik zou niet raar staan te kijken als alles ineens wel klopt als hier even naar gekeken is. Kanaalsongelijkheid in de 1e 200 ''inspeeluren'' ? Daar heb ik een hard hoofd in! Jammer dat Henk op vakantie is, die had dan vast al ingegrepen... Arden heeft natuurlijk wel een punt. Ik heb de balans tussen mijn LS gevonden met behulp van een CD speler. Ik ga ervan uit dat die correct is en op basis daarvan mijn azimuth ingesteld. Dat zou ik dus als eerste doen. Als Petwin dan nog denkt dat de JA kanaalongelijkheid vertoont dan moet hij dat wel professioneel laten checken door te meten. Als je bij Henk gekocht hebt doet hij dat zeker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 23 april 2009 Report Share Posted 23 april 2009 Mag ik in deze vragen wie het element heeft ingebouwd? En hoe nu de dwarsdruk compensatie staat? Deze is in sommige gevallen nl bijna als een soort veredelde balans te gebruiken. Ik zou niet raar staan te kijken als alles ineens wel klopt als hier even naar gekeken is. Kanaalsongelijkheid in de 1e 200 ''inspeeluren'' ? Daar heb ik een hard hoofd in! Jammer dat Henk op vakantie is, die had dan vast al ingegrepen... Arden heeft natuurlijk wel een punt. Ik heb de balans tussen mijn LS gevonden met behulp van een CD speler. Ik ga ervan uit dat die correct is en op basis daarvan mijn azimuth ingesteld. Dat zou ik dus als eerste doen. Als Petwin dan nog denkt dat de JA kanaalongelijkheid vertoont dan moet hij dat wel professioneel laten checken door te meten. Als je bij Henk gekocht hebt doet hij dat zeker. Ik vermoed dat het element niet bij Henk is gekocht. Heb hetzelfde element en nooit problemen mee gehad, behalve door mijn eigen schuld Wel dat het in het begin nog wat schel klonk, maar na 50 uurtjes luisteren eigenlijk was dat verdwenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 23 april 2009 Author Report Share Posted 23 april 2009 High End Audio in Antwerpen in Belgie neem ik aan? Als deze een officiele dealer is van JA elementen en er zou iets niet goed zijn, dan kan je je beroepen op je garantie en dan zal de fabrikant het echt wel verhelpen. Maar als de zaak waar jij je element gekocht hebt geen dealer-schap heeft met Jan Allaerts dan zal er geen garantie verleend worden. Hoe kan nu een niet officiele dealer aan een JA element komen als er maar 75 per jaar gemaakt verkocht worden vraag ik me dan af. Overigens ben ik het wel met Werner eens: er mag geen kanaalongelijkheid zijn desnoods na 100 uur inspelen (en dat geldt niet alleen voor elementen). Nee, niet in Belgie, gewoon netjes bij een JA dealer in Duitsland gekocht. Duitsland heeft niets met prijzen of zo te maken, alleen maar met gemak. D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 23 april 2009 Author Report Share Posted 23 april 2009 p.s. Analoog is inderdaad superieur aan digitaal. Mijn Esoteric X01 D2 komt aardig in de buurt maar mist dat laatste beetje emotie wat je met een goede analoge set up wel hoort... kan het niet goed in woorden vatten maar het is wel wel degelijk! Beste Petwin, je zult wel een set hebben om van te watertanden, maar heb je ook wel eens geluisterd naar een Linn Klimax DS? Dat komt qua prijsstelling tenminste een beetje in de buurt van je cd-speler, en die zal 'dat laatste beetje emotie' er wel uithalen, verwacht ik. Kijk ook eens in dit bedaagde topic M rc Hoi, ik heb inderdaad wel eens een Linn Klimax gehoord. Vond ik een mooie "speler". Uiteindelijk als je spelers als Nagra, Esoteric, ARC, Wadia etc vergelijkt is er wat mij betreft geen goed of slecht meer, wel verschillen. Je smaak bepaald uiteindelijk wat jij het mooist vindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 23 april 2009 Author Report Share Posted 23 april 2009 Ik heb geen test plaat, wel een multimeter... maar om eerlijk te zijn, ik heb geen meter nodig om te bevestigen wat ik hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts